Vervangen van stuurkogels
Als je van de stuurkogels de zelfborgende moer los hebt, moet je 'm er toch gewoon omhoog uit kunnen duwen of tikken? Of... ? Ik krijg ze met geen mogelijkheid los! :(
|
Daarvoor heb je een fuseekogelvork die je ertussen kunt slaan. Dan komen ze altijd wel los. Ze zijn namelijk conisch dus trekken zich vast door die moer.
|
Ik zet meestal een bandenlepel tussen de stuurstang en de draagarm en zet er flink spanning op.
Dan met een grote hamer een flinke klap op het fuseehuis en hij springt zo los! De klap van links naar rechts zeg maar |
Heb ik een kogeltrekker voor, werkt perfect en
je beschadigd niks. |
Conisch, hoe verzinnen ze het? Right, dat wordt dus de methode volgens Dokter D. :D Ik ga niet weer speciaal gereedschap kopen voor een eenmalige klus... Bedankt, allemaal!
Bandenlichter: check. Moker: check. Verbanddoos: check. ;) |
Vergeet ook niet een assteun onder je auto te zetten ;)
Vaak werkt het inderdaad wel door met een moker tegen het gedeelte van het fusee te slaan waar de stuurkogel in zit. Volgens mij zit er bij een MK2 ook een platte kant waar je tegen kan meppen. Met een bandenlichter/breekijzer een beetje druk naar boven uitoefenen op de stuurstang en dan floept ie er zo wel uit. |
Quote:
|
Meestal gaan ze ook zo los zonder iets ertussen te zetten, een paar raken klappen op het huis geven zonder de schroefdraad kapot te maken.. :D
Owja, als je het buiten doet, draai het wiel eerst helemaal naar binnen, dan kom je er nog wat makkelijker aan. |
Even warm stoken en pats.. Heb inmiddels de juiste tool gekocht, kost je 20 euro en het werkt perfect.
|
Quote:
Warm stoken is echt niet nodig en meestal ook niet erg goed voor de kogel als deze naderhand terug moet. Gewoon 1 goede tik en hij is los. |
Quote:
Mijn ervaring is warm stoken, en Eric wilde ze vervangen :thumbup: |
Ik haal elke week wel wat kogels los, en een flinke klap op de fusee is meestal voldoende en werkt naar mijn id beter als kogeltrekkers/vorken, aangezien je niet altijd de hoesjes om zeep wilt helpen.
|
Ja idd, 1 tik en ze zijn los, waarom zou je dan gaan warm stoken of van die capriolen uithalen..
|
Rechts is gelukt, met veel moeite, agressie en lawaai, links niet. Gewoon NIET. :(
Heb er nu WD40 op gespoten, maandag weer eens zien. Weinig hoop meer... |
anders iemand laten helpen die der kracht op uitoefent zodat jij wat flinke klappen kan geven. Heb je wel beetje zware hamer? Moet het altijd wel lukke. anders bij garage ff zo'n trekker vragen of je die mag lenen. met de luchthamer erop en klaar.
|
Quote:
:D On topic idd gewoon een paar keer tegen het wiel lagerhuis slaan en hij komt los ;) |
Ik heb ook een keer een heel eigenwijze gehad, nou weet ik het uit m'n hoofd niet meer zeker, maar hij zit toch van boven naar onder gemonteerd? Moer onder dus?
Volgens mij heb ik toen namelijk de auto op bokken gezet en de krik onder de stuurstang, spanning erop gezet (gewicht van de auto) en met een flinke moker meppen |
Dat heb ik echt allemaal al geprobeerd (ook de krik onder de bout van stuurkogel), maar het ging gewoon niet los. Ook de WD40 heeft niet geholpen... Maar morgen krijg ik hulp van een pro, ze konden het gemedder niet langer aanzien denk ik... ;)
|
Dan is de hamer niet groot genoeg of de klap te zacht :d
|
Quote:
Ik heb een kist van Kukko in de hoek staan. Vol met speciaal gereedschap. Een echte stofhapper want de meeste dingen zijn simpel op te lossen met de tik van een hamer. Op het fussee meppen is altijd succes! En wil je dat niet, dan ram je toch op het schroefdraad van de kogel zelf. Die word toch vervangen :D |
Quote:
Die pro neemt zn moker mee en heeft hem met 10 tellen los... Altijd leuk om te zien als je zelf lang aan het martelen bent geweest :tongue: |
net dit topic gelezen, HEEL GOEIE tips.
zit ik al een half uur te meppen op die vijs+moer erop, helpt dus niks omdat bij elke slag de veer de slag opvangt. ging bijna de garage bellen om langs te gaan. heb al warm gemaakt (tot de rubber begon te verbranden), WD40 gespoten, geklopt voor zot, krik onder de vijs gestoken en met een beitel op de bovenkant van het lagerhuis kloppen... niks werkt. tot ik ff hier de search doe op stuurkogel. -auto goed omhoog gezet -2de potkrik onder die vijs gezet, de andere krik weer laten zakken zodat de hele auto op die vijs ligt -3 goei tikken van de hamer op de zijkant en de kogel schoot eruit :eek: wel raar dat op bovenkant van het lagerhuis kloppen (recht op de arm waar de kogel inzit) niet helpte. dus wie hier ooit leest: geen vork gaan kopen, geen bandenijzer onder die stuurstang. gewoon de krik onder die vijs, auto laten zakken en op de zijkant meppen! |
Quote:
:thumbup: |
All times are GMT +1. The time now is 05:45. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.