Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Derby, Polo MK 1,2 en 3 (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=22)
-   -   terugschakelen naar 2 moeizaam (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=39163)

mamspolo 01-02-2008 23:39

terugschakelen naar 2 moeizaam
 
Ik ben bezig met een '91 polo coupe CL. De keerringen achter de distributie succesvol vervangen, mede dankzij hulp van het forum. Nu heb ik nog een 'klein probleempje' :
Als ik met de auto schakel zoals ik gewend ben (Voor de bocht in z'n 2 terugschakelen) lukt dit niet zonder protest van de versnellingsbak. Of hij knalt er met een krak-geluid in, of het is zelfs 'tandjes poetsen' wat een geratel geeft dat je door merg en been gaat. Slechts bij het in snelheid tot stapvoets afzakken lukt het om de 2 enigszins acceptabel in te schakelen.
Ik heb al de bakolie door nieuwe vervangen en een toevoeging 'Forte' op aanraden van de VW-DEALER erin gespoten. Het schakelen gaat nu inderdaad wat soepeler, maar ik ben nog niet helemaal tevreden.
Het afstellen van de pook heb ik gedaan door hem in de 2 te zetten en de schakelas in de bak ook en daarna het boutje van het blokje dat voor de verbinding zorgt onder de auto aangedraaid. (hoewel je dat boutje volgensmij niet veel anders laten borgen)
Heeft iemand een idee of ik nog meer kan doen om het schakelen te verbeteren? Heb ik hier te maken met een eenvoudig te verhelpen polo-kwaaltje? Of is zo'n bak na 200.000km rustig bereden te zijn (1e eigenaar) aan een revisie toe? Alvast bedankt voor jullie reacties! :thumbup:

Dennis@polo86c.nl 02-02-2008 00:35

Het boutje is alleen voor de verbinding (zit een punt aan die in de as van de bak valt).
Stellen kun je met de klembeugel.

Schakelt hij alleen koud slecht?

Sjon 02-02-2008 10:41

.

martiepartie 02-02-2008 10:51

is bij mijn golf hetzelfde.. Koud wil ie bijna niet terug naar 1 (bij stilstand), op temperatuur is er nix aan de hand.

Een 5-bak van een polo is wel kwetsbaar(der). Ze staan niet bekend als uiterst degelijke versnellingsbakken.
Maar idd, gewoon rustig schakelen dan blijft hij nog tijden meegaan.

Pookstand afstellen moet officieel met VW-hulpstukken, die er voor zorgen dat je schakelstang precies goed staat.
Dat ga ik bij mijn golf nog een keer door de dealer laten doen.

G-eert-40 02-02-2008 11:08

bij mij is het alleen van de 1 naar de 2 als de polo koud is. dan moet ik hem er langzaam intrekken. ben ik 2 straten verder is het weer goed.

Polo_coupe 02-02-2008 20:40

Als je niet goed kunt terug schakelen en je hoort em kraken is het vaak de synchromess ring. Deze zorgt er voor dat de beide tandwielen de zelfde snelheid hebben zodat ze inelkaar schuiven. Dit gebeurt door wrijving. De synchromessring is na een tijd zo versleten dat hij meer tijd nodig heeft om de beide tandwielen de zelfde snelheid te geven. Wat je kunt doen is de bak uit elkaar schroeven en de ring vervangen, maar omdat de bak al een aantal jaren en km's oud is kan het zijn dat je nog meer moet vervagen, dus word t erg prijzig. Ik zou opzoek gaan naar een sloopbakkie.
Gr Henri

mamspolo 02-02-2008 22:21

Bedankt voor jullie reacties! Ik ben de auto aan het opknappen voor m'n moeder, zodat zij niet meer in de maling genomen wordt. (Zou een lekke koppaking, รก 650,-, hebben: not!) Nu ik toch bezig ben wil ik 'm zo goed mogelijk krijgen, tegen acceptabele kosten natuurlijk. (prijs ruilbak?)
Als je kan zeggen dat de versnellingsbakolie na een paar kilometer op temperatuur is, dan doet het probleem (van 3 terug naar 2) zich altijd voor, koud of warm. Misschien moet ik er een keer mee de snelweg op en lekker opstoken. De motor is ook een beetje 'lui', en misschien dat de toevoeging in de bakolie nog beter gaat werken. Ik heb het idee dat het afhankelijk is van de snelheid van de auto. Wanneer ik tot stapvoets afzak krijg ik 'm wel met een kort klikje in 2. Rijd ik nog zo'n 30 km/u dan is het een en al gekras van tandwielen. Niet gezond, waardoor ik de neiging heb om maar in de 3 de bocht door te gaan. Het blok is krachtig genoeg in de lage toeren om weer op te pakken. Ook heb ik het idee dat de 2 minder protesteert wanneer ik het koppelingspedaal met m'n tenen de vloer in trap. De koppeling schijnt echter zelfstellend te zijn, dus daar ook geen mogelijke oplossing? De versnellingsbak eronder vandaan halen heb ik niet zoveel trek in, dus eerst al het andere proberen.
Alvast bedankt voor het meedenken!

Dennis@polo86c.nl 02-02-2008 23:08

Je zou eens kunnen proberen om de koppelingskabel te vervangen door een verstelbare.
Een zelfstellende heeft ook niet het eeuwige leven.
Kan best zijn dat de koppeling niet goed ontkoppelt waardoor het schakelen moeilijk gaat.

Een lange rit is trouwens nooit verkeerd! Liefst een binnendoor-rit, dan schakel je wat vaker :D

AryX 03-02-2008 13:40

@mamspolo

ik ga bijna altijd in z'n 3 de bocht door en rotondes over, scheelt toch brandstof en het is prima te doen ;)

mamspolo 04-02-2008 21:18

Die Polo's zijn toch wonderlijke wagentjes! Ze hebben een zelfherstellend vermogen! Dit is al de tweede keer dat ik verrast ben door het vanzelf oplossen van een probleem.
Het eerste was het luide getik van een klep nadat ik de keerringen aan de distributiezijde vervangen had. Ik dacht meteen het ergste: kromme klep. Bleek een tijdje later volkomen opgelost, zonder er iets aan te doen, doordat een hydraulische klepstoter zich wat later vulde.
Nu reed ik vandaag weer met de polo en begint ie steeds soepeler te schakelen. Alweer zonder dat ik er iets aan gedaan had. Ik denk dat de toevoeging (Forte) in de versnellingsbakolie nu pas goed z'n werk doet en de synchromesh ringen losgemaakt heeft. Dat heeft blijkbaar ook even tijd nodig. Natuurlijk ga ik niet in de bak kijken om dat te checken! Maar ik ben blij dat het zich zo opgelost heeft!
Allemaal hartstikke bedankt voor het meedenken en de tips!
P.S. Dat FORTE spul (16,-) wil ik hier wel als tip posten voor iedereen met vergelijkbare schakelproblemen!

AryX 04-02-2008 21:40

kijk het eerst nog even een tijdje aan voordat je ineens te vroeg juigt ;)

Dennis@polo86c.nl 04-02-2008 21:50

Had hetzelfde: een 5-bak met een "moeilijke" 2e versnelling na koude start.
Nieuwe olie erin en na een tijdje was het probleem vrijwel helemaal verdwenen :)

PoloCoupeGT 05-02-2008 13:52

Ik heb het ook met mijn polo... Dus even de olie vervangen is ook aan te raden... En Forte erin dat kan je waar kopen behalve bij VW dealer?

martiepartie 05-02-2008 15:38

damn... Ik heb dus mijn olie vervangen en na zeker 1000km schakelt hij nog steeds niet soepel bij koude motor..

Dat "Forte" spul haal je bij de dealer? Dan laat ik daar ook direct de schakelstangen afstellen..

AryX 05-02-2008 15:57

Je kan ook hetzelfde spul van Wynn's nemen, werkt heel goed..

PoloCoupeGT 05-02-2008 16:54

Wynn's is idd goed spul...


All times are GMT +1. The time now is 23:16.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.