Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Acculampje brandt (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=80441)

Polodee 23-01-2011 23:39

Acculampje brandt
 
Op het forum gezocht, maar geen eenduidige antwoorden.

Vanavond een onprettige ervaring (met de '86-er 1.6 RF met vervangings-weber-carb):

Starten: ging een beetje moeilijk (motor was nog warm van vorig ritje). Teglijkertijd rook ik ineens een brandluchtje, niet heel erg, maar genoeg om op te vallen in de auto (blower stond aan). :confused:

Motor sloeg aan maar lampje van de accu bleef branden. Ik had geen tijd om uitvoerig te gaan chekken. Weggereden in de hoop dat alles het zou blijven doen in het ritje van Den Haag naar Utrecht. Claxon deed niets (wilde bij het wegrijden nog even toeteren naar uitzwaaiers).

Utrecht gelukkig gehaald: alleen op het eind viel de radio uit. Koplampen wat zwakker. Motor bleef aan. Onderwerg deden de ruitenwissers het, al ging het veel langzamer dan normaal.

Bij thuiskomst bleef de auto gewoon stationair draaien, lampen iets zwakker, geen radio, geen claxon. Contact uit, auto op slot, en meteen achter m'n leppie gaan zitten om te kijken of er hier wat kennis over was.

Ik vermoed koolborstels/spanningsregelaar. Maar kan die zomaar ineens kaduuk zijn? Dat gaat toch vaak geleidelijk aan? Morgen maar even bij daglicht kijken (ook naar het 'blauwe draadje' en massa). Hopen dat'ie nog start.

Iemand nog andere ideeën?

Gijs 24-01-2011 00:04

Ik denk niet dat ie morgen start. Vervang je koolborstels/spanningsregelaar maar eens, zoals je zelf al aangeeft ;)

Je accu is niks mis mee als je nog van DH naar Utrecht bent gereden met lampen etc aan :)

gti-er 24-01-2011 00:04

Slechte massa dan?
Maar goed aangezien er veel dingen niet meer doen duidt dit gewoon op een dynamo-probleem (dus idd koolborstels), maar hoe is je accu dan?
Die kan ook wel kapot zijn! ;)

Gerard Polo MK2 24-01-2011 10:51

Heb je de kap al opengehad? Brandlucht > v-snaar exit?

Polodee 24-01-2011 12:54

Kap opengehad en dit kwam er onder vandaan:

POEf!



Redelijke betrouwbare verklaring voor de brandlucht.

Ook dit kwam eronder vandaan:




Wat zeggen jullie? Vervangen? ;)

Blokje op bevenste foto komt van de dynamo: wat is het en waarvoor dient het? :confused:

staande golf 24-01-2011 15:41

Ik zou ze beiden vervangen! Spanningsregelaar met koolborstels kost iets van 13 euro. Dat andere ding is een condensator volgens mij, deze zorgt er voor dat je geen grote vonken over je sleepring/koolborstels trekt, dat geeft namelijk extra slijtage! Geen idee wat zoiets moet kosten, maar veel kan het haast niet zijn.

bugs 25-01-2011 18:24

ik zou er gewoon een andere dynamo inzetten ik heb de koolborstels vaker vervangen, maar als ze zo ver versleten zijn, dan sta je over een tijdje weer met het zelfde probleem. de borsteltjes worden dan weer opgegeten. binnenin klopt er iets niet.

staande golf 25-01-2011 19:12

Inderdaad even checken hoe je sleepring er uit ziet! Ziet die er goed uit, dan zou ik het er op gokken. Een nieuwe dynamo ben je ook zo 100-150 euro verder schat ik zo

Polodee 30-01-2011 13:28

kcuF! Nieuwe koolborstels geplaatst. Starten met startkabels via donor-mini(bmw): Starten-lopen: lampje blijft branden!

Motor kwartiertje laten draaien, nog steeds acculampje aan.
Uit: fuses gechekt, eentje kapot: die van het dashboard. Vervangen.
Starten (zonder kabels): leger dan leeg.
Nogmaals met startkabels via eerdergenoemde bmw: niets/leeg (motor draait enkele slag, daarna niets)

WTF?!: accu leeg en kaduuk door vorst?? of toch dynamo? *hellup...*

Polodee 31-01-2011 11:08

Dus even resumerend: '86-er 1.6 RF benzine met vervangings-weber-carb:

Acculampje blijft branden als de motor loopt
Accu loopt leeg tijdens het rijden
Koolborstels dynamo zijn nu vernieuwd
Batterij is erg leeg en blijft leeg ondanks starten en stationair lopen (niet mee gereden)
Kabelstarten lukt nu ook niet meer.

Iemand? Thanks alvast

golf mkII 16v 31-01-2011 18:42

Wat is de leeftijd van de accu
Deze kan een kapot zijn gegaan met de kou icm slecht laden
Blauwe draadje nog ok

Polodee 31-01-2011 22:30

Accu is ongeveer een anderhalf jaar oud. Heeft dus een weekje leeg in de vrieskou gestaan. Daarna gekabelstart.

Het blauwe draadje ziet er verder zo op het oog OK uit. Zou natuurlijk ergens een breuk in kunnen zitten. Ik zal nog eens zoeken in het forum naar de gedragingen van dit eigenaardige draadje...

Arne 31-01-2011 22:37

Diodebrug van je dynamo kan ook nog kapot zijn. Heb je al gemeten hoeveel volt dat de dynamo geeft?

bugs 01-02-2011 18:23

dynamo laad dus niet bij.

Polodee 01-02-2011 19:21

@iedereen: Tnx voor de reacties tot zover.. Ik ga er eerst een ander dynamo'tje in hangen (is een onderdeel dat ik nog nooit vervangen had bij deze auto; Accu en massakabels en koolborstels wel). Eens kijken of dat werkt. Dynamo opmeten sla ik dan gemakshalve even over ;-)

Polodee 12-02-2011 13:25

Opgelost:

Nieuwe sloopdynamo erin, accu goed opgeladen met acculader. Alles erin, goed aansluiten. Starten, lopen!

Wat was het nu?:
Hoogstwaarschijnlijk de diodebrug in de dynamo (die ligt nu bij het oud ijzer). Accu was goed, koolborstels vervangen, maar uiteindelijk was een andere, goede dynamo de uitkomst.

Volgende uitdaging: wat laswerk en daarna APK...

J.v.G 17-02-2011 15:56

had in november het zelfde mety me Jetta alleen had ik gewoon meteen de dynamo vervange toen en het lampje was uit :D


All times are GMT +1. The time now is 08:00.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.