turbodruk1.9tdi......
In mijn caddy ligt een 1.9 tdi met een kkk k14turbo.
Aangezien ik de turbodruk erg hoog vind,1.4 bar,wilde ik deze net terugschroeven,op de turbo,met het sleuteltje 10 en kleine inbus. Echter kan ik de inbus helemaal indraaien,met tegendruk.en helemaal uitdraaien,tot er geen druk meer op zit,echter blijft mijn turbodruk hetzelfde...normaal gezien moet dit toch functioneren? :confused: |
Iemand?
|
K14 zijn bekend om de wastegate die komt vast te zitten,je kan er perslucht met 2 bar aankoppelen en hopen dat ze zo loskomt,anders is het demonteren en losmaken maar is wel wat werk...
|
Quote:
Ok dat maar eens proberen dan. En kijken of ik dan meer succes heb met de druk omlaag te krijgen. Denk dat rond de 1bar wel t max is om mn koppakking ed te sparen. Uit fabriek lopen ze op 0.7bar als ik me niet vergis? |
Ik heb begrepen dat je veilig tot 1.6 bar kan gaan. Ik rij ook op 1.4 bar rond.
|
Mijn Polo 9n axr TDI draait ook op 1.5 bar dus lijkt me niet zon probleem.
Meeste diesels kunnen dat wel aan |
Ik rijd met mijn ibiza tdi ook met 1.4 bar (ca 145pk en 350nm koppel).
Begin dit jaar wel de koppakking gedaan maar had daar niks mee te maken, nu na revisie van de koppakking alweer 30k gereden. Motor is wel gebouwd door van Kronenburg motorsport maar lijkt me dat dit met een standaard motor ook gewoon moet gaan (is niet veel anders). |
Dus een hoop werk besparen en gewoon laten lopen zo?aangezien ik vind dat hij ook vrij warm word,als ik boven de 120 ga rijden of een beetje sportief binnendoor berg op bergaf "rijd" ....
Volgens mij is de motorcode 1z |
Bij deze turbodruk is ook een goede intercooler wel van belang lijkt me, misschien ook het vermelden waard hoe de rest van de setup is.
|
Quote:
volgens mij is de rest vrij origineel, alleen hebben ze de pomp wat opgedraaid ....(AUTO ZO GEKOCHT) |
dumpvalve..
Gisteravond imbusbout helemaal uit de dumpvalve gedraaid,met luchtdruk op geblazen,alles weer in elkaar gezet..
Resultaat nog steeds 1.6bar turbodruk :mad: Opties? Hele turbo uit elkaar schroeven? :screwy: |
Quote:
niemand?? |
Zit er op het inlaatspruitstuk een BOV (Blow of valve) die de druk reduceert? Een zwart potje aan de zijde van de distributie. Zo ja dan is dat de overdruk beveiliging.
|
Quote:
nee ik heb geen zwart potje op het inlaat spruitstuk. ik snap wat je bedoeld, had deze op mijn eco dieseltje indd. maar als hij deze had, zou hij ook geen 1.6 bar turbodruk draaien denk ik.. ik ben aan het denken om er maar een losse dumpvalve tussen te zetten. gisteravond uren liggen kloten aan de dumpvalve, deze zit met 3 imbusboutjes op het turbospruitstuk, alleen kun je maar steeds een kwart slag maken :D :D toen ik ze eenmaal loshad , ging de dumpvalve nog niet eruit, deze blijft blijkbaar steken met de klep oid in het spruitstuk. :wow: dus nu maar even denken hoe en wat, en straks maar weer in elkaar bouwen voor maandag :cool: |
Quote:
alles steekt weer in elkaar, geen verbetering..... |
De hoogte van de turbodruk is ook afhankelijk van de hoeveelheid diesel. Het kan zijn dat je hem meer diesel moet geven om een hogere turbodruk te krijgen.
Het inlaat traject tussen turbo en cilinderhoed kan lekken waardoor hij niet een hogere turbodruk haalt. Je kan een (te) grote intercooler hebben waardoor je een significante pressure drop (drukval) hebt. Nog even zoeken dus! |
Quote:
ik heb juist teveel turbodruk....... |
Ik vind 1.4 bar helemaal niet te veel en voor een gezonde motor is dit ook niet te veel.
Dan moet je hem inderdaad laten lekken, is het membraan van jouw wastegate dan misschien lek? |
Quote:
Ik denk indd dat het membraan gewoon dicht blijft zitten.ik kan de inbusbout helemaal in of helemaal eruit draaien.hij blijft gewoon 1.5/1.6bar duwen.... Of kijken voor een losse waste gate,maar dan ben je ook al snel 80euries kwijt.dan is een andere turbo een betere optie ook weer niet,aangezien de bouten nogwel eens willen breken op de aansluitingen van de turbo en spruitstuk..... |
Ik heb zeker meer dan 10 turbo's los gehaald en nog nooit een van die bouten kapot gedraaid? Denk je dat je ze stuk maakt of heb je die ervaring?
Dan geef je hem toch af aan een revisie bedrijf met spruitstuk en al. Vaak ben je rond de 100 euro klaar voor een revisie als er niet veel aan de hand is. Al snap ik nog steeds niet het probleem van de 1.4 bar laaddruk. |
All times are GMT +1. The time now is 14:44. |