ff meters enz opzij gooien en met het verstand aan de gang,
haal het dopje van je expansievaatje,
start de auto,
laat hem stationair draaien.
als je in je vaatje kijkt zie je dat er door het dunne slangetje aan de bovenkant van het expansievaatje een zacht straaltje spuit.
als je nu aan je gaskabel trek (of gas geeft met pedaal als je met zn 2e bent) dan moet dit straaltje harder worden. Zo niet -> waterpomp naar de jachtvelden.
oke, laten we er ff vanuit gaan dat het straaltje gewoon harder wordt,
dan moeten we dus verder zoeken.
nu de motor warmer is geworden voel je aan de dikke slang die aan de onderkant van je radiateur vast zit.
is deze warm/heet dan hoef je de boel niet te ontluchten.
is deze koud/veel koeler dan de bovenste slang die aan je radiateur vast zit dan zit er lucht in je systeem.
laat gewoon de auto lopen,
hou je jatten en losse kleding/haren weg bij de fan!!!!! die kan zomaar spontaan aanspringen.
Nu pak je de onderste slang vast die aan je radiateur zit.
knijp hier zachtjes in. Hiermee zorg je ervoor dat lucht bij je expansievaatje naar boven/buiten komt.
Herhaal dit tot je voelt dat de onderste slang wel goed warm wordt.
Vul indien nodig nog je koelvloeistof bij (waar lucht zat zit nu koelvloeistof dus het nivo kan aardig dalen).
ik denk dat je dan al een heel eind bent.
als dit alles niet mag helpen kan ik niet anders bedenken dat je thermostaat niet goed meer werkt.
succes en laat even weten hoe het is verlopen