Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Watergekoelde projecten (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=35)
-   -   Project: Groene Golf II CL 1984 (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=116572)

Erik Baas 15-07-2013 23:20

Project: Groene Golf II CL 1984
 
Omdat ik een beetje somber werd van de berichten over de nieuwe belastingmaatregelen - mijn Golf II CL 1.6 D gaat dan € 62 per maand kosten - heb ik een andere voiture aangeschaft: een groene Golf II CL 1984. Voor een leuk prijsje, vanwege een paar mankementjes:
* olielekkage
* koelvloeistoflekkage
* kapotte koppelingskabel
* geen APK

Wel fijn dat er knappe banden onder zitten, en een radiootje er in. Niet aangesloten, maar dat mag de pret niet drukken. Ook nog een stapel boekjes en oude rekeningen, toch altijd leuk om er bij te hebben. Heb de wagen vorige opgehaald met een gehuurde Caddy plus aanhanger, dat kostte samen iets van € 185 (~300km, incl. diesel).




De auto is een jaar of twee geleden geïmporteerd, en het lijkt wel of die nog nooit voor de APK geweest is: er is geen vorig keuringsbewijs bij, en de website die de geschiedenis en km-stand van auto's bijhoudt kan 'm niet vinden...




Garage Has (*) in Hoorn was zo vriendelijk het beestje onderdak te verlenen totdat hij (zij?) weer de weg op mag, waarvoor hier nogmaals mijn dank! :)
*: Ik stal mijn voiture niet zomaar bij elke garage! ;)

Eerst maar eens de koppelingskabel bekeken: die blijkt niet stuk te zijn, maar ligt wel los. Hoe dat heeft kunnen gebeuren is mij nog steeds een raadsel...




Het lijkt wel of daar iets ontbreekt, bij m'n 1.6D zit daar een dikke ring van kurk of rubber tussen.

In het koelsysteem lijkt wel slootwater te zitten, dus dat moet ik ook "even" schoonmaken en dan opnieuw vullen.

Ook leuk: er zit een blauwe draad van links naar rechts door de grille heen geweven, die nergens op aangesloten is. Misschien van verstralers geweest, vroeger? En onder het expansievat hangen 3 losse stekkertjes, waarvan ik de draadkleuren in geen enkel schema terug kan vinden. ;)




* gele stekker, 1-polig, 2x zwart/wit
* zwart, 2-polig, M: 2x bruin, F: 2x zwart/groen
* blank, 2-polig, bruin resp. wit/geel

Enfin, dat zoek ik nog wel eens uit. De wagen gaat morgen voor de APK, en ik denk niet dat die goedgekeurd gaat worden. :( Ik heb van alles gecheckt, vrijwel alles lijkt okee, maar er zitten wel twee "probleempjes" in:
* De auto trekt wat scheef bij het remmen
* Bij het steunpunt van de veerpoot rechtsachter zit een roestgaatje, na het verwijderen van de "speculaas" werd dat een gat van pakweg 3cm.







En omdat ik zelf niet kan lassen kon dat nog wel eens een probleem worden... Enfin, morgen weet ik meer. [fingers crossed]

GZGII 15-07-2013 23:50

De zwarte en gele stekker is om de knipperlichten aan de zijkanten aan te sluiten.
De witte lijkt de aansluiting voor de mistlampen.

Maar meten is weten.

Succes met het project.

Gr.
Ferry

Erik Baas 16-07-2013 16:24

Dank je, Ferry.

Inmiddels ontdekt dat de motor wel start, maar niet lekker stationair draait. En als ik gas wil geven smoort 'ie. De enige manier om te starten of weg te rijden is met ineens een flinke dot gas. Oorzaak: automatische choke, Pierburg??

Enfin, over de APK: afgekeurd! Gek genoeg niet om dat roestgat bij de veerpoot, maar wel op een paar andere punten:
* fuseekogel L + rubber
* beide stuurkogelrubbers
* achterwiellager R
* remblokken voor
* ruitenwisserbladen (stom, had ik niet gecheckt)

Dat wordt dus weer op zoek gaan naar onderdelen en "de krik er onder", de komende dagen.

bprijs 16-07-2013 18:16

Zie je toch maar weer dat je denkt een kleinigheidje maar kom je toch wel weer veel meer tegen.
Had ik ook met mijn golf 2 ook nog eens dik voor betaald dan dat wel weer.
Kwamen er nog even: Waterpomp, riem, draagarmrubbers, achterwiellager, complete voor en achter veren met dempers bij :screwy:
Maakte dat ik bijna 2400 euro voor mijn mk2 had betaald :screwy:
Maar volgens mij gaat dat bij jou niet gebeuren, succes met je auto, leuk karretje ;)

Erik Baas 16-07-2013 22:38

Quote:
Originally Posted by bprijs
Zie je toch maar weer dat je denkt een kleinigheidje maar kom je toch wel weer veel meer tegen.)
Ja, dat klopt wel. Ben er nu ook achter dat je als leek eigenlijk niet serieus kunt beoordelen hoe goed (of slecht) een auto is: ik had bij de koop en vóór de APK van alles gecheckt en de auto leek me wel in orde; maar die stuur- en fuseekogels zou ik van m'n levensdagen niet ontdekt hebben!

PS.: Dank je, idd. een leuk ding. Met wat TLC kan 'ie nog jaren mee. :) Helaas zitten er wat lelijke deuken in het plaatwerk (die je op de foto niet ziet), maar misschien los ik dat tzt. ook nog wel op.

bartuzz 16-07-2013 22:44

Nog geen 2 uurtjes sleutelen en hij is APK klaar. Paar dingetjes maar.

tim_j 23-07-2013 21:31

Valt idd wel mee, uurtje van te voren de boel goed insprayen met wd40. desnoods een brandertje erbij en er gecontroleerd wat armkracht op los laten. lukt wel.

Erik Baas 25-07-2013 16:34

Nou, ik kan aan de slag:




Met dank aan Ghost1.8T en CarloPJB voor de vlotte service. :)

Erik Baas 29-07-2013 17:18

Midden op de achterkant van de kop, net onder de rand van het kleppendeksel, zit een sensor waar olie uit lekt. Er gaat een gele draad heen, maar die kan ik in het schema niet vinden! Is het een oliedruksensor? Moet haast wel, maar ja... En waar moet ik om vragen als ik morgen bij Brezan aan de balie sta? ;) (HK-blok, 1300cc CL 1984)

De boutjes van het kleppendeksel kon ik met de hand los draaien, da's ook lekker. En er is een pootje afgebroken van het plastic buisje wat de olie over de nokken verdeelt; da's goed voor de smering, maar niet heus... :(

VdubMKII 29-07-2013 17:51

Leuk golfje, met een beetje liefde is er wat moois van te maken :thumbup:
Het beste kun je gewoon ff de oude sensor meenemen, weet je tenminste zeker dat je de goede krijgt, en die witte stekker wat onder het expansievat hangt is de voorbereiding voor de mistlampen, stekker van de verstralers zit ergens vooraan bij je koplampen dus die hangt er iig niet.

Erik Baas 10-12-2013 14:50

En met het invallen van de winter beginnen de problemen ook:
* de kachel wordt niet warm
* de achterruitverwarming ook niet, er is een draad afgebroken
* oliedruklampje gaat soms niet (of flakkerend) aan voordat ik start
* koelvloeistoflampje blijft knipperen
* de ramen zijn elke dag nat aan de binnenkant; veel vocht in de auto dus, en zonder kachel gaat dat ook niet verdwijnen
Kortom, werk aan de winkel...

Erik Baas 06-01-2014 00:06

Maar: de motor komt vlot op temperatuur, en het ding haalt vrij gemakkelijk 160km/h (lijkt me vrij pittig, voor een 1.3 met carb.) ! :) Nog wel even de wielen opnieuw balanceren, want bij 155 km/h heb ik volgens mij weinig grip meer... ;)
Of zal ik maar gewoon de - perfect gebalanceerde - 185/60-14 van de diesel er onder zetten, ipv. de 175/70-13 van nu? Moet ik ook de wieldoppen weer spuiten... Choices, choices... ;)

PS.: Of de duvel er mee speelt, ik kwam bij dit testritje drie keer dezelfde politiewagen tegen!

(Edit: "poilitiewagen"; zucht... ;) )

Erik Baas 22-01-2014 15:16

Ha! Het beestje rijdt warempel 170 km/h! :)

Erik Baas 14-04-2014 22:17

Ik heb nu iets leuks gescoord, wat ik nog nooit (!) op een andere Golf 2 gespot heb: een sleepoogafdekkapje! Kennelijk raakt bijna iedereen deze kwijt? ;-)



Tjaap 14-04-2014 22:34

Zaten niet op alle modellen. Ik heb hem wel op de Jetta

Erik Baas 14-04-2014 23:22

Aha! Dus alleen al door zo'n stukje plastic heb ik straks een _unieke_ Golf II? ;-)

Maar zonder gekheid: ik wil deze auto zo netjes mogelijk maken, en daar past dit wel bij.

Tjaap 14-04-2014 23:25

Volgens mij horen ze origineel op de facelift modellen. Maar hij zal vast passen.

ar1g3 14-04-2014 23:37

Heb je de kachel al gemaakt nu?

Erik Baas 15-04-2014 00:02

Eh, nee... ;-)

De rest wel, behalve de achterruitverwarming: eerst de middenconsole inbouwen, dan heb ik een sigarenaansteker, kan ik 12 volt aftakken voor de omvormer, en kan ik in de auto m'n soldeerbout gebruiken. Maar dan moet ik eerst de kachel fixen, anders moet alles er later weer uit. [ZUCHT]

ar1g3 15-04-2014 19:41

Je kan toch ook gewoon de sigarettenaansteker zo insteken, hoeft toch niet vast in middenconsole te zitten? Maar kan je niet gewoon verlengdraad van buitenaf gebruiken? Lijkt me beter voor de batterij eerlijk gezegd :)

Erik Baas 15-04-2014 22:37

Ja, dat kan allebei, maar het moet zo weinig mogelijk tijd kosten: daarom de meest logische volgorde. ;-)
Overigens: met een 100W soldeerpistool is het in 10 seconden gepiept, daar zal mijn accu geen probleem mee hebben. Als het zich laat solderen tenminste, en dat weet ik helemaal niet zeker...

Erik Baas 19-08-2014 10:59

Ha, de voiture heeft weer voor 2 jaar APK! 30 jaar oud, mankeerde gewoon niks. :-)

Ondertussen even rondgekeken op het terrein. Er stonden weinig VW's, en maar één Golf 3... Die gaan kennelijk meteen de shredder in! ;-)

Een paar foto's, de mooiste auto's eerst:













Erik Baas 19-08-2016 12:31

Zo, APK weer 2 jaar verlengd, moest alleen "even" een fuseekogel vervangen, dat is geen leuk klusje (understatement). ;-)

De sloperij waar ik de foto's in de vorige post maakte bewaart inmiddels ook geen Golf II meer... :-(

René 19-08-2016 12:35

Mwoaah...koud kunstje toch, zo`n fuseekogel vervangen bij een MKII? :)
Gefeliciteerd met de APK!

Erik Baas 22-09-2016 17:41

Ander stuurwiel gescoord:




Nergens voor nodig, maar ik had er al een tijdje zo'n zin in! ;-)

René 22-09-2016 18:04

Mooi! :)

pimvielvoye2004 22-09-2016 18:52

Ziet er mooi uit idd.

Erik Baas 22-09-2016 18:53

Quote:
Originally Posted by René
Mooi! :)


Zeker, en voor een leuk prijsje. Ik dacht "nu of nooit", want op ebay en MP zie ik de prijzen al stijgen tot ruim boven de 100 euro (voor een leren exemplaar)!

Erik Baas 10-10-2016 01:23

Zo! Nieuwe verdelerkap en rotor, bougies schoongemaakt en afgesteld op 0,7mm, en de stofzuiger losgelaten op het luchtfilter, toch altijd weer verrassend hoeveel lekkerder het motortje dan start en loopt! :-)

Zag ik weer dit dingsigheidje, en vroeg ik me weer af wat het is en waar het toe dient:




Er zijn twee dunne slangetjes op aangesloten aan de onderkant. Ik heb geen idee... Iemand? Please? ;-)

The_Maxx 10-10-2016 03:59

Thermostaatje voor de luchtklep in de inlaatbuis.
Werkt op vacuum van de carburateur.
Zorgt ervoor dat bij koude motor de klep in de inlaatbuis naar de warme inlaat (buis op uitlaatspruitstuk) gaat. en als de motor ver is opgewarmd dat deze op de koude inlaat gaat staan. Dit is in de winter trouwens vooral de warme inlaat vanwege de lagere buitentemperatuur.

Mocht er trouwens iets niet aangesloten zitten heb je dus een vacuumlek en daarmee eventueel problemen.

Erik Baas 10-10-2016 12:40

Ik snap 'm, dank je!

Erik Baas 24-11-2016 01:21

Foute boel: de motor (HK, 1.3l, carb., 1984) stopte er ineens mee, net nadat ik weggereden was. Met lang doorstarten en plankgas wil 'ie uiteindelijk wel weer lopen, maar niet meer dan een stationair toerental, en met het geluid van een scheepsdiesel (met een tik er in). En als ik maar denk aan het bewegen van het gaspedaal slaat 'ie alweer af.

Ik dacht eerst aan een vacuumlek (ergens een slang losgeschoten?), maar alle slangen lijken er goed op te ziten (en lijken me niet lek). Bovendien werkt de rembekrachtiger zoals het hoort, dus dan denk ik toch dat het vacuum goed genoeg is?

* De olie is nog vrij schoon, en goed op peil.
* Het benzinefilter staat half vol, zoals altijd.
* Koelvloeistof is ook op peil.
* In de carburateur gekeken: choke- en gasklep lijken goed te werken.
* Luchttoevoer is ook het probleem niet: als het luchtfilterhuis open ligt verandert er niets.
* Ontsteking lijkt normaal te werken, geeft een goede vonk. Zal morgen de bougies eens bekijken; had ik meteen moeten doen, I know.

Ik weet even niet meer waar ik het zoeken moet. Kan de distributieriem zomaar een tandje versprongen zijn? Of zit er vuil in de benzine?

PS.: Toen ik onder het kleppendeksel keek viel me op dat beide nokken voor de 4e cylinder flinke groeven hebben; kan dat er mee te maken hebben? 't Lijkt er op dat ze (tijdelijk) geen smering gehad hebben, maar na een seconde starten zitten ze net zo dik in de olie als de andere 6, dat is dan toch goed?

vwjohnny 24-11-2016 09:49

Ben benieuwd wat het is had soort zelfde verhaal met ren 1.1 golf 1
Ontsteking goed
Timing goed
Carburateur goed
Olie goed
Compressie goed
Koelvloeistof goed
Brandstof goed

Maar bleef slecht tot niet lopen dus motor vervangen voor een 1.8 16v PL :screwy:

Erik Baas 24-11-2016 18:02

Ik heb wel eens eerder een distributieriem gezien, maar deze is, eh, anders.... Oeps!




En die zou dus zo'n 28.000km geleden vervangen zijn? Nah... :-(

Marxje 24-11-2016 19:28

Ze zijn de 0 vergeten, 280.000km of 28 jaar ;)

Duidelijk verhaal, meteen vervangen en hopen dat de schade meevalt

Dokter D 24-11-2016 22:21

Damn, dies wel echt op...

martiepartie 25-11-2016 06:27

Oei... Een HK is geen vrijloper :mad: hoop dat de schade beperkt is.

CAR-POOL 01-12-2016 13:40

Distributiriem te strak gestaan? Die dienen bij dit soort motoren vrij slap te staan. Overigens hebben alle small block motoren vrij slag dus nieuwe riem waterpomp erop en je kan weer rijden.

Johan1982MK1 01-12-2016 14:12

zit ook verschil in vertanding oud --> nieuw model, zit rondere tanden v.s rechtere tanden op zoiets geloof ik.
riem en waterpomp moeten wel bij de nokkenas en krukaspoelie passen anders komt t niet goed.

Erik Baas 01-12-2016 17:49

Ik weet het nu zeker: de riem is een tandje versprongen. Het goede nieuws: de riem is los geweest om een paar dingen te kunnen checken, en zowel de krukas als de nokkenas kunnen vrij ronddraaien. De schade lijkt dus mee te vallen. Daarna - ik kon het niet laten - heb ik de riem weer gemonteerd en de motor gestart: hij draait, en klinkt weer net als vroeger. :-)

Enfin, nu weet ik dat geld wat ik besteed aan een nieuwe riem etc. niet weggegooid is. Morgen even naar Brezan, ik hoop dat ze dit spul nog hebben!

PS.: De waterpomp is 120.000 km oud, heeft het wel zin om die te vervangen?

Johan: goede tip, dat wist ik niet. Maar ik neem de oude riem en waterpomp mee naar de winkel, dan zien we het gauw genoeg.

Car-pool: de riemspanning leek wel in orde, maar hij kan vroeger dus wel eens te strak gestaan hebben.

Marxje: op de teller staat nog maar net 120.000, dus zó erg kan het niet zijn. ;-)


All times are GMT +1. The time now is 11:56.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.