Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Vento MK III
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 18-04-2007, 08:45
tnk2k's Avatar
tnk2k tnk2k is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 153
Default verschil vento td 55kw / tdi 66kw

Kan iemand mij vertellen wat de verschillen zijn tussen de Vento TurboDiesel 55kw en de Vento TDI 66 kw?

Naast dat het blok anders is, wat zou er nog meer anders zijn?

Groet,
Tnk
Reply With Quote
  #2  
Old 18-04-2007, 09:48
Gilex Gilex is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 363
Default

De TD (motorcode AAZ) is een indirect ingespoten mechanische diesel.
lagere inspuitdruk, geen electronica, kop is voorzien van wervelkamers waar de diesel ingespoten wordt.
De TDI (motorcodes 1Z en AHU voor de 66kw) zijn direct ingespoten diesel met ECU (Bosch EDC) Electronica verzorgt de inspuiting . Geen wervelkamers, maar directe inspuiting in de verbrandingsruimtes onder een veel hogere druk
Versnellingsbak verhoudingen zijn bij de TDI langer.
__________________
Of course I'm out of my mind. It's dark and scary in there......
Reply With Quote
  #3  
Old 18-04-2007, 10:20
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,816
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

De TD heeft veel simpelere electronica. En waarschijnlijk ook nog een analoge km teller.

Dingen zoals cruisecontrol en automaat zijn heel lastig te vinden.
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #4  
Old 18-04-2007, 10:26
Gilex Gilex is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 363
Default

KM teller bij de golf3/vento TD is electronisch Bert, werking is gelijk aan die bij een golf3/vento TDI, Zijn in basis onderling uitwisselbaar alleen werken de diverse waarschuwingslampjes anders. (ander signaaltje)
__________________
Of course I'm out of my mind. It's dark and scary in there......
Reply With Quote
  #5  
Old 18-04-2007, 10:30
tnk2k's Avatar
tnk2k tnk2k is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 153
Default

Ik las ook nog iets over de pedalen? Dat die 'drive by wire' zouden zijn? Zou je zo'n TDI blok er makkelijk in kunnen zetten?
Reply With Quote
  #6  
Old 18-04-2007, 10:34
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,816
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Ik heb anders een Golf variant gehad met een AAZ blok erin en daar zat een analoge km teller in. Vandaar mijn opmerking want de latere golf 3 TDI die ik heb gehad had wel digitaal.

Niet alleen het gaspendaal is bij de TD met kabel en bij de TDI met een soort potmeter. MAar ook de versnellingsbak van de TD is met stang bediening en kabel koppeling (020 bak) en die van de TDI is kabel geschakeld met hydrolische koppeling (02A)
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #7  
Old 24-04-2007, 09:07
tnk2k's Avatar
tnk2k tnk2k is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 153
Default

En de luchtmassameter? Kan je die makkelijk overzetten? Heeft iemand wel eens een TDI in een TD gebouwd?

Groet
Reply With Quote
  #8  
Old 24-04-2007, 09:12
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,816
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

De LMM kan je gemakkelijk vervangen. Maar welke hoe en wat moet je niet voor bij mij zijn. Ik mik altijd alle electronica eraf.

TDI motor in een TD koets. Dan is alles plug and play. Maar nog steeds verdomd veel ombouw werk.

Denk aan pedalenbox, versnellingspook, bak, blok, kabelboom enz.
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #9  
Old 24-04-2007, 09:17
tnk2k's Avatar
tnk2k tnk2k is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 153
Default

Komt die dan nog wel door de APK? Ik zie dat wel zitten, zonder LMM.
Reply With Quote
  #10  
Old 24-04-2007, 09:22
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,816
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Officeel ben je niet eens meer verzekerd... Bij elke motor wijziging moet je dit laten keuren op kenteken. (kosten ong. 100 euro)

Bij de apk gaan ze er zeker niet moeilijk over doen.
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #11  
Old 24-04-2007, 09:30
tnk2k's Avatar
tnk2k tnk2k is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 153
Default

Bedankt Bert! Ik ga eens kijken of het haalbaar is voor mij
Reply With Quote
  #12  
Old 24-04-2007, 14:40
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,816
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Suc6 dan maar.

Mocht je voor een mechanische diesel gaan kan ik je hem wel aanpassen voor meer vermogen of laag verbruik.
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #13  
Old 24-04-2007, 18:42
Ice_in_Polo_2 Ice_in_Polo_2 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 181
Send a message via MSN to Ice_in_Polo_2
Default

een td heeft toch helemaal geen electronica voor de sturing van het blok?
en heeft dus toch ook gene luchtmassa meter?!
Reply With Quote
  #14  
Old 24-04-2007, 21:21
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,816
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Nop enkel wat temperatuur sensoren, gloeidraad en voor de solenoid valve op de brandstofpomp.

Maare ik las het alsof hij in een TD Vento een TDI wou bouwen.
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #15  
Old 25-04-2007, 17:50
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Quote:
Originally Posted by DÁ-BRT
Officeel ben je niet eens meer verzekerd... Bij elke motor wijziging moet je dit laten keuren op kenteken. (kosten ong. 100 euro)

Bij de apk gaan ze er zeker niet moeilijk over doen.


Goed dat je het zegt Dacht dat je 40% meer vermogen mocht hebben zonder het te laten veranderen... Zit trouwens met de jetta net over de 40%.

Maar even serieus; het verschil tussen een 55kW TD en 66kW TDi is toch 11i?
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #16  
Old 26-04-2007, 07:53
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,816
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Nop elke motorwijziging moet gewijzigd worden op het kenteken. Ik verwacht niet dat ze bij jouw wijziging moeilijk zullen doen al loop je een bepaald risico.
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #17  
Old 26-04-2007, 08:17
Ice_in_Polo_2 Ice_in_Polo_2 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 181
Send a message via MSN to Ice_in_Polo_2
Default

TD draait ook op lagere turbo druk


maar uit een goed TD blokje haal je ook makkelijk 100-105 pk


als je er echt voro gaat zelfs 125pk, maar dan ben je riskant bezig
Reply With Quote
  #18  
Old 26-04-2007, 08:20
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,816
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Er is veel meer uit een TD te halen dan wat jij aangeeft zonder dat ze om de 1000km stuk gaan.

Er is zelfs meer vermogen uit een Indirect ingespoten motor te halen dan uit een direct ingespoten motor!
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #19  
Old 26-04-2007, 08:28
Ice_in_Polo_2 Ice_in_Polo_2 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 181
Send a message via MSN to Ice_in_Polo_2
Default

ja natuurlijk, maar je moet ook een beetje zien wat in verhouding de kost prijs is

voor 100-105 pk te hebben moet je niet zoveel doen

125 is ook redelijk haalbaar financieel gezien

maar daarna wordt eht wel erg duur.
Reply With Quote
  #20  
Old 26-04-2007, 08:32
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,816
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Er zit een kern van waarheid in.

Ik raad wel zelf aan om lagers en compressie te veranderen als je door de 120pk wil.

Maar qua kosten valt het wel mee om er door heen te gaan.
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 15:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum