Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 05-05-2010, 15:49
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default Achterschokbreker wil niet los...

Ging een tijdje terug mn wagen ook van achteren voorzien van nieuwe schokbrekers, maar dat plan sneuvelde al snel...


De veerpoot aan de onderzijde wil met geen mogelijkheid los, de moer in de as was er makkelijk vanaf, maar de bout wil er niet uit komen, zelfs niet draaien.

Als je echt hard aan je sleutel hangt draait de bout wel een beetje, maar het rubber in de onderkant van de veer piept dan vrolijk met de bout mee. Wat is de beste oplossing voor dit geval?? heb al een beetje met een breekijzer proberen hefbomen om m eruit de duwen, maar duwde de wagen bijna om


iemand dit al eens gehad (en verholpen?)
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #2  
Old 05-05-2010, 15:54
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

met meerdere auto's...

enige redmiddel is de slijptol (op het schokbrekeroog en de bout uiteraard )
Reply With Quote
  #3  
Old 05-05-2010, 15:59
knarfmk1's Avatar
knarfmk1 knarfmk1 is offline
Shifting Up! DSG7 Donateur Less talk, more action!
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 4,049
Default

kop eraf slijpen en een nieuwe bout erin.. bij een golf 1 zit ie ook altijd vastgekoekt en die krijg je echt voor geen mogelijkheid meer los
Reply With Quote
  #4  
Old 05-05-2010, 20:52
patjetta patjetta is offline
Forum junkie
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,938
Default

En een beetje kopervet o.i.d. er op doen als je hem weer in elkaar zet.
__________________
Jetta mk2
Reply With Quote
  #5  
Old 05-05-2010, 21:04
ErikvanBilsen's Avatar
ErikvanBilsen ErikvanBilsen is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 2,717
Default

Slijpen is vaak helaas de enige optie,
Heb ik zelf ook moeten doen.

Erik.
Reply With Quote
  #6  
Old 05-05-2010, 21:11
Audilimburg's Avatar
Audilimburg Audilimburg is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 1,082
Default

Of de bout heel warm stoken en nog een proberen (eventueel snel afkoelen). Of met de hamer proberen. Er zijn meerdere opties, maar de slijptol is vaak de minst frustrerende.
__________________
Golf 1 1977 in the making
Reply With Quote
  #7  
Old 05-05-2010, 21:14
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

ok, bekend probleem dus!

Maar als ik de kop van de bout slijp, komt de poot er dan wel uit??? dat binnenste deel steekt dan nog uit en daar kom je niet bij met de slijper... toch?
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #8  
Old 05-05-2010, 21:38
ErikvanBilsen's Avatar
ErikvanBilsen ErikvanBilsen is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 2,717
Default

Om welke auto gaat het?
Bij mijn Golf 1 zat er wat speling tussen de schokbreker en de (ja hoe noem je het) "houder". daar kon je precies het slijpschijfje tussen.

Erik.
Reply With Quote
  #9  
Old 05-05-2010, 22:10
knarfmk1's Avatar
knarfmk1 knarfmk1 is offline
Shifting Up! DSG7 Donateur Less talk, more action!
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 4,049
Default

neem dan wel een 1,5mm schijf
Reply With Quote
  #10  
Old 05-05-2010, 22:18
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

Het gaat om een Passat uit 1982. De bout gaat vanaf het midden van de auto zegmaar een houder door, daarachter de schokbreker, en komt uit in de buis van je achteras. daarin priegel je de moer erop.

Die moer is los, en dat is alles wat los wilde. als ik de kop afslijp zit de schokbreker nog in de 'houder' en steekt het eind nog uit IN de achteras...
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #11  
Old 05-05-2010, 22:26
Audilimburg's Avatar
Audilimburg Audilimburg is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 1,082
Default

Ik weet niet hoe dat bij een passat precies zit, maar bij een Golf 1 moet je aan beide kanten de uitstekende delen van de bout afslijpen zodat je de schokbreker uit de houder kunt nemen.
Dit betekent dus uiteindelijk dat je de bout niet uit de schokbreker krijgt en dat er dus een stuk in blijft zitten, waardoor je niks meer hebt aan de schokbreker!
__________________
Golf 1 1977 in the making
Reply With Quote
  #12  
Old 06-05-2010, 11:22
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,871
Default

bij onduidelijkheid foto's!
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H
Reply With Quote
  #13  
Old 06-05-2010, 12:23
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

Quote:
Originally Posted by yuli
bij onduidelijkheid foto's!


zet ik er vanmiddag even bij!
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #14  
Old 06-05-2010, 13:30
sciroccoGTII sciroccoGTII is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 1,281
Default

De pootjes op de achteras na het afslijpen gewoon een beetje uitbuigen.. met het vastdraaien van de nieuwe draai je het zo weer naar elkaar toe.
Reply With Quote
  #15  
Old 06-05-2010, 14:59
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default




zo dus! De moer IN de as gaat er zo af. Daarna lijkt de bout te zijn vastgebraden aan het rubber in de veerpoot...
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #16  
Old 06-05-2010, 15:07
Boeie's Avatar
Boeie Boeie is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 404
Default

Kruipolie in laten trekken en druk zetten vanuit de as? Warm maken?
Reply With Quote
  #17  
Old 06-05-2010, 15:20
Renegade Renegade is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 779
Default

Met 2 personen, breekijzer (of andere krachtarm) weer in de achterbrug en de 2de persoon beweegt de brug omhoog en omlaag.
Reply With Quote
  #18  
Old 06-05-2010, 15:41
johan-k's Avatar
johan-k johan-k is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 488
Default

en als dat ook niet lukt wordt het even met een ijzerzaag beide zijdes door zagen.
daarna kan je de veerpoot zo omhoog trekken en zal de bout die je door gezaagd hebben in je veerpoot blijven zitten de andere delen tik je er zo uit.
moet je wel zorgen dat je een nieuwe bout hebt met zelfde sterkte.

dit heb ik ook zo gedaan bij mijn mk1 bij me golf 2 geen last gehad
nog even snel een foto gemaakt voor de duidelijkheid foto is van de golf 1 maar komt op het zelfde neer


het is even kutten maar is wel te doen
Groeten Johan
Reply With Quote
  #19  
Old 06-05-2010, 21:31
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,531
Default

Golf1 kom je gemakkelijk bij
Maar golf2 en passat niet
Bout zit vast gerot in de bus van het rubber
Van bovenaf de schokdemper door slijpen en de rest er met de slijptol vernielen[van boven insteken
Of een compleet andere as[past golf 2??]
Reply With Quote
  #20  
Old 06-05-2010, 22:17
Marco's Avatar
Marco Marco is offline
Volksforum Crew - Elekit
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 7,628
Send a message via MSN to Marco
Default

goeie tip johan !! Slimme zet.

Zo weet je zeker dat je je schokbreker kunt verwijderen en hij niet blijft haken achter been restantje van de bout als je hem aan de buitenzijde afslijpt
__________________
Passat B1 LS
Passat B8 Businessline R
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 07:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum