Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Help!! moeren willen niet los -->> kachelradiateur (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=5936)

René 12-11-2004 17:10

Help!! moeren willen niet los -->> kachelradiateur
 
Vanmiddag dus ff een poging gedaan om de kachelradiateur te vervangen....
Krijg ik die moeren onder de motorkap niet los!!

Het gaat dus om die 2 moeren die om de uitstekende tapeinden zitten tegen het schutbord, waaraan de kachel vastzit volgens mij.

De tapeinden draaien vrolijk mee en zijn errug roestig en ik kan er moeilijk bij!

Wie weet een oplossing???? Alvast bedankt !! Groeten rene

René 12-11-2004 18:01

niemand??? asjeblieft technische mensen onder ons!!! morgen moet ik weer verder... :(

polog40 12-11-2004 18:48

Moerensplijter

steven16v 13-11-2004 10:38

Een paar keer goed op de moeren slaan zodat ze schrikken. En wd-40 er op spuiten en een tijd in laten werken.

sjampoo 13-11-2004 11:06

en anders compleet met tapeindjes eruit draaien?

René 13-11-2004 13:03

Jepz! De manier van Sjampoo hebben ze me ook als tip gegeven mij de lokale sloperij en daarna ff rukken aan de kachel (niet ergens anders aan;))

Kheb de klus geklaard en de tapeinden gingen er ook eenvoudig weer in!

Zo`n moerensplijter was ook handig geweest en was de 1e tip ook van de garage, maar toen ik hoorde dat dat dinkie 89 euro moest kosten.... :(

Maar goed, de kachel doet et weer! iedereen bedankt!!

sjampoo 13-11-2004 14:13

yippi!

Waarom is iedereen altijd zo bang om moeren met tapeind en al te verwijderen? (uitlaatspruitstuk kwam van de week ook al voorbij: of was dat niet hier?)

Pedaalemmer 13-11-2004 14:33

hoe werkt zo`n moerensplijter?

sjampoo 13-11-2004 16:57

Zie google:



't is dus een soort 'ding' met een oog; Oog zet je net als een ringsleutel over de moer.
Draai vervolgens aan het uiteinde de 'beitel' naar binnen, en draai de moer kapot.

(op 't plaatje redelijk te herkennen als je een beetje verbeeldingskracht hebt).

Andere manier: scherpe beitel om OF de moer te slopen OF de moer los te tikken (als de moer 'over'/'rond' is.

JohanV 27-11-2010 23:13

Ik zit ook met het probleem dat de onderste moer van de kachelradiateur niet meer los wil. WD40 en lostikken werkt nog niet. Met een griptang krijg ik het draadeind niet goed vast. Andere moer er bij op draaien werkt ook niet, omdat er dan twee stuks gaan meedraaien. :screwy:

Hoe zit die bout vast in het kachelhuis? Zit daar een draadbus in? Dan zou ik het huis er misschien uit kunnen duwen/draaien door gewoon met moer en al door te draaien, of kan dat niet?

Weet iemand dit? :confused:

Johan.

Turbo-Variant 28-11-2010 01:42

Jazeker, tapeind gewoon doordraaien (los).

Daarna kan je hem gewoon terug het kachelhuis inschroeven.


Hulde voor het omhooghalen van zo'n antiek topic ipv lukraak een nieuwe openen overigens. :thumbup:

oettinger_18 28-11-2010 02:21

Quote:
Originally Posted by JohanV
Ik zit ook met het probleem dat de onderste moer van de kachelradiateur niet meer los wil. WD40 en lostikken werkt nog niet. Met een griptang krijg ik het draadeind niet goed vast. Andere moer er bij op draaien werkt ook niet, omdat er dan twee stuks gaan meedraaien. :screwy:

Hoe zit die bout vast in het kachelhuis? Zit daar een draadbus in? Dan zou ik het huis er misschien uit kunnen duwen/draaien door gewoon met moer en al door te draaien, of kan dat niet?

Weet iemand dit? :confused:

Johan.


vandaag nog mee bezig geweest de moer draait uiteindelijk uit het kachelhuis zelf de moer is dan gewoon los van de kachelhuis maar lijkt of die is dolgedraaid als je de kachelhuis later eruit het gehaald kun je beste met 2 personen de moeren loshalen als 1 iemand via binnenkant met een ratel en dopnummer 19 en 1 iemand bij de motorruimte met sleutel nummer 10 vasthoud kan die persoon hem via binnen met het ratel eruit halen vervolgens kun je hem later weer op de kachelhuis monteren met sleutel/dop 19

ik hoop dat je het begrijpt..

JohanV 28-11-2010 09:48

Ik snap het, dank jullie. Dit wordt een mooie how-to binnenkort... :D

gizmo98 28-11-2010 11:38

1 ging er bij mijn op de normale manieer 2 heb ik de boutjes door geslepen...
en toen heb ik bij de bouw markt 2 hout schroeven gekocht die de dikte hadden van de tap einden die in kachel huis zaten en klaar zit weer zo vast als een kachelhuis

JohanV 01-12-2010 12:45

Mijn how-to is klaar!!! Net op tijd voor de winter... :D

Ik zie al allemaal topics over kachels en foam verschijnen in ieder geval, dus hier een link naar de pdf:
Kachelradiateur-vervangen-GolfII.pdf

Ik zal kijken of ik hem hier ook nog ergens in het Werkplaatstopic kan krijgen...

Veel plezier! :thumbup:

Gr, Johan.

Verlmeister 01-12-2010 21:54

Quote:
Originally Posted by JohanV
Mijn how-to is klaar!!! Net op tijd voor de winter... :D

Ik zie al allemaal topics over kachels en foam verschijnen in ieder geval, dus hier een link naar de pdf:
Kachelradiateur-vervangen-GolfII.pdf

Ik zal kijken of ik hem hier ook nog ergens in het Werkplaatstopic kan krijgen...

Veel plezier! :thumbup:

Gr, Johan.



Proficiat met je "How to"!!! Ik vind hem heel mooi gemaakt! Zeer goed te begrijpen dmv goede uitleg en foto's. Daar zit veel werk in zeker?

Heb wel nog 1 vraagje: Ik heb eens de site bekeken waar je dit gepost hebt en blijkbaar gaat die enkel over 1 bepaald motortype van VW (NZ 1300i motor). Geldt je "Howto" dan ook voor de andere VW motoren die in een Golf 2/Jetta 2 zitten?

Grtz,
Verlmeister

oettinger_18 01-12-2010 22:35

Quote:
Originally Posted by Verlmeister
Proficiat met je "How to"!!! Ik vind hem heel mooi gemaakt! Zeer goed te begrijpen dmv goede uitleg en foto's. Daar zit veel werk in zeker?

Heb wel nog 1 vraagje: Ik heb eens de site bekeken waar je dit gepost hebt en blijkbaar gaat die enkel over 1 bepaald motortype van VW (NZ 1300i motor). Geldt je "Howto" dan ook voor de andere VW motoren die in een Golf 2/Jetta 2 zitten?

Grtz,
Verlmeister


geld ook voor andere vw modellen.. behalve een golf 2 met airco heb er nog nooit 1 gehad maar zal wel een heel ander kachelhuis hebben dus voor alle vw modellen zonder airco jetta 2 hebben de zelfde kachelhuis als een golf 2

JohanV 01-12-2010 22:59

Quote:
Originally Posted by Verlmeister
Proficiat met je "How to"!!! Ik vind hem heel mooi gemaakt! Zeer goed te begrijpen dmv goede uitleg en foto's. Daar zit veel werk in zeker?

Heb wel nog 1 vraagje: Ik heb eens de site bekeken waar je dit gepost hebt en blijkbaar gaat die enkel over 1 bepaald motortype van VW (NZ 1300i motor). Geldt je "Howto" dan ook voor de andere VW motoren die in een Golf 2/Jetta 2 zitten?

Grtz,
Verlmeister


Dank je! :thumbup:

Geldt idd voor alle Golf/Jetta 2 zonder airco! Airco is meer werk. Je bedoelt veel werk in de pdf maken of in het vervangen zelf? :D

Veel werk:
- bouten die niet los willen (viel achteraf mee);
- kachelhuis uit- en inwrikken als je zelf in een bocht klem zit tussen de dorpel en de voorstoel en er een versnellingspook in je prikt.

Verder is het gewoon de volgorde aanhouden, dan kan het wel in een uurtje of 2 denk ik. Exclusief kachelhuis schoonmaken en nette stukjes foam knippen.

Die site is nog niet helemaal online... ik heb alles wat ik over mijn NZ heb verzameld, eens bij elkaar in een Joomla site gezet (was ik aan het leren en had content nodig). Zal hem hier binnenkort wel even promoten! ;)

Johan.

Roy 1.6 06-12-2010 13:41

http://www.autogereedschap.com/a-14...elig-mannesmann

€15 setje :)


All times are GMT +1. The time now is 02:15.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.