Olietemperatuur 1.8 16v KR
Welke temperatuur is normaal voor de olie bij een warme motor. En wat zijn een beetje de grenzen?
Ik heb pas een 16v in mijn golf 1 gebouwd en sinds vandaag heb ik proefgereden. BVD |
De mijne bivakeerde meestal ergens tussen de 90 en de 110. Zonder oliekoeler. 90 op de lange baan, 110 in de stad.
|
Zijn dat een beetje normale waarden voor die motor? Verder, zo'n oliekoeler. Moet je die er appart opbouwen of zit die op sommige standaard?
|
110 haalt ie niet bij mij, tussen 90 en 98 ongeveer. ga bij 90 altijd pas voluit. geen oliekoelert.
|
De temperatuur hang ook van de olie en de conditie van het blok af.
|
Quote:
Ga jij maar eens laagvliegen richting Breda komende zomer, en dan dwars door het centrum in de spits. :rolleyes: Leuk, maar slecht voor je olietemperatuur (nou was mijn blok wel wat aan de gare kant, maar goed) |
voorschriften VW zijn 95-105 graden celsius voor normaal gebruik
|
Quote:
Geen oliekoeler, wel een warmtewisselaar (standaard 16V), wat jij ook hebt Sam! :) Wel mooi dat je nu al een keer proefgereden hebt (werd tijd ook :rolleyes: )! Terneuzen-industrie al een beetje onveilig gemaakt, lekker wezen vlammen achter de Haarmanweg richting De Hoop/Verbrugge? :tongue: |
Quote:
Ok, bedankt voor de info. Deze gegevens wou ik graag weten. @OakgreenVR6: Nee, nog niet echt volluit op t industrie terein. Alleen nog maar de rechte stukjes in terneuzen (tussen de stad en de rotonde bij de kwikfit) De eerste rondjes is het altijd maar afwachten. Je hebt steeds het gevoel dat er nog iets mis kan gaan met de motor ( als er iets fout is gegaan bij de transplantatie toont het probleem zich natuurlijk bij de eerste aantal km's) Probleem is echter dat ik ook nog geen km-teller aangesloten heb :) |
Olie mag gerust 120 graden worden...Ik heb met mijn GTI op de Route Soleil wel eens hoger gezien, zonder enig probleem
Moderne olie kan een hoop hebben dussssssss.. |
Ik zat op 128gr. C. op het klaverblad bij A'doorn :)
|
even vraagje, ik ben bezig met ombouw van menne kr blok voor in menne passat te steken van 75.
Maar heb menne oliekoeler er af moeten halen voor menne motorsteun een plekje te geven. Gaat dit kwaad kunne (gaat motor heet lopen of niet)? |
Ik dacht het wel, bij zo'n blok is de olie temperatuur wel belangrijk. Maar je kan wel een lucht oliekoeler plaatsen. Of dit genoeg koeling is weet ik niet. Zit origineel op een aantal modellen alleen ik weet niet welke. Ik dacht golf 1 GTI en Scirocco 16V. Maar dat weet vast iemand beter te vertellen
|
Zomaar even: Is een oliekoeler van een golf 1 Gti te monteren aan een 16v KR dan?
|
Quote:
Deze jongen ziet met warm weer ook aardig hoge temperaturen. Snelweg frankrijk zo'n 112 - 118 graden @ 150 kmh en over de 120 bij beklimming van bergwegen met hoog stijgingspercentage. |
Quote:
Ik heb wel eens zo'n koeler onder een scirocco bumper gezien. Hoe en wat zou ik echt niet weten. Het is alleen een idee. :) |
Scirocco 16v heeft niet standaard een oliekoeler, wel een warmtewisselaar net als een golf.
|
Quote:
maar zodra je rustig gaat rijden schiet de olietemp omlaag |
als iemand foto's heeft van zo'n oliekoeler wil je die dan hier op zetten ofwel doorsturen naar b014025@pandora.be
en wat is ne warmtewisselaar, daar mag je ook foto's van doorsturen. En welke van de twee is het beste voor motor koel te houden? Heb toch geen een van beide, dus kan best ineens het beste kopen voor men moteurke he :) |
Quote:
Schieten is overdreven, maar het keert uiteraard weer terug naar normale waarden. Dat is bij deze auto altijd 100 - 110 geweest. Nu we het toch over oliekoelertjes hebben, ik zag laatst op een toyota corolla van 1992 een simpel oliekoelertje zitten. Met zo'n wisselaar tussen je oliefilter zou dat toch gemakkelijk te monteren moeten zijn? Slangen en alles zat erbij, alleen gemonteerd met banjobouten. Dit soort oliekoelertjes zijn vast ook op andere auto's te vinden. |
Quote:
matheo deed dat afgelopen jaar bijna elke dag volgens mij (school in breda) dus :biggrin: |
Als je olie toevoegingen heeft, wat elke olie tegenwoordig heeft wordt de mening verstoort door de temperatuur. De olie moet dus nooit boven de 120 graden celisius komen.
Zie het net als magarine, als deze warm word en vervolgens weer afkoelt zijn de stoffen ook gescheiden. |
Quote:
Nou als dat echt zo zou zijn, dan zou er een hoop schade ontstaan... Motorolie dopes worden echt niet gescheiden door hogere temperaturen.. Moderne olie kan JUIST hogere temperaturen hebben....zeker de half en vol syntheten... |
Ik zat laatst nog eens te denken, bij een 16v wordt de olie mede gekoeld door het koelwater. Een grotere radiateur (diesel) is waarschijnlijk goedkoper dan een extra oliekoeler.
Ik kan twee nadelen bedenken; 1. Het duurt langer voordat je motor warm is; 2. 's Winters wil het koelwater misschien helemaal niet meer goed op temperatuur komen, wat waarschijnlijk ook weer niet goed is...De 16v is al erg buitentemperatuur gevoelig, merkte ik maar weer met de verhoogde temperaturen van nu. |
Quote:
Ware het niet dat de oliekoeler die je nu gebruikt NIET veranderd.....dus zal er nauwelijks iets veranderen aan de koeling van de olie |
Zou je denken? Mijn idee gaat ervan uit dat de bottleneck van het koelsysteem de capaciteit van de radiator is. Een grotere radiator kan het water verder afkoelen en dan is het temperatuurverschil met de olie in de warmtewisselaar groter, en dus wordt je olietemperatuur lager...
Desalniettemin heb ik er zelf ook mijn bedenkingen bij. Zijn er geen ervaringsdeskundigen op 't forum? Ik meen dat het gebruik van een dieselradiator vaker toegepast wordt... Het zou namelijk ook kunnen dat de capaciteit van de warmtewisselaar niet voldoende is (wat Fred dan bedoelt denk ik) en dan heeft alleen een grotere warmtewisselaar zin, of een extra oliekoeler. |
ik had eerst een dieselradiateur.. maar deze heb ik nu vervangen voor een normale.
het verschil is wat mij betreft eigenlijk niet temerken (wat betreft olie-temp) .. Als je motor goed loopt en goeie olie gebruikt maakt het voor de olie temperatuur weinig uit. (een grotere radiator) :wink: Wel zal de temperatuur van je koelwater minder snel op temp komen, maar door je thermosstaat zal dit opgevangen worden :) (bij een oude diesel doen ze bij koud weer nog welles een stuk hardboard voor de radiateur) voor wat betreft een olie koeler : ik heb zelf een oliekoeler genomen van een 1600GTI ... en deze op de plaats van je warmte-wisselaar gemonteerd (dit is geheel anders en je moet het gehele apparaat vervangen) In de oliekoeler zit een thermostaat die opent bij ik meen 85 graden... werkt perfect en zeker bij snelle ritjes een must :) gr bauke btw oliekoeler bij VW dealer nog tebestellen en kost iets van 50euro .. (alleen dan heb je alleen de koeler en geen slangen (12euro p/st) en steunen e.d. ) |
wat ik op m'n 16V heb is een radiateur van een turbo diesel en geen thermostaat in het koelwatercircuit
mijn olie komt tussen de 80 en 90 gradenC alleen s'winters duurt het lang voor dat de kachel warmte geeft |
Quote:
Das lekker slecht voor je motor.....hoe langer het duurt voor je olie op temperatuur is des te slechter is het...olie moet eigenlijk zo snel mogelijk op temperatuur komen, om zo de juiste viscositeit te verkrijgen.....temeer daar de koeling van het blok OOK door de oliekoeler heen circuleert helpt het dan zelfs mee om te olie op te warmen... Maar ja wie ben ik....ik werk gelukkig alleen maar op een olie fabriek, waar we dit soort dingen alleen maar bedenken, hoe meer mensen hun olie barbaars behandelen des te meer word er verkocht hahaha |
Quote:
als jullie nou eens binnen in de fabriek gingen zitten :tongue: ... en eens olie gingen maken die onder alle .. maar dan ook alle omstandigheden dezelfde smeercapaciteit zou leveren.. ;) |
tussen de 94 en 110.
een keer een topper van 135, klimmetje in spanje van 20 km, bij 40 en met 180km/h. dat zonder de koeler, nu met mn koelertje er op blijft i 95. t is een schnitzer oliekoeler met termostaat ideaal |
Quote:
|
Quote:
yep,1.6 en 1.8 mk1GTI wel opletten dat de thermostaat goed is de mijne bleef dicht olie werdt 150c en meer en koste bij 2blokken 1 drijfstanglager :mad: |
Die boordcomputer van my is niet goed wijs...weet iemand hoe dit kan? (sorry dat ik zo inspring)
Is een Golf II GTi uit 84. Het dingetje geeft alles netjes aan, alleen vage waarden! Zo word de olie 200 graden :D, mn verbruik is 0,2 enzovoort. Ik snap er niks van, en gelijk heeft hij niet, want hij rijd al heel lang zo! Als de olie 200 graden was, denk ik toch dat hij wel meteen was gaan roken :D! |
Quote:
Controleer alle aansluitingen maar eens......je moet tenslotte weten dat je motor thermisch gezien in orde is alvorens je hem gaat Tjoenen....toch?? Nu even serieus, gekke waardes op je mfa is vaak het gevolg van gecorrodeerde aansluitingen, of loszittende.....en wat je verbruik aan gaat moet je kijken of je vacuumaansluiting geen valse lucht aanzuigt etc |
Ja heb ik gekeken, vacuum is goed...helemaal heel nog overal. En gecorrodeerde aansluitingen...de tellerunit is eruit geweest (heb LEDjes erin gemaakt) en ik kon toen ook niets vinden, was nog puntgaaf. Op het blok heb ik ook alle bedrading nagelopen, niks raars, contactspray erbij, schuren, geen veranderingen.
Ik heb de temperatuur van de olie gemeten toen ik die ging vervangen en die was netjes 91 graden toen, dus daar heb ik wel vertrouwen in. En hij rijd 1 op 10. Maarja ik kijk nooit op dat ding, toch leuk als hij het wel goed zou doen :)! |
Quote:
|
het spul inbouwen en dan moet de thermostaat bij ongeveer 110c graden open gaan
de oliekoeller moet dan warm worden |
Quote:
Een thermostaat controleer je door hem te demonteren, en dan in een pan water te leggen, en dat aan de kook te brengen, met een thermometer lees je dan de temperatuur af waarbij het begint te openen, en de temperatuur waarbij hij volledig open is. Beide temperaturen worden vaak opgegeven, en staan als het goed is op de thermostaat zelf vermeld.. |
Edit: Fred, je bent geweldig, maar dat wisten we al!
|
All times are GMT +1. The time now is 11:18. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.