ervaring spaghetti?
heb n 16v Kr, en wil voor trekkracht gaan, niet voor topsnelheid.
Welke spaghetti moet ik dan nemen, 4-2-1, of 4-1? Heb al n Hartmann 4-2-1 liggen, moet nog afgelast worden, maar toch even jullie advies... |
Ik ga dit topic ff in de gaten houden :) Heb zelf ook de aankoop van een spaghetti op t menu staan maar zover ben ik nog niet :)
|
4-2-1 voor trekkracht
4-1 voor topsnelheid correct me if i am wrong |
Ik snap dat een spagettie meer vermogen kan leveren. Maar als je verder een standaard nok hebt, kan een spagettie toch vrij weinig uitvoeren m.b.t. trekkracht of topsnelheid? De gassen kunnen sneller weg, en dus heb je meer vermogen. Maar trekkracht kun je toch alleen beinvloeden met een spagettie wanneer je inlaatklep en uitlaatklep elkaar overlappen? Zo kan je nog wat druk in de cilinder houden (tegendruk). Als je een standaard nok hebt is dit toch niet het geval en zit de uitlaatklep dicht wanneer de inlaat opengaat? Dus dan heeft een spagettie geen effect meer...toch?
Zo zou ik denken, is maar een suggestie, misschien wel zo fout als een roze zak aardappelen :D! |
je merkt het wel. ik heb ook een spagetti.4-2-1. alleen na een half uur merk je het verschil niet meer dan is de lol er alweer af.
Wat me wel opviel na het monteren van de spagetti is een heel irritant resonerend geluid in de uitlaat net onder de versnellingspook. Dus zeg maar in het stu waar de 2 pijpen 1 wordt. Bovendien is het aan te bevelen een demper te plaatsen na de spagetti. Ik wil binnekort het resoneren weg proberen te halen door de demper naar voren te plaatsen. De afstand is tussen het einde van de spagetti en de demper is nu ongeveer 40cm die ik terug wil brengen naar hoogstens 10cm. Dit om die irritante resonatie weg te krijgen |
bij mijn Golf zit er ook een spagetti onder is dan welis waar een 1.8 8v (PF)
maar die heeft standaard 79 kw (107 PK?) en heeft gemeten op de bank nu 126.6 PK aan de krukas... het enige wat gedaan is is een spagetti en een openlucht filter... dus bij mij heeft het wel nut gehad... |
hoe meer weerstand je hebt, hoe eerder je je maximale koppel bereikt, en hoe harder ie trekt
maar door deze hogere weerstand zal de top een stuk lager zijn als je weerstand laag is zal ie niet echt super trekken, maar door de lage mate van tegenwerking zal de top hoger liggen t koppel dat voor jouw auto als max. is opgegeven kan alleen bereikt worden met een evengroot tegenkoppel. dus rolweerstand, luchtweerstand ed. maar ook de tegendruk die je motor ondervindt wanneer ie de gassen naar buiten blaast |
Quote:
Hmm hee maar dat geldt dan denk ik ook voor de hele pijp? Als ik alle dempers er onderuit haal en vervang voor gewone pijp en alleen de achterdemper laat zitten dan zal hij dus ook trekkracht verliezen? Onder m'n Golf 1.6D zitten nu alleen de vlamdover en de eindpot, weghalen van de dover zal niet echt merkbaar zijn in kracht toch? |
Wat breafan 83 zegt is helemaal waar. Hoe kleiner de diameter van de pijp, hoe meer koppel. Ik heb zelfs een 2'' pipe onder mijn 16v zitten ipv 57mm
|
hmm.. moet ik is ffies onthouden ;) Bij de diesel is de diameter meen ik toch al groter, zou 't makkelijk te testen zijn met een 1.3 pijp :)
|
All times are GMT +1. The time now is 14:04. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.