Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Type 2 (bus '49-'67) (bus '68->) (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=27)
-   -   Porsche 944 remmen op een T2a/spijlbus (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=17881)

Area51 14-02-2006 14:51

Porsche 944 remmen op een T2a/spijlbus
 
Allereerst even dit, we hebben dit gemonteerd onder een T2a uit 1967, maar de werkzaamhaden voor onder
een spijlbus zijn hetzelfde.. de bevestiging (orgineel) van de ankerplaat aan de spindle is bij spijl en pano gelijk.

Wat we van de Porsche 944 onderdelen gebruiken is het volgende;
-wielnaven met steek 5x130
-zweefzadel (één remzuiger) remklauwen, kompleet met beugel
-geventileerde schijven met een diameter van 282mm en 20,5mm dik

Deze onderdelen komen allemaal van een Porsche 944 type1 (ook wel NA genoemd) af uit de bouwjaren '83 t/m '85

Het verdient wel aanbeveling om de klauwen te reviseren en de schijven en blokken te vervangen door nieuw.
En hou er dus rekening mee dat je Porsche wielen met steek 5x130 nodig hebt !! :)

Goed, de kit;



2 remklauwadapters, 2 platte vetkeerringen, 2 kleine en 2 grote aluminium ringen en een zakje boutjes.




De situatie zoals we hem allemaal wel kennen... een grote remtrommel met steek 5x205.




Na demontage blijft er dus een kale astap over.
Zoals ik al eerder zei, dit is een T2a uit 1967, maar een spijlbus ziet er bijna hetzelfde uit.




Hier zit de adapter voor de remklauw reeds gemonteerd.
Let op dat de verdikking (met schroefdraad voor de remklauwmontage) naar binnen wijst, ander gaat straks de 944
remklauw niet passen.. links en rechts maakt niet uit... adapters zijn aan beide kanten bruikbaar.




Hier zit de 944 naaf gemonteerd op de astap.
De wiellagers zijn vervangen, en onder de nieuwe lagers worden dus de alu ringetjes gelegd, dit om het lengteverschil in de
astap (Porsche is dus korter, en anders kan je het lager niet opspannen) op te vangen.
Vandaar ook de plattere vetkeerring, enerzijds om tussen het binnen en buitenlager meer ruimte krijgen (bus heeft een
langere astap) en anderzijds om aan de fusseestukkant ruimte te krijgen voor de remklauwadapter (is 5mm dik)




Hier zit de 944 zweefzadelremklauw gemonteerd.
In tegenstelling tot de adapterplaten voor de remklauw, is er wél een onderscheid tussen een linker en rechterremklauw.
(de onluchtingsnippels op de remklauwen moet altijd naar boven wijzen)




En hier is er een nieuwe remleiding geplaatst.
Vanwege het doldraaien van een wartel, moest links vanaf de hoofdremcilinder vervangen worden.
Rechts ging wel zonder problemen los, en daar zit zelfs het orginele leidinkje weer gemonteerd.




Het eindresultaat na een avondje (van 19:00 tot 23:00, met 2x uitbreid koffie tussendoor :wink: ) sleutelen.
Een T2a die van een lief schattig busje op 14" steelies getransformeerd is in een dikke "oldskool/germanlook"panelvan.




Achter gebeurd over een week of twee á drie, maar daar worden straks de 8,5x17 met 215/35 gemonteerd met behulp
van 5x205 naar 5x130 adapters, ook omdat anders de wielen (als we zouden verboren) niet zouden passen, dit vanwege
de hoge etwaarde van deze 1996 BoxsterS wielen.




Close up van de Boxster 7x17 et55 met 195/40

Met dank aan Bussie komt zo voor de helpende hand en het -vaak nutteloze en overbodige- commentaar, Mac Gyver
voor het sleutelwerk en Dennis (vwasteland opt volksforum) voor de belangstellende aandacht.

De bus die we hiervoor gebruikt hebben is eigendom van de hier alom bekende Scumbag ;)

bus stond er een beetje suf en dufjes bij zo op die 14" steelies, vinden jullie ook niet ?? :rolleyes:

Area51 14-02-2006 15:36

Quote:
Originally Posted by skywalker
Geen stofkappen gemonteerd?

No, die houden alleen maar koellucht tegen :tongue:


Quote:
Originally Posted by skywalker
Is de as-tap ook nog ingekort Alain? Of paste de vetkap er zo op?

Nee, dat moet nog gebeuren en er moet ook nog een vierkant gaatje
in de linker stofkap worden gemaakt om de kmtellerkabel te bevestigen.

Bussie komt zo 14-02-2006 15:58

Graag gedaan :iamwithst

vwwastelands 14-02-2006 16:20

Hier ook graag gedaan.. dat koffie drinken en een beetje meekijken.. hahaha :tongue:

vwcrewcab 14-02-2006 17:01

Ziet er mooi en solide uit!

Is zoiets ook een upgrade voor een T2b?

Martin '73 14-02-2006 17:39

Quote:
Originally Posted by Area-51
bus stond er een beetje suf en dufjes bij zo op die 14" steelies, vinden jullie ook niet ?? :rolleyes:


Nee, sorry...! Ik vind Porschevelgen onder een bus niet mooi. Ziet er te modern uit.
Die steelies vind ik er heel mooi onder. :rock: Vette bus verder!!!

Maar smaken verschillen gelukkig.

Groet, Martin

volksfahrer.nl 14-02-2006 18:12

Quote:
Originally Posted by Area-51

bus stond er een beetje suf en dufjes bij zo op die 14" steelies, vinden jullie ook niet ?? :rolleyes:


Nee

Frieser 14-02-2006 21:35

Wat een mooie bus :eek: heftig hoor met die velgen! ik vraag me echt af hoe dat zal remmen :cool:

JeeWee 14-02-2006 21:49

hmm ik vind het niet duf op 14" staal, de mijne blijft er ook lekker op staan!

Area51 14-02-2006 22:07

Quote:
Originally Posted by vwcrewcab
Is zoiets ook een upgrade voor een T2b?


Ja en nee :rolleyes:

Een standaard T2b (na 1972 dus, met rembekrachtiging dus) heeft van zichzelf geen slechte remmen.
Je kan dit doen omdat je Porsche wielen met een 'verkeerde' et wilt monteren, maar qua remvermogen
zal een T2b remklauw niet onderdoen voor een Porsche 944 remklauw.
Ten opzichte van een spijlbus/T2a is dit wel een hele goeie upgrade, maar dan moeten dus de 14" steelies
naar de oud ijzerboeah :D
(jaja, een 5x205 set met Golf VR6 -met dank aan ruud's fridolin- klauwen is in de maak, dus daar kunnen
dan wel weer steelies onder, maar of de 14" dan nog gaan passen zal erom hangen)

We zijn nu bezig (naast een 5x205 schijfremset) met een 5x130 schijfremset met 4-zuiger 986 (Boxster)
achteremklauwen (dit om ook de 16" Fuchsen te kunnen monteren)
De 944 wielnaaf past echter wel gelijk op een T2b astap, er zal alleen een andere remklauwadapter op moeten
komen vanwege de geheel andere manier -radiaal- monteren van de remklauwen.

Polle van Jut 14-02-2006 22:32

Dit laatste is misschien iets voor mij,aangezien ik 16 -duims fuchsen heb liggen!Hoe lossen jullie dat achter op met 7/16 fuchsen!?Polle

Polle van Jut 14-02-2006 22:33

Quote:
Originally Posted by Polle van Jut
Dit laatste is misschien iets voor mij,aangezien ik 16 -duims fuchsen heb liggen!Hoe lossen jullie dat achter op met 7/16 fuchsen!?Polle


Mijne is van 79,geen rembekrachtiging!

Oskar 15-02-2006 09:56

Persoonlijk zijn die karrewielen niet mijn smaak, maar ik kan de remmerij en de bus zelf erg waarderen. Ben erg benieuwd naar de 5x205 schijfremmen. Weet je toevallig al of de spoorbreedte voor er anders door wordt?

Area51 15-02-2006 11:48

Quote:
Originally Posted by Polle van Jut
Mijne is van 79,geen rembekrachtiging!

Een 79'tiger zonder rembekrachtiging ?? :eek:
Dat lijkt me sterk, want vanaf 1972 was dat standaard op een T2b, maar het zou zomaar
kunnen dat ze bij jouw een keer de vooras hebben gewisseld voor een 1971 exemplaar,
en daar zaten wel schijven op, maar geen rembekrachtiger :(


Quote:
Originally Posted by Polle van Jut
Dit laatste is misschien iets voor mij,aangezien ik 16-duims fuchsen heb liggen!
Hoe lossen jullie dat achter op met 7/16 fuchsen!?Polle

Jij kan vóór volstaan met de montage van 5x112 -> 5x130 wieladapters, achter zul je moeten
omboren naar 5x130, maar in beide gevallen kan ik je wel helpen, stuur maar een pb


@Oskar; een setje 16" Fuchsen ligt bij de polijster, maar die zijn nog niet klaar, vandaar deze
'noodgreep' wat betreft de karreNwielen (nieuwe spelling :tongue: )

Spoorbreedte wat betreft de 5x205 schijfremset (voor bussen) zal niet veranderen, wat betreft
kever zijn we er nog niet uit, en dat gaat er dit jaar ook niet meer van komen.

Split52 15-02-2006 13:09

Quote:
Originally Posted by Area-51
Een 79'tiger zonder rembekrachtiging ?? :eek:
Dat lijkt me sterk, want vanaf 1972 was dat standaard op een T2b, maar het zou zomaar
kunnen dat ze bij jouw een keer de vooras hebben gewisseld voor een 1971 exemplaar,
en daar zaten wel schijven op, maar geen rembekrachtiger :(


Volgens mij was de rembekrachtiger een optie die vanaf een bepaald jaar standaard was voor Nederlandse bussen. Kan dus zijn dat andere duitse bijv. deze niet hebben. M'n 70er T2a had bijv. ook een bekrachtiger.

Verder een erg leuke ombouw Alain.

Polle van Jut 15-02-2006 18:50

Ja,ik ben uit Belgie,maar ik heb mijn busje in Duitsland gekocht!!
Polle



Bollen met die bussen!!!

Vital 15-02-2006 21:52

mijn bus is ook van 79 en ook zonder rembekrachtiging.
Wel moet ik er bij zeggen dat dit busje was gemaakt voor het Belgische leger.
Kan dus goed zijn dat dit allemaal zo goedkoop mogelijk moest zijn.

Vital

Peppie 15-02-2006 22:24

Staat hem goed kruk...

Ben zelf meer een old skool fan, maar dit is toch ook wel erg wijs :D

Area51 15-02-2006 22:37

Quote:
Originally Posted by Peppie
Ben zelf meer een old skool fan, maar dit is toch ook wel erg wijs :D


Weet ik Peter... bij jouw zal straks mooi een 5x205 schijfremsetje passen ;)



THW-bulli 16-02-2006 08:59

Ik geloof dat je aan de eigenaar van die bus ook een een 5x130 setje kan slijten Alain.

Tenminste als ik zo naar z'n roooofreck kijk

Humby 16-02-2006 16:34

Hèhè, grappig.

De eigenaar van de bus woont in de buurt waar wij op vakantie waren deze zomer.Echt een lekker geval en een daily driver!
Het is een t2a/b, de achterkant vind k ni zo mooi...




Aircooled greetz,

Humby :cool:

Area51 30-05-2006 10:15

Quote:
Originally Posted by Area51
We zijn nu bezig (naast een 5x205 schijfremset) met een 5x130 schijfremset met 4-zuiger
986 (Boxster) achteremklauwen (dit om ook de 16" Fuchsen te kunnen monteren)


sniek prievioew



Bussie komt zo 30-05-2006 10:35

Quote:
Originally Posted by Area51
sniek prievioew



Bekende velg!
waar heb ik die van de weekend nou onder zien zitten..
Onder de big bad .... bus..

Area51 31-05-2006 07:31

Quote:
Originally Posted by Bussie komt zo
Bekende velg!
waar heb ik die van de weekend nou onder zien zitten..
Onder de big bad .... bus..





Klopt .. maandagavond was hij hier, en hebben we het één en ander gepast. Gister bij Brian alle onderdelen besteld, en
vóór Budel rijdt hij dadelijk met 4zuiger Boxsterklauwen op z'n bus :D. Winst die we gaan halen met de 944 naven tov de
5x112 naven en adapter 5x112 -> 5x130 was voor hem de reden om om te gaan bouwen.




www.karrera.net

Beetlefreak 31-05-2006 07:39

Mooi busje wat dus alleen maar cooler wordt! Goeie herinneringen aan tijdens Das Drag Day 4, ontzettend veel lol met hem ^ gehad!
Zal em op Budel ook wel zien dus :)

Bussie komt zo 31-05-2006 08:05

Quote:
Originally Posted by Beetlefreak
Mooi busje wat dus alleen maar cooler wordt! Goeie herinneringen aan tijdens Das Drag Day 4, ontzettend veel lol met hem ^ gehad!
Zal em op Budel ook wel zien dus :)

Jij ook al, die gast kan je er echt wel bij hebben.
Heel erg gelachen met hem.

Area51 06-06-2006 10:44

Quote:
Originally Posted by Area51
Gister bij Brian alle onderdelen besteld,


en kijk eens wat de postbode net kwam brengen ..



airDvans 09-06-2006 12:35

Wanneer gaan we bouwen Alain, ikanie wachten.

Bussie komt zo 09-06-2006 14:43

Quote:
Originally Posted by airDvans
Wanneer gaan we bouwen Alain, ikanie wachten.

Leuke forumnaam, Wolf erg toepasselijk als je weet wat voor werk je doet.

Alleen jammer van dat onderschrift :chair:

Beetlefreak 09-06-2006 14:52

Wolf hier ook aanwezig tegenwoordig??? Haha, gezellug :cool:
Groetn ùt Fryslan :D:D

Area51 13-06-2006 07:55

Quote:
Originally Posted by airDeefenzz
Wanneer gaan we bouwen Alain,


Als het meezit komen deze week de laatste onderdeeltjes binnen .. platte vetkeerringen, Aeroquip nippels, nwe wiellagers.

Vanwege de montage van de 944 naven met de relatief (naar Porsche begrippen) kleine remschijven, moesten er nieuwe
adapters voor de Boxster achterremklauwen worden gemaakt, dit omdat anders de remblokken buiten de schijf zouden
uitkomen. Gelijk ook maar even alles in elkaar gezet, en alles komt supermooi uit !! :cool:







Gisteravond samen met Mac Gyver alles op- en ingemeten, en dan is het straks alleen nog maar een kwestie van âuwhu
eraf, nieuwe erop. Alles gaat nog wel even door de straal- en spuitkabine, want dit is geen reklame voor Area51 ;)




www.karrera.net

Humby 13-06-2006 09:08

Quote:
Originally Posted by Area51
Alles gaat nog wel even door de straal- en spuitkabine, want dit is geen reklame voor Area51 ;)




www.karrera.net


Ooow what a showman!!! :cool:

Neenee, echt vetjeuhs en properkes gedaan!!!!! :eek:

Aircooled greetz,

Humby :cool:

infamous 13-06-2006 11:35

Ziet er netjes uit hoor. Ben benieuwd naar de foto's na het stralen en spuiten.

westy1969 13-06-2006 13:16

Ben benieuwt hoe de bus er na vanavond uitziet wolf???

Area51 13-06-2006 14:32

Quote:
Originally Posted by westy69
Ben benieuwt hoe de bus er na vanavond uitziet wolf???


Helaas westy Soixante neuf .. nog niet alle onderdelen zijn er .. voorwiellagers komen donderdag pas binnen,
dus Budel eronder gaat niet meer lukken.

westy1969 14-06-2006 15:01

Ik heb het gehoord, ik heb ook een tijd op mijn spullen zitten wachten,
maar kan vanavond beginnen met bouwen, met de hulp van wolf natuurlijk
cu

veebee 17-06-2006 22:16

Quote:
Originally Posted by Area51
Als het meezit komen deze week de laatste onderdeeltjes binnen .. platte vetkeerringen, Aeroquip nippels, nwe wiellagers.

Vanwege de montage van de 944 naven met de relatief (naar Porsche begrippen) kleine remschijven, moesten er nieuwe
adapters voor de Boxster achterremklauwen worden gemaakt, dit omdat anders de remblokken buiten de schijf zouden
uitkomen. Gelijk ook maar even alles in elkaar gezet, en alles komt supermooi uit !! :cool:







Gisteravond samen met Mac Gyver alles op- en ingemeten, en dan is het straks alleen nog maar een kwestie van âuwhu
eraf, nieuwe erop. Alles gaat nog wel even door de straal- en spuitkabine, want dit is geen reklame voor Area51 ;)




www.karrera.net



alain,

kan ik ook boxter klauwen en schijven op mijn bus monteren met mijn radars .

gr bertjan

Area51 22-06-2006 07:24

Quote:
Originally Posted by veebee
alain,

kan ik ook boxter klauwen en schijven op mijn bus monteren met mijn radars .

gr bertjan


Nee, dat gaat niet lukken .. de boxsterklauw is te breed, en komt met de 5x205 flens in de knoop.
Kheb wel op het spijlbustreffen (30-6 t/m 2-7) 'onze' eigen 5x205 schijfremset bij me :)

veebee 22-06-2006 22:11

Quote:
Originally Posted by Area51
Nee, dat gaat niet lukken .. de boxsterklauw is te breed, en komt met de 5x205 flens in de knoop.
Kheb wel op het spijlbustreffen (30-6 t/m 2-7) 'onze' eigen 5x205 schijfremset bij me :)



jammer leek me nml wel gaaf. ik zie je op de spijlbus meeting

airDvans 24-06-2006 11:17

Heeft m'n bus zometeen dragbars op de voorkant nodig? Hij staat al iets voorover en met al dat vertragende vermogen gaat ie kantelen!!!!!! De sprint van 100 naar 0 gaat in ieder geval veel sneller dan van 0 naar 100. Ha ha. Ik zie je maandag. Eindelijk schroeven. Ik ben benieuwd. Mzzl


All times are GMT +1. The time now is 17:33.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.