Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Derby, Polo MK 1,2 en 3
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 29-10-2008, 15:14
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default kachelmotor vervangen

Hoi,

een maat van mij heeft zijn kachelmotor stuk van een oud type Polo Coupe '95 met MH motor.
De kachelmotor willen we vervangen,
maar waar moet ik rekening mee houden sinds er 2 kvsleidingen op de motor zitten aangesloten?
Reply With Quote
  #2  
Old 30-10-2008, 16:47
Sjon Sjon is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,527
Default

.
__________________
Caddyke......

Last edited by Sjon : 28-10-2015 at 13:20.
Reply With Quote
  #3  
Old 30-10-2008, 16:54
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

typfoutje '95 ipv '85? Dan kan het wel, verandert niets aan het probleem, de kachelmotor is identiek.

De koelleidingen zitten op de wamtewisselaar aangesloten, de kachelmotor kan ook apart losgemaakt worden. Of dat bij ingebouwde toestand ook kan heb ik nog nooit geprobeerd.
Haal in ieder geval de stekkers los, de duw/trek kabels van de bediening en probeer de motor dan te scheiden van de warmtewisselaar.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #4  
Old 30-10-2008, 21:32
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

we hebben de hele kachelmotor gekocht, de onderste rand was gekit?
iedere motor die op de sloop voorradig was had de zelfde kit rand onderop.
totmet die rand willen we het loshalen. (waarsch de hele unit)
Hoef ik niet te vrezen voor liters kvs verlies?

het is een echt een 95'er, een model als deze:

ik dacht dat het een MH was omdat deze zowat identiek is als mijn MH motor uit 88.
Maarop de ontsteking zit een zwarte stekker. dus toch wel iets anders.

Last edited by tim_j : 30-10-2008 at 21:36.
Reply With Quote
  #5  
Old 30-10-2008, 21:36
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

Is een AAV. Zelfde soort luchtfilterhuis/ alleen electronische ontsteking en monopoint injectie. Motor ziet er in eerste instantie net zo uit, maar in detail verschilt deze behoorlijk.

Maakt voor de kachelmotor niet uit, die is gelijk bij dit type en het oudere model.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #6  
Old 30-10-2008, 21:37
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

okeey

hoef niet te vrezen voor spuitend koelwater?
Reply With Quote
  #7  
Old 30-10-2008, 21:44
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

dat blijft IN de warmtewisselaar zitten (is echt een soort radiateur, met lamellen en koelkanalen). Volgens mij kan je daar de motor behuizing van loshalen.

Een andere optie is om de koelslangen e.d. ook los te halen en de hele unit te vervangen.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #8  
Old 30-10-2008, 21:46
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

de hele unit word vervangen

dus kvs aftappen uit de leiding? of is het veilig met loshalen en laten hangen? aangezien de vloeistof koud op het laagste punt gaat zitten... vraag ik me af of de bovenkant van de leidingen bij de kachel leeg is.

Last edited by tim_j : 30-10-2008 at 21:49.
Reply With Quote
  #9  
Old 30-10-2008, 21:51
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

Heb de Haynes er even bij gepakt;
Daar wordt de hele motor/koeler losgehaald.

Stapjes;

Haal stekker los (aan de weerstand zijde)
Haal de warm/koud trekduw kabel los (aan de andere zijde van de behuizing)
Schroef de koelslangen los (nu komt er koelwater uit lopen!, eerst koelwater aftappen dus!)
Haal de 2 clipjes los van de behuizing (boven op de motorbehuizing tussen parafan en motorbehuizing)



De warmtewisselaar en motor zijn 2 losse delen, maar de warmtewisselaar zit IN de motorbehuizing geschoven.
Als je aan de kant van de warm/koud bediening de 2 schroefjes los draait kan je de warmtewisselaar als een cassette uit de behuizing van de motor trekken. Ik weet alleen niet of daar genoeg ruimte voor is onder de kap.

Conclusie;

volg de vraagbaak en haal de koelslangen maar los. Werkt veel makkelijker, en vervang je het koelwater ook voor fris spul
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #10  
Old 30-10-2008, 22:02
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

hey bedankt!
we gaan het van het weekend eens doen.

nog 1 ding, koelsysteem moet ontlucht worden achteraf, wat is de methode?
en aftappen op het laagste punt? onderkant radiator?
Reply With Quote
  #11  
Old 30-10-2008, 22:09
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

Bovenste punt van het systeem zit bovenop je kachelmotor, dat witte dopje. Bij vullen laat je die er af. Vullen totdat het koelmiddel net uit het gaatje komt stromen.

Dan de motor starten en de kachel op standje "heet" zetten en evt. de blower wat harder. Het systeem onlucht zichzelf. Evt. daarna wat koelmiddel bijvullen, doordat de lucht zichzelf verzameld in het expansievat.

Aftappen, onderste slang van de radiateur halen. Haal dan ook het ontluchtingsdopje uit de kachelbehuizing en de vuldop van het expansievat.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #12  
Old 30-10-2008, 22:14
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

hoeveel liter gaat er uit komen? dit waren de vragen
Reply With Quote
  #13  
Old 30-10-2008, 23:16
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,494
Default

Kachelradiateur is het hoogste punt in het koelsysteem, valt dus wel mee met leeglopen.
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann...
1975 Audi 50 GL
1976 Audi 50 GL
1988 Polo G40
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 19:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum