Golf 1 1.6 gti koppeling probleem
Halo,
Ik ben in het bezit van een golf 1 1.6 gti. Deze heeft nu een 5tal jaar niet meer gereden. Motor start wel maar als ik koppeling induw en hembin 1ste steek en laat de koppeling los gebeurt er niets dus hij koppelt niet. 5 jaar geleden ben ik er zeker van dat hij wel nog reed iemand een iedee wat dit kan zijn? Mvg Delva |
Koppelingskabel gebroken?
|
of de prise-as die klem zit in je bak
|
Koppelingshevel bij druklager gebroken(achter groen deksel, zijkant bak)
|
Kabel is nog in orde, als ik koppeling indiw dan beweegt de hevel.
Van mij zi er daar geen groen deksel wel een afdekplaatje met 4 boutjes. Dus wss zal ik de bak moeten demonteren? Of kan ik proberen met dat afdekplaatje eens open te doen? Mvg |
4-bak zeker? dan zit er idd geen groen deksel.
|
Ja idd 4 bak
|
daarachter zit de hevel idd.
Maar geeft het koppelingspedaal wel weerstand?? Drukplaat kan ook stuk zijn. (plaatje zit op de drukgroep, de pen die door de prize-as loopt drukt hier tegenaan) |
Nee er zit niet verl weerstand op
|
dan waarschijnlijk de hevel achter in de bak stuk, of de drukplaat op de koppeling.
Eerst deksel even loshalen, zie je zo wat er gebeurt als iemand de koppeling bediend. |
Ok bedankt
Zal ik eerst moeten olie aflaten of zit er achter dat platje geen olie? |
Net eens dat plaatje verwijderd.
Die pin kan ik in en uit duwen maar als ik deze induw moet deze toch vanzelf terug keren door de koppeling of heb ik het mis? Mvg |
Denk dat je drukplaat door de drukgroep heen is gegaan... Als er iets mis zou gaan in het ontkoppelen, zou de motor permanent aan de bak gekoppeld zijn. Aangezien dat niet zo is, moet het haast wel de drukgroep zijn.
NB Als het de kabel of hevel was en je zou hem in z'n 1 zetten en starten ga je vanzelf rijden :) |
Moegen halen we de bak er af
Moeten we dan de gehele koppeling vervangen? Mvg |
Alleen de drukgroep. Er zijn 2 verschillende koppelingen, eentje van 190mm en een van 210mm. Ik weet niet hoe dat zit met de 1.6GTI. Een vliegwiel van 190mm past alleen op een drukgroep van 190mm. En voor de 210mm idem. Dus als je het niet kunt vinden zou je beide moeten vervangen, heb ik eventueel nog wel liggen, de 210mm versie.
|
Ok bedankt!
Ik zal morgen wel zien wat het probleembis ik laat hier wel nog iets weten |
Hoe kan ik zien of de drukgroep kapot is?
|
Als de koppelingsplaat los tussen het vliegwiel en de drukgroep ligt zal de drukgroep stuk zijn. Mits het geen probleem in de versnellingsbak is natuurlijk, maar dat lijkt me vrij stug. Enige andere versnelling die wel sjoege geeft?
|
Nee geen een versneling die gaat
|
Zo bak is er af mijn bevindingen:
Pin beweegt waneer ik de gevel bedien De deredo op de disc was aan de 1'e kant volledig weg en de andere kan begon aftebrokkelen ( kan dir het probleem zijn? ) Na de disc zit de drukplaat denkik? En deze kan ik induwen en komt terug |
Disc? Bedoel je de drukplaat, dus de plaat waar de stang uit de bak tegenaan duwt? Als je de drukgroep met je handen in kunt drukken, is deze niet goed meer.. Dit moet niet kunnen met je blote handen in ieder geval. Wat is een deredo?
|
Met disc bedoel ik koppelings plaat
En deredo is feredo ik denk toch dat dat zo noemt. Ik bedoel dus de bekleding van de kopelingsplaat die an 1 kant volledig weg was Ik kan deze mer mijn handen een kleein beetje induwen |
Feredo zegt me ook helemaal niets :p maar ik begrijp dat de voering van de koppelingsplaat eraf ligt. Dan wordt de plaat dunner met als gevolg dat de drukgroep niet meer drukt... Als de rest van de onderdelen er goed uit ziet en goed werkt zou je alleen de koppelingsplaat moeten vervangen.
|
Ach oej mijn excuses hiere zeggen we het zo
Maar is dat dan normaal dat de pin niet terug keerde? |
Je zegt 'pin beweegt wanneer ik de hevel beweeg'. Dat is toch goed dan?
Wat mij alleen nog niet helemaal duidelijk is, is of je nou wel of geen druk op je pedaal hebt/had. Anders zou je een combinatie van problemen kunnen hebben. De plaat is versleten, de drukgroep kan ik zo niet zeggen, die moet echt hard hard zijn, daar kun je op staan voor de veren bewegen... De koppelingshevel in de bak kan inderdaad stuk zijn, maar dan komt de pin pas heel laat naar buiten/niet naar buiten. Zou je wat foto's kunnen maken? |
zal nog eens proberen uit leggen mijn excuses ben slecht in uitleggen :)
toen de bak er nog op zat heb ik de zijkant open gedaan ( 4 boutjes). wanneer er iemand de koppeling intrapt beweegt de hevel in de bak zelf die tegen een aanslag duwd wanneer de koppeling niet ingetrapt is komt de hevel enzo terug maar die aanslag( waar de pin achter zit denk ik) komt niet terug deze blijft in geduwd. vandaag de bak van de motor gehaald. waneer de hevel in gedrukt word komt de pin er uit dus dat is in orde. groot tandwiel los gemaakt van de motor waar de start motor op zit. daarachter zit de koppeling plaat die aan de 1ne kant verstorven is en de andere kant volledig weg. daar achter zit de drukgroep en deze kon ik lichtjes in duwen met de hand. ik had geen druk op de koppeling bedaal |
Nieuw setje erin.
Ik heb nu toevallig 1 omhoog staan, vingers van de druk groep stuk. 60.000km oude koppeling..... |
Volledig nieuwe koppeling bedoel je?
|
Vandaag nieuwe koppeling geplaatst en nieuwe druklager
Maar helaas zonder resultaat Kan ik iets verkeerd gemonteerd hebben? |
Waar woon je?
Plaats anders eens wat foto's van wat je nu gedaan hebt... |
Ik ben van west vlaanderen
Ik weet niet hoe je fotos plaats Ik heb de druk groep op de motor gezet rn vest gezet met nieuwe bouten en aangespannen met 100nm Vliegwiel plus disc gemonteerd en aangespannen met zelfde bouten en dan de bal er terug op Edit: Wat ik nu opgemerkt heb is dat de koppelingsplaten niet het zelfde is. Ze hebben wel de zelfde nummer. Aan de kant van de bak zit er een kraag die kraag is bij de nieuwe koppeling 0.8 cm langer dan bij de oude koppeling |
probleem opgelost
ik heb vliegwiel opnieuw gemonteerd en nu met nieuwe schroeven en nu gaat het volledig goed, behave 1 probleem de versnellingen liggen niet op de juistte positie |
All times are GMT +1. The time now is 00:10. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.