View Single Post
  #32  
Old 19-11-2005, 21:26
Beetspeed Beetspeed is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 444
Default

Hoi Michael,

Lees nu je topic toevallig (wat een uithoek hier) en zie dat je een turbo op je 2-4 wil schroeven
Ik heb er nogal wat bedenkingen over...,maar aan de andere kant ook geen ervaring met turbos en al zeker niet op een type 4 en helaas vrijwel niemand in nederland volgens mij...
Wel stoer dat je het aandurft!

Normaal is het al moeilijk om de kopdichting bij een fors getunde type 4 goed dicht te houden (kleine lekken merk je nauwelijk, totdat je hem loshaalt).
Eén van de lastigste dingen zal dus zijn om bij drukvulling die 103 boring dicht te houden.
Als je hem loshaalt, kijk dan eens kritisch of hij niet al gelekt heeft op de cylinder-kopdichting met je webers (and be honest!), dan realiseer je je goed wat er nodig is straks met turbo.

Turbo's hebben in principe geen grote cylinderinhoud nodig om idioot hoge vermogens te leveren. Sterker nog, het zou weleens contraproductief kunnen werken. Meer cylinderinhoud wil niet automatisch meer vermogen geven bij een turbo op een type 4 blok.
Ik zou persoonlijk met een 2 liter beginnen; als je dan een setje zuiger/cylinders smelt, kosten ze iig niet de 1000 euro van een 103 setje..., maar ik weet ook dat je dat toch niet gaat doen, want je hebt de 103's tenslotte al
Na kopafdichting is pingelen je tweede grootste vijand. Zorg voor meer dan uitstekende controle van je ontstekingstijdstip en je mengselverhouding.

Een turbomotor moet echt helemaal als zodanig opgebouwd worden, anders sleutel je meer dan je rijdt en kosten de spullen zoveel dat je het niet leuk meer vind en dat zou ik echt superjammer vinden, vandaar ook het lange verhaal

Kijk hier maar eens voor wat inspiratie (250 pk uit een type 4 turbo 2 litertje):
www.turboboxer.de

Greets,
Walter
Reply With Quote