Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 12-11-2004, 17:10
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,384
Default Help!! moeren willen niet los -->> kachelradiateur

Vanmiddag dus ff een poging gedaan om de kachelradiateur te vervangen....
Krijg ik die moeren onder de motorkap niet los!!

Het gaat dus om die 2 moeren die om de uitstekende tapeinden zitten tegen het schutbord, waaraan de kachel vastzit volgens mij.

De tapeinden draaien vrolijk mee en zijn errug roestig en ik kan er moeilijk bij!

Wie weet een oplossing???? Alvast bedankt !! Groeten rene
Reply With Quote
  #2  
Old 12-11-2004, 18:01
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,384
Default

niemand??? asjeblieft technische mensen onder ons!!! morgen moet ik weer verder...
Reply With Quote
  #3  
Old 12-11-2004, 18:48
polog40's Avatar
polog40 polog40 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 390
Default

Moerensplijter
Reply With Quote
  #4  
Old 13-11-2004, 10:38
steven16v steven16v is offline
Volksforum Triple Action Donor
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 4,032
Default

Een paar keer goed op de moeren slaan zodat ze schrikken. En wd-40 er op spuiten en een tijd in laten werken.
Reply With Quote
  #5  
Old 13-11-2004, 11:06
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

en anders compleet met tapeindjes eruit draaien?
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
Reply With Quote
  #6  
Old 13-11-2004, 13:03
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,384
Default

Jepz! De manier van Sjampoo hebben ze me ook als tip gegeven mij de lokale sloperij en daarna ff rukken aan de kachel (niet ergens anders aan)

Kheb de klus geklaard en de tapeinden gingen er ook eenvoudig weer in!

Zo`n moerensplijter was ook handig geweest en was de 1e tip ook van de garage, maar toen ik hoorde dat dat dinkie 89 euro moest kosten....

Maar goed, de kachel doet et weer! iedereen bedankt!!
Reply With Quote
  #7  
Old 13-11-2004, 14:13
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

yippi!

Waarom is iedereen altijd zo bang om moeren met tapeind en al te verwijderen? (uitlaatspruitstuk kwam van de week ook al voorbij: of was dat niet hier?)
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
Reply With Quote
  #8  
Old 13-11-2004, 14:33
Pedaalemmer's Avatar
Pedaalemmer Pedaalemmer is offline
Volksforum Aandeelhouder - Pedalwanne
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 11,016
Send a message via MSN to Pedaalemmer
Default

hoe werkt zo`n moerensplijter?
Reply With Quote
  #9  
Old 13-11-2004, 16:57
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

Zie google:



't is dus een soort 'ding' met een oog; Oog zet je net als een ringsleutel over de moer.
Draai vervolgens aan het uiteinde de 'beitel' naar binnen, en draai de moer kapot.

(op 't plaatje redelijk te herkennen als je een beetje verbeeldingskracht hebt).

Andere manier: scherpe beitel om OF de moer te slopen OF de moer los te tikken (als de moer 'over'/'rond' is.
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
Reply With Quote
  #10  
Old 27-11-2010, 23:13
JohanV JohanV is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 414
Default

Ik zit ook met het probleem dat de onderste moer van de kachelradiateur niet meer los wil. WD40 en lostikken werkt nog niet. Met een griptang krijg ik het draadeind niet goed vast. Andere moer er bij op draaien werkt ook niet, omdat er dan twee stuks gaan meedraaien.

Hoe zit die bout vast in het kachelhuis? Zit daar een draadbus in? Dan zou ik het huis er misschien uit kunnen duwen/draaien door gewoon met moer en al door te draaien, of kan dat niet?

Weet iemand dit?

Johan.
Reply With Quote
  #11  
Old 28-11-2010, 01:42
Turbo-Variant's Avatar
Turbo-Variant Turbo-Variant is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,459
Send a message via MSN to Turbo-Variant
Default

Jazeker, tapeind gewoon doordraaien (los).

Daarna kan je hem gewoon terug het kachelhuis inschroeven.


Hulde voor het omhooghalen van zo'n antiek topic ipv lukraak een nieuwe openen overigens.
__________________
http://www.vwclubparkstad.nl
Reply With Quote
  #12  
Old 28-11-2010, 02:21
oettinger_18's Avatar
oettinger_18 oettinger_18 is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 1,481
Default

Quote:
Originally Posted by JohanV
Ik zit ook met het probleem dat de onderste moer van de kachelradiateur niet meer los wil. WD40 en lostikken werkt nog niet. Met een griptang krijg ik het draadeind niet goed vast. Andere moer er bij op draaien werkt ook niet, omdat er dan twee stuks gaan meedraaien.

Hoe zit die bout vast in het kachelhuis? Zit daar een draadbus in? Dan zou ik het huis er misschien uit kunnen duwen/draaien door gewoon met moer en al door te draaien, of kan dat niet?

Weet iemand dit?

Johan.


vandaag nog mee bezig geweest de moer draait uiteindelijk uit het kachelhuis zelf de moer is dan gewoon los van de kachelhuis maar lijkt of die is dolgedraaid als je de kachelhuis later eruit het gehaald kun je beste met 2 personen de moeren loshalen als 1 iemand via binnenkant met een ratel en dopnummer 19 en 1 iemand bij de motorruimte met sleutel nummer 10 vasthoud kan die persoon hem via binnen met het ratel eruit halen vervolgens kun je hem later weer op de kachelhuis monteren met sleutel/dop 19

ik hoop dat je het begrijpt..
Reply With Quote
  #13  
Old 28-11-2010, 09:48
JohanV JohanV is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 414
Default

Ik snap het, dank jullie. Dit wordt een mooie how-to binnenkort...
Reply With Quote
  #14  
Old 28-11-2010, 11:38
gizmo98 gizmo98 is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 851
Default

1 ging er bij mijn op de normale manieer 2 heb ik de boutjes door geslepen...
en toen heb ik bij de bouw markt 2 hout schroeven gekocht die de dikte hadden van de tap einden die in kachel huis zaten en klaar zit weer zo vast als een kachelhuis
__________________
VRIJHEID IS EEN VOLGETANKTE Mk2 GOLF
Reply With Quote
  #15  
Old 01-12-2010, 12:45
JohanV JohanV is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 414
Default

Mijn how-to is klaar!!! Net op tijd voor de winter...

Ik zie al allemaal topics over kachels en foam verschijnen in ieder geval, dus hier een link naar de pdf:
Kachelradiateur-vervangen-GolfII.pdf

Ik zal kijken of ik hem hier ook nog ergens in het Werkplaatstopic kan krijgen...

Veel plezier!

Gr, Johan.
Reply With Quote
  #16  
Old 01-12-2010, 21:54
Verlmeister's Avatar
Verlmeister Verlmeister is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 18
Post

Quote:
Originally Posted by JohanV
Mijn how-to is klaar!!! Net op tijd voor de winter...

Ik zie al allemaal topics over kachels en foam verschijnen in ieder geval, dus hier een link naar de pdf:
Kachelradiateur-vervangen-GolfII.pdf

Ik zal kijken of ik hem hier ook nog ergens in het Werkplaatstopic kan krijgen...

Veel plezier!

Gr, Johan.



Proficiat met je "How to"!!! Ik vind hem heel mooi gemaakt! Zeer goed te begrijpen dmv goede uitleg en foto's. Daar zit veel werk in zeker?

Heb wel nog 1 vraagje: Ik heb eens de site bekeken waar je dit gepost hebt en blijkbaar gaat die enkel over 1 bepaald motortype van VW (NZ 1300i motor). Geldt je "Howto" dan ook voor de andere VW motoren die in een Golf 2/Jetta 2 zitten?

Grtz,
Verlmeister
__________________
VW Golf MKI GTI 1983
VW Golf MKII GTI 16v 1990
VW Jetta MKII 1.8 Carbu 1991


"Voor jongens die vroeger échte mannen waren!"
Reply With Quote
  #17  
Old 01-12-2010, 22:35
oettinger_18's Avatar
oettinger_18 oettinger_18 is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 1,481
Default

Quote:
Originally Posted by Verlmeister
Proficiat met je "How to"!!! Ik vind hem heel mooi gemaakt! Zeer goed te begrijpen dmv goede uitleg en foto's. Daar zit veel werk in zeker?

Heb wel nog 1 vraagje: Ik heb eens de site bekeken waar je dit gepost hebt en blijkbaar gaat die enkel over 1 bepaald motortype van VW (NZ 1300i motor). Geldt je "Howto" dan ook voor de andere VW motoren die in een Golf 2/Jetta 2 zitten?

Grtz,
Verlmeister


geld ook voor andere vw modellen.. behalve een golf 2 met airco heb er nog nooit 1 gehad maar zal wel een heel ander kachelhuis hebben dus voor alle vw modellen zonder airco jetta 2 hebben de zelfde kachelhuis als een golf 2
Reply With Quote
  #18  
Old 01-12-2010, 22:59
JohanV JohanV is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 414
Default

Quote:
Originally Posted by Verlmeister
Proficiat met je "How to"!!! Ik vind hem heel mooi gemaakt! Zeer goed te begrijpen dmv goede uitleg en foto's. Daar zit veel werk in zeker?

Heb wel nog 1 vraagje: Ik heb eens de site bekeken waar je dit gepost hebt en blijkbaar gaat die enkel over 1 bepaald motortype van VW (NZ 1300i motor). Geldt je "Howto" dan ook voor de andere VW motoren die in een Golf 2/Jetta 2 zitten?

Grtz,
Verlmeister


Dank je!

Geldt idd voor alle Golf/Jetta 2 zonder airco! Airco is meer werk. Je bedoelt veel werk in de pdf maken of in het vervangen zelf?

Veel werk:
- bouten die niet los willen (viel achteraf mee);
- kachelhuis uit- en inwrikken als je zelf in een bocht klem zit tussen de dorpel en de voorstoel en er een versnellingspook in je prikt.

Verder is het gewoon de volgorde aanhouden, dan kan het wel in een uurtje of 2 denk ik. Exclusief kachelhuis schoonmaken en nette stukjes foam knippen.

Die site is nog niet helemaal online... ik heb alles wat ik over mijn NZ heb verzameld, eens bij elkaar in een Joomla site gezet (was ik aan het leren en had content nodig). Zal hem hier binnenkort wel even promoten!

Johan.
Reply With Quote
  #19  
Old 06-12-2010, 13:41
Roy 1.6's Avatar
Roy 1.6 Roy 1.6 is offline
Volksforum Aandeelhouder Beun de Beunhaas!
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,102
Default

__________________
"73 Käfer
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 22:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum