Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Vento MK III (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   VR6 2.8 Golf3 Verbruik ? (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=37673)

Jensgolf 23-12-2007 01:53

VR6 2.8 Golf3 Verbruik ?
 
Hallo,

Heb nu een VR6 2.8 golf 3 uit 1992.

Nou had ik paar vragen.

- Wat is het gemiddelde verbruik ongeveer bij normalen rijstijl? 1 op ???
- Welke onderhoud is het belangrijkste? distributie om de hoeveel tijd? etc?
- Bezine euro 95 ongelood lijkt mij? of beter alternatief voor een Vr6?


Alvast bedankt

Gr jens

Stijn 23-12-2007 09:22

Euro 95 is prima
Mijn vriendin heeft een 2.8 VR6 Golf 3 en rijdt er (met haar stijl en dat is stevig) gemiddeld 1:9 mee in gemengd verkeer.
Distributie heeft in principe geen leeftijdsgrens, is namelijk een interne ketting. Echter zijn er wel problemen mee bekend (de kettinggeleiders verharden en breken, daardoor komt de ketting slapper te staan, en kan door accelereren/decelereren kettingbreuk veroorzaken op langere termein). Vaak wordt 200.000 als grens aangehouden, hoewel nogmaals VW vindt dat het helemaal niet hoeft.

tempel 23-12-2007 11:55

Verbruik van 1 op 9 klopt wel , ketting revisie ongeveer bij 150000 km ,en als je dat in Aalten laat doen loopt de boel rond 210000 km kapot. :mad:

Groet , M

Jensgolf 23-12-2007 12:20

Dus 1 op 9 beejte normala oke das wel mooi.

Aalten? is dat een bedrijf ofzo?

Gaat er nog speciale olie in bij een VR6?
of moet ik nog ergnes bij opletten?
Eerst goed warm laten draaien offe??/

Ik vraag het nu ff omdat ik hem vanavond kan ophalen van de dealer.

Stijn 23-12-2007 13:03

voor iedere auto geldt dat je de motor eerst moet laten warm worden voordat je vermogen gaat vragen, voor een VR6 net zo.
De motor moet mooi rammelvrij lopen, een vage rammel als knikkers die rondrollen in blik kan op kettingspannerproblemen duiden.
Geen speciale olie, gewoon normale kwaliteitsolie.

Gijs 23-12-2007 13:47

1 op 9 valt me erg mee. Met m'n 1,6 rij ik 1 op 10..

Jensgolf 23-12-2007 14:02

ik had een 1.6 ik haalde er 1 op 14 wel mee.

Auke 25-12-2007 11:49

Dat haal ik met mn 1.1 nog niet eens :screwy:

Quote:
Originally Posted by Jensgolf
ik had een 1.6 ik haalde er 1 op 14 wel mee.

jettaracing 25-12-2007 15:09

Mijn oude passat vr6 reed zo'n 1op 10 ,met normaal gebruik ,dus dat is best te doen .

Distributie ketting zou ik wel voor de 200.000 km grens (laten ) doen ,ken genoeg voorbeelden dat het net voor de tijd kapot ging !

Alberto 25-12-2007 15:24

ketting valt wel mee ...is meer de gelijders ..net wat stijn zegt die slijten / worden hart en breken af
met veel schade als gevolg

in aalten zit de VR6specialist

of het echt een VR6 specialist is weet ik verder niet ... :rolleyes:

tempel 25-12-2007 17:55

Mijn VR6 had bij 150000 een ketting revisie gehad en rammelde nu , rond de 200000 alweer. Toen we de boel uit elkaar haalden was de voering van de onderste span geleider in gesleten tot op het metaal , de geleider boven gebroken en de span geleider boven aan de achterzijde dusdanig beschadigd dat de ketting niet goed werd gespannen . Kettingen waren ruim. Bij ketting revisie de kettingen dus gewoon vervangen.

Wil je het laten doen is Www.Zeypveld-Autosport.nl een goed adres.

Stijn 26-12-2007 09:00

Natuurlijk vervang je bij een revisie de kettinen, wat ik en Alberto echter proberen uit te leggen is dat de oorzaak van het probleem bij de geleiders ligt, niet de ketting zelf.

Jensgolf 26-12-2007 09:45

Wat kost het eigenlijk om dat te vervangen ONGEVEER??

Aan welke prijs moet ik dan denken?

Gr

tempel 26-12-2007 13:02

Als je de link aan klikt zie je bij kettingrevisie 660€ , als je het door de dealer op de door VW voorgeschreven manier laat doen ongeveer 1000€ meer.

freakout31 26-03-2015 17:10

oud topic maar heb toch een vraag naar aanleiding van dit topic. vr6 verbruik van 1:10? is dat met name in stad of ook op snelweg, met redelijk rustige rijstijl?

DeGolf1 26-03-2015 18:23

Verbruik valt idd ook wel mee ten opzichte van lichtere motoren.
Het is een blok met redelijk wat vermogen.
Die hoefd dus minder hard te werken om z'n doel te bereiken.
En doordat het een 6cillinder is loopt het wat rustiger in toeren.

volkswein-rider 26-03-2015 21:42

In het verleden had ik een VR6 die gemiddeld 1:11 reed bij dagelijks gebruik. Waarbij we wel vlot door reden (bij warme motor).

Die we nu nog hebben wordt vrij weinig gebruikt en loopt gemiddeld 1:9. Wat er mee wordt gereden zijn met name korte stukken, waardoor het verbruik in verhouding ook hoger is.

rondekker1983 26-03-2015 23:30

Ik heb een verbruik van 1 op 9 op de bc. Maar dan rij ik stevig door. Bij rustig rijden 1 op 11. Mijn is niet ggechipt.
Het is trouwens wel een golf 2 en die is wel wat lichter.

freakout31 27-03-2015 06:44

oke bedankt voor de reacties. wil een mk2 om gaan bouwen maar twijfel over 20vt of vr..

Dokter D 27-03-2015 06:57

Mijn passat vr6 doet in de buurt 1:9 en ziet de snelweg zo goed als nooit.
Mijn gechipte golf 2 vr6 met andere nokkenassen doet in de buurt 1:6-1:7.

rondekker1983 27-03-2015 09:49

Quote:
Originally Posted by Dokter D
Mijn passat vr6 doet in de buurt 1:9 en ziet de snelweg zo goed als nooit.
Mijn gechipte golf 2 vr6 met andere nokkenassen doet in de buurt 1:6-1:7.


Ik dacht altijd dat een gechipte vr6 zuiniger werd :D

Marcus BBS 27-03-2015 16:58

Corrado 2.9

gemiddeld 1 op 10
korte ritten: 1 op 9
Als je je best doet: 1 op 11

Echt lange afstanden op de snelweg en kalm aan is 1 op 12 met een rotorblok.

Hou de eerste waarde (1 op 10) aan en je zit goed. Exact heb ik dat zelf nooit bijgehouden, maar geldt als richtlijn.

Succes.

corrado-usa 27-03-2015 17:02

idd op de snel weg reed onze passat usa vr6 was gechipt 1op 12 in in de buurd 1 op 9 a 10

Marcus BBS 30-03-2015 10:40

Ter aanvulling;

Speciale aandacht onderhoud VR6;
de ketting, of liever gezegd de geleiders icm de ketting. Maakt die een licht ratelend geluid, dan is vervanging vaak noodzakelijk en aardig kostbaar.
Bij de eerste types waren er wat koelproblemen. Kijk of alles goed funtioneert.
Verder normaal onderhoud.

Succes.

Sven-GTI 30-03-2015 15:23

hoe kan iedereen hier zo zuinig rijden met z'n vr6? Ik ken namelijk niemand die gemiddeld zuiniger dan 1/7 kon halen..

GoAzBox 01-04-2015 15:06

Ik reed met mijn Venlo VR6 gemiddeld 1:11 en als ik echt m'n best deed was 1:12.5 haalbaar over een volle tank(500 km op 40 liter) met m'n Passat 1.8 20vt deed ik meestal 1:10

Sven-GTI 01-04-2015 16:12

Het grappige is, met de 1.8t rijdt ik juist gemiddeld 1:11 (en dat met 243pk)

Met m'n 16v compressor rijdt ik ook gemiddeld zo'n 1:10

yuli 01-04-2015 17:49

@Sven
De 1.8t (10 jaar uit productie) is ook weer een iets nieuwere generatie tov van de VR6 (20 jaar geleden uit productie) als je al die blokken met elkaar mag vergelijken want ze hebben niet veel gemeen. Met FSI zet je natuurlijk ook weer hele andere resultaten neer.

Ik reed met de 2.9 VR6 (heb hem verkocht) ondanks de automaat (met Euro 95) vrijwel altijd 1 op 11. Wel veelal lange stukken en CC van 100 kilometer plus. Korte stukjes dat was een drama voor het verbruik en dus gewoon zonde en deed ik vrijwel niet.
Die lambda moest echt opwarmen na 10 - 15 kilometer was je vaak pas op het ideale verbruik.

G60 (23 jaar uit productie) met 98 in de corrado met handbak lukte mij beter dan 1 op 10 eigenlijk vrijwel niet. Hoogstens was het even beter na versie olie en benzinefilter wissel met een flesje Wynns injector cleaner. Dan ging het 1 of 2 tankbeurten iets beter maar dat komt volgens mij omdat er aceton in die cleaner zit.

De g60 in de golf 1 (luchtweerstand koekblik) maakt het mij geen reed meer uit wat het verbuik is. Daar zit amper een 40 liter tank in dus ga ik zometeen toch van tankstation naar tank station.

In mijn ogen is de VR6 dus zuiniger dan de G60 maar dat zo ongetwijfeld te maken hebben met de rechtervoet. Is ook moeilijk geblazen met ongeblazen vergelijken is echt een totaal andere rij ervaring.

Ik ben een beetje een zeiktrut qua rijden (rij eigenlijk altijd heel rustig) maar vind dat de standaard G60 meer fungehalte geeft tegenover de standaard VR6. Dus wellicht lok ik eerder iets sportiever rij gedrag eerder uit met de G60 die toch wat zenuwachtiger is dan de smooooooth VR6.

Maar ja het blijft wel leuk om over die dinosaurus blokken te praten.

Sven-GTI 02-04-2015 00:44

Je verhaal klopt helemaal :thumbup: nu ben ik er wel vergeten bij te zetten dat ik amper op de snelweg kwam, reed vrijwel alleen maar binnendoor. Dus alleen maar remmen en optrekken :p


All times are GMT +1. The time now is 03:51.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.