Opbouw VW1300 1974
Bij deze wil ik ons uit de hand gelopen project aan jullie laten zien.
Mijn vriendin kocht in september 2003 een kevertje. Ze was na al dat gedoe met m'n bus ook een "beetje" geinfecteerd met het allom bekende virus. Het autotje was niet echt een schoonheid, maar goed, daar was de prijs ook naar. Het was de bedoeling om de auto in de wintertijd een beetje op te lappen en er vervolgens natuurlijk lekker mee te gaan rijden. Daar is een ook ook voor. Maar ja........... het loopt net als bij vele anderen toch iets anders. Die winter heb ik amper tijd gehad om dat ik het veel te druk had met school. Zodoende bleef er een half gesloopte auto staan. Tot aan de zomervakantie van 2004 ben ik druk geweest met afstuderen dus wederom geen tijd. Na weer een frisse start gemaakt te hebben bleek al gauw dat de auto toch slechter was dan gedacht. Dit kevertje heeft ooit een aanrijding gehad. En dit is alles behalve netjes gemaakt. De halve auto hong aan elkaar met polyester en plamuur. Ik heb toen geprobeerd om zelf te beginnen aan het laswerk. En dat viel me erg tegen, zeker omdat ik tijdens het schoonmaken alleen nog maar meer polyester en plamuur tegenkwam. In diezelfde periode werd me door een vriend een reeds gelaste body aangeboden. Dit was natuurlijk de ideale oplossing, althans dat dacht ik. Vlijtig aan de slag gegaan om de oude body van het chassis te lichten. Maar wat bleek, deze zaten aan elkaar vast gelast. Aan de linkerkant voor de helft maar een de rechterkant helemaal. Weer zonk de moed mij in de schoenen. Ik heb overwogen om het chassis te voorzien van 2 nieuwe bodemplaten. Maar bij de vers aangekochte body hoorde ook nog een gelast chassis dat reeds helemaal in de primer staat. De prijs was hetzelfde dan 2 nieuwe helften, dus de beslissing was snel gemaakt. Ik ben nu dus bezig om het nieuwe chassis weer netjes op te bouwen. Hieronder een paar foto's: De eerste is van de kever in volle glorie De tweede ben ik bodyschutz op het nieuwe chassis aan het spuiten De derde is een sloper uit '69. Werd me aangeboden door een plaatselijke boer voor € 75,-. Auto is 100% compleet maar staat al vanaf 1986 stil. Ik zal proberen om de komende tijd het een en ander bij te houden. Ik heb echter geen digitale camera. dus helaas niet altijd met foto's |
Leuk project! Ben hetzelfde bij mijn kever aan het doen. Jij bent alleen iets verder. Hou ons op de hoogte!
|
Jemig! Ziet er heftig uit!
Goed bezig! |
Goed bezig !
Ben benieuwd naar de vorderingen zoals de groene kever: hebben wij ooit clemens zijn kever gevonden !! Is van dit: Dit geworden: Veel suc6 met de resto !! |
Het probleem van die groene is dat hij al vanaf 1986 in dezelfde vochtige loods staat. Hij is dus helemaal rot aan de onderkant. Zelfs als ik naast de pedalen groep duw met m'n voet, dan hoor je alles kraken. Echt mega-rot dus.
|
Quote:
zie ik daar jou ex polo?? had jij een no fear sticker?? whahahahaahaha (sorry) |
Hehehe, dappere polow, zo voor die autotrailer! :cool:
|
chris z'n 1.3 Jetta heeft een keer voor de trailer gestaan met een passat erop.. ging prima :p
|
Polo heeft t niet overleeft hoor, die trailer trekken !
hahahaha Eenmaal in zevenhuizen het hele blok onder de olie. paar uur lopen zoeken, bleek het membraam van de benzinepomp gescheurd :( Dus het viel mee gelukkig..............:) |
Quote:
ehhhhhhhhhhh, JA :redface: Praten we wel over 6 jaar geleden he :wink: |
Quote:
Klopt ja, het membraam onder de benzine pomp. Hierdoor spuit de olie uit een heel klein gaatje onder in de voet van de pomp..........probeer dat maar eens te vinden !!! 3 x gasgeven en het hele blok zeek van de olie :( En gewoon met B rijbewijs hoor, LB !!! |
Quote:
Dat is nog geen excuus! :biggrin: |
Quote:
whahaha, bekend verhaal !! :D eerste instantie vertelde ze me dat het de keerring achter de koppelingsplaat was........ Klonk ook vrij logisch, we hadden die polo flink op zijn donder gegeven met een trailer van 1000kg achter een polo van 700kg :) Ben nog nooit zo "ziek" geweest :frown: |
De laatste vorderingen:
De "originele blauwe" body is weg. Ik zag er geen heil meer in om alle polyester en plamuur stukken schoon te maken. En al helemaal omdat de body aan de achterkant toch scheef was. De groene kever is helemaal gesloopt. En die was rot! Kokerbalken?????? idd, die waren ver te zoeken. Waar we hebben d'r een leuke familiedag van gemaakt. Alle onderdelen netjes gesorteerd. Dus we hebben straks dubbelle voorraad om alles weer op te bouwen. Verder heb ik de versnellingsbak schoongemaakt. Zogauw ikde veerplaten gestraald en gespoten heb kan het hele zaakje aan de achterkant weer gemonteerd worden. |
Weer enkele maanden verder na de laatste update. Tijdens deze maanden verder gewerkt aan het opbouwen van de bodem. Deze weer netjes in orde gemaakt. Is aan beide kanten voorzien van een laag bodyshutz en aan de onderkant ook nog een laag bitumen.
Verder alles wat slecht was vernieuwd en rondom nieuw remsysteem (ATE) gemonteerd en ook maar meteen een verstelbare vooras. De body was al gelast en nu ben ik druk bezig om alles goed te behandelen met Rostjäger (goed spul). Gisteren al even geprobeerd of de body netjes past op het onderstel. Zoals het er nu naar uitziet kan ik 'm komende week vastbouten op het onderstel en dan kunnen we beginnen met voorbewerken voor de lak. Zaterdag trouwens nog een leuk setje velgen gekocht voor op de kever :biggrin: |
Zo gaat goed! Ben benieuwd hoe ie er uiteindelijk uitziet.
|
Quote:
Ik ook!!! De auto is van m'n vriendin en zij is nogal kleurrijk aangelegd. De auto wordt geel met nog wat paarse extratjes............. Interieur wordt ook geel met paars. En wat betreft de velgen nog even kijken. Worden misschien helemaal gepolijst en anders blijven ze zoals ze nu zijn. |
die body komt uit Westerbork!!! |
dat begint er netjes uit te zien,
ik ben wel nieuwsgierig naar de kleurencombo :D |
Kijk, dat noem ik pas een KRIK!! |
Quote:
Nee, helaas. Uit Beesel in Limburg. De vorige eigenaar is tijdens de restauratie een eigen bedrijf begonnen en had geen tijd meer voor de kever..... |
Quote:
ow ok :redface: kameraad van me had namelijk precies zo`n body verkocht :) |
2 jaar later weer eens een update.......
De kever begint vorm te krijgen. Hij staat momenteel in de grondlak, en deze is reeds op kleur. De kever wordt met de roller gedaan met een zijdeglans lak. Met hoogglans komen nog wat leuke accenten op de auto. Bekleding is ook helemaal in stijl. Ik probeer de auto af te hebben met het KWF in Rosmalen......... Ik doe m'n best. |
Body is klaar om gelakt te worden. Hiervoor eerst maar even de spatborden pas maken...
Spatborden hebben al één laag grondlaak. John (de schilder) kon 't open een regenachtige dag niet meer aanzien dat er zwarte spatborden op de auto zaten........... Nu dit gebeurd is kan de body afgelakt worden. We proberen de auto voor het KWF 2008 af te hebben...... Ben benieuwd of dat gaat lukken. |
Met een roller zijdeglans ???
Zoveel moeite om iets te restaureren, en dan met een roller?? Zonde ... |
Quote:
Ieder mag natuurlijk zijn mening uiten. En deze reactie heb ik al heel wat keren gekregen. De mensen die de kever inmiddels IRL hebben gezien, hebben veelal hun mening bijgesteld. De auto wordt alles behalve een "standaard"kever, dit m.b.t. de looks dan. Daarbij hoort ook een afwijkende buitenzijde. De middellen (& mensen) die ik tot mijn beschikking heb zorgen voor de keuze. Er zijn op deze manier al twee t2a'tjes gerold, één zijdeglangs en één zelfs hoogglans. Het resultaat is op z'n minst opmerkelijk te noemen. Maar hier wordt dan ook met goed materiaal gewerkt, en niet met spullen uit de eerste de beste bouwmarkt. Maar nogmaals........ieder z'n eigen mening. |
Quote:
Ik geloof best dat het mooi KAN zijn hoor, maar je snapt wel dat het niet de optimale bescherming is voor je carroserie. Tenzij je het aflakt met zijdeglans blanke lak. Maar verders tof project, weer een kever gered van sloop! |
Ik vind gerolde wagens echt wel wat hebben!!
Mijn golfje is ook gerestaureerd en de vorige eigenaar heeft deze ook gerold.. En het is nu eenmaal zo dat als je goede lak gebruikt, het spuiten van een wagen totaal geen meer waarde heeft.. Ik weet namelijk zeker dat er meer lak op mijn golfje zit met rollen dan met spuiten, en dat zal voor deze kever ook het geval zijn.. Op mijn golf zit industrieele lak die ook in de scheepvaart gebruikt wordt, en een schip krijgt het zwaarder te voorduren dan een auto!! Maar top project, we zullen elkaar wel eens tegen komen aan gezien ik in Maasbracht woon!! |
Zo, hier weer eens even wat posten....
De kever is ondertussen rijdend en wel. Vanaf augustus is ie weg waardig, maar nog niet helemaal klaar i.v.m. verbouwing en gezinsuitbreiding. Afgelopen weekend zijn we er in ieder geval mee naar Rosmalen geweest en stond hij er zo bij: Foto van the inside.... Hij rijdt in ieder geval als een zonnetje. Als thuis de garage klaar gaan we de puntjes op de i zetten en tegen de tijd dat we ermee naar Budel gaat mot ie toch echt helemaal klaar zijn. |
Mooi hoor, kleurcombi is op z'n minst gewaagd te noemen, maar met die zwarte velgen is het wel een vet apparaat.
Zag net zijn/haar evil oom staat op keversite te koop, mat met racestrepen... woohooo! :) |
De binnenkant is erg leuk gedaan moet ik zeggen! Een leuk geheel!
|
Quote:
Is trouwens ook niet mijn auto maar die van mijn vriendin. Heb er aardig wat tijd inzitten nu. M.b.t. de velgen; in eerste instantie wilde we er roze empi's onder leggen. Aangezien deze nog niet klaar waren en ik deze zwarte sprintstars over kon nemen staat ie er nu zo bij. En ik denk dat 't zo blijft ook. De zwarte kleur maakt het geheel iets brutaler, zover dat lukt.. Quote:
Thanx! Bank en stoelen zijn door een gepensioneerde stofeerder gemaakt en de deurpanelen zijn eigen fabrikaat. |
All times are GMT +1. The time now is 19:48. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.