Golf 3 TD opvoeren?
Alo,
Ik heb zopas een golf 3 TD gekocht (dus geen TDi). Hij heeft 75pk wat helaas aan de weinige kant is. Rijden doet hij vlot maar het optrekken gebeurt net niet vlot genoeg. Ik weet dat het bij een TDI motor eenvoudig is van 90pk naar 110pk te gaan. Dit door simpel weg de originele 90pk verstuivers te vervangen door originele 110pk verstuivers. Na het nodige afstel werk rijdt de wagen dan gelijk een klok en de opvoering is zelfs niet zichtbaar wanneer je hem aan de pc hangt (= bij een chip tuning wel). Dit is een manier van opvoeren die geen bijkomende slijtage geeft aan de motor. Dit weet ik van echte kenners. Nu is mijn vraag als dit ook mogelijk is voor mijn golf 3 TD? Ik wil er niet in overdrijven maar een kleine 90 pk zou toch mooie zijn. Of kennen jullie een andere manier die verder geen problemen en/of slijtage met zich meebrengt. Alvast bedankt. Salu. |
stuur maar eens een pm naar Da brt. (bert zwalve)
Greetz |
Heb zelf ook een TD met 75 PK en moet eerlijk zeggen dat het vooral met optrekken niet overhoudt... Hoewel hij voor zijn 75 pk vlotter optrekt dan de 1.6 van mijn zwager met ook 75 pk. En de top ligt volgens GPS rond de 170 echte km/h.
Een TD heeft geen motormanagement waardoor je aan chiptuning kunt doen. Maar er zijn veel meer mogelijkheden hoor. Te denken valt aan een intercooler en oliekoeler. Dan je turbodruk iets opvoeren en de brandstofpomp verder open draaien. Dan moet je volgens mij al een eind richting je beoogde 90 pk zijn! Let wel! Ga dit niet allemaal op eigen houtje doen, vooral het opendraaien van je brandstofpomp en turbodruk verhogen is niet iets voor mensen met -heel- weinig ervaring. En ga er vanuit dat je verbruik ook zal stijgen daardoor....En ze zijn al niet zo heel zuinig die TD's....helemaal niet in vergelijking met een TDI... Maar ken mensen hier in Duitsland die uit hun AAZ (dat is je motorcode) een vermogen hebben gehaald rond de 130 pk. Er is dus wel het een en ander mogelijk... En hier op het forum zijn er genoeg die je nog veel meer kunnen vertellen over dit thema! |
Nu heeft toevallig m'n vader ook een 75 pk 1,9 td in z'n golf 3,en die hebben we ook iets 'opgevoerd'
Daar hebben we de pomp iets meer brandstof gegeven ,dmv de roetstop iets in te draaien ,en is er een intercooler van een TDI 90 pk ingebouwd . Ook is er een open luchtfilter opgezet ,en dze motor loopt nu wel een stuk vlotter ,wel te vergelijken me een TDI 90 pk! Een oliekoeler heeft een Td al ,die werkt met een warmtewisselaar boven het oliefilter . |
@jettaracing:
Hoe zit dat dan nu met het verbruik van de auto? En walmt ie nu ook meer? Dat van die oliekoeler wist ik ook niet....weer wat geleerd! En dat van die ''roetstop'' waar je het over hebt... waar vind ik die precies? Dennis |
Andere chip erop kom je wel beetje in de buurt
|
waar wil je die chip stoppen dan, een td heeft een mechanische inspuiting...
|
Een Td maak je inderdaad sneller door de turodruk te verhogen, een grotere intercooler te plaatsen enz.. Ik heb ooit eens in een Td gereden met ongeveer 120 pk, dat veegde serieus :eek:
Ook lag de topsnelheid op iets van 215 km/u... Je kunt een TD niet chippen. |
Je kan behoorlijk wat doen.
Als hij gaat roken is de afstelling niet goed en ook de uitlaat gas temperatuur te hoog. Je zou grotere nozzles in de verstuivers kunnen laten monteren. Anders afstellen van de wastegate. paar modificaties aan de pomp en je zit zonder veel roken op een 120Pk. Mocht je hulp nodig hebben moet je maar even een PB of email sturen. |
hey hallo
Hallo, bert, ik las op het forum dat je veel verstand hebt van turbo diesel blokken, ik heb in mijn golf 3 een td blok liggen met een mechanische pomp en een turbo van een transporter, eigenlijk ben ik nog op zoek naar een slang tbv de intercooler, deze zit er nu nog niet op. heb jij misschien enig idee waar ik deze kan kopen voor een TD??
Ik hoop dat je me kan helpen. Groeten jeffrey |
Quote:
Als je turbo zich op dezelfde plaats bevind als de originele dan kun je slangen van een golf 3 TDi gebruiken omdat deze al is voorzien van een intercooler. Zo'n slangen vindt je gemakkelijk op een autoafbraak of dergelijke... |
Quote:
of ebay.de wel ff de duitse ebay pakken |
golf td opvoeren
Quote:
dag heren ik ben nieuw op dit forum en ik zocht naar info over het tunen van vento td. ik heb zelf al het een en ander uitgeprobeerd en kom tot de conclusie dat mijn kkk turbo slechts 0,4 bar levert. dit is veel te weinig tov. van standaard waarde(o,7bar) hoe kom ik er achter wat hier het probleem zou zijn. bij de eerste test merkte ik dat de katalisator dicht zat.(nog geen 0,2bar) nieuwe kat en nog maar 0,4 bar zelfs het slangetje van uit de turbo naar wastegate dichtgeknepen, maar geen resultaat. zou turbo versleten zijn? MVG JO |
Het zou kunnen dat de turbo versleten is, maar het kan ook zijn dat de brandstofpomp te ver dicht staat om meer druk te maken. Of er zit een lek in de druk leiding tussen turbo en inlaat spruitstuk.
|
hello DA-BRT, dank je voor je snelle reply. van de brandsofpomp kon je wel gelijk hebben ik heb al lang het vermoeden dat de auto te zuinig afgesteld is.nl. bij volgas rijden had ik het gevoel dat hij inhield.ik heb nu een andere steuerkegel ingebouwd en daardoor loopt de motor veel beter. maar de turbo druk blijft bij 0,4 bar.jl. zondag heb ik met een module gewerkt (damprad) om evt. de druk aan te passen. ik moet erbij zeggen dat ik nog in de testfase ben. MVG JO
|
Je zou als test de brandstofpomp even meer brandstof kunnen laten geven om te kijken of het hier door komt.
Op de deksel van de pomp zit aan de zijde van de leidingen naar de verstuivers een M8 draadeinde met een borgmoer. Deze bout moet je iets verder indraaien. (wel onthouden hoeveel je hem verder ingedraaid!) 180 graden moet voldoende zijn om verschil te kunnen merken) |
hello DA_BRT, je bedoelt zeker de "mengschraube", die net boven dat zwarte kasje zit.hierop zit bij mij een messing busje en daarachter een zwarte kunststoffen dikke ring
MVG JO |
Ja, de brandstof hoeveelheidsschroef ;)
en het zwarte kastje zit er bij bijna bij niemand op (startblokkering) |
DA-BRT, zal wel een gefruts zijn om die messing bus en evt. zwarte ring er af te krijgen. tip? MVG JO
|
Nee, valt mee.
De kunststof ring is zodat je hem niet anders afsteld. Of tewel die kan je er met een schroevendraaier afbreken. Die stalen plaat die vast gepuntlast is op de draadeinde hoeft er voor deze test niet af! Mocht je hem eraf willen halen. Er helemaal uit draaien en dan in de bankschoef hem even inklemmen, dan springt hij 9 van de 10 keer zo los. |
bedankt voor de tip DA-BRT. ik ga nu voor de family werken en zaterdag of zondag weer aan de vento. ik houd je op de hoogte
MVG JO |
Hello DA-BRT, zoals ik al bij het thema koeling aaz td aangaf ben ik zondag weer een beetje gaan testen met mijn vento. eerst heb ik de agr(egr ned.) eraf geschroefd en wat denk je natuurlijk hartstikke dicht van die vette roet(trouwens geen verrassing, had ik al gehoord van kennis die ook hele spruitstuk had dicht zitten. ben nog van plan alles eraf te sleutelen en goed schoon te maken nadat ik gezien heb hoe vervuild de agr was)en dit ventiel hing natuurlijk vast en stond open. dan pakking gemaakt en ertussen gezet(dus helemaal dicht) en weer getest. en jawel turbo komt eerder. maar nog net geen 0.5 bar. dan naar jou goede raad en de mengschraube aangepakt met 90 graden draai. motor loopt beter. dan nog eens 90graden maar toen werd het donker achter de auto. dus terug met 90 graden. nog steeds geen verbetering op turbo druk. dan maar naar de wastegate. moertjes los en maar bewegen met de as ,luisteren naar goed aanslag en waarachtig moertjes ong.halve cm uitgedraaid en alles vast gezet. eureka turbo druk op 15 psi( 15*0.067 bar) en vanonder een hemelsbreed verschil. stationeer toerental wel moeten aanpassen en nu een paar dagen alles zo laten en wat testritjes maken. dan turbo afstellen op 0.7 bar evt mengschraube instelling aanpassen. nu kan ik met het betere werk beginnen. steuerkegel, turbodruk verhogen, waterboost inbouwen en kijken wat resultaat uiteindelijk gaat worden. jammer genoeg is het nu decembermaand en dan ben ik extra busy met mijn activiteiten. en kan dan niet even snel die waterboost installatie doen. in ieder geval hartelijk bedankt voor de paar goede tips. trouwens dit forum alle lof voor de manier waarop men hier met mekaar omgaat. MVG JO
|
Graag gedaan, fijn dat je weer verder bent gekomen.
(Dit is ook het Volksforum!) |
DA-BRT, ergens op een forum heb ik eens gelezen dat als er diesel onderin de LDA zit(als je steuerkegel uitbouwt) niet goed is. zoek me rot naar deze bijdrage. vermoedelijk de afdichting van de stift defect. heb jij hier meer info over. en is dit zelf te verhelpen of moet ik hiermee naar boschdienst? bij mij is in ieder geval wel een beetje diesel onderin de koker waar de steuerkegel zich in beweegt. natuurkundige wet. vloeistof laat zich niet comprimeren, daardoor kan evt. de steuerkegel niet helemaal naar beneden. MVG JO
|
Er komt altijd wat diesel in, zo lang er maar vet in zit kan het niet zoveel kwaad.
Trouwens mocht het langs het pinnetje lekken, dan moet er een nieuwe deksel op de pomp. Je kan het niet herstellen. |
DA-BRT ik zou zo op het eerste moment niet kunnen zeggen dat het langs het pinnetje lekt. maar stel van wel. welk deksel moet dan op de pomp vervangen worden?
MVG JO |
De hele bovenkant van de pomp. Waar de gashendel door heen komt. (zit vast met 4x imbus bout)
|
Ok, veel werk? nieuw of sloop of revisie? MVG JO
|
Zoals ik al zei, ik zou er niets aan doen.
Het werk valt wel mee, maar het is kostbaar. En als je iemand anders zijn rommel koopt weet je nog niet wat je hebt. |
DA-BRT, bedankt voor de goede raad. blijft dus lekker zitten, maar ik houd het wel in de gaten. MVG JO
|
All times are GMT +1. The time now is 11:11. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.