Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Algemeen (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Hoe krijg ik de bouten van me veerpoot los? (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=52883)

Mitta 17-03-2009 18:52

Hoe krijg ik de bouten van me veerpoot los?
 
Hallo,

Ik heb een probleem, ben bezig met schroefsetje monteren op me Golf 1. Voorkant zat er binnen 2 uur op, meteen even de remmetjes schoon gemaakt / vervangen.

Maar dan nu het probleem, van de achter schokdempers krijg ik de bouten onderop niet los. Het volgende heb ik al gedaan:

1: ik ben begonnen met gewoon los proberen te draaien, zonder succes. Door meerdere mensen laten proberen.

2: de moer er af geslepen in de hoop de bout er uit te kunnen slaan, geen succes.

3: ontzettend hard tegen de bout aan rammen en onderhand de veerpoot heen/weer bewegen. Daarmee hebben we er +/- 2 uur op zitten, zonder succes

4: heet stoken, maar dat hield ik al snel voor gezien aangezien de rubber onder in de schokdemper begon te fikken. Dus ook zonder succes.

5: toen de kop van de bout er af geslepen aangezien er van binnen GEEN schroefdraad in de veerpoot zit, dus misschien zat die zo vast geroest. Na aardig wat rammen ook geen succes.

6: uitboren, maar dat staal is zo hard dat dat geen optie is.

Na aardig wat uurtjes beunen, rammen en nog eens rammen zit hij dus nog steeds vast. Wie-o-wie kan mij vertellen hoe ik dit los ga krijgen!?

Alvast bedankt...

Arnaud 17-03-2009 18:57

Onderste oog van de schokdemper kapot flexen, dus inclusief dat rubber. De bout is zo verrot dat hij eén geworden is met de bus waar hij in zit, dit is waarschijnlijk de enige oplossing.

Mitta 17-03-2009 19:07

Quote:
Originally Posted by Arnaud
Onderste oog van de schokdemper kapot flexen, dus inclusief dat rubber. De bout is zo verrot dat hij eén geworden is met de bus waar hij in zit, dit is waarschijnlijk de enige oplossing.


dat ga ik even proberen, ja nu nog :)

LuukGTI 17-03-2009 19:12

lol dan mag je snel zijn, vrij donker;) Als je de andere veerpoot losmaakt kun je de as laten zakken, veerpoot aan de bovenkant eruit... Dan kun je wat schommelen en er makkelijker bij.. Succes!

golf3freak 17-03-2009 19:13

Herkenbaar probleem.
Mijn bout zat moer vast in het rubber.
los slijpen en meppe maar.

chris 17-03-2009 19:19

Ik was ook bang voor dit soort ellende toen ik paar weken terug een schroefset ging monteren onder mn 34 jaar oude Golf 1,die 16 jaar stil had gestaan.Maar elke bout die ik losdraaide ging net zo soepel als bij een nieuwe auto...na ruim een uur stond ie weer op zn wielen.:D

Mitta 17-03-2009 19:26

Quote:
Originally Posted by LuukGTI
lol dan mag je snel zijn, vrij donker;) Als je de andere veerpoot losmaakt kun je de as laten zakken, veerpoot aan de bovenkant eruit... Dan kun je wat schommelen en er makkelijker bij.. Succes!


Ik heb een bouwlamp er bij ;) Dus zie net genoeg...

Quote:
Originally Posted by chris
Ik was ook bang voor dit soort ellende toen ik paar weken terug een schroefset ging monteren onder mn 34 jaar oude Golf 1,die 16 jaar stil had gestaan.Maar elke bout die ik losdraaide ging net zo soepel als bij een nieuwe auto...na ruim een uur stond ie weer op zn wielen.:D


dat was hier dus ook de bedoeling :rolleyes:






maar hoe kom ik door die rubber heen? want met de slijptol kom ik er niet helemaal doorheen + beetje het gummy effect :)

golf3freak 17-03-2009 19:28

Door het rubber wat in de bus zit, ja silicone spray en met een soort priem meppe.
Probeer hem anders eens warm te stoken dat het wat uitzet meschien komt het dan los

Mitta 17-03-2009 19:34

Quote:
Originally Posted by golf3freak
Door het rubber wat in de bus zit, ja silicone spray en met een soort priem meppe.
Probeer hem anders eens warm te stoken dat het wat uitzet meschien komt het dan los


dat rubber warm stoken lijkt mij geen goed idee :) de rest is nu al we geslepen zoals Arnaud mij al adviseerde... maar nu nog het rubber weg krijgen :)

Jurgen Santana 17-03-2009 19:44

Ik heb het blad uit de ijzerzaag tussen schokbreker en achteraslichaam gewurmd. Toen de ijzerzaag weer inelkaar gezet en de bout doorgezaagd aan allebei de kanten van de schokbreker. Paar minuten werk.

golf mkII 16v 17-03-2009 20:32

Quote:
Originally Posted by Jurgen Santana
Ik heb het blad uit de ijzerzaag tussen schokbreker en achteraslichaam gewurmd. Toen de ijzerzaag weer inelkaar gezet en de bout doorgezaagd aan allebei de kanten van de schokbreker. Paar minuten werk.

Is de oplossing
Dus aan de anderekant van de moer :thumbup:

Audilimburg 17-03-2009 21:00

Ik heb dit probleem een paar weken geleden ook gehad en heb het toch echt met alleen de flex gedaan.
1 kant heb ik nog met veel rammen met de hamer los gekregen, maar de andere kant heb ik ook vanalles geprobeerd en uiteindelijk gewoon met de flex in de schokbreker. Het laatste gedeelte heb ik een beetje gewrikt.

Maar volgens mij heb je ondertussen genoeg tips om de schokbreker los te krijgen. Suc6 ermee :thumbup:

Mitta 17-03-2009 21:06

Quote:
Originally Posted by Audilimburg
Ik heb dit probleem een paar weken geleden ook gehad en heb het toch echt met alleen de flex gedaan.
1 kant heb ik nog met veel rammen met de hamer los gekregen, maar de andere kant heb ik ook vanalles geprobeerd en uiteindelijk gewoon met de flex in de schokbreker. Het laatste gedeelte heb ik een beetje gewrikt.

Maar volgens mij heb je ondertussen genoeg tips om de schokbreker los te krijgen. Suc6 ermee :thumbup:


Wat is een flex :redface:

Marcski 17-03-2009 21:08

in post #3 wist je dat wel ;)

Mitta 17-03-2009 21:25

Quote:
Originally Posted by Marcski
in post #3 wist je dat wel ;)


ik nam de gok op door slijpen en dan met de schroevendraaier open buigen? :) Want dat leek mij de meest logische optie

Audilimburg 17-03-2009 21:53

Flex = Slijptol
Flexen = Slijptollen :D

Dacht dat dit toch een vrij gebruikelijke benaming was.
Maaruh...is het al gelukt?

sjampoo 17-03-2009 21:55

flex


Mitta 17-03-2009 21:57

Quote:
Originally Posted by Audilimburg
Flex = Slijptol
Flexen = Slijptollen :D

Dacht dat dit toch een vrij gebruikelijke benaming was.
Maaruh...is het al gelukt?


de onderkant van de bevestiging had ik weg geslepen, en toen nog even met het rubber staan prutsen... morgen verder, kindjes van de buurvrouw moesten naar bed dus beetje lullig om dan nog met me slijptol in de weer te gaan :)

Hight 17-03-2009 23:04

nou succes morgen, met zoveel tips zou het toch wel moetten lukken!

mvg Mike

Kaj_A 18-03-2009 17:38

Ik heb die bout 15 min lang warm gemaakt met een brander. Het rubber begon te fikken (ik had een brandblusser en natte doek bij de hand), maar dat deerde met niet veel. Af en toe een iets kleinere bout er tegen aangezet en met een moker er op geslagen. Hij ging uiteindelijk los.

De Pul 18-03-2009 17:48

als je gewoon de flex tussen achteras en schokdemper zet ligt het hele spul binnen 5 min op de grond.......

martiepartie 18-03-2009 18:01

Quote:
Originally Posted by Jurgen Santana
Ik heb het blad uit de ijzerzaag tussen schokbreker en achteraslichaam gewurmd. Toen de ijzerzaag weer inelkaar gezet en de bout doorgezaagd aan allebei de kanten van de schokbreker. Paar minuten werk.


Zo heb ik het ook gedaan. Bij mijn polo zit de bout IN de achteras en kon ik de zaag niet weer inelkaar zetten. Alsnog was het toen vrij snel doorgezaagd.

Jurgen Santana 18-03-2009 19:05

Quote:
Originally Posted by De Pul
als je gewoon de flex tussen achteras en schokdemper zet ligt het hele spul binnen 5 min op de grond.......


Dan moet je wel een erg klein en dun flexje hebben wil je de achteras niet teveel beschadigen.

Rutger 18-03-2009 19:10

Ik heb ze wel eens uitgeboord. Goede kobaltboor erop en gekoeld boren (heb tijdens het boren steeds wd40 gespoten) Viel reuze mee hoe lang dat duurde.

Mitta 18-03-2009 19:31

de veerpoot is er onder vandaan! Had de onderkant door geslepen en lekker in het rubber zitten porren met de dremel een boordje er op... daarna de krik onder de as gezet en met een breekijzer de veerpoot er tussen uit gedrukt...

alleen zit de rubber/bout nog in de achteras, na die nog even hebben zitten te porren, rammen enzo raakte ik een beetje geirriteerd en besloot ik morgen maar verder te gaan...

LuukGTI 18-03-2009 19:48

Dat was nog aardig wat werk allemaal zo te horen.. En dan denk je "effe" een ander setje eronder te hangen:D

loco-vr6 19-03-2009 12:12

Bij mij precies het zelfde verhaal, maar dan nog erger, voor brak ook alles af!
ik heb gebruikt een 5 kg mokertje, een drevel en een brander, een hoop geduld, heet stoken en tikken. ik ben 6 uur bezig geweest met iets wat niet klanger zou mogen duren dan 1 uur.....

Stijn 19-03-2009 12:21

Ook mijn oplossing is (al meerdere malen) met een hele dunne schijf op de haakse slijper de bout doorhalen. Dat lukt, met wat beleid, met minimale schade van de achteras.

Arne 19-03-2009 12:33

Als ik dit zo lees is t bij mij alles meegevallen tot nu toe. Ik spuit de bouten een week van te voren al in met kruipolie, en doe dit een keer of 4/5. Dan even een tik met een hamer op de boutkop. Vervolgens een vriend bellen die de moer blokkeert :D, en ik zet een dop met een lange pijp op de bout....los!

Mitta 21-03-2009 00:59

Vandaag dan eindelijk de rubber+bout er uit!!!!!!!!!!!:D

ik was het zat en ben zover mogelijk in het rubber/bout gaan slijpen tot ik tegen de achteras aan zat, na dit op meerdere plekken gedaan te hebben heb en een paar flinken klappen aan beide kanten gegeven te hebben knikten de bout op alle punten waar ik hem had ingeslepen en viel het rubber er tussen uit...

Morgen de andere kant er tussen uit beunen en de schroefset er op zetten, mocht die kant ook niet los gaan dan slijp ik de kop van de bout en de moer er af en dan in het midden een stuk of 5 keer slijpen...

dan ben ik een stuk sneller klaar, dus weer wat geleerd... in iedergeval iedereen bedankt voor de tips!:D


All times are GMT +1. The time now is 11:10.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.