welk precieze spruitstuk td g60 turbo ombouw
hoi
wil me g60 waarschijnlijk ombouwen naar turbo nu lees ik wel dat je een spruitstuk kunt pakken van een td of gtd of zelfs tdi. maar welke moet ik echt hebben???? welk bouwjaar welk golf jetta ???? heb al flink gezocht maar niks echt bruikbaars gevonden dank u |
1.6 td en gtd zijn sowieso vrij klein en smal, dan zou ik op zijn minst gaan voor 1 van een 1900 td, of een tdi.
beste is je g60 spruitstuk deze flowt veel beter. |
Quote:
:screwy: Ik wil me er niet mee bemoeien. Lees dit en snap niet wat je bedoeld. hoe moet hij daar zijn turbo aan gaan knopen? aan een g60 spruitstuk is het niet bepaald plug and play :) |
Ok bedankt maar kan ik gewoon op me originele spruitstuk een turbo schroeven? Of zou daar een adapter voor in handel zijn? Gr
|
sorry ik dacht een stap verder, en bedoelde het inlaatspruitstuk.
ik dacht dat je mis in de knoop kwam met je ori inlaat spruitstuk door het plaatsen van een turbo. |
ik denk dat het handig is als je eerst eens vermeld wat voor turbo je hebt,of wilt gaan kopen.
|
zat zelf te denken om ff een compleet setje van een diesel te proberen zoiets als deze:
http://auto-onderdelen.marktplaats....&fta_ind=9&fs=1 ik weet de voor en nadelen van een diesel turbo ben niet zo hoog in toeren rijdende maloot maar zou dit zo passen kwa aansluitingen op het blok?? en waar is die extra flens voor op het spruitstuk??? gr |
voor de egr klep
|
Gewoon afdoppen dus ;)
|
Is een optie...hebben wij ook een paar keer op een G60 gezet.
Liep goed, als een kanon van onderuit en tegen de 200 pk. De kleine turbo begon vanaf ongeveer 5.000 rpm in te houden, maargoed 5.000 rpm in de 5 is hard genoeg om je rijbewijs kwijt te raken..... |
ja precies maar ga niet voor de top aan pk's
200 vind ik netjes en dan in toekomst keer grotere turbo erop ofzo maar dit spruitstuk past dus gewoon op me motortje?? 1 op 1 over te zetten dus?? heb ook wat gelezen over een multiriem van een volvo 850 te pakken voor dynamo en waterpomp is dat waar? groeten |
Quote:
ten eerste als je zon project gaat beginnen, werk dan voor je eigen en met je eigen, hecht niet te veel waarde aan internet en aan elle lange indianen verhalen , en probeer zoveel mogelijk dingen zelf gewoon uit te vogelen. bijvoorbeeld op onderdelen site's. gebruik je gezonde verstand en je zult zien dat je heel ver kan komen.. haal je glader er af, span een draadje om de poelie's die je overhoud,meet dan het draadje op. en ga naar de winkel met een maat en dikte van de riem. dan krijg je vanzelf een riem... heel simpel. kan je veel zoek en denk werk schelen ;) de turbo's van alle diesel motoren op de 16v pomp verstuiver motoren na passen op jouw kop, uiteraard met bij behorende spruitstuk. koop een 1749 vc turbo deze komt van een 1900 tdi af met 150 pk. jouw motor is een 1800,en dan incombinatie met een beetje mishandeling van je turbo kan je snel uitkomen op de 250 a 300 pk mits goede flow en standaard compressie. houd er wel rekening mee dat deze turbo's zoals jij in je hoofd heb, zo geheten vnt turbo's zijn, dit werkt anders/heel anders dan de wastgate turbo's zoals iedereen die kent. aansturing etc geschiet dus ook heel anders. vnt turbo's draaien gemiddeld 2x zo hard in de rond (standaard motoren voluit met een gemiddeld toerental van 250.000 toeren/perminuut,en zijn veel kleiner dan wastgate turbo's.de 1749vc zal een slakkenhuis hebben van ongeveer 11cm, dus je ziet een klein turbotje,maar wel met heel veel lucht :thumbup: ;) de flens bovenop het spruitstuk is origineel voor de egr klep, las dit gat dicht of maak er een plaat op. het punt zit mooi centraal houd dus in je achterhoofd dat je daar bijvoorbeeld ook ooit is een mooi'en egt sensor kan plaatsen. |
:goodpost:
alleen,hoe wil je de vnt aan gaan sturen/afregelen? |
Quote:
je zou kunnen zeggen dat je de turbo onbedient op vol draaien zet, en via een druk membraam aangesloten op je turbodruk de turbo terug laat regelen, en dan via een gaskabel aangesloten aan je gaspendaal en aan de vnt hevel een maximum terug te regelen weg laat maken. als je dan volgas geeft heeft de hevel een max aanslag zodat deze niet te ver afgeregeld word en gaat schommelen. dit zijn dingen die je niet kunt berekenen/uitzoeken vooraf of op i net dan moet je gewoon proberen en custom afstellen. ik ga mijn turbo zo ook aansturen.. je moet dan alleen niet raar opkijken dat je met 1000 toeren al een spruitstukdruk hebt van 1,5 bar. grootste gevaar wat je alleen kan krijgen bij een laagtoerental/slechte flow en een grote opbrengt dat de turbo gaat fibreren ( dit heeft een officiele naam) want hierdoor kan de as van de turbo breken. |
juist,dat bedoel ik....
normaal word met een vacuumventiel/magneetklepje(hoe het ook mag heten) de turbodruk geregeld,je zou eigenlijk zoiets na moeten maken. als de turbo z'n druk niet kwijt kan word de levensduur aanzienlijk verkort om het maar eens mooi te zeggen...;)maar waarom geen andere turbo?ben je toch veel sneller klaar? |
Quote:
kan ook.. maar vergis je niet in de mogelijkheden met een vnt, met een vnt kun je op een heel groot gebied druk maken,en een confesioneele wastgate turbo heeft altijd een relatief kleiner gebied waarbij hij zijn max druk kan leveren. is toch niks mooiuhr als je bij 1200 toeren al vlink vermogen heb tot een 6000 toeren. |
heb je gelijk in,er komen alleen ook zoveel extra uitvind-dingen bij kijken t.o.v. een conventionele turbo.
|
Quote:
dat is toch ook de uitdaging? en waarom je zelf kunstmatig dom houden,door aldoor maar voor de makkelijkste weg te kiezen die een ander al meerdere malen belopen heeft !! ;) :thumbup: aan de topic starter, het is wel van belang een egt meter te plaatsen voor deze turbo. egt waardes van boven de 950 graden zijn zeer schadelijk, de vanen kunnen dan smelten/buigen/breeken. |
jij en ik staan er volgens mij niet om bekend dat we ons kunstmatig dom houden;)
ik probeer voor TS te denken,weet nl niet over hoeveel technische bagage hij beschikt? |
Klopt allemaal, wij hadden ook een variabele turbo gebruikt en die stuurde we aan door....uh...uh...hahaha, dat was ons teveel werk...
We hebben de vanen gewoon vastgezet. Egt is idd een aanrader, de eerste turbo klapte na een langdurig ritje autobahn. Daarna JD laten chippen en bij mijn weten rijd -ie nog steeds ( ombouw gedaan in 2001) Maar idd zoals Frank ook zegt; gewoon doen, zo zijn wij er ook achter gekomen |
maar jeroen en frank,jullie zijn toch wel met me eens dat je er dan niet optimaal gebruik van maakt?
ik weet zeker dat er een oplossing moet zijn om de vanen gewoon te bedienen. inplaats van de vacuumklep(die een trekbeweging maakt) een drukgeregelde wastegate aan de andere kant zetten(duwbeweging)? of zoals bij MB een elektromotortje aangestuurd door een KMS o.i.d.? |
Ik ben sowieso wel benieuwd hoe een VNT turbo zich houdt op een benzinemotor.
Het heeft natuurlijk een reden dat de 911 (997) Turbo vanaf 2008 de eerste en enige benzinegestookte auto is met VNT turbo. En die reden is naar mijn weten de te hoge uitlaatgastemperatuur. |
Quote:
dat is inderdaad een grote begrensing. mijn diesel motor ( 1,7 td) standaard een 1.6 gtd motor met 80 pk 110 nm, wil ik straks een 180 pk en 400nm gaan drukken. hiervoor gebruik ik de vnt turbo en om de verbranding wat op lagere temperaturen te houden ( doelstelling is max 900) ga ik gebruik maken van water/methanol injectie. zowel water als methanol is sterk koelend,het verbrand al bij een lage temperatuur en dat zorg er voor dat de gehele verbranding wat koeler blijft. |
Quote:
mijn systeem zal denk ik niet helemaal 100% super strak werken,door de reactie tijd van de wastgate etc. maar dat de turbo afgeregeld word door zijn eigen druk daar is toch niks mis mee?zo werkt een wastgate turbo ook. enkelt nu verander je de vanen waardoor er minder lucht doorstroomt en bij een wastgate zet je een klepje open zodat de lucht wegstroomt. |
nee,ik bedoel ook juist dat het beter is als de turbo gewoon afgeregeld word.een te hoge turbodruk is immers funest voor je rendement.
trouwens TS zal sowieso de ECU moeten laten remappen,ik zie nog niet gebeuren dat ie op de originele waarden de EGT onder controle houd. |
hoi jongens
bedankt voor jullie reacties ik ga zo spruitstuk bestellen van een 110pk tdi ik monteer het gewoon en denk dat ik hem gewoon vastzet en dan een keer uitpluizen of hem te regelen :) zo hou je wat te doen aan het autotje he en ff bij jd een chipje laten maken groeten manus |
Dure hobby, 'ff' een chipje laten maken voor een setup die nog in de proeffase zit... :rolleyes:
Denk sowieso dat je beter een wastegate turbo kan gaan gebruiken, daar is meer over bekend, is degelijker en je hebt meer kans dat iemand er een chip voor WIL schrijven. (want ook dat is vaak maar afwachten) |
als je toch richting JD gaat zou ik in jouw plaats ook voor een bekende setup kiezen.
|
Chip voor de 110 pk tdi turbo op G60 heb ik nog liggen, die turbo hadden wij er ook op.
|
ik denk dat iedere vorm van tuning door 80 procent van de mensen onderschat word.
even dit even dat.. en als puntje bij het paaltje komt dan is het toch te duur of word te ingewikkeld. ik vind dat het vast zetten van een vnt totaal zinloos is, ze hebben de vnt toch uit gevonden om te zorgen dat deze in elke toerengebied voldoende turbo druk leverd. door hem vast te zetten creeer je het zelfde effect als een confesionele wastgate turbo. |
Vandaar ook mijn advies om voor een conventionele turbosetup te gaan.
Vastzetten van de VNT kan je net zo goed een wastegate turbo pakken. Denk zelfs dat een vastgezette VNT turbo een heel smal toerengebied heeft waarin deze efficient is. |
Dan heb ik HET idee , de zet gewoon de vnt turbo vanen vast en bouwd er een externe waste gate op.............. :D
Maar @vwmk2driver, 180 pk en 400 Nm uit een 1,6 basis? is dat niet heel erg hoog gegrepen ? |
Quote:
het is heel erg hoog gegrepen. maar zeker haalbaar. het is geen makkelijke opgave, ik heb zelf alles bewerkt ( cilinderkop/spruitstukken/turbo) heb een hele dikke dieselpomp van een trekker. grote verstuivers. er zitten zuigers in die in diameter 3mm groter zijn dus het is inmiddels een 1746cc motor geworden, ga zo maar door... ik ga ook geen grote verhalen ophangen ofzo vandaar dat er weinig bekend is over mijn motor, dan krijg je toch alleen maar van die zinloze discussie's en ik doe het uit eindelijk voor me zelf en niet voor een ander haha ;) |
Quote:
Waarom zou dat niet kunnen? Uit een 90 pk tdi haalt men ook rond de 300 pk en meer als 500 nm. |
Quote:
diesel tuning is echt nog een onbekend gebied voor heel veel mensen. als je zegt diesel denken mensen altijd aan traag en roken. maar als je het race wereldje van hedendaags bekijkt is 70 procent al diesel nascar/wtcc/formule 1 rijd nog niet op diesel maar ik denk dat dat niet lang meer duurt. :thumbup: |
Quote:
:goodpost: ik had het niet beter kunnen zeggen.... |
zag hier in het verkoopgedeelte ook een spa-turbokit voor g60;)
|
nou vandaag maar een compleet td blok gekocht
uit een golf mk2 1.6 motortje volgends autobedrijf is turbo 3 jaar geleden vervangen zit ook helemaal geen speling op het asje morgen ga ik me originele uitlaat er af halen en het spruitstuk met turbo op de g60 zetten aankomende week maar aantal buizen en slangen kopen om me front intercooler aan te sluiten ook bij intratuin geweest voor een zogenaamde boost controller hebben ze mooi spul voor was voor paar tientjes klaar :) groeten |
Quote:
ik wil je niet teleur stellen, maar waarom koop je een 1.6 td blok? daar zit toch helemaal geen vnt turbo op! dat is een wastgate turbo en die kun je niet op een benzine motor zetten, die schoepen branden er waarschijnlijk zo af.. op een vnt turbo hoort overigens wel speling te zitten. |
nee klopt zit geen vnt op weet ik
zoals hier in het forum gezegd is zou een vnt veel meer werk zijn wil het ff plug en play houden met in de toekomst misschien meer ideeen en nadat ik met iemand gesproken heb die ook zei dat een 1.6 td spruitstuk en turbo zo passen heb ik besloten dat te doen nieuwe uitlaat pakking besteld en vandaag binnen gekregen origineel g60 past exact op me 1.6 td spruitstuk over de schoepen er af of niet ene zegt van wel andere van niet ik laat me verrassen rijd nooit hoog in de toeren rijd bijna niet in die auto is hobby heb nog een mk4 tdi voor dagelijks gebruik |
All times are GMT +1. The time now is 23:25. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.