Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Vento MK III (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   chip tuning (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=70042)

redsyncro 11-05-2010 14:08

chip tuning
 
hallo
is er een mogelijkheid om er achter te komen of je auto gechipt is , zonder dat ie op de testbank moet gaat om een 1.9 tdi met code afn 81 kw 110 pk

Rene

GoAzBox 11-05-2010 14:46

jazeker
erin rijden en het gas ff goed intrappen. dan moet je het meteen merken;)

een niet gechipte diesel reageert nogal traag op het gas. als hij gechipt is is hij net zo happig op het gas als een benzinemotor normaal is

Gertje 83 11-05-2010 19:45

ff een opmerking een 110 pk afn motor heeft een variabele turbo die is reageerd dus ook snel op het gas

Berrus 11-05-2010 19:49

sprintje trekken tegen een originele tdi waar je zeker van weet dat die niet gechipt is;):P

jettaracing 11-05-2010 21:07

Je zou bij iemand die zelf zulke auto kan chippen ,kunnen nagaan met de vagcom en laptop of je computer aangepast is .
Deze jongens kunnen vaak net even wat meer uitlezen en aanpassen dan de dealer , en kunnen dan ook zien of je parameters die in je computer staan nog origineel zijn ,of dat er een ander chip inzit .

Ik rij zelf ook met een 110 pk in de variant ,maar deze motoren zijn vanzich zelf al redelijk snel ,en reageren ook al erg vlot op t gas ,dus daar kun je het niet aan merken .

redsyncro 11-05-2010 22:03

chip tuning
 
bedankt voor de reacties
maar ik heb ook wel eens gehoord dat je eventueel wat aan de chips kan zien als je de regelkast open maakt, heb er naar gekeken maar ziet er allemaal netjes en orgineel uit in mijn ogen

Rene

corradovr6t 12-05-2010 07:58

Quote:
Originally Posted by redsyncro
bedankt voor de reacties
maar ik heb ook wel eens gehoord dat je eventueel wat aan de chips kan zien als je de regelkast open maakt, heb er naar gekeken maar ziet er allemaal netjes en orgineel uit in mijn ogen

Rene



Klopt je kan het zien aan de L en H chip. En zitten meestal vast gebakken op de print. Na tuning solderen ze er een voetje in. Daarna kun je zo de chip erin drukken. Ik heb nog een setje liggen was goed voor dikke 140 PK en 340 koppel. Ik heb deze overgehouden nadat ik een VNT17 heb geplaatst en de chip's opnieuw laten herschrijven inc rollerbank met een eind resutaat 151 PK en 359 koppel. :thumbup:

Wat jettaracing ook al aangaf via vag-com kun je meestal wel zien dat er iets aan gebeurd is. Zo kun je de tdi-timing ook niet meer zien (grafiek) wel via meetwaarde blok. En bepaalde meetwaarde blokken zijn eruit gehaald. Ik heb hier naar gevraagd bij de tuner en kreeg als lachend antwoord, das het geheim van de tuner. :D Natuurlijk geef je dit niet vrij. dan zou een ander dit zo kunnen kopieeren. En je zelf een tekort doen.

Jetta MaNiA 12-05-2010 08:54

Misschien kan ik deze vraag hier wel stellen...

Ik kom verschillende bedrijven tegen die een 90 pk TDI kunnen tunen d.m.v. andere chip.

Maar de 1 zegt je gaat van 90 naar 130, de ander van 90 naar 105. Weet iemand hoe dit zit?

Jan-Jelle 12-05-2010 10:08

Quote:
Originally Posted by Jetta MaNiA
Misschien kan ik deze vraag hier wel stellen...

Ik kom verschillende bedrijven tegen die een 90 pk TDI kunnen tunen d.m.v. andere chip.

Maar de 1 zegt je gaat van 90 naar 130, de ander van 90 naar 105. Weet iemand hoe dit zit?


Dat weet ik niet hoe dat zit, ik weet wel dat je bij sommige chiptuners (JD) voordat Hij gaat chippen je auto op de rollenbank zet en Pk's meet en nadat hij gechipt heeft opnieuw meet om te kijken hoeveel je vooruit bent gegaan en als jij of hij niet tevreden bent/is hij hem nog verder optimaliseert.

redsyncro 12-05-2010 15:35

chiptunning
 
er zit inderdaad een chip in die op een verhoging zit [ voet ]
momenteel is de motor er uit omdat ik wat reparaties moet uitvoeren
een er van is de turbo deze geeft nog maar 0,6 bar druk dit is gekomen omdat er een gat in mijn luchtfilter zat maar wat is nu wijsheid om te doen een standaard turbo of een grotere er op zetten
verder moet ik de bedrading nog aan passen voor de vag com dit omdat ik deze motor in een jetta heb zitten

Thomas 18-05-2010 09:35

Het blijkt dat je blok inderdaad gechipt is.

Over je turbo, een standaard turbodruk van 0,6 bar kan je normaal noemen.
Afhankelijk van de manier waarop hij gechipt is zou deze normaal hoger komen te liggen. Er zijn jammer genoeg wel mensen die denken dat ze kunnen chiptunen maar bijvoorbeeld niet de standaard turbo druk kunnen overbruggen.

Het eenvoudigste lijkt mij hem eerst zo op te bouwen en dan, als hij eenmaal perfect werkend is, verder te gaan met een andere turbo en dergelijke. Ook omdat een andere, grotere turbo meestal ook een andere uitlaatcollector vraagt en wat de boel dus vrij prijzig kan gaan maken.

Tot slot lijkt het mij vrij moeilijk om het blok af te werken tot in de puntjes zonder perfect te weten wat er nu softwarematig is aangepast.

Succes ermee!

jettaracing 18-05-2010 09:40

Quote:
Originally Posted by thomashouben
Het blijkt dat je blok inderdaad gechipt is.

Over je turbo, een standaard turbodruk van 0,6 bar kan je normaal noemen.
Afhankelijk van de manier waarop hij gechipt is zou deze normaal hoger komen te liggen. Er zijn jammer genoeg wel mensen die denken dat ze kunnen chiptunen maar bijvoorbeeld niet de standaard turbo druk kunnen overbruggen.

Het eenvoudigste lijkt mij hem eerst zo op te bouwen en dan, als hij eenmaal perfect werkend is, verder te gaan met een andere turbo en dergelijke. Ook omdat een andere, grotere turbo meestal ook een andere uitlaatcollector vraagt en wat de boel dus vrij prijzig kan gaan maken.

Tot slot lijkt het mij vrij moeilijk om het blok af te werken tot in de puntjes zonder perfect te weten wat er nu softwarematig is aangepast.

Succes ermee!



de mijne is standaard ,een 110 pk tdi .
maar draait wel met ong 1 bar turbodruk.
heb er namelijk een turbodrukmeter inzitten

Thomas 25-05-2010 00:07

Quote:
Originally Posted by jettaracing
de mijne is standaard ,een 110 pk tdi .
maar draait wel met ong 1 bar turbodruk.
heb er namelijk een turbodrukmeter inzitten


Ik kan mij vergissen maar ik denk dat dat komt omdat jij met een 110 pk blok zit, daar werd altijd een variabele turbo gebruikt.
Op de 90pk blokjes zit de gewone turbo met waist gate.

jettaracing 25-05-2010 05:32

Quote:
Originally Posted by thomashouben
Ik kan mij vergissen maar ik denk dat dat komt omdat jij met een 110 pk blok zit, daar werd altijd een variabele turbo gebruikt.
Op de 90pk blokjes zit de gewone turbo met waist gate.



In dit topic gaat het ook over de 110 pk ,zie topicstarter post ;)

Quote:
Originally Posted by redsyncro
hallo
is er een mogelijkheid om er achter te komen of je auto gechipt is , zonder dat ie op de testbank moet gaat om een 1.9 tdi met code afn 81 kw 110 pk

Rene

Thomas 25-05-2010 23:37

Quote:
Originally Posted by jettaracing
In dit topic gaat het ook over de 110 pk ,zie topicstarter post ;)


Mijn fout!
Dan is de gemeten turbo druk volgens mij te laag.
Hangt er natuurlijk wel vanaf op welke manier gemeten want die 1 bar bereikt hij toch maar enkel in de hogere toerentallen of niet?!


All times are GMT +1. The time now is 06:48.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.