Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Wielen en banden (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=32)
-   -   Omboren?! (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=30886)

SandR-GT 23-04-2007 14:56

Omboren>Waar?!

Hallo,

Ik had deze vraag op het Lupoforum voorgesteld, en member Richard had mij doorverwezen naar het Volksforum!

Het zit dus zo: Ik heb een setje BBS RS in steekmaat 5x112 gekocht, super velgjes!
Het probleem is: Mijn VW Lupo heeft steekmaat 4x100.
Adaptors zie ik niet zitten omdat ik dan niet meer laag zou kunnen gaan (ze zijn 7j breed), dus omboren is de enige andere optie?

Volgens Bauke, die ik met mail gecontracteerd had, ook na advies van Richard, is 5x112 niet naar 4x100 omboorbaar helaas.

De achterkant is trouwens vlak, zie foto:

Nu dacht ik als het echt niet anders kan: Velgen omboren naar 5x100 en mijn trommels/remschijven ook omboren naar 5x100, dat het dus een multisteek wordt.

Wat zou dat mij kosten als ik dit wil?

En wat is een adres eventueel bij mij in de buurt? Ik woon in de stad Dordrecht, gelegen tussen zegmaar Rotterdam en Breda!

Alvast bedankt!

Sander

Richard 23-04-2007 15:02

hee sander, goede keuze..maar hoeveel inch zijn ze.. ik heb 16 inch 8j et 26 en kan ook nog heel diep

Edition-Blue 23-04-2007 15:06

16 inch volgens mij 34 boutgaatjes.

Golf_1_gts 23-04-2007 15:07

Andere harten erin?

SandR-GT 23-04-2007 15:11

ze zijn 7j x 15 inch et 38! Lupo origineel is et 40!

Richard 23-04-2007 15:15

adapter ertussen en randen rollen...dan kan je hem plat gooien.. ik dacht aan schokkende et12 ofzo..

Richard 23-04-2007 15:15

ikzelf rijd met 8j et 12 16 inch bbs rs

SandR-GT 23-04-2007 15:20

Uitrollen zie ik niet echt zitten i.v.m eventuele verkoop van de wagen in een later stadium, de randjes zijn nu wel naar binnen geslagen van toen ik nog op 9j achter reed overigens. Maar aan de buitenkant dus niet zichtbaar..

Ik had ze graag wat met de band een stukje in de kas laten vallen zegmaar, om net zo laag of zelfs lager dan mn 14'ers uit te komen!

Misha 23-04-2007 15:53

omboren naar 5x100 en een adapter van 5x100 naar 5x112

ik zat toen ook te kijken naar benz-velgen, ik heb dat maar
niet gedaan omdat ik dat het te riskant vind worden ..

je hebt nu schijnbaar wel adapters waar je in 1 keer de stap maakt
maar dan heb je maar 4 bouten per wiel ipv 5 of iets dergelijks

succes ermee Sander, ik had gezocht naar een setje in 4x100

maar laat toch maar wat foto's zien op msn, want ik ben wel benieuwd :D

marf_16v 23-04-2007 16:18

Adapters van 5*112 naar 4*100, waarbij alle 5 de boutgaten kunnen worden gebruikt.
VOSN op cleaned.be kan ze leveren.

The Green 23-04-2007 17:09

en Vosn kan ook alles omboren

SandR-GT 23-04-2007 21:28

Bedankt voor de reacties, maar ik wil dus geen adapters steken, das het punt!

Jetta MaNiA 24-04-2007 07:05

Quote:
Originally Posted by marf_16v

Adapters van 5*112 naar 4*100, waarbij alle 5 de boutgaten kunnen worden gebruikt.
VOSN op cleaned.be kan ze leveren.

Hierbij moet je dus ervoor zorgen dat het gaatje in die bout precies uitkomt met de bout die erin komt. Maar of ie daar je adapter vastzet aan je naaf is maar de vraag volgens mij.

Misha 24-04-2007 08:44

als je geen adapters wil zul je je naven om moeten boren naar 5x100 idd
en je velgen van 5x112 naar 5x100 .. ik weet niet of dit kan bij die velgen

Kevin20v 24-04-2007 08:56

damn dat is nog eens een fijne oplossing!! Ik heb ook 5x112 bbs rs in 16" maar dan gaan er fijn die adapters onder!!!

SandR-GT 24-04-2007 09:49

Waar kan ik dit laten doen regio Dordrecht/Rotterdam/Breda?

SandR-GT 24-04-2007 13:01

Richard heeft mij erop gewezen dat ik contact op zou kunnen nemen met Alain (Den Haag) en/of Marc (Leiden). Die van Marc heb ik al gevonden hier op het forum, maar zou iemand mij kunnen helpen met het mailadres van Alain?

Mag ook via PB natuurlijk!

Alvast bedankt!

Ralph 24-04-2007 16:17

Hallo,

Waarom laat je de bestaande gaten niet dicht maken en laat je er nieuwe inmaken?
Persoonlijk heb ik hier goede ervaringen mee, maarja ook hier zullen wel weer tegenstanders voor zijn.
Het is maar een idee natuurlijk.

Golf_1_gts 24-04-2007 16:40

Waarom zoek je niet gewoon 4 harten met de steek 4 x 100 op ebay duitsland ofzo?

Minder werk als omboren, adapters en dergelijk toestanden :)

Richard 24-04-2007 18:09

vrijwel niet te vinden en als je ze vind..tadaa..reken maar op 450 a 500 voor alleen de harten

Ralph 24-04-2007 18:15

Dan weet ik zeker dat mijn oplossing goedkoper is !!

SandR-GT 24-04-2007 20:56

Quote:
Originally Posted by g60fahrer
Dan weet ik zeker dat mijn oplossing goedkoper is !!

Klopt, dit wil ik ook het liefst, en niet de RS001 waar iedereen al op rijdt..

Wie kan mij een adres hiervoor geven en een gemiddelde prijs?

Richard 24-04-2007 20:57

http://www.volksforum.com/forum/sho...ht=adaptermaten

mat3 24-04-2007 23:23

Ik heb ooit mij bbs'en met een "niet vlak" hart laten omboren, en dit ging ook.
Normaal kan je bij herboren enkel 2 gaten dichtlassen, de andere gaten boor je er dan naast. Maar die tussenliggende gaten bij jouw velgen zullen toch ook dicht moeten dan.

Maar zou het wel nooit meer doen. Je mag er niet aan denken dat je dan een ogeval krijgt. Bij mij was er wel veel aan gelast geweest: de vijf gaten+inkepingen achteraan. En ze hadden de nieuwe boutgaten iets te diep geboord, zodat er nog maar weinig vlees over was om ze vast te zetten. (en mijn bouten ook te lang waren...)

Eens aan guru op cleaned vragen, die zal u wel verder kunnen helpen.

grtzzzzz

cabrio16v 25-04-2007 08:25

Mijn ervaring met vreemde adapters , omboren of wat dan ook ..

mensen die wel willen maar eigenlijk nergens verstand van hebben, en gewoon maar doen omdat iemand anders er ook mee rijdt..!

DIE MOETEN NIET BEGINNEN ..

aan vreemde adapters, omboren of wat dan ook .. :wink:

gebruik je volle verstand.. en reken dat je er per jaar 30.000km mee wilt gaan rijden.. zonder tecontroleren .. en kijk dan nog eens of het een goede oplossing is :cool:

rest my case :hug:

gr bauke

Golf_1_gts 25-04-2007 08:34

Quote:
Originally Posted by cabrio16v

mensen die wel willen maar eigenlijk nergens verstand van hebben, en gewoon maar doen omdat iemand anders er ook mee rijdt..!

gebruik je volle verstand.. en reken dat je er per jaar 30.000km mee wilt gaan rijden.. zonder tecontroleren .. en kijk dan nog eens of het een goede oplossing is :cool:

gr bauke

Amen :goodpost:

Ralph 25-04-2007 10:22

Quote:
Originally Posted by cabrio16v

gr bauke

Er zijn inderdaad altijd mensen die nergens verstand van hebben !!

SandR-GT 25-04-2007 11:02

Ik zal max 10.000 per jaar rijden, van de winter rij je sowiso al op andere velgen vanwege pekel e.d. en de gepolijste delen..

Bovendien maak ik veel gebruik van het openbaar vervoer, net zo gemakkelijk in de randstad en voor mij een stuk goedkoper! (student=gratis) In principe heb ik geen auto nodig, maar het is gewoon een hobby van me..

Ik wil die velgen zeker niet omdat iemand anders ermee rijdt.. ik vind ze gewoon prachtig en tijdloos, en heb deze wielen al een jaar ofzo in mijn hoofd, in ieder geval voordat de hele meut ermee ging rijden.
Ik maak mijn auto naar mijn smaak, niet naar andere hen smaak, dus daar is het niet om te doen.

Ik weet heus wel waar ik mee bezig ben, het is een hobby. Alleen wil ik wel dat het goed gebeurt en ga niet over 1 nacht ijs zoals ze dat zeggen..

Adapters hou ik in ieder geval sowiso niet van..

[edit] Ik heb Guru op cleaned ook al gecontracteerd, die woont niet zo ver van mij!

Ralph 25-04-2007 11:17

:iamwithst :iamwithst

Marcski 25-04-2007 12:52

Quote:
Adapters hou ik in ieder geval sowiso niet van..

en dichtlassen en omboren vertrouw je wel?????
:confused: :confused: :confused: :( :( :(

of je nou 100.000 km of 10km per jaar rijdt, betrouwbaar is het niet, je brengt jezelf en medeweggebruikers gewoon in gevaar.

Gaat het niet dan gaat het niet...
function over form

martiepartie 25-04-2007 13:52

Een adapter is voor de betrouwbaarheid van je onderdelen vele malen beter. Misschien iets vaker een wiellager vervangen doordat je velgen verder naar buiten staan, meer ook niet.

Ik zou niet gaan omboren/dichtlassen als je 4 gaten dicht moet laten lassen en daarna 5 nieuwe gaten moet gaan boren. Geef de naaf in ieder geval dan wel een geschikte warmtebehandeling om het materiaal weer te homogeniseren en te ontlaten. Anders hou je hele rare spanningen in het materiaal door het dichtlassen.

SandR-GT 25-04-2007 14:53

Quote:
Originally Posted by Marcski
en dichtlassen en omboren vertrouw je wel?????
:confused: :confused: :confused: :( :( :(

of je nou 100.000 km of 10km per jaar rijdt, betrouwbaar is het niet, je brengt jezelf en medeweggebruikers gewoon in gevaar.

Gaat het niet dan gaat het niet...
function over form

Nee, met adapters komen ze te breed, dat is het punt!
Dichtlassen hoeft ook niet eens, want laat ze wss omboren naar 5x100, plus mijn naven ;)

Ik ben gewoon alles aan het uitdokteren wat het beste is voor mij voor het zicht, mijn veiligheid en veiligheid van medeweggebruikers!

All times are GMT +1. The time now is 06:11.