ThermoSwitch die vroeger aan slaat,
Ik heb vandaag me thermoswitch opgehaald die vroeger aanslaat als de orginele.
Nu heb ik een probleem me oude sensor heeft 3 lipjes naast elkaar en deze 2 grote naast elkaar en een kleine eronder. (zie foto's) Nu sloot ik die nieuwe sensor zo aan (dacht dat kleine lipje Constante + was en die 2 grote stand 1 en 2) Maar na een tijdje verwarmen met een aansteker gebeurde er nog nix. Heel vreemd. Wie kan mij verder helpen.. Bijvoorbeeld waar welk lipje voor is. Foto: Oude sensor Foto: Nieuwe sensor Alvast bedankt. |
ik weet de volgorde zoniet maar bij een sensor met 2 pootje dan heb je de stand aan uit is dus gewoon een door verbinding zou je kunnen maken met een punttang ofzo dan kan je zien of hij werkt en bij 3 pootjes heb je 2 standen dus aan zachtjes draaien aan hard draaien
|
Op die laatste foto is (slecht) te zien. Dat deze dus ook 3-polig is. Alleen compleet andere stecker verbinding. Maar hij zit erin en koelt perfect. Echt een advies voor iedereen ;)
|
Niemand die hier al mee rond rijd dan?
|
Waarom heb je die schakelaar aangepast?? Waarom moet ie eerder aanslaan ??
|
Is het een VAG onderdeel, oftwel heb je het onderdeel nummer?
|
is het idd een origineel onderdeel? Zo nee, waar te verkrijgen en watmoetdatdankosten?
|
Quote:
|
Bij zomerse dagen werd mijn motor best wel goed heet (tijdens stadsverkeer enz). Nu blijft hij +/- rond de zelfde temperatuur als normaal rustig in z,n 5 rijden. Eerst zat er een behoorlijk verschil in tempratuur. Waarom zou hij warmer moeten worden als nodig?
Zit er bij jullie niet veel verschil in? |
701.959.481C Orgineel VAG nummer, weet niet waar hij normaal gesproken uit komt.
|
Okee dan. Is het installeren van een oliekoeler (Mocal ofzo) geen betere oplossing? Ik begrijp dat het een stuk duurder is, maar goed.
|
Mijn olietemp blijft volgens de mfa altijd tussen 90 en 98 graden, ook tijdens stadsverkeer.
|
Inderdaad wordt de motor wel warmer als ik in de file rijd, maar nooit echt extreem. Je ziet het koelwatertemperatuur wel oplopen...en als de fan aanslaat neemt het ook weer af. Je kan natuurlijk ook de verwarming op heel warm zetten, dan onttrek je ook wat warmte onder je motorkap vandaan, waardoor (het de koelwatertemperatuur) ook afneemt :rolleyes: maar dit is niet echt een ideale oplossing voor in de zomer :biggrin:
Maar ik zou niet weten hoe warm de olietemperatuur wordt... bij de roetmeting staat altijd wel vermeld wat de olietemperatuur is als de motor goed warm is gereden...rond de 90 - 100 graden... maar hoeveel dat het is tijdens het filerijden weet ik niet, een diesel heeft geen MFA en een olietempertuur meter heb ik ook niet. M'n auto/motor is in goede staat, dus ik maak me ook niet zo heel veel zorgen, standaard moet een motor dat ook gewoon aankunnen. En de koelvloeistoftemperatuur meter is natuurlijk een goede indicatie of het allemaal echt te heet wordt.... ps. bij een turbodiesel is trouwens wel een oliekoeler aanwezig, dus dat scheelt :biggrin: |
Quote:
Beetje onzin dus....De temperatuur die je op je metertje ziet is de temperatuur van het water WAT uit de motor komt, en die kan inderdaad wel eens varieren... Bovendien, en ik denk dat je dat een beetje uit het oog verliest: Elke verbrandings motor (of het nou een benzine of een dieselmotor is) heeft een ideale temperatuur, waarbij hij thermisch gezien het beste werkt. Ga jij dat zomaar aanpassen KAN het zijn dat ie zomaar te koud word...en dan kan al met 10 graden lagere temperatuur..en dan gaan een aantal zaken anders lopen, zoals bijvoorbeeld je verbranding De werkingstemperatuur word trouwens hoofdzakelijk bepaald door je thermostaat. Kans is groot dat je de werking daarvan nu verstoord door de ander schakelaar die je nu geplaatst hebt En trouwens wat is heet?? Temperaturen van het koelwater van om en nabij de 100 graden (of soms nog wel meer) zijn heel normaal bij "moderne" automotoren.. Olietemperturen worden soms nog wel hoger...130, 140 graden is daar niet vreemd |
Ik heb een tijdje met een kapotte termostaat gereden... nix van gemerkt.. (automatische choke ging ook gewoon af),. totdat ik de radiateur voor een versie 'xl' verving..
Bleef de choke erop hangen... Ding werd gewoon 'ijskoud' op de snelweg (metertje op 1/4 van de schaal) Termostaat vervangen, en nu doet ie t weer gewoon perfect. Wat WEL een goed optie is, is niet zozeer een koudere sensor of termostaat, maar een schakelaar op je dash.. Stil: je bent ff lekker aan het knallen, en rijd dan ineens achter een file. (je knalt dus niet achter op de file)..... Wat er dan gebeurd: hete motor kan z'n warmte niet goed kwijt, want radiateur werkt niet voldoende (termostaat MOET NOG AAN GAAN SLAAN), en als ie eenmaal aanslaat, kan ie de rest warmte wel kwijt, maar pas na een minuutje of wat draaien.. Je ziet de meter namelijk stijgen, en stijgen en stijgen, en dan ineens klapt de fan erin, en stijgt ie nog iets verder, en dan pas gaat ie koelen.. Met een schakelaar ben je klaar! |
Quote:
Met te heet bedoel ik dat de tempmeter wijzer over 3 kwart van z,n bereik gaat, me motor slechter begind te lopen en na dit alles pas me Fan aanslaat. Deze sensor word vaak gebruikt voor getunde motoren omdat deze meer warmte opwekken, en hij dan dus beter gekoeld word. Voor een normale motor dus eigenlijk geen bittere noodzaak, maar ik vond t dus wel lekker met me te warm wordende motortemp ;) |
Owja.. en bij een olie temp van 140 graden gaat het niet goed meer hoor met je 10w40 olie.
|
Quote:
Dat valt wel mee hoor, moderne olie kan nog wel hogere temperaturen hebben.. Rijdt maar eens met pittig tempo richting Zuid Europa..gemiddelden van 125 tot 140 graden komt dan voor, zonder enig probleem.. Vergeet niet dat de temp die je afleest op je MFA nĂ¡ de oliekoeler is.....het komt er dus een stuk heter in |
Quote:
Ik zou als ik dit zo lees maar eens wat andere zaken gaan nakijken: Je thermostaat, je radiator eens goeddoorspoelen, kijken of je radiator aan de buitenzijde niet vervuild..enz enz Het lijkt er namelijk op dat daar iets fout zit..... |
ik hoop dat iedereen in de gaten heeft dat het hier om een g60 motor gaat?
Die wordt van zichzelf al een stukje warmer dan de 8v en 16v motoren niet te vergeten.... mensen die een 8v gewend waren en die bij mij in de auto reden schrokken zich wild als mijn olietemp ging stijgen.....en met een lader WIL je de olietemp niet eens in de buurt van de 130 + hebben! deze sensor komt trouwens uit een T3 bus....701=T3. |
Waarom zou trouwens de G60 als enigste van de golf2 een 2-stappen thermoschakelaar hebben....... ;-)
|
Quote:
bij 130 graden heb je nog wel goede smering (niet met hema olie oid) zou me pas zorgen maken bij 150 graden. Maar ja, wie ben ik :confused: :p |
Quote:
UIt een andere posting is te lezen dat het om een *gewone* 16V gaat (een PL blok om precies te zijn).... Waar baseer jij dan op dat het om een G60 gaat????? |
Quote:
IK maak me zelfs bij 150 graden nog geen zorgen...Zelfs met Hema olie niet, want die is beter (als je daar van mag spreken) dan de rommel die ze als eigen merk bij Halfords verkopen :D :D :D |
Quote:
En daar ga je de fout in: Er zijn meerdere typen Golf2 die een tweestappen schakelaar hebben....en weet je wat nou het leukste is: de inschakel temperaturen daarvan liggen HOGER, dan die van een 1 staps schakelaar.... Zelfs gewone 1600 motoren kunnen er mee uitgerust zijn ..... Leuk he :biggrin: |
Heb radiateur, termostaat en orginele thermoiswich laatst vervangen maar dat mocht niet helpen. Fan bleef erg lat aan slaan.
Bij 150 graden is de 10w40 olie trouwens veelste dun voor hydrolische klepstoters. Volgens VW ik 90 graden de ideale olie temp. |
Quote:
DE originele slaat tussen de 91 en 97 graden aan... Zodra hydraulische stoters gevuld zijn, maakt de dikte van de olie nauwelijks meer uit....je zou zelfs water kunnen gebruiken, mits ze niet extreem versleten zijn... Ze werken namelijk niet op druk tijdens het draaien..maar op het feit dat vloeistof niet samendrukbaar is, alleen met starten, vloeit er olie richting stoters |
En inderdaad een defecte Lambda sonde KAN ook de oorzaak zijn, te meer je OOK problemen met je koelwater temperatuur hebt....
Als de inspuiting te arm staan word je motor veel heter dan gebruikelijk.... Maar nogmaals voor het koelwater probleem moet je ook alle andere zaken uitsluiten...dus ook thermostaat enz |
Mijn motor loopt nu continue op 110 graden olietemperatuur, en dat vind ik persoonlijk wat te warm. Ik vermoed dat de motor wat te arm loopt, zoals Fred dat hierboven aangeeft. Hoe kom ik daar achter? Met een CO2 test zeker?
Enne wat kun je bereiken met het verdraaien van de mixture naast de spinnekop? |
Idd erg irritant als je koelvloeistoftemp te hoog wordt.
Wat is een goede manier om dit te meten? De meter in je tellerunit is slechts een indicatie van de temperatuur. Nauwkeurig zijn ze zeer zeker niet. Een goede manier om de temperatuur van je koelvloeistof te meten is met een digitale thermometer of een externe meter. Maar feit blijft dat een te hoge temperatuur schade kan maken in de motor. In de file kan je blokkie z'n warmte niet kwijt. De warmte kan ie maar op eeen manier kwijt: Door de ventilator op je radiateur. De temperatuur is in de file dus afhankelijk van het punt waarop deze ventilator aanslaat. Naar mijn idee kun je het volgende doen. -een externe schakelaar op je dash monteren met een relais(16A)en eventueel een tijdschakelaar voor het geval je hem vergeet -andere thermoswitch plaatsen die dus eerder aanslaat En wil je het proces van koelen in de file versnellen dan kun je een ande ventilator plaatsen bv van spal ofzo. hoop dat je er wat aan hebt |
Quote:
701 is T4 251 is T3 |
All times are GMT +1. The time now is 23:02. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.