Achterschokbreker wil niet los...
Ging een tijdje terug mn wagen ook van achteren voorzien van nieuwe schokbrekers, maar dat plan sneuvelde al snel...
De veerpoot aan de onderzijde wil met geen mogelijkheid los, de moer in de as was er makkelijk vanaf, maar de bout wil er niet uit komen, zelfs niet draaien. Als je echt hard aan je sleutel hangt draait de bout wel een beetje, maar het rubber in de onderkant van de veer piept dan vrolijk met de bout mee. Wat is de beste oplossing voor dit geval?? heb al een beetje met een breekijzer proberen hefbomen om m eruit de duwen, maar duwde de wagen bijna om ;) iemand dit al eens gehad (en verholpen?) |
met meerdere auto's...
enige redmiddel is de slijptol (op het schokbrekeroog en de bout uiteraard ;)) |
kop eraf slijpen en een nieuwe bout erin.. bij een golf 1 zit ie ook altijd vastgekoekt en die krijg je echt voor geen mogelijkheid meer los
|
En een beetje kopervet o.i.d. er op doen als je hem weer in elkaar zet.
|
Slijpen is vaak helaas de enige optie,
Heb ik zelf ook moeten doen. Erik. |
Of de bout heel warm stoken en nog een proberen (eventueel snel afkoelen). Of met de hamer proberen. Er zijn meerdere opties, maar de slijptol is vaak de minst frustrerende.
|
ok, bekend probleem dus!
Maar als ik de kop van de bout slijp, komt de poot er dan wel uit??? dat binnenste deel steekt dan nog uit en daar kom je niet bij met de slijper... toch? |
Om welke auto gaat het?
Bij mijn Golf 1 zat er wat speling tussen de schokbreker en de (ja hoe noem je het) "houder". daar kon je precies het slijpschijfje tussen. Erik. |
neem dan wel een 1,5mm schijf ;)
|
Het gaat om een Passat uit 1982. De bout gaat vanaf het midden van de auto zegmaar een houder door, daarachter de schokbreker, en komt uit in de buis van je achteras. daarin priegel je de moer erop.
Die moer is los, en dat is alles wat los wilde. als ik de kop afslijp zit de schokbreker nog in de 'houder' en steekt het eind nog uit IN de achteras... |
Ik weet niet hoe dat bij een passat precies zit, maar bij een Golf 1 moet je aan beide kanten de uitstekende delen van de bout afslijpen zodat je de schokbreker uit de houder kunt nemen.
Dit betekent dus uiteindelijk dat je de bout niet uit de schokbreker krijgt en dat er dus een stuk in blijft zitten, waardoor je niks meer hebt aan de schokbreker! |
bij onduidelijkheid foto's!
|
Quote:
zet ik er vanmiddag even bij! |
De pootjes op de achteras na het afslijpen gewoon een beetje uitbuigen.. met het vastdraaien van de nieuwe draai je het zo weer naar elkaar toe.
|
zo dus! De moer IN de as gaat er zo af. Daarna lijkt de bout te zijn vastgebraden aan het rubber in de veerpoot... |
Kruipolie in laten trekken en druk zetten vanuit de as? Warm maken?
|
Met 2 personen, breekijzer (of andere krachtarm) weer in de achterbrug en de 2de persoon beweegt de brug omhoog en omlaag.
|
en als dat ook niet lukt wordt het even met een ijzerzaag beide zijdes door zagen.
daarna kan je de veerpoot zo omhoog trekken en zal de bout die je door gezaagd hebben in je veerpoot blijven zitten de andere delen tik je er zo uit. moet je wel zorgen dat je een nieuwe bout hebt met zelfde sterkte. dit heb ik ook zo gedaan bij mijn mk1 bij me golf 2 geen last gehad nog even snel een foto gemaakt voor de duidelijkheid foto is van de golf 1 maar komt op het zelfde neer het is even kutten maar is wel te doen Groeten Johan |
Golf1 kom je gemakkelijk bij
Maar golf2 en passat niet Bout zit vast gerot in de bus van het rubber Van bovenaf de schokdemper door slijpen en de rest er met de slijptol vernielen[van boven insteken Of een compleet andere as[past golf 2??] |
goeie tip johan !! Slimme zet.
Zo weet je zeker dat je je schokbreker kunt verwijderen en hij niet blijft haken achter been restantje van de bout als je hem aan de buitenzijde afslijpt |
All times are GMT +1. The time now is 12:17. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.