28-02-2014, 16:59
|
|
Volksforum Crew - S2 Racer
|
|
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,856
|
|
Quote:
Originally Posted by Erik Baas
Dat heb ik ook wel eens gehoord, maar ik heb geen idee waarom eigenlijk. Leg eens uit?
|
De oplettende kijker zal vast wel eens gezien hebben dat een schroefveer zoals deze wordt toegepast onder een auto, een variabele spoed heeft en soms zelfs een variabele draaddiameter. Met de spoed wordt de afstand tussen 2 windingen bedoeld. In dit voorbeeld goed te zien:
De spoed van de veer en het verloop daarvan, bepaalt de karakteristiek van de veer. In jip en janneke-taal: De mate van indrukking bij een bepaalde kracht. Met het verwijderen van een aantal windingen, ga je dus zitten rommelen in de karakteristiek. Met het veranderen van de veerkarakteristiek, verander je het weggedrag van de auto en zou het zo kunnen zijn dat je auto op een onverwachte manier reageert op een oneffenheid in de weg of het rijden door een kuil.
Daarnaast is het zo dat men ook niet altijd even goed op de vorm van de veerschotel let, waardoor de veer niet goed in de schotel komt te liggen en dus kan ronddraaien of zelfs tussen de demper uit kan schieten. Uiteraard zullen er mensen zijn die in het verleden al aan hun veren geslepen hebben en zullen beamen dat dit meevalt, maar dit is even de theorie die daar achter zit.
|