#1
|
|||
|
|||
Acculampje brandt
Op het forum gezocht, maar geen eenduidige antwoorden.
Vanavond een onprettige ervaring (met de '86-er 1.6 RF met vervangings-weber-carb): Starten: ging een beetje moeilijk (motor was nog warm van vorig ritje). Teglijkertijd rook ik ineens een brandluchtje, niet heel erg, maar genoeg om op te vallen in de auto (blower stond aan). Motor sloeg aan maar lampje van de accu bleef branden. Ik had geen tijd om uitvoerig te gaan chekken. Weggereden in de hoop dat alles het zou blijven doen in het ritje van Den Haag naar Utrecht. Claxon deed niets (wilde bij het wegrijden nog even toeteren naar uitzwaaiers). Utrecht gelukkig gehaald: alleen op het eind viel de radio uit. Koplampen wat zwakker. Motor bleef aan. Onderwerg deden de ruitenwissers het, al ging het veel langzamer dan normaal. Bij thuiskomst bleef de auto gewoon stationair draaien, lampen iets zwakker, geen radio, geen claxon. Contact uit, auto op slot, en meteen achter m'n leppie gaan zitten om te kijken of er hier wat kennis over was. Ik vermoed koolborstels/spanningsregelaar. Maar kan die zomaar ineens kaduuk zijn? Dat gaat toch vaak geleidelijk aan? Morgen maar even bij daglicht kijken (ook naar het 'blauwe draadje' en massa). Hopen dat'ie nog start. Iemand nog andere ideeën?
__________________
AKA 'Paul' |
#2
|
||||
|
||||
Ik denk niet dat ie morgen start. Vervang je koolborstels/spanningsregelaar maar eens, zoals je zelf al aangeeft
Je accu is niks mis mee als je nog van DH naar Utrecht bent gereden met lampen etc aan
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |
#3
|
|||
|
|||
Slechte massa dan?
Maar goed aangezien er veel dingen niet meer doen duidt dit gewoon op een dynamo-probleem (dus idd koolborstels), maar hoe is je accu dan? Die kan ook wel kapot zijn!
__________________
Je bent nooit te oud om in een platte VW rond te stuiteren! |
#4
|
||||
|
||||
Heb je de kap al opengehad? Brandlucht > v-snaar exit?
__________________
Golf MK2 GTI 8v PB '89 Monza Blue Met. @ Zenders Ford Escort MK3 Estate 1.6 XR3 '85 Volvo S70 2.5 LPG '98 |
#5
|
|||
|
|||
Kap opengehad en dit kwam er onder vandaan:
POEf! Redelijke betrouwbare verklaring voor de brandlucht. Ook dit kwam eronder vandaan: Wat zeggen jullie? Vervangen? Blokje op bevenste foto komt van de dynamo: wat is het en waarvoor dient het?
__________________
AKA 'Paul' Last edited by Polodee : 24-01-2011 at 13:20. Reason: even gestoeid met de afbeeldingen zichtbaar maken... |
#6
|
|||
|
|||
Ik zou ze beiden vervangen! Spanningsregelaar met koolborstels kost iets van 13 euro. Dat andere ding is een condensator volgens mij, deze zorgt er voor dat je geen grote vonken over je sleepring/koolborstels trekt, dat geeft namelijk extra slijtage! Geen idee wat zoiets moet kosten, maar veel kan het haast niet zijn.
|
#7
|
||||
|
||||
ik zou er gewoon een andere dynamo inzetten ik heb de koolborstels vaker vervangen, maar als ze zo ver versleten zijn, dan sta je over een tijdje weer met het zelfde probleem. de borsteltjes worden dan weer opgegeten. binnenin klopt er iets niet.
|
#8
|
|||
|
|||
Inderdaad even checken hoe je sleepring er uit ziet! Ziet die er goed uit, dan zou ik het er op gokken. Een nieuwe dynamo ben je ook zo 100-150 euro verder schat ik zo
|
#9
|
|||
|
|||
kcuF! Nieuwe koolborstels geplaatst. Starten met startkabels via donor-mini(bmw): Starten-lopen: lampje blijft branden!
Motor kwartiertje laten draaien, nog steeds acculampje aan. Uit: fuses gechekt, eentje kapot: die van het dashboard. Vervangen. Starten (zonder kabels): leger dan leeg. Nogmaals met startkabels via eerdergenoemde bmw: niets/leeg (motor draait enkele slag, daarna niets) WTF?!: accu leeg en kaduuk door vorst?? of toch dynamo? *hellup...*
__________________
AKA 'Paul' |
#10
|
|||
|
|||
Dus even resumerend: '86-er 1.6 RF benzine met vervangings-weber-carb:
Acculampje blijft branden als de motor loopt Accu loopt leeg tijdens het rijden Koolborstels dynamo zijn nu vernieuwd Batterij is erg leeg en blijft leeg ondanks starten en stationair lopen (niet mee gereden) Kabelstarten lukt nu ook niet meer. Iemand? Thanks alvast
__________________
AKA 'Paul' |
#11
|
|||
|
|||
Wat is de leeftijd van de accu
Deze kan een kapot zijn gegaan met de kou icm slecht laden Blauwe draadje nog ok |
#12
|
|||
|
|||
Accu is ongeveer een anderhalf jaar oud. Heeft dus een weekje leeg in de vrieskou gestaan. Daarna gekabelstart.
Het blauwe draadje ziet er verder zo op het oog OK uit. Zou natuurlijk ergens een breuk in kunnen zitten. Ik zal nog eens zoeken in het forum naar de gedragingen van dit eigenaardige draadje...
__________________
AKA 'Paul' |
#13
|
||||
|
||||
Diodebrug van je dynamo kan ook nog kapot zijn. Heb je al gemeten hoeveel volt dat de dynamo geeft?
|
#14
|
||||
|
||||
dynamo laad dus niet bij.
|
#15
|
|||
|
|||
@iedereen: Tnx voor de reacties tot zover.. Ik ga er eerst een ander dynamo'tje in hangen (is een onderdeel dat ik nog nooit vervangen had bij deze auto; Accu en massakabels en koolborstels wel). Eens kijken of dat werkt. Dynamo opmeten sla ik dan gemakshalve even over ;-)
__________________
AKA 'Paul' |
#16
|
|||
|
|||
Opgelost:
Nieuwe sloopdynamo erin, accu goed opgeladen met acculader. Alles erin, goed aansluiten. Starten, lopen! Wat was het nu?: Hoogstwaarschijnlijk de diodebrug in de dynamo (die ligt nu bij het oud ijzer). Accu was goed, koolborstels vervangen, maar uiteindelijk was een andere, goede dynamo de uitkomst. Volgende uitdaging: wat laswerk en daarna APK...
__________________
AKA 'Paul' |
#17
|
||||
|
||||
had in november het zelfde mety me Jetta alleen had ik gewoon meteen de dynamo vervange toen en het lampje was uit
__________________
EX: '94 Escort '92 Golf Mk3 GL '90 Jetta Mk2 Pacific '87 Golf Mk2 GTI KR '00 Bora Mk4 Highline '00 Bora Mk4 Highline '87 Jetta Mk2 Coupe '95 Golf Mk3 GTI ABF Current: '85 Jetta Mk2 GT 8V EV '01 Passat 3BG V5 Highline |