Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Versnellingsbak Golf II Moeilijk (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=19349)

RKR 19-03-2006 22:34

Versnellingsbak Golf II Moeilijk
 
Hey!

weer een vraagje...mijn Golf II GTi 8v uit 1984 komt heel moeilijk in zijn 2. Als je het een beetje snel wil doen, kraakt hij zelfs. Ook bij het terugschakelen van de 3 naar de 2 gaat heel moeilijk, zelfs als je bijna stilstaat. Hoe kan dit? Zal het zin hebben om van die revisiesetje voor je schakelmechanisme te halen? Of is de bak verrot...? :(

Thnx alvast! :)

Menace 19-03-2006 23:27

waarschijnlijk idd dat schakelstangetje dat bij je schutbord zit. dat plastic gaat naar verloop van tijd uitdijen dus komt wat speling op waardoor het schakelen naar z'n 2 wat moeilijk gaat.. heb het zelf ook met m'n 1600 carb maar als de motor warm is heb ik der geen last meer van trouwes.

RKR 19-03-2006 23:40

Bedankt, het is bij mij altijd...best irritant

Mijn pook gaat trouwens ook net zo makkelijk in de 1 als in de achterruit...maar daarvoor moet ik binnen in de auto bij de pook zelf even kijken toch?

Menace 19-03-2006 23:55

Quote:
Originally Posted by RKR
Bedankt, het is bij mij altijd...best irritant

Mijn pook gaat trouwens ook net zo makkelijk in de 1 als in de achterruit...maar daarvoor moet ik binnen in de auto bij de pook zelf even kijken toch?

Idd, dat is dat witte plastic stukje.
Das je achteruitblokkering zeg maar, zit vast met 2 popnagels, effe wrikken met schroevendraaier of zown puntprikker :D en die popnagels deruit wringen . dan het nieuwe plastic stukje weer derin popnagelen. is nog gewoon bij de dealert te krijgen :)

RKR 19-03-2006 23:56

Bedankt Menace! Heb ik weer wat te doen! :D :hug:

RKR 20-03-2006 13:36

Oja...weet iemand toevallig wat dit gaat kosten? Als het nou heel duur word bij de dealert ga ik wel op zoek :D!

Menace 20-03-2006 14:58

denk dat je voor minder dan 30 euro wel klaar bent...
Beide stukkies plastic, dacht zown stangetje voor 8 euro en zown plastic plaatje voor 15

RKR 20-03-2006 16:36

Volgens mij is het wat anders...het plastic is goed. De hele pook (de stang) zakt naar beneden, waardoor hij net zo simpel in de 1 als de achteruit kan... Hoe zit dat? Ik wilde hem net loshalen, maar volgens mij moet je er dan van onderen bij of zie ik dat verkeerd?

Ik heb ook gekeken bij de motor en dat mechanisme is helemaal gaar...heel veel speling, dus die pak ik ook meteen mee, maar binnen in de auto vind ik het maar raar! :(

Menace 20-03-2006 17:52

dan moet je het balletje wat onder de pook zit vervangen, die worden ook nog wel es wat ruim.

Kost ook maar n paar centen, alleen het vervangen heb nogal wat voeten in de aarde dacht ik...

Effe vraagbaak derbij dan zie je wat ik bedoel ;)

RKR 20-03-2006 18:10

bedankt...ja ik heb m al half los hangen, maar volgens mij moet de halve uitlaat dr onder weg...en dan kan je het laten zakken zeker? Ik ga kijken :D!

Menace 20-03-2006 18:21

Quote:
Originally Posted by RKR
bedankt...ja ik heb m al half los hangen, maar volgens mij moet de halve uitlaat dr onder weg...en dan kan je het laten zakken zeker? Ik ga kijken :D!


Je hebt um door ;)

RKR 20-03-2006 19:36

Mooi klaar mee dan :(

golf mkII 16v 20-03-2006 22:14

uitlaat er onder vandaan ,beschermplaat weg en dan het hel spul laten zakken
uit elkaar moet kunnen maar weet ook niet hoe of wat ben er ook met een bezig geweest
wat het probleem is,is dat de onderkant weg is en dan zakt de pook tediep
kunt het beste een goede op de sloop zoeken

WilliamF 20-03-2006 23:13

@RKR Als je een kraak hoort op het moment dat je schakelt is de kans toch echt wel groot dat je een versleten synchromeshring hebt hoor, ik zou het niet zo snel ik het mechaniek zoeken...

@Menace, kraken bij een koude motor en warm niet meer is meestal vrij simpel op te lossen, bakolie eruit en vervangen voor 75w90 vol syntheet... dan is het probleem meestal opgelost...

RKR 20-03-2006 23:16

Hoor alleen een kraak als ik m snel in de twee wil stampen...dat doe ik dus ook niet. Verder zijn alle versnellingen goed. Het mechaniek bij het blok is compleet versleten en barst van de speling, ook is de pook dus helemaal gaar. Dus ik hoef het echt niet in de mechaniek te zoeken? Of zit er wel een kleine kans...heb geen zin in een nieuwe bak...! :(

vwleusden 20-03-2006 23:17

als ik het zo hoor zijn het idd je synchromesringen of je koppelingsplaat is aan het eind van zijn latijn.

RKR 20-03-2006 23:18

@ Golf MkII 16V: Ik denk dat die plastic bal onderaan je pook helemaal op is...Of kan dat niet? Van de sloop heb ik liever niet, zit ik strax weer met hetzelfde ofzo! :D

Menace 21-03-2006 01:09

Quote:
Originally Posted by WilliamF
@Menace, kraken bij een koude motor en warm niet meer is meestal vrij simpel op te lossen, bakolie eruit en vervangen voor 75w90 vol syntheet... dan is het probleem meestal opgelost...

Duur geintje zeker?

Tis m'n winterauto btw.. hoop erges dat ie voor de zomer weer weg kan :P

vwhobbyist 21-03-2006 07:43

Bij mijn Golf Manhatten 1600 uit 1989 heb ik soms dat hij moeilijk uit de versnelling is te krijgen, en daarna vooral lastig terugschakeld, bij het naderen van een bocht bv.
Doet zich vooral voor als ik hem uit z'n 5 terug wil schakelen naar z'n 4.
Vorig jaar kopp platen en drukgroep vervangen. Lager niet.
Is dit op te lossen met dikkere bakolie?

WilliamF 24-03-2006 20:12

Niet met dikkere olie denk ik... ik zou de bakolie verversen voor 75W90 vol syntheet. Als er nou hele smerige zwarte drap uit je bak komt kan vervuiling ook het probleem zijn. Dit is heel simpel op te lossen, je tapt de versnellingsbak af en giet er vervolgens 2 liter wasbenzine in, daarme laat je de auto in zijn vrij 5 minuten sationair draaien. Dan tap je hem weer af (goed uit laten lekken) en vul je hem af met de vol syntheet.


All times are GMT +1. The time now is 17:54.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.