`81er Golf mk1 1.1 benzine (vraagjes)
Hoi allemaal, sinds gisteren ben ik in het bezit van deze (tikkeltje ratlook) Golf mk1 1.1benzine 5-deurs.
Het bouwjaar van deze Golf is 1981. Wat mij opvalt is dat deze Golf geen rembekrachtiger heeft,en stoelen zonder hoofdsteunen. Is dat normaal bij dit bouwjaar? Of waren de 1100tjes eenvoudiger uitgerust dan de modellen met zwaardere motor? Bij deze een foto van mn aanwinst: |
Bij mijn 2deurs het zelfde, zal wel normaal zijn zeker?:)
|
Oke,dat zal inderdaad wel normaal zijn dan. Hij remt eigelijk heel goed,maar zonder bekrachtiger is het toch iets harder trappen. Maar ja, het is maar een 1100tje natuurlijk,dus zo`n bruut geweld is dat toch niet :-)
En dat brengt mij dan gelijk naar mn volgende vraag; Waar kan ik zien wat voor motor het precies is? (motorcode) En in welke volkswagens,en tot welk bouwjaar zijn deze motoren gebruikt? En de deurtjes,zijn deze identiek hetzelfde als van een Jetta mk1? (en dus overzetbaar) |
deuren kun je 1 op1 overzetten
|
Kijk,das mooi om te weten :-) De deurtjes van mn Golfje zijn gelukkig nog hard,maar linksvoor is het raammechanisme kapot,en rechts ontbreekt de spiegel. Maar dan weet ik nu in iedergeval zeker dat ik op de sloop ook naar Jetta Mk1`s uit kan kijken.
En ik moet ook gewoon een andere motor hebben,want deze bouwt zoveel druk op in het carter,dat de olie langs de carterontluchting zo het luchtfilter in geperst word. En dan heb ik het niet over een paar spettertjes,maar gewoon héél veel olie,dus deze motor heeft zn beste tijd wel gehad denk ik. Zitten er in die oude Polo`s (die coupé-tjes en steilheckjes) toevallig dezelfde motortjes? |
Vandaag eindelijk weer eens een beetje tijd gehad voor m`n Golfje :)
Omdat ik voorlopig even te weinig tijd heb om een andere motor te zoeken, en erin te hangen, heb ik maar even het olie-probleem provisorisch "opgelost"...; Wederom heel het luchtfilterhuis maar weer schoongemaakt (er stond weer een flinke laag olie in...) en er weer terug opgezet. Alleen dit keer heb ik de carteronluchtingsslang niet meer terug op het luchtfilterhuis gemonteerd,maar deze komt nu uit in een kleine jerrycan die ik even met een paar tywraps vastgemaakt heb. Dus de olie die er nu uitkomt,komt mooi in dat jerrycannetje uit :thumbup: Dus af en toe maar eens even kijken hoeveel olie dat `ie eruitgeblazen heeft,en als het wat veel is,kan ik het gewoon weer terug in het motortje kiepen! Verder loopt `ie eigelijk gewoon goed,dus voorlopig doe ik het er zo maar even mee. |
Inmiddels heb ik een ander motortje liggen voor mn Golfje. Het is een 1.1 HB motor geworden voor slechts 75euro.
Er zitten zo te zien wel wat verschillen tussen een GG en een HB, maar ja ik ga gewoon proberen uit te puzzelen wat ik over moet/kan zetten en uiteindelijk moet het wel gaan lukken denk ik. Komende week maar eens ruimte in de achtertuin maken,en een verrijdbare motortakel zien te regelen. |
`81er Golf mk1 1.1 benzine
Zo, vandaag maar eens een beetje ruimte in de achtertuin gemaakt en geprobeerd om de Golf door de poort te wringen. Met mn buggy gaat het vanzelf,maar het Golfje is net wat langer,dus moest ik een keertje meer steken,maar hij staat er :) En dan kan ik zaterdag lekker op mn gemakje beginnen om de oude motor los te halen en alle kabeltjes,slangen en leidingen te labelen.
|
Ik dacht dat 'geen hoofdsteunen' juist iets was van de eerste Golfjes, ipv bij de lichte motoren.
Succes met de ombouw! Vervang je ook gelijk je distributie? Nu je er zo makkelijk bij kan :) |
Ja inderdaad...ik had ook niet verwacht dat een auto uit de jaren `80 nog zonder hoofdsteunen uitgevoerd zou zijn. Maar ja,misschien de simpelste uitvoering die er destijds te krijgen was? (1100tje, geen hoofdsteunen,geen dashboard kastje maar een open vak, geen rembekrachtiger...)
Ik ben trouwens wel van plan om gelijk de distributieriem en de koppeling te vervangen, nu het toch bezig ben... |
Succes met de ombouw. Wel jammer dat er geen kenner reageert over hoe het zit met de verschillen tussen deze motoren.
|
Thanx!! En dat is inderdaad jammer ja... Ik had toch eigelijk wel gehoopt dat er wel een kenner op dit forum zou zijn die er meer over zou kunnen vertellen,maar ja,blijkbaar niet dus..
|
Quote:
Bij mijn 83'er 1100cc staan de hoodsteunen als optie vermeld: |
Nou,dan heb ik gewoon één van de simpelste uitvoering denk ik. Persoonlijk vind ik mèt hoofdsteunen wel iets mooier,maar andere stoelen kan altijd nog.
Eerst maar eens een goed motortje erin :-) |
Vanmorgen maar eens een begin gemaakt om de oude motor eruit te halen. Eerst de auto maar eens opgekrikt en op as-steunen gezet,zodat ik er langs onderen wat makkelijker bij kan,en zodat ik langs boven niet zo diep hoef te bukken (ik ben 1.90m lang,vandaar)
Daarna heb ik de radiator eruit gehaald en vervolgens losgehaald; de gas,choke en koppelingskabel, kilometertellerkabel, bedrading van de ontsteking en carburateur, bedrading van de startmotor, brandstof leiding op de pomp en carburateur, aandrijfassen, en de uitlaat. Alle draden en kabels heb ik gelabeld zodat ik straks weer weet hoe alles gezeten heeft. Tot zover ziet het er nu zo uit; Hierbij nog een foto van mn tijdelijke oplossing om de olie die uit de carterontluchting geperst werd,op te vangen; de slang van de carterontluchting in een jerrycannetje gehangen :) Wat nu nog rest is de schakelstang losmaken van de bak,maar hoe dat precies zit,daar ben ik nog niet helemaal aan uit. (tips & trick`s altijd welkom natuurlijk :thumbup: ) En dan nog 3 motorsteunen en de baksteun,en dan moet `ie er volgens mij uit getakeld kunnen worden. Of zie ik nog iets over het hoofd misschien? |
Schakelstang zit het korst bij de motor nog vast met een bout, zelfde systeem als een uitlaat klem eigenlijk. Even goed zuivermaken en je vind het wel:d motor zit idd vast op 4 punten.
|
Oke,dan moet ik dat inderdaad eens even goed schoonmaken denk ik,want ik kon zogauw even niet zien hoe dat nou precies zit.
Nou nog even een motortakel zien te regelen...en dan wil ik `em er zaterdag uithalen,en dan zo gauw mogelijk dat andere motortje erin,en dan weer lekker karren met dat ding! |
Quote:
markeer wel even hoe t inelkaar zit. je kan de stangen verdraaien tov elkaar. en dan kan je de schakeling verstoren. |
Is er misschien iemand die er een foto of afbeelding van heeft,of kan maken?
Uit een vraagbaak of zoiets,of zo`n exploded view? |
(beste foto die ik zo snel kon vinden :D) Bij het rood omcirkelde zit idd een soort klem, met een m8 boutje die je even los moet draaien en dan schuif je zo heel de schakelstang eruit. |
Oke,thanks for the picture!! Ik had het eerlijk gezegd alleen nog maar langs de bovenkant bekeken...maar ik moet dus aan de onderkant zijn..
|
Ik heb evt een splinternieuwe vraagbaak voor je te koop. Bij interesse pm me ff
|
Quote:
Bedankt voor je aanbod,maar ik heb inmiddels van een ander vriendelijk forumlid al een vraagbaak gekregen. Wel een gebruikte,maar ik ben er hardstikke blij mee :thumbup: |
Vandaag bij Van Cranenbroek in Dongen maar eens even een nieuwe motortakel gekocht. Ik wou er eerst een huren,maar dat schoot ook niet echt op,en nu waren ze in de aanbieding :) Dus nu kan ik eindelijk de motor eruit gaan halen :)
|
Ik denk dat je als eerste maar een terrasverwarmer moet kopen . . . .
Mijn golfje 1100 uit 1980 heeft gewoon hoofdsteunen ennuh succes met de swap ! |
Van een beetje kou ga je niet dood hoor... ;-)
|
Kijk dat is een goeie aanschaf!
Ik heb toevallig van het weekend ook een 1.1 aangeschaft (MX uit 1979). Deze had ook hoofdsteunen. |
Net na mn werk,nog gauw even voor het donker was,de motor eruit getakeld :)
En dan kan ik nu komend weekend eens gaan bekijken wat ik allemaal over moet zetten van de GG naar de HB,en ik ga ook maar gelijk de distributieriem en de koppeling vervangen. Nou ligt `ie er toch naast,dus kan ik overal lekker makkelijk bij :thumbup: |
Kijk aan. Goed bezig!
|
Ja,lekker bezig hoor! :) Ik wou alleen dat ik wat meer vrije tijd had...en een grotere schuur.. Maar daar heb ik al plannen voor liggen,alleen nog even kijken of de gemeente het daar ook mee eens gaat zijn!
Ik heb nu een stenen schuurtje van 3 bij 2 meter,en daar tegenaan heb ik een houten "minigarage" geknutseld waar mn buggy instaat. Sleutelen gebeurd dus gewoon in de open lucht,maar echt ideaal is dat natuurlijk niet... Dus het plan is; platstampen die zooi en een schuurtje van 5 bij 5 meter weg zetten. Dan kan mn buggy binnenstaan, èn heb ik nog mooi wat sleutelruimte :) Zo is de situatie nu: |
Kan je blij zijn dat je daar van achteren in kan kruipen haha
|
Nou ja,ik ben gelukkig niet zo dik,dus ik kan er nèt langs ;-)
|
leuke golf ! succes met sleutelen :thumbup:
|
succes met de swap. Heb je wel eens overwogen om te kijken naar de carterontluchting?
Het zou kunnen zijn dat er aan de achterzijde van het blok een filter zit, die de olie van de carterdampen filtert. Ik heb er wel eens van gehoord dat als die carterontluchting verstopt zit, dat het kan zijn dat er olie terecht komt in je luchtfilter. Ook kan het zijn dat je oliepijl te hoog is. Misschien heb je een verkeerde oliepijlstok? Dat zouden ieder geval 2 dingen zijn die ik zou controleren voordat ik een andere motor zou monteren. Daarnaast zou ik ook overwegen om gelijk een 1300je te monteren. Mocht je dit allemaal al overwogen hebben, dan kun je dit natuurlijk als niet verzonden beschouwen, en zou ik zeggen, " ga zo door " :D |
Nou,de HB motor is klaar om erin getakeld te worden. Ik heb wel het één en ander van de GG motor over moeten zetten,maar dat was allemaal vrij eenvoudig.
Alleen zit het weer me vandaag niet echt mee,want het staat hier behoorlijk te regenen... Maar ja,the show must go on! Want hoe eerder mn golf uit de achtertuin is,hoe beter want ik heb van de gemeente toestemming gekregen om de bestaande schuur af te breken,en een grotere schuur/garage (30 vierkante meter) terug te bouwen. Dus dit is het laatste projectje in de open lucht! :-) |
Nou,na een hoop gesleutel heb ik het dan toch voor mekaar gekregen om de motor vandaag aan de praat te krijgen :) In eerste instantie wou ie niet aanslaan,maar dat bleek achteraf mijn eigen fout te zijn...ik had de brandstofslangen per ongeluk andersom aangesloten. Maar na die omgewisseld te hebben,startte de motor gelijk! En hij loopt echt als een zonnetje :thumbup:
Nu heb ik alleen een probleem; de carburateur is anders als bij de GG motor,en volgens mij ontbreekt er een steuntje/beugeltje voor de gaskabel,wat volgens mij op het inlaatspruitstuk bevestigd hoor te zitten (zie foto`s hier beneden). Ook past mn luchtfilter niet,en heb ik wellicht ook een andere gaskabel nodig. De motor (HB) die er nu inzit,komt volgens de vorige eigenaar uit een Volkswagen Derby. Wie o wie kan mij hiermee helpen?? |
De carburateur is trouwens een Solex 31 pict 5, tenminste,dat staat er op de zijkant van de vlotterkamer op.
|
Als je er wat aan hebt, die gaten in het spruitstuk zijn bij mijn GG extra bevestegings punten voor luchtfilter. Maar ik vermoed dat je dat al wist. Heb je wel de juiste luchtfilter dan?
|
Ja oke,maar dit is een HB motor. Waarschijnlijk uit een Volkswagen Derby. Dus ik zoek het luchtfilter,de gaskabel en hetgaskabelsteuntje van een Derby.
|
Vandaag maar eens even de puntjes op de i zetten. Eerst even een paar liter koelvloeistof halen,een passende radiatorslang zoeken op de sloop,en een paar nieuwe slangenklemmen kopen. En dan voor de gaskabel maar even zelf een beugeltje maken,want vandaag moèt ie gewoon rijden!
|
All times are GMT +1. The time now is 06:38. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.