injectoren lekken
op de keuring kreeg ik een opmerking dat mijn rubber retourleidingen zouden lekken.
nu is mijn verbruik ineens goed aan het stijgen (laatste tank 5,7L/100km verbruik of 1:17 terwijl ik normaal tussen de 3,4 en 4,5 zit (1:22 -1:28) en eigenlijk nog NOOIT boven de 5,5L/100km geraakt ben ). ik ben vandaag in de garage geweest en daar zeggen ze mij dat de injectoren lekken en niet de leidingen. injectoren moeten vervangen worden. nu mijn vraag hier, klopt dit volledig? zijn die niet open te halen en een rubber te vervangen ofzo? moeilijk te zien op de foto, maar het loopt er toch goed uit, ergens halfweg de injector. lijkt mij dat die wel nog uit elkaar kunnen |
Andere injectorleidingen en nozzle's
dan trekt die ook veel beter, en verbruikt ie bijna niks. |
Slangen vervangen kost niets en kan geen kwaat
De verstuivers kan je laten testen in een garage ofzo, tevens kunnen die ze dan meestal ook reviseren indien nodig Ik begrijp niet goed dat wat je bedoelt met dat het er uit loopt maar als je bedoelt dat de diesel door je verstuiver loopt zonder druk is dat je proleem, dat zou niet mogen Ik geloof dat jij er al veel kms op had staan toch? Dan zal het ook wel tijd zijn daar voor Voor mijn T3 (1.7 D) heb ik dit ook al eens laten doen en was iets van 40 euro pst kwijt maar hij startte beter en liep beter,,,en zuiniger En die had er pas 217.000 km op staan |
ik heb al 2jaar een opmerking bij de keuring dat mijn brandstofleidingen lekken (die kleine stukjes die de injectoren verbinden).
ik was in de garage deze week voor de expertize van het ongeluk en vroeg ondertussen aan de garage of ze die rubber slangen hadden, zodat ik ze kon vervangen. kijk die van de garage er naar en die zegt dat niet de leidingen lekken, maar 2 injectoren. als je er naar kijkt, zien ze er redelijk nat uit, en ook zie je één spoor diesel die langs de motor naar beneden loopt. op mijn foto de 2de injector van rechts, lekt op het blok en je ziet boven mijn oliefilter dat alles lekker blinkt. de eerste en 4de injector zijn droog (wel vuil) de 2de en 3de staan zeiknat. vermoedelijk komt het dus uit de naad halverwege de injector (zie 2de foto). daarom mijn vraag of je een injector halverwege kan uit elkaar halen en rubbers vervangen. je ziet namelijk de 6kant vorm om de injector vast te zetten in de motor, maar iets erboven heeft de 'kop' ook 2 platte kanten. lijkt mij dat daar dus ook een sleutel op kan. garage zegt me dat één injector +300€ kost en ze gaan er een stel oude indraaien die nog goed zijn. mijn motor heeft 436k km sinds deze week als je u hoofd op 3uur draait, dan zie je de injector hier goed vettig zitten in het echt overduidelijk, op foto niet te krijgen. bij de injector hier naast, staat een plasje olie/diesel aan de voet van de injector zelf. het lekken is waarschijnlijk al een tijdje aan de gang |
Heb er geen praktijkervaring mee, maar zocht laatst wel naar info erover en ik vond dit.
Wellicht interessant? Ze kunnen dus open. Misschien dat dan duidelijk wordt wat er stuk is en of je het kan vervangen. |
handige site, wordt toch al een pak duidelijker hoe het in elkaar zit.
het al dan niet lekken komt gewoon van het feit op die 2 metalen vlakken nog perfect afsluiten, of al ergens ingesleten zijn. demonteren, vlakschuren en weer monteren is dus voldoende. daarbij ook de schroefdraad inwrijven met locktite of zoiets. kerel daar vervangt wel het kopje. ik ga toch mijn injectoren laten vervangen en de oude meevragen. k ga die toch eens open doen en herstellen als eventuele reserve :D misschien toch eens een setje reserve uit één of ander blok draaien voor de toekomst. auto moet nog een 600K km uithouden, dus ga er waarschijnlijk nog wel eens nodig hebben |
http://vincewaldon.com/index.php?op...&id=4&Itemid=26
ga naar: how-to: rebuild IDI injectors. ik zou eerst de rubber slangetjes vervangen voor een paar euro. Is dat het niet, dan de aansluiting op de injector een slagje geven. Anders eruit schroeven, en in de bankschroef misschien nog kijken of je hem iets vaster kan draaien... |
net dezelfde pagina dat marijn poste
|
Op je eerste foto kan je de lekkage van nr 3 wel zien op het blok op de hoogte van de brandstofpomp onder de kop zag ik al een hele koek zitten
|
ff terug, nog altijd niks opgelost (nog geen tijd gehad om naar de garage te gaan.
ondertussen vond ik wel op mister-auto.be dat een injector 67€ kost (garage zegt +300€). daarom zou ik dat eventueel zelf eens gaan vervangen. iemand enig idee welke sleutel je nodig hebt? op mijn eerste injector krijg ik een 24mm steeksleutel op. natuurlijk is die eerste niet lek, maar de 2de. ik heb op internet gezocht en daar vond ik een 22mm kop van de injectoren :confused: http://www.autogereedschap.com/a-21...-doppen-diesel/ op die pagina staat ook "Waarschuwing: U bent zelf verantwoordelijk voor het bestellen van de goede dop. Wij vergoeden geen retour verzendkosten als u onverhoopt een verkeerde maat heeft besteld.". dus ik wil wel van de eerste keer de goeie sleutel hebben. :D heb ook eens dasty gaan halen in de wibra. een aanrader als je je motorblok eens wil opkuisen. opspuiten, ff laten intrekken. dan nog eens opspuiten (je ziet het vet er zo aflopen dan), en na een tijdje gewoon met water afgespoeld. voor: na na een week rijden heb ik gezien dat de 2de injectorn van rechts te beginnen, diesel lekt, de andere 3 zijn droog. hoef ik al geen 2 injectoren te vervangen |
Hoge dop 27 heb je nodig. Maar niet bij het los halen de sleutel op de dop van het blok aftrekken, maar naar het blok toe duwen. Anders kan je de cilinderkop kapot scheuren.
Ik kan ze voor 175 euro per 4 reviseren met nieuwe nozzles. Verstuivers alleen per 4 vervangen door verschillen en hierdoor zou onregelmatig lopen kunnen veroorzaken. Maar ik vraag mij werkelijk af hoe je dit verbruik voor elkaar krijgt. Lees hoe je meet, want ik kan mij het niet voorstellen als je er normaal mee rijdt. Ik pas al bijna 14 jaar diesel motoren aan en als ik goed mijn best doe krijg ik het voor elkaar om een direct ingespoten diesel met normaal gecombineerd gebruik en 120km/H op de snelweg 1:25 halen. |
je woont op 241km van mijn deur, wordt wat ver om ff langs te komen voor de injectoren te reviseren.
hoe ik meet? ik rij x aantal km en ga dan voltanken. ik tank vol tot de brandstof gelijk met de vulleiding bovenaan blijft staan. en zo wordt het verbruik berekent. heb al eens 1035km gereden en toen 35,51liter getankt, dan eens 1136km gereden met 39,01liter, 1198km met 41,48liter, 1293km met 44,97liter, het absolute record van 1402km gereden met 49,21liter :D en toen ik dit topic opende haalde ik de 1000km niet eens meer 860km met 44,10liter, 922km met 49,11liter, 876km met 48,12liter, 940km met 48,94liter, 956km met 48,70liter, 946km met 49,73liter. het motorblok is nu vetvrij gemaakt, als ik 20km ga rijden en dan naar de motor kijk, staat er vloeibare diesel in de schroefdraad van die ene injector, in het gat waar de injector inzit, staat ook wat diesel, het motoblok ziet vettig alsof er net een hoop water over gegoten werd en net boven de oliefilter zit er een inham in het motorblok en daar staat ongeveer 3-5mm diesel in dan (daarna loopt dat inhammetje over). |
Weet niet of je er wat aan hebt maar kijk eens bij mrinjectoruk.co.uk :thumbup:
|
Lijkt mij t makkelijkst om die dingen gewoon op te sturen naar bert, kost je nog geen 20€ verzendkosten schat ik.
Maar zitten er bij jou in de buurt dan geen fatsoenlijke diesel service bedrijven? Kan er binnen 60 km bij mij vandaan wel stuk of 4 vinden. |
ben er nietveel mee dan als men auto hier op de oprit zonder injectoren zit. misschien eens kijken op de sloop voor 4 andere en die binnensturen voor revisie
|
heb hier eventuweel nog wel 2 sloop motoren staan ..
1 met geknapte riem .zitte nog 4 goede in . |
Zo meet ik ook altijd mijn verbruik en hou het bij op Fuelly.com
Dit zijn erg lage verbruikscijfers! |
Quote:
Een vriend van mij heeft ook e.d. oude tor 1.6td en rijdt ook 1op19. Maar ja de rest van Nederland rijdt wel achter hem :D |
Quote:
Dat verbruik haal ik niet eens met een 1V ecodiesel blok. Met een volle tank circa 700km. Maar het blok is wel niet meer origineel, vol mods om dat ding sneller te krijgen :tongue: Je kan het ecodiesel woord schrappen :D |
allé mannen.
bij de VW diesels tussen 1980 en 2000 sta ik pas op de 79ste plaats met een gemiddeld verbruik van 4,37L/100km gemeten over de laatste 58 000km. dwz 78 gasten die zuiniger rijden dan ik. http://www.spritmonitor.de/de/ueber...000&powerunit=2 bij de golfkes mk2 sta ik op de 3de plaats. :D . t gemiddelde daar over ALLE diesels golf2 is 1:18. dus ook de sportievelingen met een GTD meegerekend http://www.spritmonitor.de/de/ueber...000&powerunit=2. als ik de autos pak die de laatste 6maand nog tankbeurten hebben toegevoegd, sta ik op nr 1 :thumbup: |
update: met het sukkelen om de goeie dop te vinden (volgens internet dop22 maar die is ZEKER te klein), ben ik gewoon naar de garage gereden.
injector werd eruit gehaald en meegenomen naar een revisie bedrijf. daar werd deze getest en die lekt niet (druk tot 130bar en dit ondergedompelt in een bad). ook de retour lekt niet. dus ik kreeg te horen dat het toch de retourleidingen zouden zijn die lekten op de injector. om zeker te zijn, kreeg ik ook een 'goeie' oude injector mee om eventueel eens te kunnen wisselen. boel werd gemonteerd in de garage, nieuw retourleidingen gestoken en na de eerste rit (55km aan 1 stuk) geen brandstoflek. nu na een week ongeveer zit mijn blok volledig onder de diesel weer. de brandstof staat letterlijk OP de injector (in de schroefdraadruimte). het is heel duidelijk WEER de 2de injector. nu zit die injector ook toevallig boven de radiatorslang in de cilinderkop. zou het kunnen dat dit een hetere plaats is waardoor de injector iets meer hitte te verwerken krijgt (meer uitzetten en krimpen van het metaal) waardoor die sneller kan lekken? want die gemonteerde was goed en na een week loopt de diesel er weer uit. zijn er ook mensen die me kunnen verklaren waarom die nr's allemaal verschillen? mijn injector zou een 068 130 201N zijn en die kost op internet 67€. voor mijn auto wordt ook een 068 130 201E opgegeven als alternatief van bosch en die kost 117€. beiden zijn 130bar, beiden zien er identiek uit, beide zijn van bosch (0 432 217 084 en 0 432 217 207). als ik in duitsland kijk, zie ik ook 068 130 201D: VW T3 1.6diesel 130bar 068 130 201E: VW T3 1.6D; audi 100 2.0 en 2.4D; audi 80 1.6D; vw LT 2.4D en VW golf 1/2 1.6D 068 130 202G: vw passat 35i 130bar ... en nog injectoren die bij ford, VW, renault, volvo en seat zouden gebruikt zijn allen onder de naam KCA 30S44. en overal staat de golf II 1.6D JP/ME 08/83-10/91 ook erbij. het rare is namelijk: als ik die bovenstaande autos op internet zoek, worden daar ook alternatieven voor gegeven, zoals die 2.4D van VW krijgt ook een 068 130 202 injector aangeboden van 130bar. passen die dan ook gewoon in de mijne? of zijn er andere verschillen |
ik roep maar wat, een scheur in de kop?
|
Ik kan er op ingaan, maar ik had al eerder aangeboden te helpen en om ze te reviseren.
|
nee, en de eerste dagen was er ook geen probleem met een lek.
ik zou ook niet weten hoe de brandstof uit de kop naar de injector zou moeten springen. ik neem vanavond eens een close-up foto van die 'natte' injector als ik thuis kom. ik zou gewoon een aantal injectoren willen aankopen uit DE (pak goedkoper dan hier) en die dan monteren/ reserve houden. die injectoren voor al die merken kost mij 142€ voor 4nieuwe inclusief die dichtingsplaatjes die erin moeten of 99€ voor 4 replica (geen orig dus) voor een VW T2/T3 diesel bus. @DÁ-BRT : ik weet het, maar krijg mijn injectoren er niet uit. en als ik er ze nog zou uitkrijgen, staat mijn auto hier een aantal dagen zonder injectoren op de oprit. voor bovenstaande prijzen (die 99€ voor 4 nieuwe van een T3/T4) zou ik gewoon nieuwe monteren en de oude bijhouden om misschien ooit te reviseren |
|
Ik snap dit niet helemaal, je scoort een set 2e hands injectoren en stuurt die op naar Bert,
monteerd ze bij terugkomst met nieuwe retouren. Nu laat je een injector koud testen met koude diesel, ja logisch dat ie niet lekt! |
En ehhhhh. Die retourslangen zien er niet echt nieuw uit. Ik zou ze eens vevangen door 'echte' nieuwe, een metertje brandstofslang koop je bij een willekeurige materialenzaak voor 3 euro.
|
Lijkt wel bij de verstuiver weg te komen. Paar gereviseerde erin. En retourslangen vervangen.
Wst zit daar voor gebeund steuntje op t klepdeksel? En waar is je kabel voor de koudestartvervroeging :D |
die retourslangen zijn nieuw, origineel VW. komt van bij de dealer vandaag.
ik heb al gezocht voor een paar okkasie injectors, bij de sloop: -ik zoek een paar injectoren van een golf 2 -golf2??? dat hebben wij niet meer bij de dealer: ja hoor, we hebben er nog liggen, kom maar af eens ik daar was, vond hij de 'juiste' niet. ze hadden er allemaal van 155bar (golf3 of andere TD's), maar geen van 130bar. dus de garage met mij en mijn defecte injector naar een revisiebedrijf (t lag er vol jaguar blokken voor revisie, dus echt wel een gekend bedrijf). daar de injector getest, niks mis mee. heeft hij zo een muur vol met kastjes met injectoren erin, vind hij daar nog een oude die EXACT is als de mijne. elk karakter gelijk en correct formaat. die ook getest, geeft ook een mooie spuitnevel. die 2de werd dus gemonteerd, want ik wist WEL al dat de mijne kapot is. misschien niet direct, maar wel als die goed warm staat. stel nieuwe retourslangen eraan(kijk maar op men eerste foto hoe de oude eruit zagen) en hup met de geit. bij aankomst thuis nog steeds alles droog. de dealer kan wel nieuwe bestellen aan 77€/stuk zonder btw. als een dealer, een revisiebedrijg en de sloop geen oude injectoren meer heeft liggen, dan ben ik maar op ebay in duitsland gaan zien. maar daar zijn dus zoveel verschillen in nummers. daarom mijn vraag: is een 068130201E dezelfde als een 068130201N of als een 068130202? allemaal dezelfde vorm, allemaal 130bar, en worden op diversie sites aangeboden waarbij mijn golf bij allemaal bij staat, alsook ford escort orion diesels 1.6/1.8, volvo diesels, seat diesels, VW T3/T4/Jetta/golf 1.6D/2.4D, audi 80/100 1.6/2.4D, renault ... als die injectoren allemaal eender zijn, kan ik bij die garages ook eens horen, of kan ik er tenminste in duitsland aankopen. @johan: die koudstartkabel zit in dat beugeltje, alleen hangt die niet aan de koudstart (nog nooit gebruikt trouwens, ook niet met 10%PMPO erin in de winter). ik heb die kabel aangesloten op de roetstop :D . als er dan weer eens zo een bumperklever achter mij zit, ff die rotstop kwart dieper, en volgas. volgen doen ze niet (niet zozeer van de hogere acceleratie, wel van de immense zwarte wolken die eruit komen). als de politie mij ooit tegenhoud: ahja meneer, de choke stond nog aan. auto heeft ook al 450k km hé, is niet meer nieuw. geen agent die beseft dat een diesel geen choke heeft hoor :thumbup: het lek zit echt in het midden van de verstuiver. bovenkant verstuiver poederdroog, halverwege staat er gewoon vloeistof diesel in de schroefdraad en dan 5cm errond is de cilinderkop(je ziet de verkleuring alweer) vol met diesel alsook heel het blok naar onderen toe (en was nu eens volledig droog en proper) |
dus er ff uithalen bij de garage en het ondersteboven in de bankschroef zetten met de twee vlakke kanten. Vervolgens met een dop over de "onderkant" hem proberen iets aan te trekken. Dat is de beun manier.
Alternatief is hem niet aan te trekken maar los te draaien en met een schuurpapiertje op een spiegel het vlak waar de metalen delen tegen elkaar aan komen om te dichten weer glad schuren... Ps: welke bandenmaat heb je? |
Ok. Begint hij dan niet te lekken bij de verrijkingsstift? Die moet nl. Wel goed vastzitten :D
|
opendraaien kan ik al eens doen met de huidige die ik nu reserve heb.ik had er al naar gekeken, maar je moet daarna de druk weer gaan afstellen met van die stelplaatjes en die heb ik niet, alsook die drukpomp niet.
aantrekken heb ik nu al eens geprobeerd, lukte niet direct. als ik een injector eruit haal, moet ik ook dat dichtingsringetje vervangen (ga er een hoop bestellen in duitsland). bandenmaat is 195/50R15, niet dat dit veel uitmaakt voor lekkende injector :D aan die stift heb ik toch geen lek, nog niet. zit ook een rubbertje in EDIT:ik heb in duitsland nu 3stuks gevonden van een VW T3 1.6D namelijk 1x 068130201E 2x 068130201D dan heb ik men die reserve hier thuis een extra set om eventueel te laten reviseren (eerste poging is wel om het lek nu te verhelpen. @DÁ-BRT: kan jij beide dan ook reviseren? of zitten er intern verschillen in |
Ik heb thuis een set leidingen liggen, die eerst op mijn TDI zaten.. was weliswaar goedkope troep, maar dannog:
een van die leidingen was gewoon gescheurd, en er kwam zo een heeeeeel dun straaltje uit de leiding, en dat heeft mij de hele motor ondergezeken. Het is mischien ook iets om even naar te kijken, maar volgens mij komt het niet vaak voor :thumbup: |
leidingen zijn het niet. het bovenste van de injector is poederdroog. t is aan die schroefdraad halfweg dat het er goed uitloopt.
heb 3 andere injectoren gekocht vandaag, ga er daarvan monteren in de golf tot ik 1 droge heb, en de reserveset met al minstens 2 lekke injectors zijn klaar voor revisie. ik ga in de toekomst waarschijnlijk een heel pak dichter bij huis kunnen werken waardoor ik geen auto meer nodig heb. dan zou ik de motor er eens uit willen pakken en alle pakkingen eens vernieuwe. dan ook direct gereviseerde injectors erin |
All times are GMT +1. The time now is 19:56. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.