Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Uitlijningsrapport (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=1671)

Zestienkleppen 05-03-2004 23:22

Uitlijningsrapport
 
Wie kan mij eens helpen uitleggen of het een beetje goed gedaan is.
Klopt het dat de sporing maar aan een kant afstelbaar is?
linksvoor: rechtsvoor:
actuee vooraf bereik actuee vooraf bereik
-0.30 -0.30 -1.00 -0.20 wielvlucht -0.48 -0.47 -1.00 -0.20
0.59 0.59 1.05 2.05 Askanteling 1.38 1.38 1.05 2.05
-0.01 -0.31 -0.05 -0.05 sporing -0.00 -0.32 -0.05 0.05
12.38 12.38 ....... ........ KPI 12.46 12.45 ....... .......

en dan nog totaal voor:

actueel vooraf bereik. spec.
0.17 0.17 -0.30 0.30 wielvlucht l/r versch
-0.39 -0.39 -1.00 1.00 askanteling verschil
-0.02 -1.02 -0.10 0.10 totale spor

vwleusden 05-03-2004 23:33

Hier heb ik geen kaas van gegeten, denk dat Antera een hoop duidelijkheid kan scheppen.

Zestienkleppen 06-03-2004 09:47

't stond er een stuk netter toen ik het intypte. Worden de spaties die er teveel staan automatisch weggehaald?

test test test

Antera 06-03-2004 10:37

Hello,

Ja na het even goed te hebben door gelezen ben ik er wel even aan uit gekomen. Op mijn site staat allemaal wat wielvlucht(camber) Askanteling (castor) en sporing allemaal inhoud.

www.bandenenwielen.tk

Of de sporing aan een kant verstelbaar is hangt heel erg af van wel jaar dat de auto is en of dat de spoorstangen misschien al gemodificeerd zijn geweest. Er zijn namelijk golfjes waarbij je maar een kant een verstelbare spoorstang hebt waardoor na afstellen de kans heel erg groot is dat je stuur scheef staat.

dit regeltje:
-0.01 -0.31 -0.05 -0.05 sporing -0.00 -0.32 -0.05 0.05

Daar haal ik het volgende uit Je wielen stonden voor dat ze hem gingen uitlijnen heel erg negatief. Je banden zullen met een behoorlijke gang aan de binnenkant aan het slijten zijn gegaan. Dit is nu opgelost en is netjes afgesteld zodat je daar nu geen last meer van mag hebben.


Alleen ondek ik het volgende:
-0.30 -0.30 -1.00 -0.20 wielvlucht -0.48 -0.47 -1.00 -0.20

0.59 0.59 1.05 2.05 Askanteling 1.38 1.38 1.05 2.05

hier zit een te groot verschil in naar mijn inziens. Je rechterwiel staat verder naar voren dan het linkerwiel +/- 3mm. Ook dit vind ik niet helemaal netjes gedaan

naar mijn idee en met deze gegevens zou jouw auto wel met gas geven en misschien zo ook wel naar links moeten lopen. Klopt dit allemaal een beetje?
Ik had er persoonlijk even wat meer moeite voor gedaan en de dingen wat beter gezet.

Mcht je nog wat meer willen weten hoor ik het wel

:

Zestienkleppen 06-03-2004 16:26

Hij gaf aan dat hij niet verder bij kon stellen omdat het maximum al gehaald was. Ook was ie maar aan een kant afstelbaar. Klopt dat voor een Golf II gti 16v uit 12-87?

Ook de askanteling was niet afstelbaar, ik had ook al gezien dat het niet binnen het bereik zat maar kon niet afleiden wat dat voor een probleem was. Hoe kun je de askanteling afstellen?

Antera 06-03-2004 19:40

Askanteling is af te stellen door het subframe los te halen helemaal geen probleem dit is zeer zeker wel mogelijk vraag aan degene die al eens bij me zijn geweest die kunnen dit beamen. Ook is je wielvlucht echt wel te stellen daar dan je denkt zelf daar kan je een evrschil in krijgen dat is niet in woorden uit te drukken.Je sporing kan wel aan een kant maar verstelbaar zijn . Maar de andere zaken is klink klare onzin.

sixpack 06-03-2004 20:23

Yep ! als mijn (zomer)wielen er weer onderzitten mag mark weer aan de slag . daar rijdt ik graag 230km voor.

nog nooit iemand meegemaakt die zelfs als het moet de achteras recht kan zetten en in het midden , en ook nog negatief !

I'm Impressed ! :cool:

Zestienkleppen 06-03-2004 21:00

Verdorie, zit ik weer met zo'n stel amateurs. (nee, da's wel erg negatief) Maar is het een reden om mee terug te gaan? Ik bedoel na het uitlijnen had ik wel verwacht dat alles binnen de marges zou zitten. Is het loshalen van het subframe niet teveel gevraagd voor een normale uitlijnbeurt?

Marco 06-03-2004 21:48

Je vraagt toch om de auto uit te laten lijne?

Als het niet eens goed is op het eind, dan kom je de volgende keer maar naar mij, dan draai ik wel ff ergens aan met mn sleutel, of ie dan goed staat weet je ook nie :D

Zestienkleppen 06-03-2004 22:44

Ik kan ook wel ergens aan draaien, maar dat zal weinig helpen vrees ik. Maar het is nu al een wereldverschil, onderstuur is veel minder, sturen met parkeersnelheid gaat veel soepeler, insturen van de bochten is beter, communicatie via stuur ook... Wat dat betreft hebben ze heel goed werk geleverd.

sixpack 06-03-2004 23:04

anders kom maar naar mij , dan zet je hem op de put , drink jij een bakkie koffie en draai ik een sjekkie (ik rook niet ) en mag je € 50,- afrekenen........ voor NIET bewezen diensten........

ik zou terug gaan. en als ze het niet kunnen geld terug.
ik heb een hele goede relatie met mijn banden lev. en hij weet perfect om te gaan met
strakke bandjes op gepolijste velgen .(ben al 12 jaar bevriend )
maar uitlijnen kan nie nog geen trapauto.

Zestienkleppen 06-03-2004 23:15

Ik snap jullie punt. Alleen wil ik dan als ik terugga graag wel kunnen vertellen wat ze dan precies niet goed hebben gedaan. 1. askanteling afstellen met subframe. 2. wielvlucht afstellen met ???
De auto loopt wel rechtdoor, ook met remmen, met gasgeven valt het ook wel mee, alleen staat het stuur iets naar rechts. Ik dacht dat het altijd precies in het midden moest uitkomen als het perfect uitgelijnt was?

Antera 07-03-2004 00:15

Idd heel simpel de askanteling kunnen ze verstellen doorhet subframe even los te halen en die recht te zetten. Wielvlucht kan gesteld worden door de 2 bouten van de veerpoot los te halen en die dan te stellen dan kan je de auto perfect afstellen en die speling zit er echt wel in. Als je terug gata gewoon zeggen dat de auto naar links trekt eens kijken wat ze dan doen. Hij is dus niet goed sinds dat ze hem uitgelijnt hebben. Ze zullen dan wel de askanteling.wielvlucht moeten verstellen om dit zogenaamde probleem eruit te krijgen. Stelletje amateurs sorry dat ik het zeg maar dit is gewoon snel geld willen verdienen.
suc6

sjampoo 07-03-2004 09:12

Quote:
Originally Posted by Antera
Askanteling is af te stellen door het subframe los te halen helemaal geen probleem dit is zeer zeker wel mogelijk vraag aan degene die al eens bij me zijn geweest die kunnen dit beamen.


Beaam, Beaam!

Mijn Polo'tje heeft dan wel geen subframe, maar ook daar stonden de voorwielen niet 'naast elkaar': Rechtsvoor stond ie iets naar achteren.

Stabilisator-steun is echter verstelbaar (wist ik niet, wist Antera niet, maar Marcel gelukkig wel)

Vervolgens stond rechtsvoor ook nog gigantisch negatief.
Draagarm is niet instelbaar, maar met een vijltje kan je het wel instellen. (wist Antera niet, maar Marcel wel, en bij mij ging er vaag een lichtje branden.)

Alles goed en aardig: Antera: Thumbs UP! Neemt de tijd, en geeft niet 1-2-3 op. Bij de gemiddelde bandenboer komen ze echt niet veel verder dan 'sporing' verstellen bij een Polo. Rest: Hebben ze geen Kaas van gegeten. Maar mijn 'wagenpark' komt gaat voortaan altijd 'hop' naar Brabant!

Allart-Ghetta 07-03-2004 17:15

Zeur niet zo, als je sporing op 0 graden staat en je camber links en rechts gelijk mag je al blij zijn bij de gemiddelde uitlijner en dan rijdt het ook wel best. Wil je het echt goed ga dan naar Mark.

Zestienkleppen 07-03-2004 17:30

Ik zeur niet, ik betaal! En dan verwacht ik wel te iets te krijgen dat uitlijnen heet en dat tenminste alle waarden binnen het bereik vallen. Maar ik ben erg benieuwd wat ze ervan zeggen, ik kan het nu tenminste onderbouwen. Grote kans dat ze hetzelfde antwoord geven als Allart.

Allart-Ghetta 07-03-2004 18:10

Ja idd succes! Ze weten niet eens dat je alles kan stellen, dat subframe blijft echt wel vast zitten normaal!

VeeDubber 12-03-2004 13:38

Vanaf modeljaar 88 is alles met tweezijdig afstelbare sporing. Daarvoor kun je zowel tweezijdig (gemodificeerd) als enkelzijdig (standaard) hebben.

Fred 20-03-2004 18:38

Vreemde zaken lees ik hier.....sinds wanneer stel je de askanteling af met het subframe?????? Dat zijn beunhaas praktijken !!!

Sommige zaken zijn niet af te stellen.........Bij Golfjes is de camber te verstellen door het plaatsen van andere bouten waarmee de veerpoot aan de fusee zit..

Toe of uitspoor is te veranderen met behulp van de stuurstangen........bij sommige oudere types enkelzijdig.......daarna moet soms het stuur worden rechtgezet ....

Als er niet op een normale manier binnen te toleranties afgesteld kan worden moet er gekeken worden naar vervorming, slijtage etc....

Nooit gaan beunen door met zaken te gaan stellen die er niet voor gemaakt zijn !!!

Tommy 20-03-2004 19:22

ff andere vraag tussendoor.... ik ontdekte deze week dat mijn linker wiel verder uit de kas staat als de rechter... het gaat om zown 1 a 1,5 cm volgens mij.. best veel dus.. is daar een verklaring voor?

sixpack 20-03-2004 22:48

adapter vergeten ?

Antera 20-03-2004 23:33

FRED!!!!!Echt gaat jij een professionele uitlijner de les proberen te lezen en af te kraken. Kom maar eens langs met je auto zal ik je eens laten zien wat er allemaal mogelijk is. Beun de haas jij bent echt niet wijs. Vraag aan menig persoon hier zoals sixpack,vwleusden en nog een aantal anderen die ik het allemaal heb laten zien omdat die nodig is. Anders pak je auto maar schroef de 4 bouten van je subframe los en duw er maar eens tegenaan. En nieuwe bouten in de veerpoten nog veel meer onzin je heb 2 graden speling aan allebij de kanten en dus kan je altijd binnen de tolleranties komen. Pas op met af kraken dus. Ik weet heeel goed waar ik over praat.

Tommy 20-03-2004 23:37

Quote:
Originally Posted by sixpack
adapter vergeten ?


euhmz.. nee, heb aan beide kanten dezelfde verbreder van 5 mm... anders pasten de velgen niet meer om mijn remklauwen na het monteren van nieuwe remblokken... :rolleyes:

maar ik vind het best wel storend/vreemd.... zou er iets ontzet kunnen zijn?

Fred 21-03-2004 10:44

Antera.....sorry hoor maar ik moet even vreselijk lachen om jou.....Jij noemt jezelf professional?? Zeker Kwikfit monteur?? Hoe kun jij zien wat een ander voor een werk doet via een scherm ??

Afstellen met zaken die daar niet voor gemaakt zijn vallen inderdaad onder de categorie beunhazerij..........

Laat me niet lachen joh......


Ik zou me maar eens echt gaan verdiepen in uitlijntechniek.....want zelfs de posting met cijfertjes uit een uitlijnrapport interpreteer je totaal verkeerd ........

Maar goed, als mensen zich laten leiden door BlaBlaBla verhalen ...........Jij kan bijvoorbeeld op afstand zien wat voor een veren er onder zijn auto zitten?? Weet je bijvoorbeeld welke velgbreedte er onder zijn auto zit?? Je zal namelijk niet de eerste zijn die een verlaagde en verbreedde auto uitlijnt met standaard uitlijn gegevens....

Echte problemen met uitlijnen gaat verder dan scheef afgesleten banden en scheeftrekken met remmen en/of optrekken.....

Tommy 21-03-2004 11:17

Kan "de pro" (Fred) mij dan misschien helpen met mijn vraag? ;)

Fred 21-03-2004 11:44

Nee dat kan ik niet .........niet via een scherm. Dat geeft een vals beeld. Bovendien zou ik persoonlijk moeten *voelen* wat de auto doet....dan kun je pas een idee vormen over hoe of wat..

Kijk en je geeft zelf al aan dat je verbreders hebt geplaatst, dat kan al een fout veroorzaken, zeker als het niet bekend is bij de uitlijner ter plekke...Dat veranderd bijvoorbeeld al de schuurstraal van het geheel, je camber komt daardoor anders, spoorbreedte veranderd enz......zo zijn er nog meer zaken te noemen

Ik zeg trouwens niet dat ik een pro ben he......een *pro* is trouwens gewoon iemand die iets doet waar ie voor betaald word en zo in zijn levenonderhoud voorziet. En dat is zeker geen garantie voor vakmanschap.....Er zijn *amateurs* die beter zijn dan menig *pro*...maar er zijn ook pro's die gewoon beunhazerij bedrijven

Antera 21-03-2004 11:57

zinloos gesprek ben blij dat andere mensen beter weten dan jij. Beunhazerij dat denk jij als de probleem auto's uit heel het land hiernaartoe komen dan weet jij het wel. En niet waar het voor gemaakt is waarom subframe verstellen bij een audi met S-punt verstelling???????????????????????? Mag jij me uitleggen dan is zeker ook beunhazerij????


Waarom zit er speling op het subframe? Lees de technieken maar eens na op de cursus van Oskamp en van Bean dan weet je hoe ik aan deze rare werkwijze ben gekomen.

Fred 21-03-2004 12:06

We hebben het hier niet over het uitlijnen van een Audi of wat anders toch ??

Ik zou ook een heel verhaal op kunnen dissen hoe je een formule 3 auto uitlijnt, maar doet dat ter zake??

Het gaat hier om een specifiek model.........DAAR gaat het om, niet om het uitlijnen van een kruiwagen of een tractor ;-))))

Antera 21-03-2004 12:10

nee niet een specifieke auto wat hier geld geld voor menig andere auto. Die afwijking in de castor. En hoe is die bij te stellen??? Door het subframe recht te zetten. Dit doet men ook bij schade bedrijven en niet door recht trekken. Je subframe heeft speling en bij een kleine tik kan die scheef komen te zitten. Dan mag jij je draagarmen vervangen enzo hoor geen probleem maar dan heb je nog steeds je castor verschil en hoe los je die dan op als je niet aan je subframe mag komen???? Hoe zetten ze het bij de dealer er dan onder? doe maar er gewoon onder schroeven zit ie scheef jammer dan mogen we niet mee schuiven?

Fred 21-03-2004 12:19

Ik vind het allemaal best hoor wat je roept....maar zaken gaan afstellen met dingen die er niet voor gemaakt zijn blijf ik bedenkelijk vinden, zeker als het zondermeer word gedaan, want wie zegt er dat het subframe scheef zit? Er kan wel iets krom gereden zijn (op een drempel bijv). Dan hoeft per definitie niet gelijk het subframe scheef te staan......dan ga je de verbogen zooi compenseren met wat anders.

Het is zaak dat er EERST gekeken word wat er echt loos is alvorens maar overal aan te schroeven.....oorzaak verdoezelen heet dat

Tommy 21-03-2004 12:47

ooow.. maar je draait al bij.. :p just read the book? lol

Marcski 21-03-2004 13:11

Quote:
Originally Posted by Fred
Ik vind het allemaal best hoor wat je roept....maar zaken gaan afstellen met dingen die er niet voor gemaakt zijn blijf ik bedenkelijk vinden, zeker als het zondermeer word gedaan, want wie zegt er dat het subframe scheef zit? Er kan wel iets krom gereden zijn (op een drempel bijv). Dan hoeft per definitie niet gelijk het subframe scheef te staan......dan ga je de verbogen zooi compenseren met wat anders.

Het is zaak dat er EERST gekeken word wat er echt loos is alvorens maar overal aan te schroeven.....oorzaak verdoezelen heet dat


Het hele idee van uitlijnen is het compenseren en afstellen van verschillen in maatvoering.
Als je verschil in caster habt ga jij toch ook niet alles vernieuwen om dit op te lossen? Verstellen is een hele reele optie in dit geval.

Antera 21-03-2004 13:21

Dan heb je toch een probleem een spoorstang is vaak zichtbaar krom maar als er een fusee krom is of je veerpoot of een draagarm staat een klein beetje om?? Kan je zeker niet altijd zien en als je dan de moeite kan nemen om de boel weer een beetje te stellen door middel van wat bouten te lossen en dan te stellen lijtk me dat zeker niet mis als daarmee ook je KPI goed in orde blijft. Maar wil mijn klanten wel naar jouw toe sturen met de dingen die verkeerd staan. mag jij ze gaan vertellen dat het vernieuwt moet worden. Lijkt me een lastige manier van werken.

Dan nog wat waarom zit er overal stelmogelijkheden op dan?? Dat zit er voor de sier? Dan moeten ze het maken net als bij mercedes w210 enzo alles vaste delen.

Fred 21-03-2004 13:27

Waar staat dat ik alles vervang?? Ik geef alleen aan dat het zaak is dat er eerst gekeken word naar oorzaken. Als er geen afwijkingen zijn kan er gewoon uitgelijnd worden. Als men gaat uitlijnen ZONDER dat de oorzaak bekend is......sja dan vraag ik me in alle ernst af wat daar dan het nut van is.

Ik zal een voorbeeld geven........iemand komt in een service bedrijf met de klacht dat de auto niet goed spoort, gevoelig is voor zijwind enz....

Prima ding word uitgelijnd, en inderdaad er worden afwijkingen gevonden....alles netjes afgesteld zoals het hoort..

Klant gaat weg.............weggedrag van de auto is niet wezenlijk beter geworden, maar ach de auto moet binnenkort weer voor de jaarlijkse apk keuring en dan zal ik de garage er op wijzen..Blijkt dat er speling op de fuseekogels zit....kogels worden vervangen, uiteraard word de hele boel opnieuw uitgelijnd...

Auto rijdt nu weer als een scheermes.....

Wat zou er gebeurt zijn als men bij de eerste uitlijnbeurt ook al was vastgesteld dat de boel speling had?? Een correcte monteur had de klant er op gewezen en het uitlijnen uitgesteld totdat de zaak gefixed was.

Zo geld het met alle zaken die uitlijnen vereisen: Eerst de reden zien te achterhalen waarom er een een afwijking is....eerst dat oplossen en dan pas uitlijnen.

Uitlijnen is meer dan compenseren van maatvoering enz, het bepaald in sterke mate HOE een auto zich gedraagt, en dan niet alleen bij rechtuitrijden enz..

Kleine subtiele afwijkingen kunnen een wereld van verschil maken qua weggedrag....en helaas heeft niet iedere monteur die uitlijnt dat gevoel in de vingers, men kan de zaak prachtig afstellen zoals het word voorgeschreven, maar het plaatsen van een verbreder kan dat geheel te niet doen als het niet bekend is

Fred 21-03-2004 13:34

Tja......Ga lekker door met zaken compenseren met zaken die daar niet voor gemaakt zijn..........Ik las elders ook iets dat je kan afstellen door het afslijpen van bouten !!!

Ik zou de monteur door de werkplaats heen meppen als ze dat bij een van mijn auto's zouden flikken ;-))

Maarre..........we hebben het hier over het afstellen van een Jetta toch.....daar zitten maar beperkte zaken op waar mee afgesteld kan worden....daarom zijn er voor sportief gebruik o.a andere toplagers verkrijgbaar waarmee de zaak veel verder en verfijnder is af te stellen ....

Ik zal het hier bij laten......ik ben duidelijk een andere mening toegedaan ;-))

Antera 21-03-2004 14:18

een zeer andere mening idd :o rijd meestal eerst een blok je om dan als je een auto gaat compenseren met de camera's van de uitlijncomp dan voel je gelijk voor speling met opkrikken op de brug kijk je naar kogels endergelijke die verspringen. Daarna kijken wat de uitlijn gegevens zeggen daarna dot nummers kijken enz. En dan de nodige dingen afstellen. Koop jij een nieuwe auto zet hem op de brug en der zit 35' verschil in de castor wat zeg jij dan ik heb een kromme auto gekocht. Ik wens je verder veel suc6 met je kennis aangaande uitlijning. Dan gaat ik mijn beroep weer eens fijn uitvoeren. En mijn curcus leiders ff zeggen dat hun het fout hebben. even goede vrienden ;)

Tommy 21-03-2004 14:30

het gaat om een Golf II, maar ik was zo vrij om mijn vraag er ook tussendoor te gooien(Jetta I)

mijn conclusie... jullie bedoelen volgens mij allemaal hetzelfde:

"We" vinden allemaal:
- alle onderdelen moeten goed zijn (draagarmen, stuurstangen.. fusees.. alles)
- is dit allemaal goed, dan mag er gekeken worden of alles recht zit(subframe bijv.)
- pas nu kan goed uitgelijnd worden.
- goed uitlijnen is van groot belang...

ja toch?

Fred 21-03-2004 14:38

Oh je bent nog aan het leren?? Tja....dan doe je alles nog via het boekje ;-))

Laat mij nou maar lekker mijn methodes hanteren, ik werk al wat langer zo....en niet bij een of andere fastfitter.....die jongens snappen niet eens wat van banden, laat staan van uitlijnen....

Die gaan rustig een Citroën met hydraulische vering uitlijnen zonder draaiende motor !!

Uitlijnen is namelijk méér dan het kunnen aflezen van wat cijfertjes op metertjes en het lezen van wat waardes in een boek...

Als ik bij jou zou komen en zeg dat ik graag wat minder onderstuur wil hebben, dan denk ik dat je met de mond vol tanden staat ;-)))

Maar verder even goeie vrienden hoor

Antera 21-03-2004 14:42

Nee sta ik niet met me bek vol tanden maar ja jouw mening is beter dan die van mij heb ik het idee. En ik werk al jaren op mijn manier en ben niet iemand die nog ervoor aan het leren is maar cursus krijgen voor nieuwere auto's wat wel en niet mogelijk is eventueel enzo.

Maar ik eindig bij deze de topic

Marscki sluit dit maar eindeloze discussies gaat ik niet meer aan. Ben blij dat ik niet bij een kwik fit euromaster of ptc werk

Fred 21-03-2004 14:43

Tommy,

Inderdaad alles moet goed zijn vóórdat je gaat uitlijnen, en dat gaat eigenlijk veel verder dan men gewoonlijk aanneemt.....sterker nog de uitlijning van de achterwielen kan invloed hebben op de voorwieluitlijning, vandaar 4 punts metingen...

Ook de veren kunnen van grote invloed zijn op het geheel......een gebroken veerschotel, die niet eens zichtbaar hoeft te zijn, kán van invloed zijn..

Samenvattend: de gemiddelde uitlijner die kijkt niet verder dan zijn of haar neus langs is ;-))

Voor een standaard uitlijning van een standaard auto is dat voldoende, bij afwijkende zaken komt gevoel, ervaring én kennis om de hoek kijken .....en wat nog belangrijker is: inzicht in wat je doet en wat daarmee veranderd


All times are GMT +1. The time now is 09:49.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.