![Old](https://www.volksforum.com/forum/images/statusicon/post_old.gif)
11-01-2006, 21:44
|
![Cabby 82 TDi's Avatar](image.php?u=998&dateline=1126367241) |
VW Addict
|
|
Join Date: May 2004
Posts: 573
|
|
Bij deze mijn verhaal....
Zoals mijn verhaal al laat zien heb ik een golf Cabrio uit '82 omgebouwd van 1.6 benzine naar een 1.6TD golf2 motor.
Het mag duidelijk zijn dat een cabrio nooit met een TD motor is gebouwd. Er bestaat dus geen typegoedkeuring voor deze combinatie.
Wat van belang is, zijn je autogegevens voor de wijziging en erna.
De mijn was een 75pk benzine en werd een 75pk TD. Dat maakt het al wat makkelijker want zaken als remmen hoeven dan niet extra te worden aangepast. Dit is belangrijk, want daarom hoefde ik GEEN circuitdag uit te voeren.
Ik heb het oude blok er uit gelepeld en uitlaat, brandstofleidingen (1 te weinig bij benzine en te dun) en brandstoftank verwijdert. Vervolgens het nieuwe blok met 1 aanpaste motorsteun (bij de distributie) gemonteerd en ook een koelvloeistof expansietankje gemonteerd. Kabelboom in de motorruimte is eenvoudig om te wisselen met die van de benzine. Alles is plug-play aan te sluiten op het voorgloeirelais na. Die moet je er extra bij zetten.
De motor heb ik eerst af laten stellen in de garage dmv een roetmeting.
De volgende dag ben ik met mijn afspraak naar het rdw-station in D-Bosch gereden (groene platen natuurlijk) en daar hebben ze mijn auto bekeken van onderen op aansluitingen en remmen etc. Gelijk aan een APK. Dus zorg dat je auto in APK staat is.
Vervolgens is de roetmeting uitgevoerd (waarbij trouwens een brandstofleiding van de verstuivers spontaan was gaan lekken) en werd de motor en auto in orde gevonden, mits ik de leiding een keer ging vervangen.
Ik moest de auto alleen nog laten wegen (zorg dat je auto zo licht mogelijk is. Dus geen 1/2e tank, maar 1/4 en eventuele reservebanden vervangen door lichtere modellen etc. Het scheelt je wegenbelasting als je die nog betaald)
Na de keuring, roetmeting en weging was ik klaar. Ik weet het bedrag niet zeker meer, maar ik dacht dat ik 140,00 gulden betaald heb.
1 Week later had ik een nieuw kentekenbewijs en kon ik gaan crossen........
Dus goede voorbereiding scheelt het halve werk.
Tip, neem een SB blok met watergekoelde turbo en intercooler, want een standaard JR turbodiesel met 75pk trekt geen keien uit de straat.
Heb geen vrees voor zo'n project, het is goed te doen. En bij twijfel, gewoon RDW bellen. Ze bijten niet en zijn meestal heel vriendelijk.
|