Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 22-06-2013, 16:09
caddyke caddyke is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 345
Default turbodruk1.9tdi......

In mijn caddy ligt een 1.9 tdi met een kkk k14turbo.
Aangezien ik de turbodruk erg hoog vind,1.4 bar,wilde ik deze net terugschroeven,op de turbo,met het sleuteltje 10 en kleine inbus.
Echter kan ik de inbus helemaal indraaien,met tegendruk.en helemaal uitdraaien,tot er geen druk meer op zit,echter blijft mijn turbodruk hetzelfde...normaal gezien moet dit toch functioneren?
Reply With Quote
  #2  
Old 23-06-2013, 12:07
caddyke caddyke is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 345
Default

Iemand?
Reply With Quote
  #3  
Old 23-06-2013, 12:48
smokewerks smokewerks is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2011
Posts: 28
Default

K14 zijn bekend om de wastegate die komt vast te zitten,je kan er perslucht met 2 bar aankoppelen en hopen dat ze zo loskomt,anders is het demonteren en losmaken maar is wel wat werk...
Reply With Quote
  #4  
Old 23-06-2013, 17:58
caddyke caddyke is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 345
Default

Quote:
Originally Posted by smokewerks
K14 zijn bekend om de wastegate die komt vast te zitten,je kan er perslucht met 2 bar aankoppelen en hopen dat ze zo loskomt,anders is het demonteren en losmaken maar is wel wat werk...



Ok dat maar eens proberen dan.
En kijken of ik dan meer succes heb met de druk omlaag te krijgen.
Denk dat rond de 1bar wel t max is om mn koppakking ed te sparen.
Uit fabriek lopen ze op 0.7bar als ik me niet vergis?
Reply With Quote
  #5  
Old 25-06-2013, 22:12
Makrolon Makrolon is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 179
Default

Ik heb begrepen dat je veilig tot 1.6 bar kan gaan. Ik rij ook op 1.4 bar rond.
Reply With Quote
  #6  
Old 25-06-2013, 22:31
vwjohnny vwjohnny is offline
VW Addict
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 684
Default

Mijn Polo 9n axr TDI draait ook op 1.5 bar dus lijkt me niet zon probleem.

Meeste diesels kunnen dat wel aan
__________________
TOUADDY Maxi 1.4TSI
Golf 2 1.3 Madison
Reply With Quote
  #7  
Old 25-06-2013, 22:37
Quist's Avatar
Quist Quist is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 286
Send a message via MSN to Quist
Default

Ik rijd met mijn ibiza tdi ook met 1.4 bar (ca 145pk en 350nm koppel).

Begin dit jaar wel de koppakking gedaan maar had daar niks mee te maken, nu na revisie van de koppakking alweer 30k gereden.
Motor is wel gebouwd door van Kronenburg motorsport maar lijkt me dat dit met een standaard motor ook gewoon moet gaan (is niet veel anders).
__________________
Reply With Quote
  #8  
Old 25-06-2013, 23:48
caddyke caddyke is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 345
Default

Dus een hoop werk besparen en gewoon laten lopen zo?aangezien ik vind dat hij ook vrij warm word,als ik boven de 120 ga rijden of een beetje sportief binnendoor berg op bergaf "rijd" ....
Volgens mij is de motorcode 1z
Reply With Quote
  #9  
Old 26-06-2013, 09:42
J-9A-N's Avatar
J-9A-N J-9A-N is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 2,678
Default

Bij deze turbodruk is ook een goede intercooler wel van belang lijkt me, misschien ook het vermelden waard hoe de rest van de setup is.
__________________
Oliecrisis....??
Gelukkig rijden onze auto's op accijns!
-------------------------------------------
Weber Society Drenthe ®
Reply With Quote
  #10  
Old 26-06-2013, 10:10
caddyke caddyke is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 345
Default

Quote:
Originally Posted by J-9A-N
Bij deze turbodruk is ook een goede intercooler wel van belang lijkt me, misschien ook het vermelden waard hoe de rest van de setup is.



volgens mij is de rest vrij origineel, alleen hebben ze de pomp wat opgedraaid ....(AUTO ZO GEKOCHT)
Reply With Quote
  #11  
Old 28-06-2013, 12:58
caddyke caddyke is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 345
Default dumpvalve..

Gisteravond imbusbout helemaal uit de dumpvalve gedraaid,met luchtdruk op geblazen,alles weer in elkaar gezet..
Resultaat nog steeds 1.6bar turbodruk

Opties?
Hele turbo uit elkaar schroeven?
Reply With Quote
  #12  
Old 28-06-2013, 16:10
caddyke caddyke is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 345
Default

Quote:
Originally Posted by caddyke
Gisteravond imbusbout helemaal uit de dumpvalve gedraaid,met luchtdruk op geblazen,alles weer in elkaar gezet..
Resultaat nog steeds 1.6bar turbodruk

Opties?
Hele turbo uit elkaar schroeven?




niemand??
Reply With Quote
  #13  
Old 28-06-2013, 19:56
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,816
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Zit er op het inlaatspruitstuk een BOV (Blow of valve) die de druk reduceert? Een zwart potje aan de zijde van de distributie. Zo ja dan is dat de overdruk beveiliging.
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #14  
Old 29-06-2013, 08:03
caddyke caddyke is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 345
Default

Quote:
Originally Posted by DÁ-BRT
Zit er op het inlaatspruitstuk een BOV (Blow of valve) die de druk reduceert? Een zwart potje aan de zijde van de distributie. Zo ja dan is dat de overdruk beveiliging.


nee ik heb geen zwart potje op het inlaat spruitstuk.
ik snap wat je bedoeld, had deze op mijn eco dieseltje indd.
maar als hij deze had, zou hij ook geen 1.6 bar turbodruk draaien denk ik..

ik ben aan het denken om er maar een losse dumpvalve tussen te zetten.

gisteravond uren liggen kloten aan de dumpvalve, deze zit met 3 imbusboutjes op het turbospruitstuk, alleen kun je maar steeds een kwart slag maken

toen ik ze eenmaal loshad , ging de dumpvalve nog niet eruit, deze blijft blijkbaar steken met de klep oid in het spruitstuk.


dus nu maar even denken hoe en wat, en straks maar weer in elkaar bouwen voor maandag

Last edited by caddyke : 29-06-2013 at 08:10.
Reply With Quote
  #15  
Old 02-07-2013, 14:35
caddyke caddyke is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 345
Default

Quote:
Originally Posted by caddyke
nee ik heb geen zwart potje op het inlaat spruitstuk.
ik snap wat je bedoeld, had deze op mijn eco dieseltje indd.
maar als hij deze had, zou hij ook geen 1.6 bar turbodruk draaien denk ik..

ik ben aan het denken om er maar een losse dumpvalve tussen te zetten.

gisteravond uren liggen kloten aan de dumpvalve, deze zit met 3 imbusboutjes op het turbospruitstuk, alleen kun je maar steeds een kwart slag maken

toen ik ze eenmaal loshad , ging de dumpvalve nog niet eruit, deze blijft blijkbaar steken met de klep oid in het spruitstuk.


dus nu maar even denken hoe en wat, en straks maar weer in elkaar bouwen voor maandag




alles steekt weer in elkaar, geen verbetering.....
Reply With Quote
  #16  
Old 02-07-2013, 14:45
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,816
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

De hoogte van de turbodruk is ook afhankelijk van de hoeveelheid diesel. Het kan zijn dat je hem meer diesel moet geven om een hogere turbodruk te krijgen.

Het inlaat traject tussen turbo en cilinderhoed kan lekken waardoor hij niet een hogere turbodruk haalt.

Je kan een (te) grote intercooler hebben waardoor je een significante pressure drop (drukval) hebt.

Nog even zoeken dus!
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #17  
Old 04-07-2013, 16:32
caddyke caddyke is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 345
Default

Quote:
Originally Posted by DÁ-BRT
De hoogte van de turbodruk is ook afhankelijk van de hoeveelheid diesel. Het kan zijn dat je hem meer diesel moet geven om een hogere turbodruk te krijgen.

Het inlaat traject tussen turbo en cilinderhoed kan lekken waardoor hij niet een hogere turbodruk haalt.

Je kan een (te) grote intercooler hebben waardoor je een significante pressure drop (drukval) hebt.

Nog even zoeken dus!





ik heb juist teveel turbodruk.......
Reply With Quote
  #18  
Old 04-07-2013, 17:38
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,816
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Ik vind 1.4 bar helemaal niet te veel en voor een gezonde motor is dit ook niet te veel.

Dan moet je hem inderdaad laten lekken, is het membraan van jouw wastegate dan misschien lek?
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #19  
Old 04-07-2013, 21:14
caddyke caddyke is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 345
Default

Quote:
Originally Posted by DÁ-BRT
Ik vind 1.4 bar helemaal niet te veel en voor een gezonde motor is dit ook niet te veel.

Dan moet je hem inderdaad laten lekken, is het membraan van jouw wastegate dan misschien lek?



Ik denk indd dat het membraan gewoon dicht blijft zitten.ik kan de inbusbout helemaal in of helemaal eruit draaien.hij blijft gewoon 1.5/1.6bar duwen....

Of kijken voor een losse waste gate,maar dan ben je ook al snel 80euries kwijt.dan is een andere turbo een betere optie
ook weer niet,aangezien de bouten nogwel eens willen breken op de aansluitingen van de turbo en spruitstuk.....
Reply With Quote
  #20  
Old 04-07-2013, 21:46
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,816
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Ik heb zeker meer dan 10 turbo's los gehaald en nog nooit een van die bouten kapot gedraaid? Denk je dat je ze stuk maakt of heb je die ervaring?

Dan geef je hem toch af aan een revisie bedrijf met spruitstuk en al. Vaak ben je rond de 100 euro klaar voor een revisie als er niet veel aan de hand is.

Al snap ik nog steeds niet het probleem van de 1.4 bar laaddruk.
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 14:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum