View Single Post
  #1  
Old 22-04-2012, 20:08
robertoal robertoal is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 245
Default 83 golf 2.0 TFSI Project

Beste mensen.

Eindelijk hier dan een thread over mijn projectje.

Als korte intro:
Mijn naam is Robert, studeer bouwtechnische bedrijfskunde in Tilburg en heb nauwelijks ervaring met het sleutelen aan een auto.

Toch vond ik het, nu ik nog tijd heb naast mijn studie, min of meer een eis om zoiets ooit gedaan te hebben.

In de eerste instantie ben ik op jacht gegaan naar een mk1 caddy of golf om vervolgens een TDI erin te lepelen.
De donor had ik al op de kop getikt (AFN met chip -> 140 pk, uit een toledo) maar toen ik hier nog een absurd hoge prijs voor kreeg heb ik hem toch maar weer verkocht.

Vervolgens liep ik tegen een halfklare mk1 golf aan; met een tfsi blok er al in. 300 pk sprak me toch net ff wat meer aan dan zo'n pruttelende diesel.

Mooie van deze mk1 is dat er nauwelijks roest te bekennen is; hij is echt knalhard. de verf is helaas een stuk minder, hij is niet echt mooi over gespoten.Dit is gelukkig geen probleem aangezien ik hem ga wrappen (ook maar zelf doen dan).
Naast het blok wat er dus al in zat, was het volgende ook nog gedaan:
- Uitlaat 90mm met supersprint einddemper (zonder kat)
- Brandstof systeem.. maar dat moet uiteindelijk opnieuw

Welnu. Foto's
zijn wel wat ouder al.. Heb alleen meestal zulke vieze fikken dat foto's maken niet altijd handig is.







En de motor:








Wat ik inmiddels gedaan heb:
- Kabelboom TFSI is een eind op weg. Aantal dingen kan ik niet uit de schema's halen. Hier komt iemand me bij helpen.
- Kabelboom MK1 helemaal uitgeplozen en eruit gesloopt wat niet meer nodig is
- Koelvloeistof systeem is klaar!
- Intercooler buizen en intercooler ook klaar!
- Brandstof systeem bijna klaar; vorige eigenaar dacht het te doen met druk regelaar (en meter) om zo standaard 5 bar druk te houden. Kost natuurlijk een hoop energie, maakt kabaal EN je benzine wordt opgewarmd. Ga dus het originele systeem gebruiken.
Hiervoor moet alles er weer uit gesloopt worden.. is niet anders.

Vandaag bezig geweest met het schoonmaken van de inlaat poorten. Vanwege het directe injectie systeem, en in combi met de PCV (positive crack ventilation.. of zoiets) slaan alle olie (dampen) neer op de inlaat poorten , worden dan lekker gebakken en vervolgens NIET schoongespoeld door benzine (wat bij poort injectie dus wel gebeurt). Dit is het resultaat op een auto met 160000 km op de teller:



en dit bij 46000:




Mijn blok heeft wss nog wat minder gelopen dan dit; het is namelijk iet minder erg.. maar wat een KUT werk om dit schoon te maken. 30 min per poort ongeveer.. en je hebt er 8.






Nu ben ik ook bezig geweest met de dynamo, de daarbij horende spanrol en riem. Maar vervloekt nog aan toe: de spanner past niet. Zie foto hoe weinig ruimte ik heb:






Dit scheelt een dikke centimeter. Hebben jullie ideeen om dit op te lossen? Volgens mij heb ik de volgende opties:
- Stuk uit chassis slijpen en vervolgens dichtlassen (moet motor eruit..)
- De helft doorslijpen en dan metaal buigen; hoeft de motor er niet uit
- Spanrol op plek van aircopomp doen (die ik niet heb) en iets fabriceren zodat dit kan.. da's alleen hoog gegrepen voor mij. De spanhoek wordt ook wat groter; de kracht op de riem dus kleiner.

Of hebben jullie een beter idee?
Reply With Quote