Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Algemeen (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   spaghetti gescheurd!! (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=20494)

DJW 16-04-2006 09:20

spaghetti gescheurd!!
 
mensen, ik heb een soortgelijke setup in mijn scirocco als onderstaand, echter kwam ik er gisteren achter dat er een scheurtje loopt bij de aansluiting bij het blok, in de spaghetti. Deze moet er dus af om te lassen, maar het is nogal krap....weet iemand of je het redt om je webers er niet af te halen, en of je er dan bijkomt om hem los te halen? En redt je het met de ruimte om hem van onderen af te halen of zit je dan met aandrijfassen oid?

Dick.

gejat plaatje:



Moroder 16-04-2006 15:17

Ik zou het gewoon gaan lassen, want anders ga je het scheuren niet tegen. Hij wordt steeds weer opnieuw warm en koud waardoor de scheur alleen maar verder uit gaat zetten. Dus gewoon even lassen!

TD15 16-04-2006 16:25

uhm doet hij toch :D? Hij wil weten of je er bijkomt zonder de carbs eraf te halen...ik weet het niet...lijkt me wel dat ze eraf moeten...

RubenD 16-04-2006 19:51

Bij mijn Golf 2 heb ik een tijdje terug ook een spaghetti spruitstuk gemonteerd. Dat ging met ging mogelijkheid in een geheel van onderaf. Dus je moet hem iig al in het midden loshalen. Dan zou je hem misschien wel in 3 delen onderlangs kunnen halen. Maar ik heb de 2 delen die je op de uitlaatkanalen bevestigd van bovenaf gemonteerd en het 2-1 stuk van onderaf gemonteerd.

Als je een spaghetti uit 1 deel hebt dan kun je het wel vergeten denk ik. Zul je toch echt de webers los moeten halen...

DJW 16-04-2006 21:26

okay, daar vreesde ik al voor....morgen maar eens lekker alles losschroeven dan maar...pfff zal weer een lekker dagje worden!

Dick.

golf mkII 16v 16-04-2006 21:39

carbs er af en de uitlaat laten zitten met het lassen ivm kromtreken van de uitlaat
naderhand geen montage spanning

Fred 16-04-2006 22:38

Quote:
Originally Posted by golf mkII 16v
carbs er af en de uitlaat laten zitten met het lassen ivm kromtreken van de uitlaat
naderhand geen montage spanning


Je moet hem juist WEL demonteren, en na het lassen ontlaten....als je weet wat dat is??

Ontlaten is de HELE pijp warm stoken tot ie blauw word, en dan in de lucht laten afkoelen..uiteraard nadat de zaak is gelast

Lassen met de boel gemonteerd hoort thuis in KwikFit praktijken, dan weten ze zeker dat je nog een keer, en nog een keer terug komt

René 16-04-2006 22:41

Quote:
Originally Posted by Fred
Je moet hem juist WEL demonteren, en na het lassen ontlaten....als je weet wat dat is??

Ontlaten is de HELE pijp warm stoken tot ie blauw word, en dan in de lucht laten afkoelen..uiteraard nadat de zaak is gelast

Lassen met de boel gemonteerd hoort thuis in KwikFit praktijken, dan weten ze zeker dat je nog een keer, en nog een keer terug komt

:goodpost:

golf mkII 16v 17-04-2006 07:52

Quote:
Originally Posted by Fred
Je moet hem juist WEL demonteren, en na het lassen ontlaten....als je weet wat dat is??

Ontlaten is de HELE pijp warm stoken tot ie blauw word, en dan in de lucht laten afkoelen..uiteraard nadat de zaak is gelast

Lassen met de boel gemonteerd hoort thuis in KwikFit praktijken, dan weten ze zeker dat je nog een keer, en nog een keer terug komt

met een roodkopere pijp ok
maar toch niet met een ijzeren of rvs pijp
plaat werk las je ook op die manier zeker??
klein stuk lassen en koelen met perslucht dan weer lassen en koelen tot het klaar is

Fred 17-04-2006 12:00

Quote:
Originally Posted by golf mkII 16v
met een roodkopere pijp ok
maar toch niet met een ijzeren of rvs pijp
plaat werk las je ook op die manier zeker??
klein stuk lassen en koelen met perslucht dan weer lassen en koelen tot het klaar is



Nah...koper word uitgegloeid.....door het ORANJE te stoken en snél af te koelen...en koper is een van de weinige stoffen die je weer zacht krijgt door het zo te behandelen

Ontlaten is de spanning er uit halen ná het lassen....koelen met perslucht laat het dus geforceerd koelen, en dat geeft weer kans op scheuren...

Het gaat hier niet om het lassen op zich, maar hoe te voorkomen dat het weer scheurt.....vergeet nameliojk niet dat een uitlaat heel anders word behandeld als gewoon plaatwerk, dat is niet het ene moment een paar honderd graden, om vervolgens weer af te koelen enz enz....

Ga maar eens een blik werpen in een lasserij, daar worden zaken vaak al van de voren opgewarmd, dan gelast, en daarna zeeeeeeeeeeeeeeer langzaam weer afgekoeld....om lasspanningen etc te voor komen..

DJW 17-04-2006 19:08

spaghetti is te verwijderen met de carbs erop, geen probleem. Beetje krap maar gaat best.

Tomvw 19-04-2006 12:05

Ik zou hem zeker demonteren omdat je er al moeilijk bij kan.
En ik zou hem als je hem hebt gelast spanningsarm laten gloeien.
Dit kan je ook doen met een autogeen brader de las en er omheen ROODgloeiend te te stoken en heel langzaam laten afkoelen (even tueel met de brander laten af koelen door steeds meer afstand te nemen).
Als je materiaal snel afkoelt dan word het materiaal juist hard en krijg je zeker spannings scheuren.

Dus Fred ook koper wordt zachter als je het langzaam verwarmt en afkoelt!!!!!!!

Tomvw 19-04-2006 12:06

Kijk anders maar eens even in een beetje materiaalkunde boek.

DJW 19-04-2006 16:34

gelden deze tips ook voor RVS jongens?

DJW 20-04-2006 18:36

iemand?

RubenD 20-04-2006 18:43

RVS werkt nog meer als andere materialen. Tenminste het zet meer uit bij dezelfde temperatuurverandering. Dus dat lijkt mij wel. Is het spruitstuk alleen volledig doorgescheurd of zit er een scheurtje in. Maakt ook nogal uit met het lassen. Heb je anders straks de flensen er te schuin opzitten ofzo...

DJW 20-04-2006 19:31

het is enkel een haarscheurtje....volgens mij hoeft er niet eens een plaatje op ofzow, gewoon een lasnaad eroverheen....maar ik ben geen lasser, dus daar weet ik helaas nix van.

punt is dat het makkelijk bereikbaar is met het lasapparaat als het erop zit, je kunt er net bij, maar ik ga zaterdag langs de tuner om mijn webers nog na te stellen, even kijken wat hij ervan zegt...mocht het spruitstuk eraf moeten, geldt dat ook voor de stabi en aandrijfas, en daar heb ik nou net geen zin an....

Tomvw 24-04-2006 09:51

Je kan hem er beter af halen RVS is al moeilijker te lassen en er komen (meer dan normaal staal) giftige dampen vrij.

DJW 24-04-2006 10:23

hij is eraf nu tommy

Fred 24-04-2006 11:21

Quote:
Originally Posted by Tomvw
Ik zou hem zeker demonteren omdat je er al moeilijk bij kan.
En ik zou hem als je hem hebt gelast spanningsarm laten gloeien.
Dit kan je ook doen met een autogeen brader de las en er omheen ROODgloeiend te te stoken en heel langzaam laten afkoelen (even tueel met de brander laten af koelen door steeds meer afstand te nemen).
Als je materiaal snel afkoelt dan word het materiaal juist hard en krijg je zeker spannings scheuren.

Dus Fred ook koper wordt zachter als je het langzaam verwarmt en afkoelt!!!!!!!



Tuurlijk joh, maar dan doen al die mensen die koper uitgloeien (wat totaal iets anders is dan ontlaten) het al jaaaaaaaaaaaaaaren verkeerd..

Ik zou patent aanvragen op die uitvinding....

Laat mij ze dan maar op de ouwetse manier uitgloeien, dan zijn ze een stuk zachter en dichten beter af....


All times are GMT +1. The time now is 12:27.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.