Iemand verstand van VR6? -EDIT: fixed!-
Ik heb een probleem met de VR6.
Probleem was al toen ik 'm kocht: zo nu en dan bokt de motor geweldig bij het optrekken in 1, 2 of 3. Altijd tussen de 1500 en 2500 toeren, daarboven geen centje pijn. Het is dan net alsof de ontsteking stopt, en dat steeds voor een halve seconde met een halve seconde interval. Als ik dan de koppeling intrap en volgas geeft lijkt het precies alsof de motor van de begrenzer staat te springen, dat effect...maar dus op veel lagere toerentallen. De vorige eigenaar zei dat hij uitgelezen was bij de VW dealer en het aan de krukassensor lag (pulsgever). Die heb ik inmiddels vervangen (nieuw en origineel), alleen was helaas door een of andere prutser de originele stekker van de motorkabelboom geknipt :screwy: Ik heb dus de bedrading van de nieuwe sensor aan de kabelboom moeten solderen (wel alles geisoleerd natuurlijk). Nu heb ik zowiezo een vraagteken: ik weet niet 100% zeker dat de bedrading correct is aangesloten. De stekker zit nog wel aan de sensor, maar uit de motorbedrading komen 3 losse draden met de kleuren rood, groen en zwart. Kan iemand spieken of in een schema opzoeken wat de juiste pinvolgorde is? Of is dit bokken toevallig een bekend probleem voor iemand? Heeft iemand misschien een bobine en computer te leen, zodat ik wat kan trouble-shooten? |
Ik heb alle originele stroom schema's van de golf 3
Als je ze wil hebben dan laat maar weten :thumbup: |
graag! Ook motorbedrading VR6?
|
ik heb al gevonden wat je moet hebben..
bedoel je een kabelboom van een vr6? dat heb ik helaas niet, maar ik weet al wel welke pinnetjes van je computer waarop moeten bij de krukas-sensor.. pb anders je mailadres ff dan mail ik de schema's, kan je zo vertellen waar je moet kijken.. |
heb je de computer al gereset? als de foutcode er nog in staat kan hij nog steeds gek doen
(al zou hij dan wel gewoon rond moeten lopen, alleen in noodloop bedenk ik me..) heb je de kabels nog doorgemeten? krukaspositiesensor is toch niet meer dan een oog op een poelie met 35 (36-1) gaten? Lijkt mij dan gewoon voeding/massa/puls |
Schema kan naar stijn_konings@planet.nl, thanks!
@ Marc: ik ga morgen de bedrading doormeten, misschien dat er ergens in de boom een probleem zit. |
mailtje is onderweg ;)
|
Anders, vraag het Ron21/Valo :)
|
De hallgever van de onsteking wil ook wel eens stuk gaan, en bij de vr van een vriend van mij waren de draden naar de gasklepschakelaar verrot .
Draden ingekort en nieuwe stekkers er aan en het probleem was over. |
Stroomloopschema's van de motor (AAA, 1992) heb ik wel liggen, op papier. Als je daar nog iets van wilt weten zou ik vanavond kunnen kijken.
|
Zonder Hallgever loopt een VR6 ook, zal alleen lastiger starten enzo omdat de motor eerst een volledige slag moet maken om zijn positie te herkennen (en noodloop) Lijkt me eerder een ontstekingsprobleem of idd een draadprobleem. Een VR6 heeft een 60-2 wiel en de sensor heeft een puls draad en 2xmassa waarvan er 1 een shield is om de kabel. Je kan ook kijken of de as vanaf de nokkenas naar de rotor er nog goed op zit, zag er laatst 1 waarbij die gebroken was! Je kan ook even proberen om zonder lambda sensor te rijden om te kijken of die nog wel ok is.
|
Hij loopt inderdaad zonder aangesloten hallgever stekker...weer wat geleerd.
Het mysterie gaat voort rouwens.... Vandaag om te beginnen de pingelsensor en de lambdasonde losgekoppeld. Ook twee draden getrokken rechtstreeks van pulsgever naar computer, dus de complete kabelboom omzeilend. Testrit: niet meer dat enorme gebok,dat is weg, maar wel een gemis aan vermogen. Hij wil niet doortrekken in toeren en de vermogensafgifte is niet uniform. Gestopt, pingelsensor weer aangesloten. Testrit: nogsteeds is het enorme gebok verdwenen, maar mist nogsteeds vermogen en wil geen toeren maken. Gestopt, pingelsensor en lambdasensor aangesloten. Testrit: nogsteeds is het gebok verdwenen. Maar mist nogsteeds vermogen, wil geen toeren maken. Gestopt, pingelsensor en lambdasensor aangesloten, en pulsgever weer aangesloten met originele bedrading. Testrit: het gebok is nogsteeds weg (!) maar mist nogsteeds vermogen. Loopt mooi hoor, maar wil niet echt vooruit en wil geen toeren maken. Na een beetje afmatten (gewoon weigeren te schakelen voor de 6000tpm) schiet ie ineens vooruit en is het volle vermogen terug. Gaat overigens samen met een zwarte wolk uit de uitlaat. Hierna bedrading van de pulsgever opnieuw en nog netter gesoldeerd. Gebok is nogsteeds weg, maar het volle vermogen wil er nog altijd niet uitkomen. Houdt subtiel in en wil geen toeren maken. Ook is hij erg happerig op het gas, de overgang van geen gas naar een beetje is erg bruut. Soms is het echter ineens over en gaat hij super. Iemand nog ideeen? :( Lambdasensor misschien? gasklepsensor? |
Gasklepsensor kan ook, of watertempsensor. Heb je het idee dat ie naar rijk slaat als het gebeurt? En dat hij dus daarom gewoon even het mengsel niet kan ontbranden? Ik heb hier een technisch handboek van een VR6 van VW, staat vol met schema's en hoe de motor werkt aan de hand van zijn sensoren en actuatoren. Mag je gerust even lenen.
|
Graag.
En ik ga een OBD setje + VAG-COM regelen, ben er klaar mee...wil zelf uit kunnen lezen :) |
moderne troep :tongue:
|
Quote:
Bij mijn passat vr6 had ik een soortgelijk probleem ,daar was de Blauwe koelwatertemperatuursensor (wat een woord..... ;) ) stuk . Die heb ik toen vervangen ,en toen liep de auto weer als vanouds ! Schijnt wel vaker voor te komen bij dit type vr6'en . Kost een kleine 40 euro (nieuw) |
Dat kan ook nog. Man wat zitten er veel sensors op zo'n ding!
Vandaag de lambdasonde vervangen (die die eropzat was toch nog uit 1992, kon zowiezo geen kwaad), maar helaas: probleem blijft. Desalniettemin 360 km mee gereden vandaag - blijft lopen, enorme bokken is nogsteeds weg maar niet doortrekken en slecht vermogen problemen zijn er nogsteeds. Ik ga morgen nog eens prutsen, zal de temp sensor eens doorverbinden, kijken of het effect heeft. Mel: zoals je voorspelde blijft de motor inderdaad lopen zonder aangesloten hallgever. Moet de motor echter hierdoor beinvloed worden? Of ik de stekker nou aan de hallgever koppel of niet, het heeft totaal geen effect op dit moment. |
Neem anders even contact op met Michel.
http://www.zeypveld-autosport.nl/ Hij zit ook op Corrado-forum.nl en op VWF (Golf2R32). |
Vandaag luchtmassameter gereinigd en hallgever doorgemeten -> = o.k.
Probleem blijft. Wil m'n VAG-COM, nu!! |
Quote:
Dennis@polo86c.nl eens vragen? |
Ik denk dat het je luchtmassameter is Stijn....
|
Denk je Hans?
Ik heb m dus al eens schoongemaakt (zoals gelezen op VWVortex rondschudden in een zak met alcohol). Hij doet wel iets: als de motor loopt met luchtfiler verwijderd en ik blaas (dus met de mond) op de lmm dan verslikt de motor zich. Of heb je (of iemand anders) toevallig meetwaardes (testwaardes) voor deze lmm? |
Heb je de LMM al eens losgekoppeld en dan gekeken hoe de motor reageert? En de stekker eens nakijken op corrosie kan ook geen kwaad, heb het wel vaker gezien.
Ik heb evt. nog wel een LMM liggen, maar komt van een ABV. Neem je de VR6 komend weekend mee naar Boom? |
Alle stekkers aan de hele auto zijn inmiddels gecheckt en schoon :)
Als ik de LMM loskoppel gaat de motor anders lopen, maar scheelt niet veel. Volgens mij is een ABV LMM een ander beestje, toch? De AAA LMM is in ieder geval een 'heizdraht' LMM. |
miss een beetje simpel , maar zit er nog een kat onder ??
anders eens kijken of ie niet roodgloeiend word , potdicht dus anders idd dus llm kan nix anders bedenken , en obd kan ook behoorlijk handig zijn |
En eindelijk opgelost :)
Vandaag kwam m'n Ross-Tech VAG-COM KEY-USB kabel binnen dus meteen aan de gang ermee! Uitlezen gaf twee errors: Engine Speed / Reference Sensor (G28) - no signal Knock Sensor I (G61) - no signal De engine speed sensor was het probleem toen ik de auto kocht, (was gaar, stekker afgeknipt een draadjes aan elkaar gedraaid :screwy: ), maar had ik zoals hiervoor te lezen al vervangen door een nieuw origineel exemplaar. De pingelsensor(s) had ik tijdelijk losgekoppeld bij wijze van test. Blijkbaar was de ECU echter niet overtuigd en zijn de foutcoudes blijven staan. Net met VAG-COM alles gereset en hij loopt weer perfect! Testrondje gedaan -No fault codes!- Iedereen bedankt voor de input en hulp. En VAG-COM rules!! Als iemand wat uitgelezen wil hebben, welkom! |
Dude gefeli man! Weer een reden om te drinken a.s. weekend!
|
Quote:
Mooi man, proficiat! :thumbup: Quote:
Neem je 'm mee komend weekend? :hug: |
Quote:
:woowoo: |
Stijn kan je nou ook mijn diesel chippen :P
nee zonder geouwehoer, rielekst man! Maar heb je nu een soort vw-stekker naar usb apparaat en de bijbehorende software? Ik heb er niks aan maar uit nieuwsgierigheid, zijn die speeltjes duur? |
www.ross-tech.com
In nederland geleverd door http://www.priemus.nl/shop/ maar die zijn stukkie duurder, het loont dus om ze toch in de USA te bestellen. Overigens: zaterdag besteld, woensdag binnen!! Wat een service. |
Of je friemelt zelf even wat in elkaar :)
Vagcom software (demoversie) kun je gratis downloaden. Heeft niet alle functionaliteit, maar foutcodes uitlezen en resetten, en meetwaarden uitlezen is zonder meer mogelijk. Edit: mooi dat het opgelost is trouwens. |
Quote:
Je problemen waren vrijwel hetzelfde als wat ik met mijn HOEST..156...HOEST heb gehad. Vandaar mijn reactie. Helaas niet de goede maar het is opgelost en dat is het belangrijkste :thumbup: |
All times are GMT +1. The time now is 12:06. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.