#1
|
||||
|
||||
Temperatuur ok?
Ik heb zo'n idee dat mijn motor temperatuur wat aan de hoge kant is.
Het gaat om een 1.3 benzine uit 84. Koelvloeistof is goed en net nieuw en heb hem heel rustig warm gereden. Of is dit normaal? |
#2
|
||||
|
||||
Als op dit punt de fan aanslaat is het goed, daarna moet hij op of net voor je lampje komen te staan.
__________________
Mvg Maarten 2008 VW Polo 9N3 1.2i United (Full Options) In bezit van VCDS & ELSAWIN
|
#3
|
||||
|
||||
Quote:
Dit is tijdens het rijden zeg maar, de fan heb ik niet op gelet, maar hij zakt in principe nooit onder het lampje, als ik stil sta wordt hij soms nog heter. Ik zal inderdaad mijn fan eens checken |
#4
|
||||
|
||||
Onder het rijden?Dan hoort ie echt niet zo ver te gaan...
mijn Golf had dat toen de koppakking aan vervanging toe was. Als ik lang in de file sta gaat ie net zover als de jouwe,maar gaat nooit verder. Controleer idd eerst de fan! Als die niet aanslaat snap ik dat ie zo oploopt.
__________________
Volkswagen Golf MK2 1.8i Fire and Ice 02-11-1990 project Opel Astra F tailgate 2.0 16V GSI 26-05-1995 daily |
#5
|
||||
|
||||
Quote:
Kan het ook met de oliedruk te maken hebben? Tijdje geleden sprong ook ineens mijn olielampje gillend aan terwijl de oliestand perfect was ... |
#6
|
||||
|
||||
Dat zou de oliedruk schakelaar (sensor) kunnen zijn.
Hij krijgt dan verkeerde waardes door. Maar het metertje waar het om gaat gaat alleen over de koelvloeistoftemp. Jij hebt vast ook geen MFA waarop je de olietemp. kunt aflezen...mis dat soms wel hoor! Heb je al naar de fan geluisterd? Maar misschien dat iemand anders een ander idee heeft?
__________________
Volkswagen Golf MK2 1.8i Fire and Ice 02-11-1990 project Opel Astra F tailgate 2.0 16V GSI 26-05-1995 daily Last edited by Madison : 22-11-2010 at 16:23. |
#7
|
|||
|
|||
Spanningsstabilisator achter op de teller
|
#8
|
||||
|
||||
bij mij staat mijn temperatuurmeter precies het zelfde als hij nog een klein beetje warmer word slaat mijn fan aan dan loopt de wijzer terug tot op het lampje en loopt dan weer op tot net erover.
ik heb dit probleem sinds ik een week of 2 terug mijn thermostaat heb vervangen, denk dat het hier aan ligt. moet volgensmij niet zo veel kwaat kunnen als hij onder het punt blijft waar de fan aanslaat.
__________________
Golf 2 1.3 86 daily Golf 2 1.8 8v 84 Project Polo 86c 92 project g40 Golf 2 91 donor Golf 2 87 1.8 donor |
#9
|
||||
|
||||
De fan slaat nu inderdaad aan, de stekker was helemaal verroest.
Na schoonmaken en invetten begon ie ineens te draaien. Dank u voor de tips, als jullie nog tips hebben voor mijn olielampje .. lees mijn andere post .. |
#10
|
|||
|
|||
Heb ik ook meteen even een vraagje nu het topic over temperatuur gaat.
Ik heb ook sinds een paar dagen een golf mk2 1.3 maar bij mij slaat de fan al aan bij de volgende aanwijzing??? Zie foto. Met rijden staat die nog ietsje lager, volgens mij klopt dit niet helemaal. Er zit wel een nieuwe radiateur op miss heeft dat daar iets mee te maken? Uploaded with ImageShack.us Heb ook nog onder de motorkap iets gezien wat niet klopt volgens mij? Ik mis hier bedrading lijkt het wel. Uploaded with ImageShack.us Iemand die mij ook kan helpen? Ik weet dat ik me nog even moet voorstellen ga ik ook doen. Gr Richard |
#11
|
|||
|
|||
- Wat voor motorcode heb je? Als het een NZ is (geen braadpanluchtfilter bovenop), moet je een blauwe en een zwarte sensor in dat huis hebben. De zwarte sensor is voor de meter in je dashboard en hoort niet geaard te zijn op de ontsteking. Per sensor gaan de beide draden een verschillende kabelboom in. Die blauwe sensor is voor de regelaar. Omdat deze niet aangesloten is, denk ik dat er wat aan verknutseld is of dat er wat omgebouwd is. Misschien is het een MH met wat NZ onderdelen? Maak anders even een foto van het hele blok. - Als je fan direct gaat draaien, moet je allereerst het koelvloeistofniveau controleren, bijvullen tot max met de kachel vol open en ontluchten. Ook de bedrading van de fan nakijken. De thermoschakelaar die in de radiateur zit, kan ook kapot zijn. Je moet eerst zekerheid krijgen of je blok daadwerkelijk oververhit of niet. - Doet je brandstofmeter het wel goed? Gr. Johan |
#12
|
|||
|
|||
Hey bedankt voor je reactie.
Ik heb hier nog een foto van het blok. Het is niet dat die continu aanstaat maar op die stand gaat de fan al aan, daarna zakt die nog een klein stukje totdat die weer wat langer stilstaat dan gaat de fan weer aan. Benzine meter doet het gewoon. Heb alvast een nieuwe thermostaat gekocht kost niks en kan geen kwaad. Zit de thermostaat in het gedeelte van die stekkers?? Gr Richard |
#13
|
||||
|
||||
richard,
het blok dat je hebt is een MH. de termostaat zit inderdaad bij die 2 conectors, als je die 2 boutjes eruit draait kun je de thermostaat er zo uit pakken.
__________________
Golf 2 1.3 86 daily Golf 2 1.8 8v 84 Project Polo 86c 92 project g40 Golf 2 91 donor Golf 2 87 1.8 donor |
#14
|
|||
|
|||
Ok bedankt
Heb al een nieuwe thermostaat gehaald morgen gelijk even vervangen Hoop dat dat het probleem was, de stekkers blijven voor mij nog een raadsel:S Richard |
#15
|
|||
|
|||
Eerst wel even wat koelvloeistof aftappen, anders kan het nogal een bende worden
Volgens mij heeft een MH ook twee sensoren, zwarte voor de tempmeter en blauwe voor de inlaatspruitstukverwarming... die zit er dus niet aan. Is dus blijkbaar wel wat aan de kabelboom geknutseld. De zwarte sensor hoort een rood-gele en een bruine draad te hebben. Je kunt de zwarte sensor makkelijk testen (als hij aangesloten is tenminste): de twee pinnetjes even kortsluiten met een paperclip ofzo, dan op contact zetten. Als je meter nu helemaal naar rechts uitslaat, doet de sensor het. |
#16
|
||||
|
||||
MH blok heeft inderdaad 2 sensoren. als je het koelwater er toch af hebt haal dan je sensor er even uit en verwarm deze een keer met een mulitimeter kun je dan de weerstand meten. deze moet veranderen.
__________________
Golf 2 1.3 86 daily Golf 2 1.8 8v 84 Project Polo 86c 92 project g40 Golf 2 91 donor Golf 2 87 1.8 donor |
#17
|
|||
|
|||
Ik ben benieuwd waar de rechter bruine draad heen gaat?
__________________
|
#18
|
|||
|
|||
Wederom weer bedankt voor de info.
Uiteraard even de koelvloeistof even opvangen Ga het een en ander morgen testen en uitzoeken hoe het zit met de bedrading hou jullie op de hoogte. Gr Richard |
#19
|
|||
|
|||
Heb vandaag de thermostaat vervangen.
In en uitbouwen was zo gebeurt. totdat ik wilde gaan ontluchten en ik maar wachten tot de fan aansloeg maar dat duurde me te lang de temperatuur kroop omhoog. Nu was het ook buiten maar 1,5 graden. Heb de auto maar even laten staan. Het vreemde was ook dat de temperatuur het witte gedeelte niet voorbij ging maar toch heb ik gezien dat het rode lampje 5 seconde lang knipperde. Misschien doordat het een en ander aan stekkers ontbreekt. Die stekkers die ontbreken blijven een raadsel, heb de ene draad gevolgd die gaat een kabelboom in naar binnen toe in de auto. In de auto ben ik nog niet verder gegaan met volgen. Rij maandag maar even langs de garage misschien dat hun het probleem kunnen oplossen. Kunnen ze ook meteen even kijken naar koude start dan sputtert die aardig totdat ik een paar keer gas heb gegeven. Heb ook niet het idee dat me sproeier het doet in de carb. Als iemand nog tip en info voor me heeft graag. Gr. Richard |
#20
|
||||
|
||||
richard,
bij mij liep de temperatuur na het vervangen van de koelvloeistof heel snel op de fan sloeg ook niet aan omdat de schakelaar in de radiateur geen warmte zag omdat er lucht in de slang zit. heb je al een aantal keer in de onderste radiateurslang geknepen zodat de lucht naar boven stijgt en door het expansievat eruit gaat.
__________________
Golf 2 1.3 86 daily Golf 2 1.8 8v 84 Project Polo 86c 92 project g40 Golf 2 91 donor Golf 2 87 1.8 donor |