Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 01-04-2006, 11:50
bartelzz bartelzz is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 30
Default ervaring spaghetti?

heb n 16v Kr, en wil voor trekkracht gaan, niet voor topsnelheid.
Welke spaghetti moet ik dan nemen, 4-2-1, of 4-1?

Heb al n Hartmann 4-2-1 liggen, moet nog afgelast worden, maar toch even jullie advies...
Reply With Quote
  #2  
Old 01-04-2006, 12:58
Intelligence Intelligence is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 219
Send a message via MSN to Intelligence
Default

Ik ga dit topic ff in de gaten houden Heb zelf ook de aankoop van een spaghetti op t menu staan maar zover ben ik nog niet
Reply With Quote
  #3  
Old 01-04-2006, 17:28
Dubweiser's Avatar
Dubweiser Dubweiser is offline
VW Addict
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 578
Send a message via MSN to Dubweiser
Default

4-2-1 voor trekkracht
4-1 voor topsnelheid

correct me if i am wrong
Reply With Quote
  #4  
Old 01-04-2006, 18:16
TD15 TD15 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 362
Default

Ik snap dat een spagettie meer vermogen kan leveren. Maar als je verder een standaard nok hebt, kan een spagettie toch vrij weinig uitvoeren m.b.t. trekkracht of topsnelheid? De gassen kunnen sneller weg, en dus heb je meer vermogen. Maar trekkracht kun je toch alleen beinvloeden met een spagettie wanneer je inlaatklep en uitlaatklep elkaar overlappen? Zo kan je nog wat druk in de cilinder houden (tegendruk). Als je een standaard nok hebt is dit toch niet het geval en zit de uitlaatklep dicht wanneer de inlaat opengaat? Dus dan heeft een spagettie geen effect meer...toch?

Zo zou ik denken, is maar een suggestie, misschien wel zo fout als een roze zak aardappelen !
Reply With Quote
  #5  
Old 03-04-2006, 23:14
peter139's Avatar
peter139 peter139 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2004
Posts: 216
Default

je merkt het wel. ik heb ook een spagetti.4-2-1. alleen na een half uur merk je het verschil niet meer dan is de lol er alweer af.

Wat me wel opviel na het monteren van de spagetti is een heel irritant resonerend geluid in de uitlaat net onder de versnellingspook. Dus zeg maar in het stu waar de 2 pijpen 1 wordt. Bovendien is het aan te bevelen een demper te plaatsen na de spagetti.

Ik wil binnekort het resoneren weg proberen te halen door de demper naar voren te plaatsen. De afstand is tussen het einde van de spagetti en de demper is nu ongeveer 40cm die ik terug wil brengen naar hoogstens 10cm. Dit om die irritante resonatie weg te krijgen
Reply With Quote
  #6  
Old 04-04-2006, 06:45
vwjopie's Avatar
vwjopie vwjopie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 1,929
Send a message via MSN to vwjopie
Default

bij mijn Golf zit er ook een spagetti onder is dan welis waar een 1.8 8v (PF)
maar die heeft standaard 79 kw (107 PK?) en heeft gemeten op de bank nu 126.6 PK aan de krukas...
het enige wat gedaan is is een spagetti en een openlucht filter...

dus bij mij heeft het wel nut gehad...
__________________
T1 panel 1964

Sold Golf 1 LS 1.8 DX 1981
Reply With Quote
  #7  
Old 04-04-2006, 12:10
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

hoe meer weerstand je hebt, hoe eerder je je maximale koppel bereikt, en hoe harder ie trekt
maar door deze hogere weerstand zal de top een stuk lager zijn

als je weerstand laag is zal ie niet echt super trekken, maar door de lage mate van tegenwerking zal de top hoger liggen


t koppel dat voor jouw auto als max. is opgegeven kan alleen bereikt worden met een evengroot tegenkoppel. dus rolweerstand, luchtweerstand ed. maar ook de tegendruk die je motor ondervindt wanneer ie de gassen naar buiten blaast
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #8  
Old 04-04-2006, 14:38
J_Fix's Avatar
J_Fix J_Fix is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 306
Default

Quote:
Originally Posted by breadfan83
hoe meer weerstand je hebt, hoe eerder je je maximale koppel bereikt, en hoe harder ie trekt
maar door deze hogere weerstand zal de top een stuk lager zijn

als je weerstand laag is zal ie niet echt super trekken, maar door de lage mate van tegenwerking zal de top hoger liggen


Hmm hee maar dat geldt dan denk ik ook voor de hele pijp? Als ik alle dempers er onderuit haal en vervang voor gewone pijp en alleen de achterdemper laat zitten dan zal hij dus ook trekkracht verliezen?

Onder m'n Golf 1.6D zitten nu alleen de vlamdover en de eindpot, weghalen van de dover zal niet echt merkbaar zijn in kracht toch?
Reply With Quote
  #9  
Old 04-04-2006, 22:02
peter139's Avatar
peter139 peter139 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2004
Posts: 216
Default

Wat breafan 83 zegt is helemaal waar. Hoe kleiner de diameter van de pijp, hoe meer koppel. Ik heb zelfs een 2'' pipe onder mijn 16v zitten ipv 57mm
Reply With Quote
  #10  
Old 05-04-2006, 00:14
J_Fix's Avatar
J_Fix J_Fix is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 306
Default

hmm.. moet ik is ffies onthouden Bij de diesel is de diameter meen ik toch al groter, zou 't makkelijk te testen zijn met een 1.3 pijp
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 13:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum