Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   1.9TD AAZ Golf 2 GTD kas (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=134817)

Ilker 20-08-2015 13:53

1.9TD AAZ Golf 2 GTD kas
 
Hallo hallo!
Ben weer terug op de website na een tijdje offline te zijn.
Nu ben ik ook direct begonnen met een AAZ in mijn mk2 te bouwen.
Ik weet het, het is 1 van de gemakkelijkste inbouwproject, maar toch zit ik met wat vragen..

Mijn AAZ heeft een EGR klep, iemand een idee van welk bouwjaar dan deze zou zijn? Ook zie ik nergens een 12volt solenoid of stekkertje waar ik mijn spanning dus op aan kan sluiten.
Zit een AAZ VE pomp op.

Nu ben ik ook bezig om de turbo om te bouwen.
Mijn kkk24 die al een jaar stil staat op mijn overleden JR motor , ga ik in de AAZ ombouwen, omdat ik de K03 veels te klein vind wat betreft goede top end power.
Maar ik kan de laatste 10mm moer en imbus van het spruitstuk niet loskrijgen, heb het nodige materiaal niet om deze los te halen. Iemand een idee hoe ik het best er in kan geraken? De laatste 2 moertjes zitten achter de turbo.


Roy16VG60 20-08-2015 18:28

Een inbus kun je een torx in slaan met een hamer. Dan draai je hem er zo uit.

Van te voren is het ook beter om ivm vuil de inbus een klein tikje te geven. Dan weet je zeker dat hij er goed in zit.

En een moer die niet los wil kun je eventueel splijten met een klein beiteltje.

R-oy 20-08-2015 21:31

Een goede (sterke) dop gebruiken met een wringijzer. Gelijdelijk kracht zetten en voelen wat de inbus doet.

Ilker 20-08-2015 21:40

Thanks zal het proberen :)
Iemand een idee waar ik ergens mijn 12v stekker kan aansluiten op de VE pomp van de Golf 3?
voor de rest is het gewoon ombouwen, de achterste steun vervangen in die van de mk2. ik behoud gewoon mijn zelfde cardan assen.

Ilker 26-08-2015 22:37

Mijn AAZ heeft een dikke ronde stekker aan de zijkant van het blok.
En zie ook nergens waar ik mijn 12v op aan kan sluiten.

Het idee is eigenlijk om mijn mk2 bekabeling te behouden, en het plug en play te doen.
Wat voor functie's heeft die ronde stekker?
Want zie ook dat de startvervoeger elektronisch word ingeschakeld en mijn JR blok heeft gewoon zo simpel een kabeltje aan de pomp met een hendel in het dashboard. Nu wil ik van die elektronica zooi af en gewoon mijn kabelboom van de mk2 erop aansluiten.

Hoe krijg ik het AAZ blok werkend? de startvervroeger hoeft niet te functioneren.

Quartz 27-08-2015 09:04

gewoon alle draden volgen van de ronde stekker naar de motor en kijken waar deze op uitkomen. Eigenlijk heb je maar 1 draad met +12 nodig om deze te doen draaien( stopklep op dieselpomp). De rest zijn oliecontacten, watertemp. voelers,... Het is waarschijnlijk het handigst om de flenzen van de jr over te zetten wat betreft de watersensoren.


De egr is waarschijnlijk vacuüm gestuurd dus gewoon de slangetjes afdoppen.

Ilker 27-08-2015 13:52

Quote:
Originally Posted by Quartz
gewoon alle draden volgen van de ronde stekker naar de motor en kijken waar deze op uitkomen. Eigenlijk heb je maar 1 draad met +12 nodig om deze te doen draaien( stopklep op dieselpomp). De rest zijn oliecontacten, watertemp. voelers,... Het is waarschijnlijk het handigst om de flenzen van de jr over te zetten wat betreft de watersensoren.


De egr is waarschijnlijk vacuüm gestuurd dus gewoon de slangetjes afdoppen.


Heel erg bedankt, want kon even niet verder met de inbouw.
Zal er eens naar kijken. want ik ben nog mijn spruitstuk van de 1.6TD KKK24 aan het demonteren, en die zal dan op de AAZ terechtkomen.
Inderdaad de EGR is vacuum gestuurd, maar als ik van spruitstuk verander, is de egr ook weg. dus daar moet ik mij geen zorgen meer over maken denk ik.
:thumbup:

Ilker 06-09-2015 17:28

Update:

Al wat een stap dichter geraakt dankzij de leden die geweldige tips hadden :thumbup:
Wat ik allemaal eruit heb gehaald en nodig heb:
spruitstukpakking van de turbo en van de inlaat zijn nog recent en bruikbaar.
Downpipepakking is ook hergebruikbaar.
motorsteun achter

Downpipe ga ik origineel behouden, zie niet veel nut om daar een joekel van een downpipe aan vast te hangen.
Heb nog wel dikkere liggen die dezelfde pasvorm heeft maar zo veel betere prestaties zal deze denk ik niet leveren.

k24turbo compleet met olieleiding ook losgemaakt.

Nu moet ik nog een 12kant torx hebben voor de aandrijfassen te lossen.
Moet deze dan ook aan de wiel los gehaald worden? Want eigelijk wil ik deze alleen maar lossen aan de bak zijde.




Quartz 07-09-2015 15:57

Quote:
Originally Posted by Ilker
Update:

Al wat een stap dichter geraakt dankzij de leden die geweldige tips hadden :thumbup:
Wat ik allemaal eruit heb gehaald en nodig heb:
spruitstukpakking van de turbo en van de inlaat zijn nog recent en bruikbaar.
Downpipepakking is ook hergebruikbaar.
motorsteun achter

Downpipe ga ik origineel behouden, zie niet veel nut om daar een joekel van een downpipe aan vast te hangen.
Heb nog wel dikkere liggen die dezelfde pasvorm heeft maar zo veel betere prestaties zal deze denk ik niet leveren.

k24turbo compleet met olieleiding ook losgemaakt.

Nu moet ik nog een 12kant torx hebben voor de aandrijfassen te lossen.
Moet deze dan ook aan de wiel los gehaald worden? Want eigelijk wil ik deze alleen maar lossen aan de bak zijde.





Wielkant hoeft niet gelost te worden maar is wel handig. Heb je wel een grote dop voor nodig. 32 mm dacht ik

Ilker 07-09-2015 16:50

Quote:
Originally Posted by Quartz
Wielkant hoeft niet gelost te worden maar is wel handig. Heb je wel een grote dop voor nodig. 32 mm dacht ik

Oke leuk om te weten want heb die dopsleutel 32 niet. prima, thankyou Quartz :thumbup:

Ilker 24-09-2015 18:25

Immers al een waterpomp van febi en thermostaat besteld via winparts voor op de AAZ.

Nu alleen nog de koppeling vervangen. en dan alles beginnen los gooien aan de 1.6TD zodat de AAZ er in de plaats kan komen.

Met welke sleutel word de koppeling gedemonteert? het is een meerkant boutsleutel.


Roy16VG60 24-09-2015 18:52

Binnen twaalfkant 9. Maar een ringsleutel werkt ook prima!

DÁ-BRT 25-09-2015 06:43

Inlaat en uitlaat spruitstuk pakkingen altijd vervangen!

De 1.6 inlaat is NIET pas op een 1.9 motor. De 1.6 heeft ovale inlaat poorten en de 1.9 heeft D vorm kanalen. Hierdoor zal je inlaat niet dicht zijn

Je kan gewoon het 1.9 spruitstuk pakken.

Zit er aan de voorzijde van de brandstofpomp wel of geen extra solenoid met een stalen leiding die naar de riemzijde van de pomp loopt (naast de leiding waar de brandstof binnen komt?)

DÁ-BRT 25-09-2015 06:44

Wielzijde moer is trouwens 30 bij de oudere VAG's

Ilker 25-09-2015 07:48

Quote:
Originally Posted by DÁ-BRT
Inlaat en uitlaat spruitstuk pakkingen altijd vervangen!

De 1.6 inlaat is NIET pas op een 1.9 motor. De 1.6 heeft ovale inlaat poorten en de 1.9 heeft D vorm kanalen. Hierdoor zal je inlaat niet dicht zijn

Je kan gewoon het 1.9 spruitstuk pakken.

Zit er aan de voorzijde van de brandstofpomp wel of geen extra solenoid met een stalen leiding die naar de riemzijde van de pomp loopt (naast de leiding waar de brandstof binnen komt?)

Ik heb inderdaad het verschil gezien tussen een 1.6 en 1.9TD spruitstuk.
Zal denk ik deze opnieuw moeten demonteren om de juiste te gebruiken.

Maar als de pakkingen nog goed zijn, ben je als nog ''verplicht'' om nieuwe pakkingen te zetten?

Wat betreft de dieselpomp.
Deze heeft 2 draadjes lopen die naar de startvervroeger loopt en de andere die daar bij hoort is voor de pomp zelf.
Wat ik van plan was, al die bedradingen eruit inclusief die ronde stekker, en daarna alle waterflenzen van de AAZ eruit en de JR flenzen erop + de bedrading van de 1.6TD erop zien aan te sluiten.

DÁ-BRT 25-09-2015 08:14

Pakkingen zijn niet goed meer, ze lijken misschien wel goed maar zijn dit niet. Vergeet niet dat je een turbo motor hebt.

Klinkt goed, maar je moet even kijken of je die van de vervroeger wel aan moet sluiten. Het verschilt nogal per auto (timing van de pomp en slijtage van de pomp) of hij beter start en loopt als hij aangesloten is of niet.

Ilker 17-10-2015 12:19

Al wat een stukje verder geraakt. Ik heb nieuwe pakkingen besteld voor de inlaat en de downpipe.
Nu zit ik met het volgende.
Nu is het tijd om de koppeling te vervangen..
De boutjes van het vliegwiel heb ik iets of wat los gekregen. Maar EER dat ik verder ga met demontage wil ik zeker weten of alle koppelingsplaten van een AAZ het zelfde zijn?
Hebben deze een 210mm of een 200mm?
Ik ga er ene van Sachs aanschaffen via een online bestelling.
Maar is nogal moeilijk als je bijvoorbeeld de verkeerde besteld heb, en het pakketje terug naar Nederland moet. Vind het bedrijf ook niet fijn denk ik.

Iemand een idee welke modelnummer van koppelingset ik moet hebben?
Dit zijn de nummers van de huidige koppeling. is OEM maar sachs heeft denk ik een totaal andere modelnummer, wat ik dus niet weet.





Groetjes

DÁ-BRT 19-10-2015 06:29

Pak je de oude koppeling toch los en meet je de diameter.

Ilker 19-10-2015 08:55

Quote:
Originally Posted by DÁ-BRT
Pak je de oude koppeling toch los en meet je de diameter.

Dankje, had er niet aan gedacht dat het op die werkwijze ging.
Zal het eens nakijken :thumbup:

Ilker 02-11-2015 14:26

Bij het losdraaien van de beschermkap? (Is dit het vliegwiel?) Ben ik wat nare sporen tegengekomen.
De beschermkap bleek vol met koppelingstof te zitten. Wat remreiniger gespoten, maar denk dat deze onbruikbaar is?
Zitten brandplekken op lijkt me. Het andere deel wat dus nog aan de drukgroep vast zit, heeft ook brandplekken.





DÁ-BRT 02-11-2015 14:39

Niets aan doen, gewoon schoon maken en monteren.

En voor de toekomst niet met je voet op het koppelingspedaal blijven als je niet hoeft te koppelen. :)

Ilker 02-11-2015 14:55

Quote:
Originally Posted by DÁ-BRT
Niets aan doen, gewoon schoon maken en monteren.

En voor de toekomst niet met je voet op het koppelingspedaal blijven als je niet hoeft te koppelen. :)

Dat doe ik met elke wagen niet.
Was wel even schrikken aangezien er veel kopppelings stof in het vliegwiel zat.
Wat de vorige eigenaar met die motor heeft gedaan :confused:
Oke prima, We zullen het vliegwiel met de remreiniger schoonspuiten en afvegen.
Dankje :thumbup:

Ohja het is een 210x24 koppeling. Had het opgemeten.

DÁ-BRT 02-11-2015 15:34

Is vrijwel altijd zo dat daar stof ophoopt.

Lekker met remreiniger schoon maken, of even een kwastje met benzine erdoor halen en dan afspuiten met remreiniger.

ALTIJD NIEUWE DRUKGROEP BOUTEN MONTEREN!!!!! Dit zijn namelijk trekbouten. (Volgens mij heb je de drukgroep niet los gehaald van de krukas, maar ik wil het toch even melden)

Ilker 02-11-2015 16:44

Quote:
Originally Posted by DÁ-BRT
Is vrijwel altijd zo dat daar stof ophoopt.

Lekker met remreiniger schoon maken, of even een kwastje met benzine erdoor halen en dan afspuiten met remreiniger.

ALTIJD NIEUWE DRUKGROEP BOUTEN MONTEREN!!!!! Dit zijn namelijk trekbouten. (Volgens mij heb je de drukgroep niet los gehaald van de krukas, maar ik wil het toch even melden)

De drukgroep zit nog aan de motor vast. Wou deze vandaag loshalen maar gelukkig nog niet gedaan.
Alleen het vliegwiel en de koppeling heb ik los gehaald.
Krijg je bij een koppelingset van Sachs ook alles mee? Ook de drukgroepbouten? Of moet je ze appart bestellen?

Ik heb zo net een bestelling gemaakt voor een Sachs koppelingset.

DÁ-BRT 02-11-2015 17:44

Voor dit type alleen maar de drukgroep en plaat. Boutjes moet je zelf bij de dealer bestellen.

Druklager zit in de bak bij een 020 bak onder de groene deksel.

Ilker 02-11-2015 22:26

Quote:
Originally Posted by DÁ-BRT
Voor dit type alleen maar de drukgroep en plaat. Boutjes moet je zelf bij de dealer bestellen.

Druklager zit in de bak bij een 020 bak onder de groene deksel.

Morgen maar eens naar de VW dealer gaan in de buurt voor die boutjes :thumbup:

Ik heb bij aankoop van dit blok ook een CHD bak meegekregen. Wat is nu beter, de 4T van de mk2 of de chd van de mk3?
Want wil liever de mk2 bak eronder hangen.

DÁ-BRT 02-11-2015 22:29

De CHD heeft 100mm homokineten op de aandrijfassen. Dus als je geen assen hebt moet je die erbij zoeken.

Daarnaast is de 4T een bak met lange overbrenging. Dat weet ik niet van de CHD

Ilker 02-11-2015 23:19

Quote:
Originally Posted by DÁ-BRT
De CHD heeft 100mm homokineten op de aandrijfassen. Dus als je geen assen hebt moet je die erbij zoeken.

Daarnaast is de 4T een bak met lange overbrenging. Dat weet ik niet van de CHD

Dan zal ik liever ''plug & play'' de 4T eronder zetten. De assen heb ik niet mee gekregen nee. Dan gebruik gewoon de assen van de mk2 op de AAZ.

Bedankt :thumbup:

Groetjes

Ilker 05-11-2015 13:52

Vandaag inmiddels het pakketje ontvangen.
BOELM echt topservice. Eerst nog gebeld voor info welk model van koppeling ik moest bestellen.
Er bestaan 2 modellen in de AAZ
een koppelingskit van een AAZ tot 1992 en vanaf 92 tot 97.

Ik heb ook de bouten meegekregen van de drukgroep?
Zitten in een plastic zakje 6 stuks met blauwe loctite fabrieksaf aan.

Hopenlijk zien jullie de foto?


DÁ-BRT 05-11-2015 14:22

Mooi man!

Die bouten moeten vast met 90Nm en dan nog 90 graden verdraaien.

casss 07-11-2015 11:15

CHD heeft volgens mij dezelfde overbrenging als 4t. Ik heb zelf ook de CHD gemonteerd op mijn gtd, gaat prima.

Ilker 07-11-2015 22:48

Quote:
Originally Posted by casss
CHD heeft volgens mij dezelfde overbrenging als 4t. Ik heb zelf ook de CHD gemonteerd op mijn gtd, gaat prima.

Ik heb liever de 4T eronder. de CHD ga ik te koop zetten. Omdat ik deze toch niet nodig heb :thumbup:

Ilker 12-01-2016 15:30

Na een tijdje stil te hebben gelegen wil ik graag verder doen.
Nu loop ik echter een groot probleem op met de turbo

Ik ben een KKK24 turbo aan het inbouwen op het 1.9 turbodiesel blok. en loop gelijk een probleem op.
mijn oil feedline achter het blok komt niet overeen aangezien het 1.9 blok met een K03 uit fabriek kwam, en de oilfeedline buis van de k24 aan het carterpan zijn olie eigenlijk aanzuigt voor de turbo. Moet ik nu een andere feedline buis fabriceren of moet ik een carterpan van een 1.6TD gebruiken?
Een oom van mij heeft mij als raad gegeven om de carterpan om te wisselen.
Kan dit? of zijn er andere oplossingen zodat die feed line wel past?




DÁ-BRT 12-01-2016 18:01

De 1600 retour slang past niet op een 1900. Het blok van een 1900 is hoger door de langere slag.

Beter ermee naar een hydrauliek winkel gaan en een goede laten maken.

gooigolf 12-01-2016 19:22

als je nieuwe distrubutie opzet. neem ook effe poeli plus bout mee.
aaz is daar wat gevoelig voor .

Ilker 12-01-2016 19:30

Bedankt Da-BRT en Gooigolf

Gek maar waar, kan geen distributie wisselen. ik durf dat niet.
Ik probeer een motor te vervangen maar distributie blijf ik van af :D
Ik ga eerst er voor zorgen dat de AAZ start, dan ga ik er een vakman aan laten werken die mijn distributie kan vervangen.
hopelijk krijg ik em gestart met de originele brandstofpomp. Want zit met het komend probleem met die dikke ronde stekker aan de zijkant van het blok. terwijl ik maar 1 draadje met een 12v geschakelde nodig heb om voeding te hebben voor de pomp.

gooigolf 13-01-2016 16:35

valt wel mee .
goed afstrepen en goed controleren ,
maar dat komt vast wel goed .
succes ermee

DÁ-BRT 13-01-2016 16:39

Er staat een how to voor het wisselen van de distributie riem op VF, moet je maar even zoeken. Stijn heeft die volgens mij geschreven.


All times are GMT +1. The time now is 08:59.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.