Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Vento MK III (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   verschil vento td 55kw / tdi 66kw (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=30750)

tnk2k 18-04-2007 08:45

verschil vento td 55kw / tdi 66kw
 
Kan iemand mij vertellen wat de verschillen zijn tussen de Vento TurboDiesel 55kw en de Vento TDI 66 kw?

Naast dat het blok anders is, wat zou er nog meer anders zijn?

Groet,
Tnk

Gilex 18-04-2007 09:48

De TD (motorcode AAZ) is een indirect ingespoten mechanische diesel.
lagere inspuitdruk, geen electronica, kop is voorzien van wervelkamers waar de diesel ingespoten wordt.
De TDI (motorcodes 1Z en AHU voor de 66kw) zijn direct ingespoten diesel met ECU (Bosch EDC) Electronica verzorgt de inspuiting . Geen wervelkamers, maar directe inspuiting in de verbrandingsruimtes onder een veel hogere druk
Versnellingsbak verhoudingen zijn bij de TDI langer.

DÁ-BRT 18-04-2007 10:20

De TD heeft veel simpelere electronica. En waarschijnlijk ook nog een analoge km teller.

Dingen zoals cruisecontrol en automaat zijn heel lastig te vinden.

Gilex 18-04-2007 10:26

KM teller bij de golf3/vento TD is electronisch Bert, werking is gelijk aan die bij een golf3/vento TDI, Zijn in basis onderling uitwisselbaar alleen werken de diverse waarschuwingslampjes anders. (ander signaaltje) ;)

tnk2k 18-04-2007 10:30

Ik las ook nog iets over de pedalen? Dat die 'drive by wire' zouden zijn? Zou je zo'n TDI blok er makkelijk in kunnen zetten?

DÁ-BRT 18-04-2007 10:34

Ik heb anders een Golf variant gehad met een AAZ blok erin en daar zat een analoge km teller in. Vandaar mijn opmerking want de latere golf 3 TDI die ik heb gehad had wel digitaal.

Niet alleen het gaspendaal is bij de TD met kabel en bij de TDI met een soort potmeter. MAar ook de versnellingsbak van de TD is met stang bediening en kabel koppeling (020 bak) en die van de TDI is kabel geschakeld met hydrolische koppeling (02A)

tnk2k 24-04-2007 09:07

En de luchtmassameter? Kan je die makkelijk overzetten? Heeft iemand wel eens een TDI in een TD gebouwd?

Groet

DÁ-BRT 24-04-2007 09:12

De LMM kan je gemakkelijk vervangen. Maar welke hoe en wat moet je niet voor bij mij zijn. Ik mik altijd alle electronica eraf.

TDI motor in een TD koets. Dan is alles plug and play. Maar nog steeds verdomd veel ombouw werk.

Denk aan pedalenbox, versnellingspook, bak, blok, kabelboom enz.

tnk2k 24-04-2007 09:17

Komt die dan nog wel door de APK? Ik zie dat wel zitten, zonder LMM.

DÁ-BRT 24-04-2007 09:22

Officeel ben je niet eens meer verzekerd... Bij elke motor wijziging moet je dit laten keuren op kenteken. (kosten ong. 100 euro)

Bij de apk gaan ze er zeker niet moeilijk over doen.

tnk2k 24-04-2007 09:30

Bedankt Bert! Ik ga eens kijken of het haalbaar is voor mij :)

DÁ-BRT 24-04-2007 14:40

Suc6 dan maar.

Mocht je voor een mechanische diesel gaan kan ik je hem wel aanpassen voor meer vermogen of laag verbruik.

Ice_in_Polo_2 24-04-2007 18:42

een td heeft toch helemaal geen electronica voor de sturing van het blok?
en heeft dus toch ook gene luchtmassa meter?!

DÁ-BRT 24-04-2007 21:21

Nop enkel wat temperatuur sensoren, gloeidraad en voor de solenoid valve op de brandstofpomp.

Maare ik las het alsof hij in een TD Vento een TDI wou bouwen.

Gijs 25-04-2007 17:50

Quote:
Originally Posted by DÁ-BRT
Officeel ben je niet eens meer verzekerd... Bij elke motor wijziging moet je dit laten keuren op kenteken. (kosten ong. 100 euro)

Bij de apk gaan ze er zeker niet moeilijk over doen.


Goed dat je het zegt ;) Dacht dat je 40% meer vermogen mocht hebben zonder het te laten veranderen... Zit trouwens met de jetta net over de 40%.

Maar even serieus; het verschil tussen een 55kW TD en 66kW TDi is toch 11i? :tongue:

DÁ-BRT 26-04-2007 07:53

Nop elke motorwijziging moet gewijzigd worden op het kenteken. Ik verwacht niet dat ze bij jouw wijziging moeilijk zullen doen al loop je een bepaald risico.

Ice_in_Polo_2 26-04-2007 08:17

TD draait ook op lagere turbo druk


maar uit een goed TD blokje haal je ook makkelijk 100-105 pk


als je er echt voro gaat zelfs 125pk, maar dan ben je riskant bezig :)

DÁ-BRT 26-04-2007 08:20

Er is veel meer uit een TD te halen dan wat jij aangeeft zonder dat ze om de 1000km stuk gaan.

Er is zelfs meer vermogen uit een Indirect ingespoten motor te halen dan uit een direct ingespoten motor!

Ice_in_Polo_2 26-04-2007 08:28

ja natuurlijk, maar je moet ook een beetje zien wat in verhouding de kost prijs is

voor 100-105 pk te hebben moet je niet zoveel doen

125 is ook redelijk haalbaar financieel gezien

maar daarna wordt eht wel erg duur.

DÁ-BRT 26-04-2007 08:32

Er zit een kern van waarheid in.

Ik raad wel zelf aan om lagers en compressie te veranderen als je door de 120pk wil.

Maar qua kosten valt het wel mee om er door heen te gaan.


All times are GMT +1. The time now is 13:53.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.