centreerring 1mm!!
Probleemje:
Nu heb ik velgen onder een golf 2 vandaan onder me polo 6n gezet en doet het volgende zich voor: De maten kloppen goed 4x100 ET 38 15inch etc allemaal passend. Behalve het middelste gat van de velg is werkelijk 1 a 2mm groter dan de naaf van me auto.. Omdat het normaal om verschillen gaat van 3 a 4 mm of meer is dit op te lossen met een centreerring. Een ring van 1 a 2mm is alleen niet te krijgen is mij verteld door de dealer. Wat er dus gebeurt is dan de velg zich centreert op de bouten i.p.v. de naaf. hierdoor gaat de auto heel licht schokken tijdens rijden, heel licht maar wel storend. Is er mischien ergens anders zoiets te krijgen of zelf te maken?? kent iemand dit probleem, of wil mischien de velgen overnemen incl bijna nieuwe pirelli 5000 en 6000?? bvd |
|
ik heb ze ook op de bouten gecentreerd maar nergens last van.. je moet de bouten wel goed aanhalen, en 4 exact dezelfde bouten gebruiken.
en voor centreerringen ff bij de grotere profile tyrecenters vragen die hebben bakken vol met die ringetjes. |
Dan hebben de velgen ook al niet goed (zonder centreerringen) gepast op die Golf 2.
6N en Golf 2 hebben hetzelfde naafgat (= 57,1mm) |
precies! ik dacht dus ook dat dit exact dezelfde maat was, toch vreemd dat kleine verschil. Ik heb er speciaal nieuwe conische bouten op geschroefd, en ga ze morgen nog eens extra aandraaien nadat ik wat gereden heb. daarna rij ik wel ff naar profile tyre center.. bedankt! ik hou het op de hoogte..
|
Quote:
Het is APK afkeur. Zit er in de velgen niet een losse centreerring? Die kun je eruit halen, en een andere plaatsen? |
Quote:
Nee, geen ring te vinden, je zou het gat natuurlijk zelf grote kunnen maken, maar daar begin ik niet aan... |
Kortom : je wilt geen veilige oplossing .
Zonder centrering op de naaf is het nogal gevaarlijk om mee rond te tuffen . En zoals GTI G60 zegt : APK afkeur De wielbouten zijn er niet op berekend om alleen als centrering te dienen . Don't say we didnt warn ya ;) |
ik heb 13 inch wielen gehad op mijn golf, moest daarvoor ook de centreerringen zelf op maat maken, heb bij de bandenboer een setje gehaald, en net zolang passen en meten voordat ze er eindelijk in konden
|
toch vreemd allebei vw en de een is 57,1 en de andere 58,1 Er is blijkbaar gepruts aan een van de auto's
|
Of aan de velg.
|
denk niet aan de velg, en ook niet aan me polo aangezien deze bij de dealer vandaan komt... van de vorige auto weet ik verder nix alleen dat het een golf 2 was.. we gaan op zoek naar ringen of maar laten maken vrees ik..
|
Quote:
Een centreerring dient slechts om het plaatsen makkelijker te maken, het uiteindelijke vastzetten én gecentreerd houden word echt alleen door de bouten gedaan, in combinatie met de vlakdruk tussen naaf en velg. Centreerringen zijn maar een paar stukkies plastic, die nauwelijks krachten op kunnen vangen |
Maar juist omdat ze er tussen zitten zorgen ze ervoor dat de bouten geen klappen op hoeven te vangen .
Zonder monteren blijft altijd een stuk makkelijker ... |
wat jullie allebei zeggen, klinkt logisch toch weet ik niet op wie ik af moet gaan.
Ik zal even een foto maken van de velg en van de naaf van de auto en het verschil.. |
Quote:
De centreerringen nemen géén krachten op...daar zijn ze niet geschikt voor, tis puur een hulpmiddel....De kracht waarmee het wiel op zijn plaats blijft zitten word bepaald door de bouten én het vlak waarmee het wiel tegen de naaf zit. Dat is ook gelijk de reden waarom je altijd moet zorgen dat het aanleg vlak wiel/naaf brandschoon is... Als je toch iets wil hebben om de zaak te centreren als er geen ringen voor zijn, kun je gebruik maken van latoen koper, dat is dun koper wat verkrijgbaar is in diverse diktes...knip daar een strook van wat je om de naaf heen vastzet met een stuk tape, schuif daar het wiel op....voila een homemade centreerring ;-0 |
Bij de bandenboer zoals euromaster etc kun je ze zo krijgen.
|
centreer ringen zijn ook maar van plastic dus zal niet veel houden met andere woorden gewoon erop zetten dan maar met ruimte op de naaf. heeft mauser ook gedaan met die ats'ers van hem.
|
Quote:
interesant, waar kan ik dit krijgen, en wat kost dit? |
Quote:
Ik haal het hier bij een ouderwetse ijzerwaren winkel...... Wellicht dat er bij jou ook iets in de buurt zit ?? |
All times are GMT +1. The time now is 10:58. |