Zoooo, dat gaat lekker hier
Ik zal mij er dan toch nog even mee moeten gaan bemoeien denk ik.
450 tot 500pk is wel mogelijk, maar is niet zo verstandig aangezien je hier voor met een zeer hoge turbodruk moet gaan rijden en dit alles opgevangen moet worden door maar 4 drijfstanglagers enz.
Deze lagers zullen geregeld vervangen moeten worden om maar 1 voorbeeld te noemen.
Dat geeft niet als de eigenaar hier bewust voor kiest, zoals hier het geval is.
Ik geef als advies aan om niet over de 400pk en 500Nm heen te gaan voor straatgebruik omdat dit voor mij de grens is, voor wat de betrouwbaarheid betreft van deze motor. Daar boven loop je een grotere risico dat er delen stuk gaan, maar daarbij is ook veel afhankelijk hoe deze persoon er mee zal gaan rijden en hoe het onderhoud zal verlopen.
Aangezien er al een 4x4-bak aan komt, zal hij al snel over zijn aslasten heen gaan. Bij het overschrijden van de aslasten is het een dikke afkeur bij het RDW.
Omdat hij vol blijft houden aan de 500pk, kan ik niet anders adviseren dan om over te gaan op de 02M-bak.
Ik had 508pk met een koppel van 600+ Nm en ik maakte gebruik van zo'n zelfde 02J-bak, maar met alle ingewanden en sperr van Quife.
Alles hield zich redelijk behalve de koppeling, want zelfs de beste hield het geen 1000km vol, en de laatste was met 120km al volledig opgerookt.
Dit was al een volledige cinterplaat die geschikt zou moeten zijn voor 600NM, maar niet dus.
Het zwakke punt zit hem niet in de koppeling en drukgroep wat jullie zullen denken, maar in de te hoge temperatuur die ontstaat door dat de ruimte te klein is, net als de koppelingsplaat en er te weinig warmte kan worden afgevoerd door het kleine en lichte vliegwiel enz.
Vervolgens geef je een keer goed gas, en dan smeert hij het cinter metaal uit over het vliegwiel alsof het boter is terwijl toch alles sterk genoeg is uitgevoerd
De 02M is sterker, veel meer ruimte voor een betere koppeling, en het tussendiff is ook sterker. Ook deze bak heeft zijn zwakke punten, maar is over het hele geheel de sterkere bak.
Het nadeel is het hoge gewicht, wat erg nadelig is voor de wegligging en voor het omkeuren bij het RDW.
Ik moet helaas eerlijk zeggen dat ik heb geadviseerd voor de 02M te gaan om de technische redenen.
Iets in mij zegt dat het niet verstandig is om met deze auto naar het RDW te gaan waardoor deze bak-keuze advies voor mij makkelijker te maken is.
Ricardo weet wat ik bedoel en ik zal er verder geen woorden aan vuil maken.
Ik wil hier verder geen discussie over hebben, want alles is echt wel eerlijk.
Het is iets wat tussen mij en Ricardo is en that's it
De blauwe mk2 die ik had is verkocht. Er zit nu een 02M-bak in en de motor is nu voorzien van een GT2871R turbo met 420pk en ruim 500Nm koppel omdat deze man er ook gewoon lekker mee wil gaan rijden en niet de hogere onderhoudskosten etc wil.
Iedereen droomt en geild op de dikke pk-monsters, maar de werkelijkheid licht iets anders dan wat je alleen op Youtube te zien krijgt
Het opvoeren is leuk, zolang je dit maar doet naar hoe je hem kan en zou willen onderhouden.
Waarom hoor ik bijna iedereen alleen maar over de pekaas ipv een mooie versnellingsbak overbrenging of een betere wielophanging etc.
De 02M heeft de eerste 3 versnellingen veel te kort op elkaar zitten waardoor je met een dikkere motor de eerste versnelling al over zal slaan.
Om een 02M goed te krijgen, zal je toch wat verschillende tandwielset's en eventueel de eindoverbrenging aan moeten gaan passen.
Balans is voor mij dan ook het sleutelwoord