Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Polo 6N, 6N2, 9N en 6R (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=23)
-   -   centreerring 1mm!! (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=13259)

Ventolator 01-09-2005 14:43

centreerring 1mm!!
 
Probleemje:

Nu heb ik velgen onder een golf 2 vandaan onder me polo 6n gezet en doet het volgende zich voor:

De maten kloppen goed 4x100 ET 38 15inch etc allemaal passend.
Behalve het middelste gat van de velg is werkelijk 1 a 2mm groter dan de naaf van me auto..
Omdat het normaal om verschillen gaat van 3 a 4 mm of meer is dit op te lossen met een centreerring. Een ring van 1 a 2mm is alleen niet te krijgen is mij verteld door de dealer.
Wat er dus gebeurt is dan de velg zich centreert op de bouten i.p.v. de naaf.
hierdoor gaat de auto heel licht schokken tijdens rijden, heel licht maar wel storend.

Is er mischien ergens anders zoiets te krijgen of zelf te maken?? kent iemand dit probleem, of wil mischien de velgen overnemen incl bijna nieuwe pirelli 5000 en 6000??

bvd

Ventolator 01-09-2005 14:50

http://home.quicknet.nl/qn/prive/wi...je/DSC00002.JPG

hier de foto!

berendd 01-09-2005 14:51

ik heb ze ook op de bouten gecentreerd maar nergens last van.. je moet de bouten wel goed aanhalen, en 4 exact dezelfde bouten gebruiken.

en voor centreerringen ff bij de grotere profile tyrecenters vragen die hebben bakken vol met die ringetjes.

Dennis@polo86c.nl 01-09-2005 15:48

Dan hebben de velgen ook al niet goed (zonder centreerringen) gepast op die Golf 2.
6N en Golf 2 hebben hetzelfde naafgat (= 57,1mm)

Ventolator 02-09-2005 00:44

precies! ik dacht dus ook dat dit exact dezelfde maat was, toch vreemd dat kleine verschil. Ik heb er speciaal nieuwe conische bouten op geschroefd, en ga ze morgen nog eens extra aandraaien nadat ik wat gereden heb. daarna rij ik wel ff naar profile tyre center.. bedankt! ik hou het op de hoogte..

Rallye-VR6t 02-09-2005 07:02

Quote:
Originally Posted by berendd
ik heb ze ook op de bouten gecentreerd maar nergens last van.. je moet de bouten wel goed aanhalen, en 4 exact dezelfde bouten gebruiken.

en voor centreerringen ff bij de grotere profile tyrecenters vragen die hebben bakken vol met die ringetjes.


Het is APK afkeur.



Zit er in de velgen niet een losse centreerring?
Die kun je eruit halen, en een andere plaatsen?

Ventolator 02-09-2005 09:54

Quote:
Originally Posted by Gti1-G60
Het is APK afkeur.



Zit er in de velgen niet een losse centreerring?
Die kun je eruit halen, en een andere plaatsen?




Nee, geen ring te vinden, je zou het gat natuurlijk zelf grote kunnen maken, maar daar begin ik niet aan...

Gert 02-09-2005 09:57

Kortom : je wilt geen veilige oplossing .
Zonder centrering op de naaf is het nogal gevaarlijk om mee rond te tuffen .
En zoals GTI G60 zegt : APK afkeur
De wielbouten zijn er niet op berekend om alleen als centrering te dienen .
Don't say we didnt warn ya ;)

Johan-dtc 02-09-2005 09:57

ik heb 13 inch wielen gehad op mijn golf, moest daarvoor ook de centreerringen zelf op maat maken, heb bij de bandenboer een setje gehaald, en net zolang passen en meten voordat ze er eindelijk in konden

peter139 02-09-2005 10:12

toch vreemd allebei vw en de een is 57,1 en de andere 58,1 Er is blijkbaar gepruts aan een van de auto's

teknix 02-09-2005 21:37

Of aan de velg.

Ventolator 05-09-2005 12:33

denk niet aan de velg, en ook niet aan me polo aangezien deze bij de dealer vandaan komt... van de vorige auto weet ik verder nix alleen dat het een golf 2 was.. we gaan op zoek naar ringen of maar laten maken vrees ik..

Fred 05-09-2005 12:40

Quote:
Originally Posted by Gert
Kortom : je wilt geen veilige oplossing .
Zonder centrering op de naaf is het nogal gevaarlijk om mee rond te tuffen .
En zoals GTI G60 zegt : APK afkeur
De wielbouten zijn er niet op berekend om alleen als centrering te dienen .
Don't say we didnt warn ya ;)



Een centreerring dient slechts om het plaatsen makkelijker te maken, het uiteindelijke vastzetten én gecentreerd houden word echt alleen door de bouten gedaan, in combinatie met de vlakdruk tussen naaf en velg.

Centreerringen zijn maar een paar stukkies plastic, die nauwelijks krachten op kunnen vangen

Gert 05-09-2005 13:30

Maar juist omdat ze er tussen zitten zorgen ze ervoor dat de bouten geen klappen op hoeven te vangen .
Zonder monteren blijft altijd een stuk makkelijker ...

Ventolator 05-09-2005 16:37

wat jullie allebei zeggen, klinkt logisch toch weet ik niet op wie ik af moet gaan.
Ik zal even een foto maken van de velg en van de naaf van de auto en het verschil..

Fred 05-09-2005 16:51

Quote:
Originally Posted by Ventolator
wat jullie allebei zeggen, klinkt logisch toch weet ik niet op wie ik af moet gaan.
Ik zal even een foto maken van de velg en van de naaf van de auto en het verschil..



De centreerringen nemen géén krachten op...daar zijn ze niet geschikt voor, tis puur een hulpmiddel....De kracht waarmee het wiel op zijn plaats blijft zitten word bepaald door de bouten én het vlak waarmee het wiel tegen de naaf zit. Dat is ook gelijk de reden waarom je altijd moet zorgen dat het aanleg vlak wiel/naaf brandschoon is...

Als je toch iets wil hebben om de zaak te centreren als er geen ringen voor zijn, kun je gebruik maken van latoen koper, dat is dun koper wat verkrijgbaar is in diverse diktes...knip daar een strook van wat je om de naaf heen vastzet met een stuk tape, schuif daar het wiel op....voila een homemade centreerring ;-0

Cabby 82 TDi 05-09-2005 17:00

Bij de bandenboer zoals euromaster etc kun je ze zo krijgen.

BaseMaster 05-09-2005 17:14

centreer ringen zijn ook maar van plastic dus zal niet veel houden met andere woorden gewoon erop zetten dan maar met ruimte op de naaf. heeft mauser ook gedaan met die ats'ers van hem.

Ventolator 06-09-2005 23:41

Quote:
Originally Posted by Fred
De centreerringen nemen géén krachten op...daar zijn ze niet geschikt voor, tis puur een hulpmiddel....De kracht waarmee het wiel op zijn plaats blijft zitten word bepaald door de bouten én het vlak waarmee het wiel tegen de naaf zit. Dat is ook gelijk de reden waarom je altijd moet zorgen dat het aanleg vlak wiel/naaf brandschoon is...

Als je toch iets wil hebben om de zaak te centreren als er geen ringen voor zijn, kun je gebruik maken van latoen koper, dat is dun koper wat verkrijgbaar is in diverse diktes...knip daar een strook van wat je om de naaf heen vastzet met een stuk tape, schuif daar het wiel op....voila een homemade centreerring ;-0



interesant, waar kan ik dit krijgen, en wat kost dit?

Fred 07-09-2005 08:39

Quote:
Originally Posted by Ventolator
interesant, waar kan ik dit krijgen, en wat kost dit?


Ik haal het hier bij een ouderwetse ijzerwaren winkel......

Wellicht dat er bij jou ook iets in de buurt zit ??


All times are GMT +1. The time now is 10:58.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.