#1
|
|||
|
|||
terugschakelen naar 2 moeizaam
Ik ben bezig met een '91 polo coupe CL. De keerringen achter de distributie succesvol vervangen, mede dankzij hulp van het forum. Nu heb ik nog een 'klein probleempje' :
Als ik met de auto schakel zoals ik gewend ben (Voor de bocht in z'n 2 terugschakelen) lukt dit niet zonder protest van de versnellingsbak. Of hij knalt er met een krak-geluid in, of het is zelfs 'tandjes poetsen' wat een geratel geeft dat je door merg en been gaat. Slechts bij het in snelheid tot stapvoets afzakken lukt het om de 2 enigszins acceptabel in te schakelen. Ik heb al de bakolie door nieuwe vervangen en een toevoeging 'Forte' op aanraden van de VW-DEALER erin gespoten. Het schakelen gaat nu inderdaad wat soepeler, maar ik ben nog niet helemaal tevreden. Het afstellen van de pook heb ik gedaan door hem in de 2 te zetten en de schakelas in de bak ook en daarna het boutje van het blokje dat voor de verbinding zorgt onder de auto aangedraaid. (hoewel je dat boutje volgensmij niet veel anders laten borgen) Heeft iemand een idee of ik nog meer kan doen om het schakelen te verbeteren? Heb ik hier te maken met een eenvoudig te verhelpen polo-kwaaltje? Of is zo'n bak na 200.000km rustig bereden te zijn (1e eigenaar) aan een revisie toe? Alvast bedankt voor jullie reacties! |
#2
|
|||
|
|||
Het boutje is alleen voor de verbinding (zit een punt aan die in de as van de bak valt).
Stellen kun je met de klembeugel. Schakelt hij alleen koud slecht?
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann... 1975 Audi 50 GL 1976 Audi 50 GL 1988 Polo G40 |
#3
|
|||
|
|||
.
__________________
Caddyke...... Last edited by Sjon : 28-10-2015 at 12:21. |
#4
|
||||
|
||||
is bij mijn golf hetzelfde.. Koud wil ie bijna niet terug naar 1 (bij stilstand), op temperatuur is er nix aan de hand.
Een 5-bak van een polo is wel kwetsbaar(der). Ze staan niet bekend als uiterst degelijke versnellingsbakken. Maar idd, gewoon rustig schakelen dan blijft hij nog tijden meegaan. Pookstand afstellen moet officieel met VW-hulpstukken, die er voor zorgen dat je schakelstang precies goed staat. Dat ga ik bij mijn golf nog een keer door de dealer laten doen.
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#5
|
||||
|
||||
bij mij is het alleen van de 1 naar de 2 als de polo koud is. dan moet ik hem er langzaam intrekken. ben ik 2 straten verder is het weer goed.
__________________
volkswagen passat b7 1.6 tdi bmt volkswagen golf mk4 1.6 8V SR comfort line (verkocht) volkswagen polo coupe 1.3i GT G40 genesis (verkocht) volkswagen golf mkll 10 millionen edition 1.6 (rip) |
#6
|
||||
|
||||
Als je niet goed kunt terug schakelen en je hoort em kraken is het vaak de synchromess ring. Deze zorgt er voor dat de beide tandwielen de zelfde snelheid hebben zodat ze inelkaar schuiven. Dit gebeurt door wrijving. De synchromessring is na een tijd zo versleten dat hij meer tijd nodig heeft om de beide tandwielen de zelfde snelheid te geven. Wat je kunt doen is de bak uit elkaar schroeven en de ring vervangen, maar omdat de bak al een aantal jaren en km's oud is kan het zijn dat je nog meer moet vervagen, dus word t erg prijzig. Ik zou opzoek gaan naar een sloopbakkie.
Gr Henri |
#7
|
|||
|
|||
Bedankt voor jullie reacties! Ik ben de auto aan het opknappen voor m'n moeder, zodat zij niet meer in de maling genomen wordt. (Zou een lekke koppaking, á 650,-, hebben: not!) Nu ik toch bezig ben wil ik 'm zo goed mogelijk krijgen, tegen acceptabele kosten natuurlijk. (prijs ruilbak?)
Als je kan zeggen dat de versnellingsbakolie na een paar kilometer op temperatuur is, dan doet het probleem (van 3 terug naar 2) zich altijd voor, koud of warm. Misschien moet ik er een keer mee de snelweg op en lekker opstoken. De motor is ook een beetje 'lui', en misschien dat de toevoeging in de bakolie nog beter gaat werken. Ik heb het idee dat het afhankelijk is van de snelheid van de auto. Wanneer ik tot stapvoets afzak krijg ik 'm wel met een kort klikje in 2. Rijd ik nog zo'n 30 km/u dan is het een en al gekras van tandwielen. Niet gezond, waardoor ik de neiging heb om maar in de 3 de bocht door te gaan. Het blok is krachtig genoeg in de lage toeren om weer op te pakken. Ook heb ik het idee dat de 2 minder protesteert wanneer ik het koppelingspedaal met m'n tenen de vloer in trap. De koppeling schijnt echter zelfstellend te zijn, dus daar ook geen mogelijke oplossing? De versnellingsbak eronder vandaan halen heb ik niet zoveel trek in, dus eerst al het andere proberen. Alvast bedankt voor het meedenken! |
#8
|
|||
|
|||
Je zou eens kunnen proberen om de koppelingskabel te vervangen door een verstelbare.
Een zelfstellende heeft ook niet het eeuwige leven. Kan best zijn dat de koppeling niet goed ontkoppelt waardoor het schakelen moeilijk gaat. Een lange rit is trouwens nooit verkeerd! Liefst een binnendoor-rit, dan schakel je wat vaker
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann... 1975 Audi 50 GL 1976 Audi 50 GL 1988 Polo G40 |
#9
|
||||
|
||||
@mamspolo
ik ga bijna altijd in z'n 3 de bocht door en rotondes over, scheelt toch brandstof en het is prima te doen
__________________
http://www.cartuningsociety.com Volkswagen Polo II Coupé 1990 Volkswagen Polo IIF Coupé 1994 Volkswagen Jetta II 1.6 Automaat 1987 Seat Exeo TSI 2011 |
#10
|
|||
|
|||
Die Polo's zijn toch wonderlijke wagentjes! Ze hebben een zelfherstellend vermogen! Dit is al de tweede keer dat ik verrast ben door het vanzelf oplossen van een probleem.
Het eerste was het luide getik van een klep nadat ik de keerringen aan de distributiezijde vervangen had. Ik dacht meteen het ergste: kromme klep. Bleek een tijdje later volkomen opgelost, zonder er iets aan te doen, doordat een hydraulische klepstoter zich wat later vulde. Nu reed ik vandaag weer met de polo en begint ie steeds soepeler te schakelen. Alweer zonder dat ik er iets aan gedaan had. Ik denk dat de toevoeging (Forte) in de versnellingsbakolie nu pas goed z'n werk doet en de synchromesh ringen losgemaakt heeft. Dat heeft blijkbaar ook even tijd nodig. Natuurlijk ga ik niet in de bak kijken om dat te checken! Maar ik ben blij dat het zich zo opgelost heeft! Allemaal hartstikke bedankt voor het meedenken en de tips! P.S. Dat FORTE spul (16,-) wil ik hier wel als tip posten voor iedereen met vergelijkbare schakelproblemen! |
#11
|
||||
|
||||
kijk het eerst nog even een tijdje aan voordat je ineens te vroeg juigt
__________________
http://www.cartuningsociety.com Volkswagen Polo II Coupé 1990 Volkswagen Polo IIF Coupé 1994 Volkswagen Jetta II 1.6 Automaat 1987 Seat Exeo TSI 2011 |
#12
|
|||
|
|||
Had hetzelfde: een 5-bak met een "moeilijke" 2e versnelling na koude start.
Nieuwe olie erin en na een tijdje was het probleem vrijwel helemaal verdwenen
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann... 1975 Audi 50 GL 1976 Audi 50 GL 1988 Polo G40 |
#13
|
||||
|
||||
Ik heb het ook met mijn polo... Dus even de olie vervangen is ook aan te raden... En Forte erin dat kan je waar kopen behalve bij VW dealer?
|
#14
|
||||
|
||||
damn... Ik heb dus mijn olie vervangen en na zeker 1000km schakelt hij nog steeds niet soepel bij koude motor..
Dat "Forte" spul haal je bij de dealer? Dan laat ik daar ook direct de schakelstangen afstellen..
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#15
|
||||
|
||||
Je kan ook hetzelfde spul van Wynn's nemen, werkt heel goed..
__________________
http://www.cartuningsociety.com Volkswagen Polo II Coupé 1990 Volkswagen Polo IIF Coupé 1994 Volkswagen Jetta II 1.6 Automaat 1987 Seat Exeo TSI 2011 |
#16
|
||||
|
||||
Wynn's is idd goed spul...
|