koelwatertemp hoog!!
Auto betreft: Golf 2, GTI 8v EV motor bj 1985
Rij nu al een tijdje rond met het feit dat mijn kw temperatuur erg hoog wordt tijdens rijden, met name "file"rijden en stationair. Ik heb eens gevoeld aan mn thermostaatslang naar radiateur en die ging pas erg laat open volgens temp indicator op mn instr. paneel. Vanmiddag er een nieuwe thermostaat ingezet, je raad het al precies hetzelfde nog. De thermostaat opent weer bij behoorlijk hoge temp (lees: naald bijna tegen oververhittingsstreepje aan) Zodra de thermostaat opent, springt even later wel mn koelventilator wel bij dus dat werkt zoals het hoort. (openingstemperatuur van thermostaat nagevraagd bij VW dealer = 89 graden) Ik zie bijkomend ook nog aardig wat witte rook uit mn uitlaat komen nadat hij al warm gedraaid is maar toch verlies ik geen noemenswaardige hoeveelheid koelvloeistof, maar in combinatie met hoge kw temperatuur zit ik toch te denken aan lekke koppakking? Of heeft iemand anders bij het lezen van dit verhaal een andere mening cq oplossing? Om alles uit te sluiten ga ik morgen / overmorgen ook nog even mn temperatuur voeler vervangen, maar goed als iemand dit herkent dan graag een reactie :D:D Mvg Robert |
Heel herkenbaar!
Bij mijn Golf bleek het de koppakking te zijn. Ik dacht ook eerst aan de thermostaat omdat de k.v.temp zo hoog opliep en het lampje ook begon te knipperen. Die witte rook zag ik ook. |
Ah gedverderrie, dat wilde ik nou juist niet horen :P
Maar het vermoeden had ik al, ach tis een oud beestje he met zn kwart eeuw. Dus voorlopig hou ik het even op een lekke koppakking, maar mochten nog meer mensen dit herkennen en dit niet te wijten was aan een koppakking dan hoor ik de andere mogelijkheden ook graag (ben bang dat die er niet zijn :P) Bedankt Madison voor je reactie, is een koppakking vervangen veel werk bij een Golf 2? ik heb alleen ervaring met koppakking vervangen van een peugeot 206, ik hoor het wel :) |
Ik geloof dat het best wat werk is,
maar omdat de kop ook gevlakt moest worden heb ik alles laten doen. Alvast een heel gelukkig 2011 trouwens! :beer: (en hopelijk is het probleem iets anders) |
Check even de dop van het expansievat!
9 van de 10x ligt het daaraan, omdat hij geen druk vast houdt. Bekende kwaal btw! Witte rook heb je heel gauw met dit weer. Veel succes |
Witte rook met dit weer heeft idd zowat elke auto, heeft te maken met vocht in de einddemper :D
|
dat zou het ook eens kunnen zijn idd, dat hij zn druk niet houdt. Ik zal eens het rubbertje van het doppie bekijken, en hopelijk is het dat :D
Ja vond de rook ook al van water uit mn demper afkomen want daar kwam nog aardig wat water uit :P ga even verder op onderzoek, bedankt voor de reacties en het meedenken. Fijn 2011 trouwens!! |
WAT is de OLIE temp??
Kun je nl zien bij een GTI :thumbup: :D Rook uit de uitlaat is condens |
de olietemperatuur staat gemiddeld rond de 100 graden met soms uitschieters naar 103/104 graden
|
Maar wat ik niet begrijp is dat de naald in mn instrumentenpaneel al bijna oververhit aangeeft voordat mn thermostaat opent? Deze thermostaat zit er sinds vrijdag in. Dan snap ik niet helemaal wat dan mn dop van mn expansievaatje er mee van doen heeft, een thermostaat opent bij dezelfde temp (89), maar dat mn koelwatersysteem niet op druk komt zorgt er alleen voor dat mn koelwater bij 100graden al kookt en onder druk nog niet? of heb ik het mis?!
|
Kan het niet zo zijn dat het metertje gewoon een verkeerde waarde geeft? De thermostaat zal wel rond de 90 graden openen + de fan werkt ook gewoon dus dat lijkt me wel goed te gaan.
Dan zou het dus een defecte sensor kunnen zijn of een defecte meter. Even dopje open van je koelvloeistof, 10 seconden op een gangetje van 2000 rpm houden en kijken of er belletjes [of bellen, of het spuit er gewoon uit] ontstaan in het reservoir. Zo ja -> koppakking. |
Olie temp is goed[belangrijker dan water]
Dan zal de meter of de spanningsstabilisator het zijn |
spanningstabilisator is ook goed, heb ik nog doorgemeten, gaf 9,8V mag tussen 9,5 en 10,5 liggen:)
Dan gok ik waarschijnlijk toch op de meter |
Nou weer een update, vandaag koelvloeistof compleet vervangen voor nieuwe G12++ en nu ook de temperatuurzender. Na het verversen heb ik met een digitale thermometer in mn expansietank gemeten, temperatuur rond de 88/89 graden, kort daarna wordt de slang na mn thermostaat warm en gaat hierna even later ook mijn koelventilator draaien, dit alles ok! Mijn instrumentenpaneel kw metertje geeft nu al helemaal oververhit aan. Ik heb ruim een half uur stationair gedraaid en mijn olietemperatuur bleef gemiddeld tussen de 92 - 95 graden, en mn kw temp standaard op oververhit; dit was het plaatje:
Nu begin ik er steeds meer van overtuigd te raken dat het waarschijnlijk toch aan mn meter ligt, de vorige eigenaar heeft ook al het waarschuwingslampje laten aftapen omdat deze continu bleef knipperen maar de monteurs in de garage hadden de meter doorgemeten en deze zou ok zijn?! Alleen wil ik het wel graag zeker weten dat het me metertje is, zijn best aan de prijs en moet mn dashboard weer helemaal open.. dus geef je mening! :D |
niemand?
|
Quote:
Als je de sensor vervangen hebt, kun je nog de bedrading doormeten. Als de bedrading goed is zal het metertje waarschijnlijk kapot zijn, blijft tenslotten niet veel meer over ;) |
nou heb vandaag toch wel het vermoeden van een lekke koppakking bevestigd. Keiharde koelwaterslangen na een snelwegrit (30 min) en na losschroeven expansievat dop kwam gelijk mn koelwater eruit zetten. Dus dat zal ook de oorzaak van de hoge koelwatertemperatuur zijn..... fijn :( project koppakking maar eens aanpakken... zijn die torxdoppen voor de kopbouten universeel of weer speciale VAG vertanding?? Nog meer dingen waar ik op moet letten?!?! standaard kop laten vlakken?? tips en advies is welkom!
|
Dat is vrij logisch dat als je bij een warme motor de dop van het expansievat los draait, de KVS alle kanten op spuit.
Daar hoeft ie zelfs nog niet eens zó ontzettend warm voor te zijn. Waterpomp draait wel rond? Fan slaat ook aan, dus thermoschakelaar is niet kapot (zou oplopen temperatuur bij stilstand/file rijden verklaren). Ik zou nogmaals de teller en dergelijke nameten voordat je de kop eraf haalt. |
Ik zou eerst je koelsysteem laten afpersen en compressie meten. Dit is een stuk goedkoper en minder werk.
|
Weer even tijd gehad vandaag, en even de bedrading van de temperatuurvoeler doorgemeten, deze was ok en even temperatuurklokje uitgewisseld en gekeken of het aan mn klokje ligt en geconstateerd dat deze ook gelijk gestaag naar oververhit stijgt... binnenkort toch maar even compressietest en koelwatersysteem laten afpersen om lekke koppakking te bevestigen.....
|
Kan ook zijn dat je spanningstabilisator achter op je tellerbak dat die verkeerde waarde aangeeft.. dan krijg je ook van die rare kuren dat de koelvloeistof temparatuurmeter benzine meter.. verkeerde waardes aangeeft..
bekijk de link maar eens staat een plaatje met duidelijke uitleg wat het spanningstabilisator doet http://www.volksforum.com/forum/sho...+slaat+helemaal |
die is het niet want die heb ik een tijdje geleden al doorgemeten, gaf netjes 9,8V (mag tussen 9,5 en 10,5V liggen) en benzinemeter/boordcomputer functioneren naar behoren. Heb toch het idee dat mn koppakking doorgeslagen is want er staat tijdens draaien behoorlijke druk op mn koelwaterslangen...
|
verstopte kachelradiateur? is mij laatst ook overkomen doordat die niet door de kachelradiateur niet kon circuleren liep de temparatuurmeter op hoe je dat kunt achterhalen bij de schutbord beide slangen loshalen en een koppelstuk tussen zetten en kijken of de temparatuurmeter nog steeds omhoog schiet.. maar dat er behoorlijke druk op de koelslangen zit is normaal het is wat buiten redelijk koud de thermostaat opent heel laat of helemaal niet in dit weer.. als je de koelslangen +- een 1 cm kunt indrukken is het goed meestal als de thermostaat opent dan kun je de slangen gewoon normaal indrukken spuit er ook kvs uit reservoirpotje.. als je themparatuurmeter oploopt tot het einde?
|
kachelradiateur word netjes warm dus dat is het ook niet. Ik ga hem woensdag even naar de garage brengen om te controleren of koppakking lek is....
|
Laat even weten wat het is geworden... ben benieuwd. Veel succes!
|
Komt in orde, hou jullie op de hoogte!
|
Nou vanochtend langs de garage geweest en die hebben het zaakje even bekeken met de door mij gevonden klachten in het achterhoofd houdend. Ze hebben mn koelwatersysteem gecontroleerd op temperatuur met een laserthermometer en het uitlaatbochtje op mn kop waar de voeler in zit gaf netjes 89/90 graden aan en op mn klok uiteraard weer zwaar oververhit. Hij had het vermoeden, omdat het kabeltje nogal dicht langs mn verdeler ligt, dat het signaal beïnvloed word door magnetische velden. (Scheen volgens zijn ervaring met oude Golfjes nogal vaker voor te komen?!) Advies om eens een losse kabel te trekken vanaf mn instrumentenpaneel rechtstreeks naar de voeler ruim langs de verdeler en bougiekabels om dat uit te sluiten, maar een lekke koppakking was het zeker niet! Slangen waren toch niet zó hard, dat ze op een lekke koppakking duidden en verlies geen koelwater en is ook geen enkele luchtbel te zien in mn expansietankje. Pfoeh scheelt weer een bak centen :D
wordt vervolgd.. |
Ik heb hetzelfde probleem met men broer zen auto.
een 1.6 EZ-blok. Radiator,waterpomp,thermostaat vervangen. Word gewoon warm tot 90° fan springt op tijd aan enz... Maar de meter staat net niet helemaal rechts. Heb eens gekeken om de sensor te vervangen maar er zitten 2 korte sensoren in. 1 thermotijdschakelaar en een thermoschakelaar voor de temp in je dash. Deze zijn niet namaak te krijgen (alleen de lange) en bij vw hadden ze ze niet op voorraad. Zou ik een T-stuk (waar je sensoren in zitten) kunnen nemen van bc een 1.8 GTI ofzo en dan nieuwe sensoren steken?? Ik ben bang dat de sensor het hier begeven heeft. |
Die thermotijdschakelaar doet niets meer dan het schakelen van de radiateurventilator en heeft verder geen aandeel in het gebeuren met temperatuur weergave op je instrumentenpaneel. Dat is puur en alleen je voelertje met een enkel contact (rood/geel draadje dacht ik). Ik geloof dat niet elke voeler hetzelfde is maar mijn type voeler (tot 125 graden Celcius) hebben ze nog bij VW, zal wel eens kijken welke er hoort in een 1.6EZ en of dat T-stukje hetzelfde is. Monteur in garage zei dat het bijna nooit voorkomt dat die voelertjes kapot gaan, ik heb mijne al vervangen en nog niets opgelost. Maar zodra ik de oplossing heb gevonden zal ik het hier posten.
|
Ik heb nog even voor je gekeken en die voeler voor een EZ blok is gelijk aan een EV. VAGnr 049 919 501 (zwart isolatieringetje) en gewoon te bestellen bij de dealer.
Wat betreft dat t-stuk zit er iets verschil tussen. Mijn EV heeft een ander nr namelijk (027 121 133 A) en t-stuk voor EZ (026 121 133 C). Gelijke t-stukken zitten ook op HM, GX, GU, HV, RF en RH blokken. Hopelijk kan je hier wat mee, zo niet heb ik toch mn best gedaan :D |
Bumper83 heb je het probleem al opgelost?
Ik heb precies hetzelfde probleem. Mijn temp meter staat bijna helemaal rechts. Maar de motor wordt niet te heet, ik meet tot dat de fan aan gaat 83 ohm dan gaat de fan een en zakt de weerstand snel naar 93 ohm. Wat heb ik allemaal gedaan: -Temp sensor vervangen -Weerstand gemeten draad van sensor naar tacho < 1 ohm -Weerstand gemeten min draad van tacho naar min pool < 1 ohm -Temperatuurmeter vervangen -Printplaatfolie van de tacho vervangen Ik snap het niet meer en weet iemand misschien waar het aan kan liggen? |
ik heb trouwens een ander klokje (votex) aan de sensor gehangen en dan is het wel in orde.
Koppakking was er bij men broer door maar had nx met het uitslaan van de meter te maken. Waarom de meter uitslaagt weten wij ook nog niet. Wij hebben de oude meter afgekoppeld en een votex temp meter ingebouwd. Deze geeft wel de goede waarde. |
ik heb het euvel nog steeds niet kunnen achterhalen en zal waarschijnlijk nog wel even gaan duren aangezien ik hoogst waarschijnlijk de hele Golf uit elkaar ga trekken om de carosserie in orde te maken. Daarna kan ik altijd nog de techniek in orde maken :) Doorgerotte wielkasten vind ik prio 1 :(
|
Na heel wat uurtje te hebben gemeten en geklooid, ben ik er uit.
Het was de massa (-) kabel van de accu naar de carrosserie en die vervolgens weer door loopt naar de motor. Alle 3 de contact punten geschuurd en in de vet gezet. Nu blijft mijn meter weer netjes aan de rechterkant van het lampje staan (1985). Dat is toch goed rechterkant lampje? Dus mensen die een gek probleem hebben met hun temperatuurmeter, kijk eerst even je massa kabel na. |
massakabels heb ik allemaal al opgeschuurd en controleerd, gaven 0,02 Ohm weerstand dus ligt het ook niet aan
|
Heb je dat stukje op de carrosserie ook opgeschuurd? Of alleen de kabel?
|
beide uiteraard :D anders meet ik geen 0,02 Ohm op mn massa bij mn instrumentenpaneel
|
All times are GMT +1. The time now is 10:05. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.