Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Derby, Polo MK 1,2 en 3 (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=22)
-   -   temperatuur word te hoog bij stilstaan en langzaam rijden (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=22150)

Arno 15-06-2006 21:04

temperatuur word te hoog bij stilstaan en langzaam rijden
 
Ik heb al een tijdje gemerkt dat mijn temperatuurmeter dreigend naar de 110 graden gaat als ik in een file rijd bijv. in de stad
Of als ik ergens lang moet wachten bijv. bij een stoplicht.
Ik heb thuis de olie en de koelvloeistof gecontroleerd maar koelvloeistof staat op max en de oliepeil is ook meer als voldoende.
Kan iemand mij helpen hiermee?


Jurgen Santana 15-06-2006 21:06

Thermostaat die niet of niet ver genoeg opengaat?

Arno 15-06-2006 21:07

is dit makkelijk op te lossen?

Jurgen Santana 15-06-2006 21:13

Ja door hem te vervangen, bij een Polo niet al te ingewikkeld, bij mijn toenmalige G40 in ieder geval niet.

martijnvanderh 15-06-2006 22:49

Ik heb dit ook, als ik rijd dan staat hij netjes in het midden (polo II coupe) maar als ik langzaam rijdt gaat hij naar 3/4 hier blijft ie dan precies hangen. Als ie daar een minuutje staat, slaat de ventilator aan en loopt hij langzaam aan weer terug naar ongeveer het midden. Als ik ga rijden loopt ie door de koellucht ook gewoon weer terug.

Heb dit al nagevaagd op polo86c.nl, maar scheen niet iets aparts te zijn. Kan geen kwaad dat ie tussen midden en 3/4 komt. Als ie daar wel ver boven komt tot bijna 'in t rood' dan kan thermostaat kapot zijn. Oplossing nu is om een 'koudere' thermostaat in te bouwen, die open gaat bij lagere temperatuur. Maar is dus niet nodig!

wolfswagen 16-06-2006 07:43

Sorry, maar dat klinkt bij mij ook als de termostaat. Ik vraag me alleen af waarom in de zomer met een winterjas aan lopen. Dat is hetzelfde met je motor.... onnodig op hogere temperatuur laten werken, is meer inspanning en meer slijtage lijkt mij... als je er dan toch zuinig op bent.... zoek ff ee termostaatje voor weinig... kan je hem beter vervangen nu jij er mee rijdt ipv. dat een ander plezier heeft van jouw nieuwe onderdelen....

martijnvanderh 16-06-2006 08:27

dat doe ik ook zeker! ben zuinig op m'n schatje!

Ik was alleen bang toen ik het voor het eerste merkte, ik het zo 'dramatiseerde' dat ik dacht dat m'n blok zou smelten of exploderen, maar zo'n ernst heeft het in ieder geval niet.
Ik geef je wel gelijk hoor!

G-eert-40 16-06-2006 12:41

laatst mijn waterpomp en thermostaat vervangen. staat bijna altijd rond de 90 graden. mag best zo warm zijn.

Arno 16-06-2006 17:55

Maar die van mij gaat al bij langzaam ridend en stilstaan verkeer al ongeveer naar de 100 graden....

wolfswagen 17-06-2006 12:07

90 graden is gewoon goed. Als hij iets meer oploopt is het niet meteen een probleem, maar meer een voorbode van..... in dit geval zal het alleen je knip zijn die geraakt wordt...

Franky B 17-06-2006 12:09

Ik heb hetzelfde probleem. Ook altijd erg warm bij langzaam rijden of stilstaan. Mijn temperatuur is dan ook rond de 100 graden. Had al navraag gedaan bij garage... zij zeiden dat het niet erg was. de kleine (small block) blokjes schijnen altijd wel wat warmer te worden volgens hun.

serge pot 18-06-2006 20:34

thermostaat waarschijnlijk stuk zo te horen

Arno 22-06-2006 15:10

Bedankt serge, maar ik wil de thermostaat vervangen!
En nu heb ik de vraag aan jou, waar zit de thermostaat dan?
Moet ik gaan zoeken bij de ventilator in de buurt of in de buurt van het vaatje koelvloeistof?
En hoe ziet ie eruit zodat ik hem snel kan vinden...
Het is een polo 2f voor alle duidelijkheid!
bedankt alvast

ctb 22-06-2006 15:22

jo, je kunt er ook een schakelaar tussen plaatsen. en die dan gebruiken als je temp. op loopt.
heel simpel je trekt een draad van de accu naar de plek waar de schakelaar plaatst (hier wel een zekering tussen plaatsen ivm kortsluiting) en de retour draad gaat naar je ven (deze contact laten maken met de plus draad die van je thermostaat komt), en zo kun je hem aan en uit schakelen

G-eert-40 22-06-2006 15:52

de thermostaat van een polo 2f zit in het thermostaathuis. volg de onderste koelslang vanaf de radiateur en je komt bij het thermostaathuis. hierin zit de thermostaat. op het thermostaathuis zitten de volgende slang-aansluitingen:

-heengaande en retour leiding van radiateur
-heengaande en retour leiding van inlaatspruitstuk
-1 slang van de kachel
-en de slang die naar de waterpomp gaat
-en slangetje van retour expansievat

zit eigenlijk recht onder de verdelerkap.

kan zo snel even geen afb. vinden.

Mark1 22-06-2006 16:18

Quote:
Originally Posted by Franky B
... de kleine (small block) blokjes schijnen altijd wel wat warmer te worden volgens hun.


Onzin.

vw dennis 22-06-2006 17:12

Quote:
Originally Posted by Franky B
de kleine (small block) blokjes schijnen altijd wel wat warmer te worden volgens hun.


Denk ook dat dit niet echt waar is, bedrijfstemperatuur is gewoon 90 Graden.

Jurgen Santana 22-06-2006 17:33

Quote:
Originally Posted by ctb
jo, je kunt er ook een schakelaar tussen plaatsen. en die dan gebruiken als je temp. op loopt.
heel simpel je trekt een draad van de accu naar de plek waar de schakelaar plaatst (hier wel een zekering tussen plaatsen ivm kortsluiting) en de retour draad gaat naar je ven (deze contact laten maken met de plus draad die van je thermostaat komt), en zo kun je hem aan en uit schakelen


Jij bent in de war met de thermoschakelaar.

Arno 22-06-2006 21:19

Quote:
Originally Posted by G-eert-40
de thermostaat van een polo 2f zit in het thermostaathuis. volg de onderste koelslang vanaf de radiateur en je komt bij het thermostaathuis. hierin zit de thermostaat. op het thermostaathuis zitten de volgende slang-aansluitingen:

-heengaande en retour leiding van radiateur
-heengaande en retour leiding van inlaatspruitstuk
-1 slang van de kachel
-en de slang die naar de waterpomp gaat
-en slangetje van retour expansievat

zit eigenlijk recht onder de verdelerkap.

kan zo snel even geen afb. vinden.


Bedankt g-eert 40
Ik ga eens eventjes zoeken er naar!
Ik vind het wel!

serge pot 22-06-2006 21:20

kan niet missen onder je verdeler huis namelijk

G-eert-40 22-06-2006 22:04

je kunt 'm alleen niet ff bekijken, want dan moet je je koelvloeistof aftappen. pas op! bij warme motor kan er druk opstaan en is de vloeistof behoorlijk warm. en dan nog, zo zie je er niet veel aan. even in een emmer met warm water leggen en kijken wat ie doet. of gewoon meteen een nieuwe erin zetten.

Arno 24-06-2006 20:37

Ik heb al bij de vw al gevraagd van hoe duur zo'n thermootje gaat kosten
25 euro incl pakking en btw.
Dus ik haal hem bij de vw of de brezan.
Ik ga niet zo'n thermootje halen bij de sloop, want dan heb je ook geen nieuwe pakking erbij.

Moroder 24-06-2006 20:57

Quote:
Originally Posted by Arno
Ik heb al bij de vw al gevraagd van hoe duur zo'n thermootje gaat kosten
25 euro incl pakking en btw.
Dus ik haal hem bij de vw of de brezan.
Ik ga niet zo'n thermootje halen bij de sloop, want dan heb je ook geen nieuwe pakking erbij.



@ de Brezan kost ie 12,07 euro ex. BTW. Maar reken maar dat dat ongeveer inclusief is.

Artikelnummer:

050-118k (k staat voor incluis pakking).

Merk: Quinton Hazell
Type: QTH118k
Openingstemp: 92 graden.

Arno 24-06-2006 23:55

Of ik nou bij brezan haal of bij de vw ik denk dat de prijs inclusief op het zelfde neer komt.
Maar goed in ieder geval bedankt!
Ik ben maar eens gaan zoeken vanmiddag naar de thermostaathuis.
Als ik de route volg die G-eert-40 me had verteld dan moet het wel deze zijn!









Het thermohuis zit met 2 kleine boutjes vast, ik zet er wel een bak onder want ik verwacht wel zekers te weten dat er koelvloeistof eruit zal komen.

moet ik de thermostaat er nog eruit wrikken of valt ie er zelf er wel uit?

Arno 30-06-2006 20:57

Ik heb vandaag maar eens een thermostaat aan geschaft, 18 euri met nog ietsje erbij
Ik zit een beetje te twijfelen of hij wel daadwerkelijk past in het thermohuis.
Iemand bekend met het merk Gates?

trolleke 30-06-2006 21:49

De foto's zijn goed, daar zit de thermostaat in.
2 boutjes losdraaien, soms effe wrikken (er volgt nog wel wat koelwater ...)
de nieuwe erin met de dichting, vastdraaien, volkappen met koelvloeistof en je kan weer de baan op.

greetz

vw dennis 30-06-2006 22:18

Thermostaatje valt er zo uit, en mocht die een beetje klemmen ken je hem er zo uittrekken met een tang.

Arno 02-07-2006 09:11

bedankt trolleke en vw dennis, ik ga er meteen mee aan de slag!

ruuuuuuuuuud 21-10-2009 16:26

ik had/heb 'tzelfde probleem.
thermostaat heb ik vervangen, maar 't probleem doet zich nog steeds voor!
''jahaa, en nou?''

Sjon 21-10-2009 17:14

.


All times are GMT +1. The time now is 06:30.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.