Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Ventilator kapot, heb snel wat hulp nodig... (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=21110)

Datreja 06-05-2006 20:51

Ventilator kapot, heb snel wat hulp nodig...
 
Hallo,

Toen ik mijn golf 2 een hafl jaar terug kreeg toen kon de ventilator voor koeling of verwarming alleen maar aanzetten in de maximale (3de) stand. Maar sinds eergisteren is dat er ook mee opgehouden. Het was gisteren flink warm en als je dan stilstaat achter een stoplicht of zo. Dat is gewoon echt NIET TE DOEN!!! Heb wel eventjes gezocht maar denk dat dit voor de meesten van jullie zo gemakkelijk is dat niemand tot nu toe een thread heeft geopend :D

Hij doet echt helemaal nix meer nu. Maakt niet uit of ik hem in stand 1,2 of 3 zet. Wat denken jullie dat er kapot is gegaan? en wat kan er uberhaubt allemaal kapot gaan in dat gebied??? Ik zou zelf denken dat die motortje kapot is gegaan maar goed, jullie zullen het wel beter weten.

Alvast een dikke bedankt,

Gr, Datreja

vw dennis 06-05-2006 20:59

Heb je spanning op de aansluiting van de ventilator?

G-eert-40 06-05-2006 21:18

denk dat motortje niet stuk is, want hij deed het immers op stand 3 nog. misschien je voorschakelweerstanden defect?

vw dennis 06-05-2006 21:23

De eerste dingen die je gewoon ff moet checke zijn de zekeringen en of er spanning op de verbruiker staat... Anders doe je ff z'n mooie V4 meting.

G-eert-40 06-05-2006 22:34

inderdaad van voor naar achter meten, kom je vanzelf bij het probleem. wat is by the way een v4 meting?

Alberto 06-05-2006 23:12

gewoon nieuwe motor in zetten
bekleding los maken op rechter kant
zie je onderkant motor die draai je een kwart slag
en trekt hem naar onder
montage in omgekeerde volgorde

Datreja 06-05-2006 23:41

Quote:
denk dat motortje niet stuk is, want hij deed het immers op stand 3 nog. misschien je voorschakelweerstanden defect?


Nou dat weet ik niet. Hij maakte op het eind (ong. 1 week hiervoor) opeens rare geluiden als ik hem op stand 3 zette. Echt zo'n irritante herrie dat onder de dash vandaan kwam. Maar goed, dan zou dat het nog steeds niet verklaren waarom stand 1 en 2 niet zou werken. De zekeringen heb ik gechecked en die zijn gewoon goed in orde.

Quote:
Heb je spanning op de aansluiting van de ventilator?


Nou dat weet ik al niet. Kan heel goed dingen vervangen of vernieuwen zolang het vast zit met bouten en dergelijke. Weet niet veel van elec. kabels af. Heb hier thuis wel een volt/amp meter. Neem aan dat ik hiermee kan controleren of er spanning staat op die draden? Ik weet geeneens waar die motor zit van die ventilator. Moet ik hiervoor onder de motorkap wezen of werk je dan van binnenuit de auto. In ieder geval bedankt voor de snelle response. Paar uurtjes geleden gepost en nu al 5 reply's. Gewoon super! :)

Gr, Datreja

G-eert-40 06-05-2006 23:48

of je lagers van je ventilator motor zijn zo versleten dat hij het alleen maar op stand 3 nog trok. vandaar dat irritante geluid. hierdoor kan wel je voorschakelweerstand stuk zijn gegaan. die hele unit zit onder je dashboard kant aan de bijrijderskant. gewoon unit vervangen. heb je alles in 1x. is al gepost hoe die te verwijderen is. en kun je meteen zo los testen wat er wel of niet stuk is. suc6 ermee.

berendd 07-05-2006 00:58

1/2 gaat via de weerstand, dat was al kapot

3 is rechtstreeks, motortje is er nu ook mee opgehouden.

nieuwe kachelvent. halen op de sloop, kan je gelijk kijken hoe je t moet uitbouwen, dash moet er wel uit dacht ik, maar dat kan je op de sloop mooi proberen.

Datreja 07-05-2006 02:52

Quote:
Originally Posted by berendd
1/2 gaat via de weerstand, dat was al kapot

3 is rechtstreeks, motortje is er nu ook mee opgehouden.

nieuwe kachelvent. halen op de sloop, kan je gelijk kijken hoe je t moet uitbouwen, dash moet er wel uit dacht ik, maar dat kan je op de sloop mooi proberen.


Ahh kijk, Dat klinkt idd logisch!!! Ik zal eens langs de sloop gaan inderdaad. Moet ik voor deze klus het hele dashboard eruit halen? Hoeveel geld moet ik trouwens toch wel meenemen dan? Heb even op marktplaats gekeken maar dat waren maar delen ervan. Neem aan dat ik het beste een hele unit vervang niet? Heb echter geen flauw idee wat het kost. Maar in ieder geval bedankt berendd en de anderen. Jullie hebben me weer eens flink geholpen :cool:

Gr, Datreja

Alberto 07-05-2006 07:30

nee het hoefd er niet uit
je kan er zo bij
en op de sloop zijn ze er vaak al uit
je moet aleen even een stukje bekleding los maken onder de kachel motor helemaal rechts in de hoek onder jou dashbord
je draait de motor een kwart slag en je pakt zo de ventilator er uit compleet met motor

Toewan 07-05-2006 10:45

Het dashboard hoeft er niet uit, je moet effe dat bakje onder het dashboard-kastje loshalen. Dan zit ie rechts achter het schuimrubber verstopt.

Ik heb hetzelfde probleem gehad (dat alleen stand 3 werkte) en wat mij toen was verteld is dat die motor op een gegeven moment steeds zwaarder gaat lopen. Dan brandt eerst je smelt-zekering door, al was die zekering bij mij na 15 jaar doorgeroest. Maar bij jou lijkt de complete motor kapot.

Hier in de buurt (Eindhoven) hadden ze er iig nog genoeg, ik heb mijn "nieuwe" schakelweerstand uit een Jetta gehaald. Op die weerstand zat een fatsoenlijke zekering gesoldeerd in plaats van de stukjes elektriciteitsdraad die anderen ervoor hadden gebruikt. Wat nou zekering, die brandt alleen maar door, elektriciteitsdraad smelt wat minder snel. :D

Datreja 07-05-2006 18:56

Hoeveel kost zo'n ding? Heb meerdere sites bezocht en zelfs marktplaats bekeken maar heb nix gevonden. Kan me niet voorstellen dat zoiets prijzig is wel?

vw dennis 07-05-2006 19:29

Quote:
Originally Posted by G-eert-40
inderdaad van voor naar achter meten, kom je vanzelf bij het probleem. wat is by the way een v4 meting?



V4 Meting is een meting in 4 stappen,

v1= v2+v3+v4

V1 is de accuspanning
v2 is de spanning over de verbruiker
v3 moet je de massadraad doormeten
v4 moet je de plus draad doormeten

als je v2+v3+v4 bij elkaar opteld moet je aan v1 komen. dan heb je goed gemeten. en dan zie je ook snel of het een massa probleem is of plus.

FF ingewikkeld maar als je het een paar keer heb gedaan doe je het met je ogen dicht :D

Alberto 07-05-2006 21:03

10 euro joh of zo weet ik veel
heb je z'n ding

golf mkII 16v 07-05-2006 22:09

Quote:
Originally Posted by voklswien
10 euro joh of zo weet ik veel
heb je z'n ding

25 euro bij mij krijg je er de kachelradiateur en het huis met de kleppen bij :D
staat als het goed is ook op mp

G-eert-40 07-05-2006 23:10

Quote:
Originally Posted by vw dennis
V4 Meting is een meting in 4 stappen,

v1= v2+v3+v4

V1 is de accuspanning
v2 is de spanning over de verbruiker
v3 moet je de massadraad doormeten
v4 moet je de plus draad doormeten

als je v2+v3+v4 bij elkaar opteld moet je aan v1 komen. dan heb je goed gemeten. en dan zie je ook snel of het een massa probleem is of plus.

FF ingewikkeld maar als je het een paar keer heb gedaan doe je het met je ogen dicht :D


aha klinkt op zich best logisch ja :)

Datreja 07-05-2006 23:55

Quote:
25 euro bij mij krijg je er de kachelradiateur en het huis met de kleppen bij
staat als het goed is ook op mp


Hoef dat denk ik niet te vervangen wel? Die kachelradiateur etc die zou toch nog goed moeten zijn? Ik zal even navragen bij iemand morgen. Kijk dan ook meteen waar dat ding zich precies bevind. In ieder geval bedankt jongens ;)

Gr, Datreja

Lexo 08-05-2006 08:47

ik gok dus op de zekering. uitleg:

je voorschakel weerstand is ooit kapot gegaan door het zwaarder gaan lopen van de blowermotor, oorzaak slechte lagers. nu deed standje 3 het wel omdat die rechstreeks gaat, nu is de motor zoveel zwaarder gaan lopen dat zelfs de zekering het niet overleefd heeft.

oplossing: nieuwe zekering en andere ventilator unit.

1800 16v kr 08-05-2006 15:42

ik heb dus ook het zelfde probeem dat hij alleen in stand 3 het doet waar zit de smelt zekering waar iedereen het over heeft en als je de complete ventilator ervangt rechts voor in onder dachboard doet ie het dan weer in alle 3 standen mits de ventilator goed is


All times are GMT +1. The time now is 03:44.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.