Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 16-04-2006, 09:20
DJW's Avatar
DJW DJW is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 814
Default spaghetti gescheurd!!

mensen, ik heb een soortgelijke setup in mijn scirocco als onderstaand, echter kwam ik er gisteren achter dat er een scheurtje loopt bij de aansluiting bij het blok, in de spaghetti. Deze moet er dus af om te lassen, maar het is nogal krap....weet iemand of je het redt om je webers er niet af te halen, en of je er dan bijkomt om hem los te halen? En redt je het met de ruimte om hem van onderen af te halen of zit je dan met aandrijfassen oid?

Dick.

gejat plaatje:


Reply With Quote
  #2  
Old 16-04-2006, 15:17
Moroder's Avatar
Moroder Moroder is offline
Postwhore
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 1,205
Send a message via MSN to Moroder
Default

Ik zou het gewoon gaan lassen, want anders ga je het scheuren niet tegen. Hij wordt steeds weer opnieuw warm en koud waardoor de scheur alleen maar verder uit gaat zetten. Dus gewoon even lassen!
__________________
Soon to be turbo-ed!!!


Mijn Rabbit Injection Convertible '82
Reply With Quote
  #3  
Old 16-04-2006, 16:25
TD15 TD15 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 362
Default

uhm doet hij toch ? Hij wil weten of je er bijkomt zonder de carbs eraf te halen...ik weet het niet...lijkt me wel dat ze eraf moeten...
Reply With Quote
  #4  
Old 16-04-2006, 19:51
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Bij mijn Golf 2 heb ik een tijdje terug ook een spaghetti spruitstuk gemonteerd. Dat ging met ging mogelijkheid in een geheel van onderaf. Dus je moet hem iig al in het midden loshalen. Dan zou je hem misschien wel in 3 delen onderlangs kunnen halen. Maar ik heb de 2 delen die je op de uitlaatkanalen bevestigd van bovenaf gemonteerd en het 2-1 stuk van onderaf gemonteerd.

Als je een spaghetti uit 1 deel hebt dan kun je het wel vergeten denk ik. Zul je toch echt de webers los moeten halen...
Reply With Quote
  #5  
Old 16-04-2006, 21:26
DJW's Avatar
DJW DJW is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 814
Default

okay, daar vreesde ik al voor....morgen maar eens lekker alles losschroeven dan maar...pfff zal weer een lekker dagje worden!

Dick.
Reply With Quote
  #6  
Old 16-04-2006, 21:39
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,531
Default

carbs er af en de uitlaat laten zitten met het lassen ivm kromtreken van de uitlaat
naderhand geen montage spanning
Reply With Quote
  #7  
Old 16-04-2006, 22:38
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Default

Quote:
Originally Posted by golf mkII 16v
carbs er af en de uitlaat laten zitten met het lassen ivm kromtreken van de uitlaat
naderhand geen montage spanning


Je moet hem juist WEL demonteren, en na het lassen ontlaten....als je weet wat dat is??

Ontlaten is de HELE pijp warm stoken tot ie blauw word, en dan in de lucht laten afkoelen..uiteraard nadat de zaak is gelast

Lassen met de boel gemonteerd hoort thuis in KwikFit praktijken, dan weten ze zeker dat je nog een keer, en nog een keer terug komt
Reply With Quote
  #8  
Old 16-04-2006, 22:41
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,384
Default

Quote:
Originally Posted by Fred
Je moet hem juist WEL demonteren, en na het lassen ontlaten....als je weet wat dat is??

Ontlaten is de HELE pijp warm stoken tot ie blauw word, en dan in de lucht laten afkoelen..uiteraard nadat de zaak is gelast

Lassen met de boel gemonteerd hoort thuis in KwikFit praktijken, dan weten ze zeker dat je nog een keer, en nog een keer terug komt

Reply With Quote
  #9  
Old 17-04-2006, 07:52
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,531
Default

Quote:
Originally Posted by Fred
Je moet hem juist WEL demonteren, en na het lassen ontlaten....als je weet wat dat is??

Ontlaten is de HELE pijp warm stoken tot ie blauw word, en dan in de lucht laten afkoelen..uiteraard nadat de zaak is gelast

Lassen met de boel gemonteerd hoort thuis in KwikFit praktijken, dan weten ze zeker dat je nog een keer, en nog een keer terug komt

met een roodkopere pijp ok
maar toch niet met een ijzeren of rvs pijp
plaat werk las je ook op die manier zeker??
klein stuk lassen en koelen met perslucht dan weer lassen en koelen tot het klaar is
Reply With Quote
  #10  
Old 17-04-2006, 12:00
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Default

Quote:
Originally Posted by golf mkII 16v
met een roodkopere pijp ok
maar toch niet met een ijzeren of rvs pijp
plaat werk las je ook op die manier zeker??
klein stuk lassen en koelen met perslucht dan weer lassen en koelen tot het klaar is



Nah...koper word uitgegloeid.....door het ORANJE te stoken en snél af te koelen...en koper is een van de weinige stoffen die je weer zacht krijgt door het zo te behandelen

Ontlaten is de spanning er uit halen ná het lassen....koelen met perslucht laat het dus geforceerd koelen, en dat geeft weer kans op scheuren...

Het gaat hier niet om het lassen op zich, maar hoe te voorkomen dat het weer scheurt.....vergeet nameliojk niet dat een uitlaat heel anders word behandeld als gewoon plaatwerk, dat is niet het ene moment een paar honderd graden, om vervolgens weer af te koelen enz enz....

Ga maar eens een blik werpen in een lasserij, daar worden zaken vaak al van de voren opgewarmd, dan gelast, en daarna zeeeeeeeeeeeeeeer langzaam weer afgekoeld....om lasspanningen etc te voor komen..
Reply With Quote
  #11  
Old 17-04-2006, 19:08
DJW's Avatar
DJW DJW is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 814
Default

spaghetti is te verwijderen met de carbs erop, geen probleem. Beetje krap maar gaat best.
Reply With Quote
  #12  
Old 19-04-2006, 12:05
Tomvw Tomvw is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 656
Default

Ik zou hem zeker demonteren omdat je er al moeilijk bij kan.
En ik zou hem als je hem hebt gelast spanningsarm laten gloeien.
Dit kan je ook doen met een autogeen brader de las en er omheen ROODgloeiend te te stoken en heel langzaam laten afkoelen (even tueel met de brander laten af koelen door steeds meer afstand te nemen).
Als je materiaal snel afkoelt dan word het materiaal juist hard en krijg je zeker spannings scheuren.

Dus Fred ook koper wordt zachter als je het langzaam verwarmt en afkoelt!!!!!!!
Reply With Quote
  #13  
Old 19-04-2006, 12:06
Tomvw Tomvw is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 656
Default

Kijk anders maar eens even in een beetje materiaalkunde boek.
Reply With Quote
  #14  
Old 19-04-2006, 16:34
DJW's Avatar
DJW DJW is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 814
Default

gelden deze tips ook voor RVS jongens?
Reply With Quote
  #15  
Old 20-04-2006, 18:36
DJW's Avatar
DJW DJW is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 814
Default

iemand?
Reply With Quote
  #16  
Old 20-04-2006, 18:43
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

RVS werkt nog meer als andere materialen. Tenminste het zet meer uit bij dezelfde temperatuurverandering. Dus dat lijkt mij wel. Is het spruitstuk alleen volledig doorgescheurd of zit er een scheurtje in. Maakt ook nogal uit met het lassen. Heb je anders straks de flensen er te schuin opzitten ofzo...
Reply With Quote
  #17  
Old 20-04-2006, 19:31
DJW's Avatar
DJW DJW is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 814
Default

het is enkel een haarscheurtje....volgens mij hoeft er niet eens een plaatje op ofzow, gewoon een lasnaad eroverheen....maar ik ben geen lasser, dus daar weet ik helaas nix van.

punt is dat het makkelijk bereikbaar is met het lasapparaat als het erop zit, je kunt er net bij, maar ik ga zaterdag langs de tuner om mijn webers nog na te stellen, even kijken wat hij ervan zegt...mocht het spruitstuk eraf moeten, geldt dat ook voor de stabi en aandrijfas, en daar heb ik nou net geen zin an....
Reply With Quote
  #18  
Old 24-04-2006, 09:51
Tomvw Tomvw is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 656
Default

Je kan hem er beter af halen RVS is al moeilijker te lassen en er komen (meer dan normaal staal) giftige dampen vrij.
Reply With Quote
  #19  
Old 24-04-2006, 10:23
DJW's Avatar
DJW DJW is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 814
Default

hij is eraf nu tommy
Reply With Quote
  #20  
Old 24-04-2006, 11:21
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Talking

Quote:
Originally Posted by Tomvw
Ik zou hem zeker demonteren omdat je er al moeilijk bij kan.
En ik zou hem als je hem hebt gelast spanningsarm laten gloeien.
Dit kan je ook doen met een autogeen brader de las en er omheen ROODgloeiend te te stoken en heel langzaam laten afkoelen (even tueel met de brander laten af koelen door steeds meer afstand te nemen).
Als je materiaal snel afkoelt dan word het materiaal juist hard en krijg je zeker spannings scheuren.

Dus Fred ook koper wordt zachter als je het langzaam verwarmt en afkoelt!!!!!!!



Tuurlijk joh, maar dan doen al die mensen die koper uitgloeien (wat totaal iets anders is dan ontlaten) het al jaaaaaaaaaaaaaaren verkeerd..

Ik zou patent aanvragen op die uitvinding....

Laat mij ze dan maar op de ouwetse manier uitgloeien, dan zijn ze een stuk zachter en dichten beter af....
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 09:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum