![]() |
koppakking????
toen ik eergistern van mijn werk kwam op 1a2 km van mijn huis, begon het lichtje van de olie te branden en te piepen.
dus toen ik tuis kwam keek ik naar mijn oliepijlstok....: niets :eek: heb toen snel even olei bijgevuld tot tussen het min en max omdat ik maar zoveel olie meer had en de winkels gesloten waren toen ik vandaag tuiskwam keek ik nog eens enoliepijl stond op min. :mad: had ook al gekeken of er ergens een lek is maar ik vind niets en waar mijn golf geparkeerd staat thuis en op het werk ligt er ook nergens olie dus is geen lek ofzo. wa zou het kunnen zijn volgens julie. :confused: |
het is een golf 4 1900 sdi van 1999 en heeft 140000km(sinds vandaag)
|
koelvloeistof al na gekeken?
kleur van rook uit uitlaat? als dit normaal is,zou de olie pomp een oorzaak kunnen zijn... |
heb in de donker met en lamp gekeken naar mijn koelvloeistof en zit er normaal uit maar ga morgen eens kijken in het daglicht
rook zie ik niet egt iets raars aan maar als de oliepomp het probleem is waar gaat mijn olie dan naartoe? |
mm owja zat helemaal geen olie aan je peilstok he...
|
nee niets meer
moest het de oliepomp zijn zou ik toch ook ergens een olielek zien denk ik zou het mijn koppakking zijn die kapot is van een olieleiding naar de cilinder waardoor hij gewoon olie verbrand? maar dan zou ik toch veel blauwe rook moeten gezien hebben? |
het beste is dan even kijken bij eerste keer starten,
als je start en en komt direkt blauwe rook uit je uitlaat dan ben je bijna zeker olie aan het verbranden. |
Zoiezo als je olie lampje heeft gebrand ben je al te laat en heb je waarschijnlijk al motorschade.
Zeker als het een paar seconde duurt |
ja maar welke schade
zal morgen eens letten als ik start |
Quote:
Dat valt wel wat mee met een SDI.. Als hij nu zorgt dat hij oliedruk houdt dan moet hij het gewoon proberen. Betreft het olieverbruik, denk niet aan een koppakking, wij hadden een leenauto 1.9 SDI golf 4, en als daar altijd veel mee getrapt werd zoop hij ook een liter per week. Rijdt er eens rustig mee met koude motor, en kijk dan eens wat voor verbruik je hebt. |
Als je olie lampje brand dat betekend dat je geen olie druk hebt.
Op dat moment worden de krukas drijfstangen de nokas de zuigers en alle andere draaiende delen niet voldoende gesmeerd en komt er dus ijzer op ijzer contact. Hoelang geleden heeft de auto verse olie gehad? Of hoe lang geleden heb je voor het laatst de olie gepeild? Zo kan je kijken hoeveel olie die verbruikt en zo weet je dus waneer je ongeveer moet peilen en bijvullen. Ook moet je nu kijken of je nu geen vreemde geluiden hoort. En dus goed het olie peil in de gasten houden. En ik zou hem eerst een beurtje geven omdat doordat hij op geen/erg weinig olieheeft gelopen is je olie vervuild. |
vraag a;hoeveel heb je erin gegooid?
vraag b;heb je na het vullen de auto eerst gestart en daarna gepeild? vraag c;wanneer had je voor het laatst gepeild? vraag d;welk lampje brandde eigenlijk,niveau of druk? |
als je oliepijl te laag is gaat ie eerst geel branden, bij rood is het oppassen.
bij je turbo al gekeken op lekkage? |
Quote:
normaal rij ik altijd rustig met koude motor wan zit dan meer in de stad om te rijden maar deze week moest ik werken en moet ik autostrade nemen. maar na 2 dagen autostrade smorgens en savonds kan zijn olie tog niet allemaal verbruikt zijn. maar zal morgens eens rustig rijden voor zover je rustig kan rijden op autostrade. |
Quote:
is een SDI die heeft geen turbo en nee zie nergens een lek. het lampje brande direct rood en heeft maar 2a3 sec geduurt. |
Quote:
heeft klein onderhoud gehan aan 134000 km. 2 maand geleden ofzo (voor ik het probleem had). nu kijk ik iedere avond hoeveel olie hij vermindert is, en vul zo nodig bij. heb al geluisterd maar hooor niets. zal eens een groot onderhoud geven. |
is toch onzin,die motors gebruiken zelden olie.enige wat er nu aan de hand is is dat ie net iets onder peil is geweest waardoor de waarschuwing aan ging.
maar je neemt niet de moeite om op de kinderlijk simpele vragen van mij te antwoorden maar wel op de rest van de 'loze' reacties hier.gewoon beter in de gaten houden. |
Quote:
A liter of 2 omdat ik maar zoveel had heb er ondertussen wel al bijgevuld. B eerst gepeild. C voor ik dat probleem had een maand of 2 gelden denk ik heb er niet altijd aan gedacht. D is dat niet het zelvde? rood lampje kanetje met druppel aan. |
Quote:
kwas er me bezig ben vanboven begonnen naar beneden had jou net ook gepost voor ik het uwe nu las... |
niks aan de hand dus,zoals ik al zei.gewoon af en toe peilen.
vraag b is belangrijk omdat er nogal verschil in kan zitten of je na het starten peilt,ivm verpompen van de olie. |
maar hoe kan het dan dat de dag erna ook al olie verbruikt was en vandaag ook al een beetje vermindert is bij gisteren.
|
Quote:
:thumbup: kan er een beetje slecht tegen als mensen geen idee hebben waar het over gaat maar toch graag wat willen posten en dus vragen gaan stellen over turbolekkages op een sdi :rolleyes: |
Quote:
:thumbup: ;) |
Quote:
omdat je de dag ervoor net na het vullen hebt gepeild en er ook olie door het blok huist bij gezond peil.dus de volgende dag zegmaar. |
Quote:
ja natuurlijk beetje logisch ook stom dat ik da zelf nie wist :shake: bedankt voor de reacties ;) |
Quote:
:screwy: En bedankt meneer allesweter, grow up ! We proberen allen mee te denken. Fouten maken doen we allemaal, ik had er ff overheen gelezen. ontopic: Het schijnt normaal te zijn dat een "oudere" motor 1 liter olie MAG gebruiken op 1000 km, in mijn mening is het wat veel en zal je motor aanzienlijk blauw roken (bij een diesel minder zichtbaar dan een benzine uitvoering) maar wat "de pul" al gemeld heeft beter in de gaten houden, dus vaker oliepijlen. |
zeg buiten deze discussie om is het probleem nou opgelost?
of "zuipt" hij nog steeds olie? EDIT zo ja en zoals mijn eerdere vraag heb je blauwe rook bij starten? zo ja? kan het nog altijd je zuigerveren zijn. maar dat lijkt me eigenlijk niet waarschijnlijk bij zon relatief "jonge" motor 140k zie ik dan verbrandt je eigenlijk gewoon je olie omdat de zuigerveren niet meer goed afsluiten |
nee ik heb geen blauwe rook, en ik denk dat het inderdaad opgelost is en dat ik gewoon regelmatig mijn mijn olie moet controleren, zeker de eerste dagen.
zuigerveren zou wel heeel raar zijn |
Hoeft niet heel raar te zijn.
Kunnen ook vast gekoold zitten. Als je te weinig je olie ververst komt er te veel roet in je olie en gaan je zuiger veren vast zitten. |
Quote:
jup dan sluiten ze niet goed meer af met je cilinders en verbrand je steeds n beetje olie en dat dan 2000 keer per minuut :P |
Mocht het de zuigerveren zijn, is dat makkelijk te verhelpen?
Wij hebben nu ongeveer 2 jaar last van het olie verbruik, ook SDI blokje. Er is geen blauwe rook zichtbaar, maar om de 2000 Km moet er iets minder dan een liter bij. De auto heeft wel altijd de beurtjes optijd gehad. Al heeft de dealer voordat we de klachten kregen longlife olie gebruikt, wat dunner is dan de huidige 10w40 waarop we weer terug gevallen zijn. (met de longlife olie was het verbruik 1 liter olie per 1000km) |
mochten het de zuigerveren zijn, dan zal het blok uitelkaar moeten.
maar of dat makkelijk/moeilijk goedkoop/duur is kan ik je niet zeggen daar heb ik geen ervaring mee. |
Je kan het even proberen met forte motor flush.
Dat spoelt je motor schoon en zorgt dat alles los komt te zitten. Als dat ook niet helpt dan zou je toch moetten denken aan je blok te openen. |
Quote:
Ik zal het je nog sterker vertellen. Verbuik van 1 liter op de 1000 km moet er zijn of meer wil Volkswagen / Audi wat doen aan olie verbruik in garantie tijd! Dus ook bij nieuwe auto's. TS heeft gewoon een probleem met olie pijlen.. ;) Geen onzin verhalen houden over zuigerveren, mochten die eruit liggen zal hij ook problemen hebben met roken, compressie verlies, slecht starten etc etc.. Enorm hoge carterdruk. |
Quote:
goede ervaring met forte motor flush bij voormalig wekgever. kost niet de wereld en als het helpt spaar je toch een bak centen uit.. gewoon proberen.. wel goed de volgorde van werken die is voorgeschreven volgen |
wat is dat dan juist?
een speciale olie die je in je motor moet doen ? |
nee gewoon wekelijks peilen als je veel rijd en de voorgeschreven olie van een goed merk gebruiken.
|
Quote:
is een toevoeging die je in je huidige auto doet en dan de motor laat draaien, dan wordt ie inwendig gereinigd na volgen procedure tap je de olie af en doe je verse olie met filter erop, en houdt je boel gewoon op peil.. alles wat evt vastgkoekt zat is dan los en zal ie "hopelijk" beter afdichten. daarna goed bijhouden bepaalde types opel blokke staan er om bekendd heel veel olie te gebruiken,met eerst een verbruik van 1liter per 1500 km na motorflush een verbruik van 0,75 l op een 5000 km is toch een leuke verbetering |
ik zal het onthouden,werk nl bij een motorenrevisie bedrijf.wat zullen wij een geld verdienen als we gewoon de prijzen aanhouden en er alleen een busje wondermiddel in hoeven te gieten.geweldige informatie:thumbup:
|
he is en blijft een lapmiddel natuurlijk..
en ik snap dat jullie meteen willen aanpakken.... maar als tussensprong werkt het gewoon mits er natuurlijk een deel vastgekoekt zit.. auto/ oldtimers die lang stilstaan waar alles vast zit krijg je zo ook weer los,, en dan hoef je niet te reviseren/ open te gooien.. maar dat willen jullie de klant niet wijs maken naturlijk:-) |
All times are GMT +1. The time now is 13:01. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.