Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Vento MK III (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Iemand verstand van VR6? -EDIT: fixed!- (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=33697)

Stijn 02-08-2007 20:08

Iemand verstand van VR6? -EDIT: fixed!-
 
Ik heb een probleem met de VR6.

Probleem was al toen ik 'm kocht: zo nu en dan bokt de motor geweldig bij het optrekken in 1, 2 of 3. Altijd tussen de 1500 en 2500 toeren, daarboven geen centje pijn. Het is dan net alsof de ontsteking stopt, en dat steeds voor een halve seconde met een halve seconde interval.
Als ik dan de koppeling intrap en volgas geeft lijkt het precies alsof de motor van de begrenzer staat te springen, dat effect...maar dus op veel lagere toerentallen.

De vorige eigenaar zei dat hij uitgelezen was bij de VW dealer en het aan de krukassensor lag (pulsgever). Die heb ik inmiddels vervangen (nieuw en origineel), alleen was helaas door een of andere prutser de originele stekker van de motorkabelboom geknipt :screwy: Ik heb dus de bedrading van de nieuwe sensor aan de kabelboom moeten solderen (wel alles geisoleerd natuurlijk).

Nu heb ik zowiezo een vraagteken: ik weet niet 100% zeker dat de bedrading correct is aangesloten. De stekker zit nog wel aan de sensor, maar uit de motorbedrading komen 3 losse draden met de kleuren rood, groen en zwart.

Kan iemand spieken of in een schema opzoeken wat de juiste pinvolgorde is?

Of is dit bokken toevallig een bekend probleem voor iemand?

Heeft iemand misschien een bobine en computer te leen, zodat ik wat kan trouble-shooten?

VWAirlines 02-08-2007 20:48

Ik heb alle originele stroom schema's van de golf 3

Als je ze wil hebben dan laat maar weten :thumbup:

Stijn 02-08-2007 20:49

graag! Ook motorbedrading VR6?

VWAirlines 02-08-2007 20:54

ik heb al gevonden wat je moet hebben..

bedoel je een kabelboom van een vr6?
dat heb ik helaas niet, maar ik weet al wel welke pinnetjes van je computer waarop moeten bij de krukas-sensor..

pb anders je mailadres ff dan mail ik de schema's, kan je zo vertellen waar je moet kijken..

Marcski 02-08-2007 21:03

heb je de computer al gereset? als de foutcode er nog in staat kan hij nog steeds gek doen
(al zou hij dan wel gewoon rond moeten lopen, alleen in noodloop bedenk ik me..)

heb je de kabels nog doorgemeten? krukaspositiesensor is toch niet meer dan een oog op een poelie met 35 (36-1) gaten?
Lijkt mij dan gewoon voeding/massa/puls

Stijn 02-08-2007 21:19

Schema kan naar stijn_konings@planet.nl, thanks!

@ Marc: ik ga morgen de bedrading doormeten, misschien dat er ergens in de boom een probleem zit.

VWAirlines 02-08-2007 21:24

mailtje is onderweg ;)

vwleusden 02-08-2007 21:43

Anders, vraag het Ron21/Valo :)

Rallyegolf20vt 03-08-2007 13:00

De hallgever van de onsteking wil ook wel eens stuk gaan, en bij de vr van een vriend van mij waren de draden naar de gasklepschakelaar verrot .
Draden ingekort en nieuwe stekkers er aan en het probleem was over.

OakgreenVR6 03-08-2007 13:38

Stroomloopschema's van de motor (AAA, 1992) heb ik wel liggen, op papier. Als je daar nog iets van wilt weten zou ik vanavond kunnen kijken.

MelG60 03-08-2007 15:01

Zonder Hallgever loopt een VR6 ook, zal alleen lastiger starten enzo omdat de motor eerst een volledige slag moet maken om zijn positie te herkennen (en noodloop) Lijkt me eerder een ontstekingsprobleem of idd een draadprobleem. Een VR6 heeft een 60-2 wiel en de sensor heeft een puls draad en 2xmassa waarvan er 1 een shield is om de kabel. Je kan ook kijken of de as vanaf de nokkenas naar de rotor er nog goed op zit, zag er laatst 1 waarbij die gebroken was! Je kan ook even proberen om zonder lambda sensor te rijden om te kijken of die nog wel ok is.

Stijn 03-08-2007 21:00

Hij loopt inderdaad zonder aangesloten hallgever stekker...weer wat geleerd.

Het mysterie gaat voort rouwens....

Vandaag om te beginnen de pingelsensor en de lambdasonde losgekoppeld. Ook twee draden getrokken rechtstreeks van pulsgever naar computer, dus de complete kabelboom omzeilend.
Testrit: niet meer dat enorme gebok,dat is weg, maar wel een gemis aan vermogen. Hij wil niet doortrekken in toeren en de vermogensafgifte is niet uniform.

Gestopt, pingelsensor weer aangesloten.
Testrit: nogsteeds is het enorme gebok verdwenen, maar mist nogsteeds vermogen en wil geen toeren maken.

Gestopt, pingelsensor en lambdasensor aangesloten.
Testrit: nogsteeds is het gebok verdwenen. Maar mist nogsteeds vermogen, wil geen toeren maken.

Gestopt, pingelsensor en lambdasensor aangesloten, en pulsgever weer aangesloten met originele bedrading.
Testrit: het gebok is nogsteeds weg (!) maar mist nogsteeds vermogen. Loopt mooi hoor, maar wil niet echt vooruit en wil geen toeren maken.
Na een beetje afmatten (gewoon weigeren te schakelen voor de 6000tpm) schiet ie ineens vooruit en is het volle vermogen terug. Gaat overigens samen met een zwarte wolk uit de uitlaat.

Hierna bedrading van de pulsgever opnieuw en nog netter gesoldeerd. Gebok is nogsteeds weg, maar het volle vermogen wil er nog altijd niet uitkomen. Houdt subtiel in en wil geen toeren maken. Ook is hij erg happerig op het gas, de overgang van geen gas naar een beetje is erg bruut.
Soms is het echter ineens over en gaat hij super.

Iemand nog ideeen? :(
Lambdasensor misschien?
gasklepsensor?

MelG60 03-08-2007 22:23

Gasklepsensor kan ook, of watertempsensor. Heb je het idee dat ie naar rijk slaat als het gebeurt? En dat hij dus daarom gewoon even het mengsel niet kan ontbranden? Ik heb hier een technisch handboek van een VR6 van VW, staat vol met schema's en hoe de motor werkt aan de hand van zijn sensoren en actuatoren. Mag je gerust even lenen.

Stijn 03-08-2007 22:26

Graag.
En ik ga een OBD setje + VAG-COM regelen, ben er klaar mee...wil zelf uit kunnen lezen :)

Tjaap 04-08-2007 10:21

moderne troep :tongue:

jettaracing 04-08-2007 12:10

Quote:
Originally Posted by MelG60
Gasklepsensor kan ook, of watertempsensor. Heb je het idee dat ie naar rijk slaat als het gebeurt? En dat hij dus daarom gewoon even het mengsel niet kan ontbranden? Ik heb hier een technisch handboek van een VR6 van VW, staat vol met schema's en hoe de motor werkt aan de hand van zijn sensoren en actuatoren. Mag je gerust even lenen.


Bij mijn passat vr6 had ik een soortgelijk probleem ,daar was de Blauwe koelwatertemperatuursensor (wat een woord..... ;) ) stuk .
Die heb ik toen vervangen ,en toen liep de auto weer als vanouds !
Schijnt wel vaker voor te komen bij dit type vr6'en .
Kost een kleine 40 euro (nieuw)

Stijn 04-08-2007 23:28

Dat kan ook nog. Man wat zitten er veel sensors op zo'n ding!

Vandaag de lambdasonde vervangen (die die eropzat was toch nog uit 1992, kon zowiezo geen kwaad), maar helaas: probleem blijft.
Desalniettemin 360 km mee gereden vandaag - blijft lopen, enorme bokken is nogsteeds weg maar niet doortrekken en slecht vermogen problemen zijn er nogsteeds.

Ik ga morgen nog eens prutsen, zal de temp sensor eens doorverbinden, kijken of het effect heeft.

Mel: zoals je voorspelde blijft de motor inderdaad lopen zonder aangesloten hallgever. Moet de motor echter hierdoor beinvloed worden? Of ik de stekker nou aan de hallgever koppel of niet, het heeft totaal geen effect op dit moment.

breadfan83 04-08-2007 23:41

Neem anders even contact op met Michel.
http://www.zeypveld-autosport.nl/

Hij zit ook op Corrado-forum.nl en op VWF (Golf2R32).

Stijn 05-08-2007 20:25

Vandaag luchtmassameter gereinigd en hallgever doorgemeten -> = o.k.

Probleem blijft. Wil m'n VAG-COM, nu!!

sjampoo 06-08-2007 06:56

Quote:
Originally Posted by Stijn
Vandaag luchtmassameter gereinigd en hallgever doorgemeten -> = o.k.

Probleem blijft. Wil m'n VAG-COM, nu!!


Dennis@polo86c.nl eens vragen?



All times are GMT +1. The time now is 09:18.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.