Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   welke benzine (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=28617)

Piepe GTI 02-02-2007 15:58

welke benzine
 
eey mischien een domme vraag maar kheb een golf 2 gti met een gx motor en welke benzine moet daar in 98 of 95 :confused: :confused:

GolfTour 02-02-2007 16:12

Kan allebei, als het maar ongelood is.

golf mkII 16v 03-02-2007 09:39

Welke slang past erin
Als er ongelood in moet past de supper niet
Ongelood de minst dure:D

Der Typ Siebzehn 03-02-2007 12:17

95 of 98, maakt niks uit, je bent alleen meer aan het betalen bij 98...
maareh, GX motor, dat is toch een 90 PK blok...

Piepe GTI 03-02-2007 15:59

owkee bedankt dan gooi ik er wel 95 in scheel in de portomonee, en ja gx motor is een 90 pk motor

quattrodado 03-02-2007 17:31

dat ligt eraan of je een pingelsensor in je auto hebt zitten
(een sensor die elektronisch je ontstekingstijdstip aanpast)

hoe dat bij jou motor is weet ik helaas niet, ben niet zo
bekend met golf.

zit die pingelsensor erin kan je tanken wat je wilt.
zit die er niet in (oude motoren) moet je letten op
je compressieverhouding van de motor en het ontstekingstijdstip.

als je motor origineel een compressie van 10:1 heeft zal
je super98 moeten tanken. hiervoor moet je ontstekingstijdstip
op de fabriekswaarde.

als je een motor hebt met lage compressie (origineel, niet afgetrapt he)
zul je waarschijnlijk euro95 moeten tanken. maar ook hier is
het ontstekingstijdstip van belang.

Vaak kan je ook beide brandstoffen tanken, maar dan moet het
ontstekingstijdstip aan worden gepast.

Besef wel als je een motor hebt die bedoeld is voor ROZ98 benzine,
dus een motor met een hoge compressie, is het beste om ook ROZ98
te tanken. Meer vermogen, prestaties en zuiniger is die dan ook.

waarom moet het ontstekingstijdstip kloppen? als je mengsel van
ROZ95 en lucht bij een hoog compressie motor te laat wordt ontstoken,
gaat je motor "pingelen", dus op het verkeerde tijdstip ontvlammen.
het gevolg op lange termin zijn verbrande zuigers, kleppen, cilinders etc...
Vandaar de moderne "pingelsensor". Hetzelfde geld als je ROZ98 zou
tanken en je ontstekingstijdstip staat te laat...

ik hoop ik kon je een beetje helpen met dit antwoord.

Der Typ Siebzehn 03-02-2007 20:51

:rolleyes: interessant, die uitleg van quattrodado.

Quote:
Originally Posted by Piepe GTI
en ja gx motor is een 90 pk motor


een beetje off-topic: dus is jouw Golf geen GTI.

Madison 05-02-2007 15:58

Dan is dat idd geen GTI,dat is vanaf PF/EV 8 kleppertjes.

LRR 05-02-2007 16:23

En bij een 1.8 DX dan ??? Wat kun je dan het beste tanken ??

Ik heb ook wel eens gehoord, dat je gewoon 95 kunt tanken, en dan "loodvervanger" erbij in te gooien ????? :confused: :confused:

Groeten,

LRR

Madison 05-02-2007 16:27

Quote:
Originally Posted by LRR
En bij een 1.8 DX dan ??? Wat kun je dan het beste tanken ??

Ik heb ook wel eens gehoord, dat je gewoon 95 kunt tanken, en dan "loodvervanger" erbij in te gooien ????? :confused: :confused:

Groeten,

LRR

Volgens mij is '95 alleen prima hoor...

Golf_1_gts 05-02-2007 17:36

Ik vind ze beter lopen met 98 ;)

Der Typ Siebzehn 05-02-2007 19:11

Quote:
Originally Posted by LRR
En bij een 1.8 DX dan ??? Wat kun je dan het beste tanken ??

Ik heb ook wel eens gehoord, dat je gewoon 95 kunt tanken, en dan "loodvervanger" erbij in te gooien ????? :confused: :confused:


ik heb destijds bij mijn 1800 DX altijd 98 getankt, staat bij de GTI ook zo aangegeven in het boekje.

quattrodado 06-02-2007 09:15

mensen, mijn uitleg staat er niet voor de grap. wat ik schrijf is serieus,
ga je te lang rijden met de verkeerde benzine blift je motor pingelen en
gaat je motor naar de knoppen. eerder of later is het zover.

trouwens heeft loodvervanger niets met het octaangetal te maken.
loodvervanger is bedoeld voor zeer oude motoren die lood moeten hebben
voor de smering en de klepzittingen die zonder lood kapot gaan.
Ik denk dat onze luchtgekoelde vrienden hier meer over kunnen vertellen.

Gerard Polo MK2 30-03-2010 23:55

Even oude koeien uit de sloot halen.

Heb een GTI 8V met PB motor, welke euro98 moet drinken.
Ik begrijp het verhaal van quattrodado, waarom dat dan zou moeten.

Wat ik dan niet begrijp, is er zo'n groot verschil tussen de PF en PB moter?
Specs van de 2 blokken op doppel-wobber.de zijn hetzelfde.

PF mag gewoon euro95 drinken, mijn inziens zou dat alleen om de kat zijn?

Madison 31-03-2010 03:59

Ik tank gewoon 95 met m'n RP 1.8i U9

Mot 31-03-2010 09:47

Ik rij ook gewoon met 95 met m'n auto's, 1.6PN, 1.8PG, en 1.8pl lopen d'r prima op

Gerard Polo MK2 01-04-2010 11:19

Madison, voor de RP wordt een minima van ron91 aangegeven, dus 95 is alleen maar goed :)
PN en PL mogen ook op 95, de PG staat dan weer 98 bij.
Is ook digifant, dus die zal dat zelf wel regelen dus.

Maar niemand die mij het verschil PB <> PF kan vertellen?
I.c.m. de 1 op 95 en de ander op 98?

Madison 01-04-2010 13:34

PB heeft iets meer vermogen?
Rijden ze niet beiden op 95?
Ik heb een PF gehad,reed ook gewoon op 95.

Gerard Polo MK2 01-04-2010 13:37

Nee PB staat 98 voor (ook in men tankklepje).
Vraag is wat het verschil is tussen deze 2 blokken tbv de benzine

larsje 01-04-2010 13:57

zal de ontsteking wel zijn die een ander tijdstip (vroeger) heeft, en daardoor dus meer octaan nodig heeft, anders gaat ie pingelen


All times are GMT +1. The time now is 01:03.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.